Antiocha/ Faraona/ Saula; a wiedz że długa Boska cierpliwość często w gniew swój przetwarza się. Traktatu wtórego Jan. R. 9. v. 1. i 2. Rom: 5. 12. 2. Reg: 9. 2. Reg: 24. Num: 20. 12. 1. Mach: 3. Europ: in C. Caligula lib: 8. Num: 20. 10. CVD XVIII. ROKV PO NARÓDZENIV PAŃSKIM, 1610. Aug: 8.
Wzrok swój Bakum Mieszczanin z Rzyszczowa utraca Za modlitwa, lecz mu Pan znowu ten przywraca. LUbo to bez jednego tylko i samego dotknienia smysłu/
Antiochá/ Pháráoná/ Saulá; á wiedz że długa Boska ćierpliwość często w gniew swoy przetwarza się. Tráctatu wtorego Ian. R. 9. v. 1. y 2. Rom: 5. 12. 2. Reg: 9. 2. Reg: 24. Num: 20. 12. 1. Maćh: 3. Europ: in C. Caligula lib: 8. Num: 20. 10. CVD XVIII. ROKV PO NARODZENIV PANSKIM, 1610. Aug: 8.
Wzrok swoy Bakum Mieszczánin z Rzyszczowá vtraca Zá modlitwa, lecz mu Pan znowu ten przywraca. LVbo to bez iednego tylko y sámego dotknienia smysłu/
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 146.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
cytat z Filipa Labbe (ur. 1607), jezuity, autora wielu dzieł o pisarzach chrześcijańskich oraz wiekopomnego Zbioru soborów. Tu mi też
właśnie wpadają słowa Ducha Świętego o Eleazarze: „et iste quidem hoc modo vita discessit non solum iuvenibus, sed et universae genti memoriam mortis suae ad exemplum virtutis derelinquens” (2 Mach, 6) w ten sposób więc zakończył życie, a swoją śmiercią pozostawił nie tylko dla młodzieży, lecz także dla większości narodu przykład szlachetnego uspo-sobienia i pomnik cnoty (2 Księga Machabejska, 6, 31).
Jakże toteż już zgasło to słońce, które wielom księżycom ubogim światła złotego, lustru srebrnego użyczało? Zgasło:
cytat z Filipa Labbe (ur. 1607), jezuity, autora wielu dzieł o pisarzach chrześcijańskich oraz wiekopomnego Zbioru soborów. Tu mi też
właśnie wpadają słowa Ducha Świętego o Eleazarze: „et iste quidem hoc modo vita discessit non solum iuvenibus, sed et universae genti memoriam mortis suae ad exemplum virtutis derelinquens” (2 Mach, 6) w ten sposób więc zakończył życie, a swoją śmiercią pozostawił nie tylko dla młodzieży, lecz także dla większości narodu przykład szlachetnego uspo-sobienia i pomnik cnoty (2 Księga Machabejska, 6, 31).
Jakże toteż już zgasło to słońce, które wielom księżycom ubogim światła złotego, lustru srebrnego użyczało? Zgasło:
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 495
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
. Na psy wściekłe mają ten formularz u siebie napisany; Hax, Pax, Max, u Delriona Autora. O Czarownic na granice łataniu.
JEst to res curiosa, otym wiedzieć, tanto magis wierzyć Wieloraka wtej materyj sentencja; jedni trzymają, że te latanie, stawienie się na granicy, na schadzkach, sej mach czarownic, samą myślą dzieją się, tojest stawiając się tam myślą i czartowskim omamieniem. Tej sentencyj oprócz Lutra i Melanchtona, ci się trzymają katolicy Autorowie. Franciscus Samuel Minorita w Hiszpanii: Martinus de Arles Canonista: Ponzinibius w całej ksiąsce, Baptista a Portà Lib: 2. Magiae naturalis, Alciatus; a ci we
. Na psy wsciekłe maią ten formularz u siebie napisany; Hax, Pax, Max, u Delriona Autora. O Czarownic na granice łataniu.
