należała. Lecz bez grzechu niepokalanie się poczęła. Bo jako absolutowi Monarsze ziemskiemu wolno za kryminały rebelią Majestatowi swemu, tak dekretować całą familią, aby za osobliwszym faworem jaka osoba tejże familii nienależała do tej winy i kary, lecz była konserwowana przy wielkim dostojeństwie honoru i fortuny. Tak wolno było Absolutowi Bogu dla prerogatywy Macierzyństwa przyszłego Chrystusa ekscypować NN. Marią dekretem swoim przedwiecznym od woli Adamowej przewiniającej. Aby jako z osobliwszego przywileju poczęła w panieństwie niezkażonym, tak i sama się poczęła bez pierworódnego grzechu, którego przywileju Boskiego podobieństwo wyraża Aswera króla ku Esterże proceder. Niebój się nie umrzesz, bo nie na Ciebie to, ale na wszystkich
należała. Lecz bez grzechu niepokalanie się poczęła. Bo iáko absolutowi Monarsze ziemskiemu wolno za kryminały rebellią Maiestatowi swemu, tak dekretować całą familią, áby zá osobliwszym faworem iaka osoba teyże familii nienáleżała do tey winy y kary, lecz byłá konserwowana przy wielkim dostoieństwie honoru y fortuny. Tak wolno było Absolutowi Bogu dla prerogatywy Macierzyństwa przyszłego Chrystusa excypować NN. Maryą dekretem swoim przedwiecznym od woli Adamowey przewiniaiącey. Aby iako z osobliwszego przywileiu poczęła w panieństwie niezkażonym, ták y sama się poczęła bez pierworodnego grzechu, ktorego przywileiu Boskiego podobieństwo wyraża Asswera krola ku Esterże proceder. Nieboy się nie umrzesz, bo nie na Ciebie to, ale na wszystkich
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: A4v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Boga naszego jako podpisują? Dawid namienia, Vide humilitatem meam, Patrz Panie na upokorzenie moje: mówi tenże Aspice in me et miserere mei, Wejrzyj na mnie a zmiłuj się, i tak często Dawid przywileje Boskie składa na oko Boskie, Panie proszę, o Vide, Panie patrz. Wzięła Bogarodzica Panna przywilej na Macierzyństwo Boskie: a jakoż podpisany? Respexit humilitatem, wejrzał Pan Bóg. Patrzcie jaka poważność, jaka skuteczność przytomności Pana Boga naszego, że i jego wejrzenie, obrona. Caret malis quem viderit Deus, nie ma złego, na którego Bóg wejrzy. Przytaczam tu i słowo Z. Augustyna, Fuit Domino intrante fugit.
Bogá nászego iáko podpisuią? Dawid námienia, Vide humilitatem meam, Pátrz Pánie ná vpokorzenie moie: mowi tenże Aspice in me et miserere mei, Weyrzyi ná mnie á zmiłuy się, i ták często Dawid przywileie Boskie zkłada ná oko Boskie, Pánie proszę, o Vide, Pánie pátrz. Wźięła Bogárodzicá Pánná przywiley ná Máćierzyństwo Boskie: á iákoż podpisány? Respexit humilitatem, weyrzał Pan Bog. Pátrzćie iáka poważność, iáka skuteczność przytomnośći Páná Bogá nászego, że i iego weyrzenie, obroná. Caret malis quem viderit Deus, nie ma złego, ná ktorego Bog weyrzy. Przytaczam tu i słowo S. Augustyná, Fuit Domino intrante fugit.