IEst to res curiosa, otym wiedzieć, tanto magis wierzyć Wieloraka wtey materyi sentencya; iedni trzymaią, że te latanie, stawienie się na granicy, na schadzkach, sey mach czarownic, samą myslą dzieią się, toiest stawiaiąc się tam myślą y czartowskim omamieniem. Tey sentencyi oprocz Lutra y Melanchtona, ci się trzymaią katolicy Autorowie. Franciscus Samuel Minorita w Hiszpanii: Martinus de Arles Canonista: Ponzinibius w całey ksiąsce, Baptista a Portà Lib: 2. Magiae naturalis, Alciatus; a ci we
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 246
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
mówi: Każe i Paweł Z. im głbwę na krywać na znak subiekcyj. Z. Hieronim z dawnych dziejów dowodzi, że wszystkie Herezje przez Niewiasty w Honorach zostające, szerzyły się, za ich opięką, Pepuzjani tylko Heretycy niewiasty do SS. rzeczy i SS Sakramentów sprawowania przypuszczali. Zgoła ten wiek nieszczęśliwy miał Atalye, Machy, Jezabelle, Herodiady, Seleny, Konstancje, Eudoksye złe.
Po śmierci bowiem Maryj, jeno obieła rządy Królestwa Angielskiego Elżbieta, Henryka VIII Córka z Anny Boleny nie prawdziwej Zony, za życia Ojca i Siostry Maryj powierzchowna Katoliczka, Dekretem owym Klemensa VII. pro spuria uznana, Jeno Królową proklamowana, znać dała Pawłowi III
mowi: Każe y Paweł S. im głbwę na krywać na znak subiekcyi. S. Hieronim z dawnych dzieiow dowodzi, że wszystkie Herezye przez Niewiasty w Honorach zostaiące, szerzyły się, za ich opięką, Pepuzyani tylko Heretycy niewiasty do SS. rzeczy y SS Sakramentow sprawowania przypuszczali. Zgoła ten wiek nieszczęśliwy miał Attalye, Machy, Iezabelle, Herodiady, Seleny, Konstancye, Eudoxye złe.
Po śmierci bowiem Maryi, ieno obieła rządy Krolestwa Angielskiego Elżbieta, Henryka VIII Corka z Anny Boleny nie prawdziwey Zony, za życia Oyca y Siostry Maryi powierzchowna Katoliczka, Dekretem owym Klemensa VII. pro spuria uznana, Jeno Krolową proklamowana, znać dała Pawłowi III
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 107
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
z przedwiecznej mądrosćo podany/ przywiedziony na myśl i dobrze rozważony dokument. Heb: 4. Vivax est sermo DEI et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti. Której to skuteczności przyczyną jest ów Duch niebieski owa samej Boskiej ręki słowem swym jako na obie stronie zaostrzony mieczem/ władnącej dzielność/ która jednym/ że tak rzeknę machem/ nie tylko rozum/ ale i wolą i chęć i całego człowieka przenika i słodko razi a to nie dla jakiego marnego próżnej chwały zysku/ ale dla szczególnej hojnej ku
Bogu miłości. Non novi, non novi alia tam casta eloquja - - kwe sic invitarent colere te gratis. 9. Pokazali na sobie dobrze tę
z przedwieczney mądrosćo podany/ przywiedźiony na myśl y dobrze rozważony dokument. Heb: 4. Vivax est sermo DEI et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti. Ktorey to skutecznośći przyczyną iest ow Duch niebieski owá samey Boskiey ręki słowem swym iáko ná obie stronie záostrzoný mieczem/ władnącey dźielność/ ktora iednym/ że ták rzeknę machem/ nie tylko rozum/ ále y wolą y chęć y całego człowieká przeńika y słodko ráźi a to nie dlá iákiego marnego prożney chwáły zysku/ ale dla szczegulney hoyney ku
Bogu miłośći. Non novi, non novi alia tam casta eloquia - - quae sic invitarent colere te gratis. 9. Pokazáli ná sobie dobrze tę
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 182
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
Sixtum Senen. lib. 2. ex operum specie clarescunt intima cordis. Tartarorum et Iudeorum aktus scelerati. b. Azoara 9. et 12. Periuri. Przyczyny święcenia Piątku. Inuasores et exspoliatores. Iudaei falsarii monetae. Mercatura Scytharum. Petro Abbas Cluniacem. li. 2. contra Judaeos cap. 6. Lex Machom.[...] paradiso voluptates admittit: quas nec Solonnec Lycut. permisit in terra. Dla czego Tatarowie piątek święcą? § 35. Veneris Deętutelarys ergò.