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 19
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, nie winnemi słowami, i o połogu mówi. 4. MULIER. Co to jest że na Zwiastowanie Naświętszej Panny, nie wyprawił P. Bóg nasz, albo czystego Eliasza, albo podeszłego Dawida, albo szędziwego jakiego proroka, ale posłał Anioła? I odpowiadam na to, miał ten poseł traktować z-Panną o Macierzyństwie, wspominać, jako już stara Elżbieta powić miała: była to materia śliska, (niechciał Bóg kazać jej traktować Mężczyźnie jakiemu, ale na to obrał sobie Anioła. Tak też wspomina Chrystus o połogu, o białogłowie rodzącej, bo Chrystus, bo Bóg, bo czystość nad czystościami, ale kto mało ma Boga w
, nie winnemi słowámi, i o połogu mowi. 4. MULIER. Co to iest że ná Zwiástowánie Naświętszey Pánny, nie wypráwił P. Bog nász, álbo czystego Eliaszá, álbo podeszłego Dawida, álbo szędźiwego iákiego proroká, ále posłał Aniołá? I odpowiádam ná to, miał ten poseł tráktowáć z-Pánną o Máćierzyństwie, wspomináć, iáko iuż stára Elżbietá powić miáłá: byłá to máteryia śliska, (niechćiał Bog kazáć iey tráktowáć Mężczyźnie iákiemu, ále ná to obrał sobie Aniołá. Ták też wspomina Christus o połogu, o białogłowie rodzącey, bo Christus, bo Bog, bo czystość nád czystośćiámi, ále kto máło ma Bogá w
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 91
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
zawiesi Przy gazowym kornecie, A sam do niej wlezie knechta Pod puchową pierzynę, Czasem z sobą i nabechta Spodobawszy zwierzynę. Że cię w ciężkim smutku znuży, Ze wszytkiego odrapie, Dla przewodni i dla stróży Często włócząc przy szkapie. Że ci z własnych zamtuz córek I z chałupy uczyni, A za podły pereł sznurek Macierzyństwa przyczyni. Wybacz, mówię, że cię boli Tam, gdzie przedtem świędziało, Nie to bowiem już w niewoli, Co w swobodzie jest ciało. Tu szlacheckie, a tam gburze, Któż ci winien, kochany, Że zrobiwszy gwałt naturze Z pana jesteś poddany. Dałeś rozum na wykręty I ukryte prywaty, Chuchaj
zawiesi Przy gazowym kornecie, A sam do niej wlezie knechta Pod puchową pierzynę, Czasem z sobą i nabechta Spodobawszy zwierzynę. Że cię w ciężkim smutku znuży, Ze wszytkiego odrapie, Dla przewodni i dla stróży Często włócząc przy szkapie. Że ci z własnych zamtuz córek I z chałupy uczyni, A za podły pereł sznurek Macierzyństwa przyczyni. Wybacz, mówię, że cię boli Tam, gdzie przedtem świędziało, Nie to bowiem już w niewoli, Co w swobodzie jest ciało. Tu szlacheckie, a tam gburze, Któż ci winien, kochany, Że zrobiwszy gwałt naturze Z pana jesteś poddany. Dałeś rozum na wykręty I ukryte prywaty, Chuchaj
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 196
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
dobry nie boi się śmierci.
PIES w Obruży z napisem: Libertas non libera. Tak w Polsce.
WĘGIEL rozpalony blisko węglów z napisem: Caeteri ab hoc. Przestroga tym z których się inni psują.
ORZEŁ w Słońce patrzący z napisem: Sola capax Solis. Na pochwałę MARYJ PANNY, wybranej z Świata całego na Macierzyństwo.
DRZEWO urodzajne z napisem Onustior, humilior. Tak Człek każdy, gdy cnot pełny. o Emblematach i Symbolach
PERŁOWA MACICA z napisem: Me Proles nobilitat. MATKI BOSKIEJ, i Zacnej Matrony pochwała z Syna.
Nad STOŁEM napisano: Parit Amicos.
ŚnieG na wysokiej gorze in laudem Panien Zakonnych z napisem: Celso
dobry nie boi się śmierci.
PIES w Obruży z napisem: Libertas non libera. Tak w Polszcze.
WĘGIEL rospalony blisko węglow z napisem: Caeteri ab hoc. Przestroga tym z ktorych się inni psuią.
ORZEŁ w Słońce patrzący z napisem: Sola capax Solis. Na pochwałę MARYI PANNY, wybraney z Swiatá całego na Macierzyństwo.
DRZEWO urodzayne z napisem Onustior, humilior. Tak Człek każdy, gdy cnot pełny. o Emblematach y Symbolach
PERŁOWA MACICA z napisem: Me Proles nobilitat. MATKI BOSKIEY, y Zacney Mátrony pochwała z Syna.
Nad STOŁEM napisano: Parit Amicos.
SNIEG na wysokiey gorze in laudem Panien Zakonnych z napisem: Celso
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1196
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Najpokorniejszej, najposłuszniejszej. SŁUZEBNICY PAŃSKIEJ Łaski Bożej i pochwał z ust Ojców Świetych i Doktorów w siebie wielkiemi wpływających rzekami. OCEANOWI
Świata dla grzechowego podkopu ku ruinie nachylonego GRUNTOWNEMU FILAROWI. Serc ludzkich jaką umartwionych niepomyślnością GENERALNEJ KONSOLATORCE; Ziemi i Nieba grzechem urażonego MOCNO DZIELNEJ GWARANTCE. Nad słońce, kryształy, Lilie, śniegi Czystszej w Macierzyństwie PANNIE. Przywilejem łaski Boskiej prezerwującej w poczeciu samym NIEPOKALANEJ DZIEWICY, Wszystkich nas żyjących i umierających OSTATNIEJ NADZIEI. Łask Boskich Prowidencyj, Cudów z Skarbów z Nieba eksportowanych, ARCY HOJNEJ PODSKARBINIE: Wszystkich Tytułów, Prerogatyw, i Hiperdulicznego Honoru ARCYGODNEJ KREATURZE: Całej TrójcY Najświetszej przed wieki zaczętej przy Wcieleniu dokończonej ŚWIĄTNICY Nieba całego, Aniołów
Naypokornieyszey, nayposłusznieyszey. SŁUZEBNICY PANSKIEY Łaski Bożey y pochwał z ust Oycow Swiétych y Doktorow w siebie wielkiemi wpływaiących rzekami. OCEANOWI
Swiata dlá grzechowego podkopu ku ruinie nachylonego GRUNTOWNEMU FILAROWI. Serc ludzkich iaką umartwionych niepomyślnością GENERALNEY KONSOLATORCE; Ziemi y Nieba grzechem urażonego MOCNO DZIELNEY GWARANTCE. Nád słońce, krzyształy, Lilie, sniegi Czystszey w Macierzyństwie PANNIE. Przywileiem łáski Boskiey prezerwuiącey w poczéciu samym NIEPOKALANEY DZIEWICY, Wszystkich nas żyiących y umieraiących OSTATNIEY NADZIEI. Łask Boskich Prowidencyi, Cudow z Skarbow z Nieba exportowanych, ARCY HOYNEY PODSKARBINIE: Wszystkich Tytułow, Prerogatyw, y Hyperdulicznego Honoru ARCYGODNEY KREATURZE: Całey TROYCY Nayswiétszey przed wieki zaczętey przy Wcieleniu dokończoney SWIĄTNICY Nieba całego, Aniołow
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 4
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
chwałę Boga hojnego w darach, i obfitego w zapłacie dobrym sługom Pana, nam na dychowny pożytek. I. CZĘSC
Niemasz chwalebniejszego imienia dla Chrześcijanina oświeconego wiarą, natchnionego łaską, jako być sługą Boskim. Sama najświętsza i nad wszystkich Niebian tak łaskami, jako też zasługami przeniesiona Matka Boska Maria: usłyszawszy od Anioła zwiastowanie Macierzyństwa Boskiego, i pełność łask dla siebie: inaczej się nazwać niechciała tylko służebnicą Boga. Ecce ancilla Domini: otom ja słu- Luc. I. NA ŚWIĘTO
żebnica Pana. Apostołowie Święci których Chrystus przyjaciółmi, Bracią mianował, a przecięż niesądzili dla siebie chwały pełniejszego nazwiska jako sług Boskich. Tak bowiem Listy
chwałę Boga hoynego w darach, y obfitego w zapłacie dobrym sługom Pana, nam na dychowny pożytek. I. CZĘSC
Niemasz chwalebnieyszego imienia dla Chrześcianina oświeconego wiarą, natchnionego łaską, iako być sługą Boskim. Sama nayświętsza y nad wszystkich Niebian tak łaskami, iako też zasługami przenieśiona Matka Boska Marya: usłyszawszy od Anioła zwiastowanie Macierzyństwa Boskiego, y pełność łask dla siebie: inaczey się nazwać niechciała tylko służebnicą Boga. Ecce ancilla Domini: otom ia słu- Luc. I. NA SWIĘTO
żebnica Pana. Apostołowie Swięci ktorych Chrystus przyiaciołmi, Bracią mianował, a przecięż niesądzili dla siebie chwały pełnieyszego nazwiska iako sług Boskich. Tak bowiem Listy
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 75
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
tylko dla siebie w pełności, ale też i dla nas. Te dwie uwagi uczynią dwie Części Kazania Bogu na chwałę, na honor Niepokalanie poczętej Maryj, słuchaczowi na Duchowny pożytek. NA ŚWIĘTO I. CZĘSC