Mówiliśmy do tych czasów o ekscesach Tatarskich/ i o naprawie ich: teraz też już mówmy na końcu o Duchowieńswtie i nieco o Zakonie ich: A napierwej przyczyny kładźmy święcenia
Sixtum Senen. lib. 2. ex operum specie clarescunt intima cordis. Tartarorum et Iudeorum actus scelerati. b. Azoara 9. et 12. Periuri. Przycżyny święcenia Piątku. Inuasores et exspoliatores. Iudaei falsarii monetae. Mercatura Scytharum. Petro Abbas Cluniacem. li. 2. contra Iudaeos cap. 6. Lex Machõ.[...] paradiso voluptates admittit: quas nec Solõnec Lycut. permisit in terra. Dla cże^o^ Tatárowie piątek święcą? § 35. Veneris Deętutelaris ergò.
Mowilismy do tych cżásow o excesách Tátárskich/ y o nápráwie ich: teraz też iuż mowmy ná końcu o Duchowieńswtie y nieco o Zakonie ich: A napierwey przycżyny kładźmy święcenia
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 72
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
na których stali posągi trzymające kartelusze był Obraz Matki Boskiej, nad ta Bramą stała Fama która otrębowała Rok. koronacyj Cudownego Obrazu Góry Rozańcowej.
Magna parens DeCorata Corona eKs aKse fVIstI
Tamże był konterfekt Boga Ojca, do Obrazu N. Maryj Panny niby mówiący.
Ne Disceseris Filia me a me, ego enim sum Pater tuus Mach: 8.
Na Pierwszej tej bramy piramidzie pod Herbem Z.
DOMINIKA Patriarchi i Fundatora Zakonu kaznodź:
Phosphorus afsulget totis splendidior astris Omina Polonis non ne serena dabit?
Przy tej piramidzie były dwa postumenty, na nich zaś był wyrażony Herb I, W. KONIECPOLSKICH: tojest Pobóg.
Bene Diva vocaris Terribilis ut Castrorum Acies
ná ktorych stáli posągi trzymáiące kártelusze był Obraz Mátki Boskiey, nád ta Bramą stáłá Fámá ktora otrębowáłá Rok. koronácyi Cudownego Obrazu Gory Rozáńcowey.
Magna parens DeCorata Corona eX aXe fVIstI
Támże był konterfekt Bogá Oycá, do Obrazu N. Máryi Pánny niby mowiący.
Ne Disceseris Filia me a me, ego enim sum Pater tuus Mach: 8.
Ná Pierwszey tey bramy pirámidźie pod Herbem S.
DOMINIKA Pátryárchi y Fundátorá Zakonu kaznodź:
Phosphorus afsulget totis splendidior astris Omina Polonis non ne serena dabit?
Przy tey pirámidźie były dwa postumenty, ná nich záś był wyráżony Herb I, W. KONIECPOLSKICH: toiest Pobog.