Święto każde honorowi Maryj Najświętszej poświęcone, a najszczegulniej dzisiejsze Święto łaski Pana Boga nazywać się powinno. I samo bowiem Macierzyństwo Boskie, fundament łaski Maryj, i inne któremi Niebo całe przewyższyła pomocy łaski, okazane w jej niewinności, i zasługach, są strumyczkami łaski Boga cudownej, przez którą wybrał sobie Marią za Matkę ze wszelkiego ciała. Elegit eam ex omni Carne: Bo słuszniej to Maryj Pannie Kościół Święty przyznaje, niżeli Mędrzec Mojżeszowi, lubo
tylko dla siebie w pełności, ale też y dla nas. Te dwie uwagi uczynią dwie Części Kazania Bogu na chwałę, na honor Niepokalanie poczętey Maryi, słuchaczowi na Duchowny pożytek. NA SWIĘTO I. CZĘSC
Swięto każde honorowi Maryi Nayświętszey poświęcone, a nayszczegulniey dzisieysze Swięto łaski Pana Boga nazywać się powinno. Y samo bowiem Macierzyństwo Boskie, fundament łaski Maryi, y inne ktoremi Niebo całe przewyższyła pomocy łaski, okazane w iey niewinności, y zasługach, są strumyczkami łaski Boga cudowney, przez ktorą wybrał sobie Maryą za Matkę ze wszelkiego ciała. Elegit eam ex omni Carne: Bo słuszniey to Maryi Pannie Kościoł Swięty przyznaie, niżeli Mędrzec Moyżeszowi, lubo
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 90
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
erit mihi in Filium. Podobnym sposobem mówmy o Maryj. Któremuż też stworzeniu mówił kiedy, Ad Hebr. Cap. I. v. 5. NA ŚWIĘTO
albo mówi, Bóg, „Matką moją Ty jesteś? Tyś mię porodziła?” żadnemu zapewnie, tylko jednej Maryj przez moc łaski swej do tego Macierzyństwa wybranej, i Maria wzajemnie mówi, „Synem moim jesteś Ty, ciebiem rodziła.”
A jeżeli naznaczając Mojżesza na Prawodawcę, i wybawiciela cudownego Izraelskiemu ludowi z Egiptu, w rękach jego cuda wszechmocności swojej złożył, tak dalece że dla cudów owych Bogiem Faraona nazwać się mógł. Jeżeli powołując Jeremiasza na Proroka, i Poprawcę
erit mihi in Filium. Podobnym sposobem mowmy o Maryi. Ktoremuż też stworzeniu mowił kiedy, Ad Hebr. Cap. I. v. 5. NA SWIĘTO
albo mowi, Bog, „Matką moią Ty iesteś? Tyś mię porodziła?” żadnemu zapewnie, tylko iedney Maryi przez moc łaski swey do tego Macierzyństwa wybraney, y Marya wzaiemnie mowi, „Synem moim iesteś Ty, ciebiem rodziła.”
A ieżeli naznaczaiąc Moyżesza na Prawodawcę, y wybawiciela cudownego Izraelskiemu ludowi z Egiptu, w rękach iego cuda wszechmocności swoiey złożył, tak dalece że dla cudow owych Bogiem Faraona nazwać się mogł. Ieżeli powołuiąc Ieremiasza na Proroka, y Poprawcę
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 92
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
. Albowiem ta niedar- NIEPOKALANEGO P. M. P.
mo łaski pełna: quare gratia plena? ut de plenitudine illius sumant universi. Ta jest rzecz krótka drugiej Części. II. CZĘSC
Nietylko przy niepokalanym poczęciu błogosławioną Duszę Najświętszej Maryj Panny Wszechmocna łaska poświęciła, i napełniła wielkiemi darami, sposobiące onę do najwyższej dostojności Macierzyństwa Boskiego, ale też przysposobiła ją do tego: ażeby naszą oraz stała się Matką, i Poszrzedniczką, wlewając w Nią dwa dary, czyli charachtery, które Jej opiekę nad wiernych Narodem poznać dają, to jest moc świadczenia, i litość do świadczenia. Te obydwa charachtery, i szczerze znaki wielkiej opieki Najświętszej Maryj Panny nad
. Albowiem ta niedar- NIEPOKALANEGO P. M. P.
mo łaski pełna: quare gratia plena? ut de plenitudine illius sumant universi. Ta iest rzecz krotka drugiey Części. II. CZĘSC
Nietylko przy niepokalanym poczęciu błogosławioną Duszę Nayświętszey Maryi Panny Wszechmocna łaska poświęciła, y napełniła wielkiemi darami, sposobiącé onę do naywyższey dostoyności Macierzyństwa Boskiego, ale też przysposobiła ią do tego: ażeby naszą oraz stała się Matką, y Poszrzedniczką, wlewaiąc w Nię dwa dary, czyli charachtery, ktore Iey opiekę nad wiernych Narodem poznać daią, to iest moc świadczenia, y litość do świadczenia. Te obydwa charachtery, y szczerze znaki wielkiey opieki Nayświętszey Maryi Panny nad
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 97
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772