Bene Diva vocaris Terribilis ut Castrorum Acies
Skrót tekstu: RelKor
Strona: E2
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
Żeby słowo wszyscy usłyszeli. Zamilkł świat że słowo milczy. Żłób, siano, że do ludu kazało świat milczy. Milczy świat aby spało dziecię. z Krzyża. Poprawa Aniołowie bronić mają Jezusa nie bić. z Krzyża, Zasłaniać Jezusa raczej, nie bić. Poprawa Rodzicom wolno karać dzieci. z Krzyża. 2. Mach. 3. Poprawa Aniołowie na przyjście Pańskie nie nie nagotowali. z Krzyża. Poprawa Taka dusza w niebie, jaką się na ziemi przygotuje. Lilie, almy niebieskie z biczów wyrosły. z Krzyża. Dworscy niebiescy różni od ziemskich. Naświętszy bicza potrzebuje. Poprawa Aniołom z biczmi przystoi. Rózga Dawida cieszyła. Psal:
Żeby słowo wszyscy vsłyszeli. Zámilkł świát że słowo milczy. Żłob, śiáno, że do ludu kazáło świát milczy. Milczy świát áby spáło dźiećię. z Krzyżá. Popráwá Anyołowie bronić máią Iezusá nie bić. z Krzyżá, Zásłániáć Iezusá raczey, nie bić. Popráwá Rodźicom wolno káráć dźieći. z Krzyżá. 2. Mach. 3. Popráwá Anyołowie ná przyjśćie Páńskie nie nie nágotowáli. z Krzyżá. Popráwá Táka duszá w niebie, iaką się ná źiemi przygotuie. Lilie, álmy niebieskie z biczow wyrosły. z Krzyżá. Dworscy niebiescy rożni od ziemskich. Naświętszy biczá potrzebuie. Popráwá Anyołom z biczmi przystoi. Rozgá Dawidá ćieszyłá. Psal:
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 186
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
/ także wątroba/ i żyły: kiedy ciało nie jest pełne złych wilgotności/ kiedy odbędzie ciężar swój przez stolec/ i urynę. Odmienia się przystojność prace/ według rocznych czasów. Na Wiosnę przed południem praca zdrowa. Lecie lepiej po chłodzie rano pracować. A zimie zaś niewadzi do nocy przewlecz pracą. Pierwej zagrzawszy[...] mach/ potym przedzadzki stroić. A po obiedzie/ abo po jadle zaraz chronić się pracej/ odłożyć/ zwłaszcza zbytniej. To bywa przyczyną niestrawności/ i zepsowania się pokarmu w żołądku. Zbytnia praca wątli ciepło przyrodzone/ stąd łacniejsze czyni ciała do przyjęcia powietrza morowego. Co jeśli nie możesz mieć prace cielesnej/ przynamniej duszną sobie
/ tákże wątrobá/ y żyły: kiedy ćiáło nie iest pełne złych wilgotnośći/ kiedy odbędźie ćiężar swoy przez stolec/ y vrynę. Odmienia się przystoyność prace/ według rocznych czasow. Na Wiosnę przed południem praca zdrowa. Lećie lepiey po chłodźie ráno prácowáć. A źimie záś niewadźi do nocy przewlecz pracą. Pierwey zágrzawszy[...] mách/ potym przedzadzki stroić. A po obiedźie/ ábo po iadle záraz chronić się pracey/ odłożyć/ zwłasczá zbytniey. To bywa przyczyną niestráwnośći/ y zepsowánia się pokármu w żołądku. Zbytnia praca wątli ćiepło przyrodzone/ ztąd łácnieysze czyni ćiałá do przyięćia powietrza moroweg^o^. Co ieśli nie możesz mieć prace ćielesney/ przynamniey duszną sobie
Skrót tekstu: PetrSInst
Strona: Cv
Tytuł:
Instrukcja albo nauka jak się sprawować czasu moru
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
obrócą do serca ich/ a łuki ich niechsie połamią. Waszego Najaśniejszego weliczestwa Carskiego ustawiczny Bogomodlca i sługa najniższy. JOANICIVSZ GALATOWSKI Archimandryta Czernihowski Jelecki. petr: 5 Luc: 2 Nicef: Gregor: in histor bizanti 83 Baroni: Rok 749 Psal: 31. strików: list 139. psal: 132 prou: 18 mach: 6 cant: 5 mala: 4 Psal: 45. Histor: o cudownym obrazie bogarodzicy włodzimirskiej który teraz się znajduje na Moskwie stryków: list 691. stryków: list 420. stryków: tamże libr: 10 inprefa: Księg: 1. rozdz: 21. list 118 reg: 17. psal: 36
obrocą do serca ich/ á łuki ich niechśie połámią. Waszego Naiaśnieyszego weliczestwa Cárskiego vstawiczny Bogomodlca y sługa nayniższy. IOANICIVSZ GALATOWSKI Archimandryta Czernihowski Ielecki. petr: 5 Luc: 2 Niceph: Gregor: in histor bizanti 83 Baroni: Rok 749 Psal: 31. strikow: list 139. psal: 132 prou: 18 mach: 6 cant: 5 mala: 4 Psál: 45. Histor: o cudownym obraźie bogarodzicy włodzimirskiey ktory teraz sie znayduie na Moskwie strykow: list 691. strykow: list 420. strykow: támże libr: 10 inprefa: Xięg: 1. rozdz: 21. list 118 reg: 17. psal: 36
Skrót tekstu: GalAlk
Strona: 13
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683