, żeby ziarno podle ziarna gęsto stanęło, i okryło całe pole kwadratu cbed, między linijkami.) (4. Obstaw ściany mapy BC, CD, DE, EF, FG, GH, HB, linijkami drewniannymiej, abo papierwojmiej, jakoś uczynił około kwadratu bced; i przenieś owe ziarna wszytkie gorczyczne, abo makowe, które objął kwadrat cbed, cbed na mapę, między linie CD, DE, EF, i zgarnij je linią, póki nie okryją skupione figury ZDEKs. Która zawarta linią SKs, wydzieli prawdżywy łan Frankoński, ZDEKs. Ponieważ place tej Figury, i kwadratu cbed, zamykającego Łan Frankoński, sa równe gdyż równą
, żeby źiárno podle żiárná gęsto stánęło, y okryło cáłe pole kwádratu cbed, między liniykámi.) (4. Obstaw śćiány máppy BC, CD, DE, EF, FG, GH, HB, liniykámi drewniánnymiey, ábo pápierwoymiey, iákoś vczynił około kwádratu bced; y przenieś owe żiárná wszytkie gorczyczne, ábo mákowe, ktore obiął kwádrat cbed, cbed ná máppę, między liniie CD, DE, EF, y zgárniy ie liniią, poki nie okryią skupione figury ZDEX. Ktora záwárta liniią ZX, wydźieli prawdżiwy łan Fránkoński, ZDEX. Ponieważ pláce tey Figury, y kwádratu cbed, zámykáiącego Łan Fránkoński, sa rowne gdyż roẃną
Skrót tekstu: SolGeom_II
Strona: 150
Tytuł:
Geometra polski cz. 2
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1684
Data wydania (nie wcześniej niż):
1684
Data wydania (nie później niż):
1684
mi się że prawdę powiedział/ kto rzekł/ iż Olej tylko jest drzew oliwnych olej/ a drugie albo go przewyzszają/ jako to ungwent (pospolicie Olejkiem świętym zowiemy) z Kości Świętych Bożych płynący/ o którym jakoby rozumiał złote usta mający Jan święty/ czytaj onego: albo od niego przewyzszane bywają/ jako to Olej Makowy/ Lniany/ Konopny/ etc. tenże godnością przechodzi: ma to z łaski Bożej/ albo raczej ta sama jest: bo jeśli w tym nie mylą się co powiadają Filozofowie/ że ex iisdem nutrimur, ex quibus sumus. to jest z tych karmieni bywamy/ z których rzeczy jesteśmy. Więc że my łaską
mi się że prawdę powiedźiał/ kto rzekł/ iż Oley tylko iest drzew oliwnych oley/ á drugie álbo go przewyzszáią/ iáko to vngwent (pospolićie Oleykiem świętym zowiemy) z Kośći Swiętych Bożych płynący/ o ktorym iákoby rozumiał złote vstá máiący Ian święty/ czytay onego: álbo od niego przewyzszáne bywáią/ iáko to Oley Mákowy/ Lniány/ Konopny/ etc. tenże godnością przechodźi: ma to z łáski Bożey/ álbo ráczey tá sámá iest: bo iesli w tym nie mylą się co powiádáią Philosophowie/ że ex iisdem nutrimur, ex quibus sumus. to iest z tych karmieni bywamy/ z ktorych rzeczy iestesmy. Więc że my łáską
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 152
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
nie co innego jest, tylko Człowiekowi napuł spiącemu i czuwającemu. jakieś się pokazujące straszydła, obrazy, i niby nań nacierają, lecą, co z zbytniej pochodzi imaginacyj, grubych humorów, i krwistej człeka kompleksyj.
SNU Obraz Antiquitas wyrażając, malowała Osobę w czarnym stroju gwiazdami upstrzoną na głowie dając jej wieniec z główek makowych Symbolis SNU smacznego, wspartą na poduszcze Wierzyli Poganie, że Somnus jest Frater mortis, zwali go Morpheum, skąd Seneka mówi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią i niegodną bojaźni mówiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDyCIARNFY n[...] e
nie co innego iest, tylko Człowiekowi napuł spiącemu y czuwaiącemu. iakieś się pokazuiące straszydła, obrazy, y niby nań nacieraią, lecą, co z zbytniey pochodzi imaginacyi, grubych humorow, y krwistey człeka komplexyi.
SNU Obraz Antiquitas wyrażaiąc, malowała Osobę w czarnym stroiu gwiazdami upstrzoną na głowie daiąc iey wieniec z głowek makowych Symbolis SNU smácznego, wspartą na poduszcze Wierzyli Poganie, że Somnus iest Frater mortis, zwali go Morpheum, zkąd Seneca mowi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią y niegodną boiaźni mowiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDICIARNFY n[...] e
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 185
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ładnego, skrzydlastego, ukoronowanego kwiatami, albo słonecznikiem, w ręce prawej cyrkuł gwiazdzisty, w Jewej pochodnię górejącą piastującego. Suknia na nim, częścią biała, częścią czarna, jedzie wozem, w którym konie jednej maści, albo sierści.
7 NOC, wyraża Panienka skrzydlasta, w szatach błękitnych gwiazdzistych, na głowie wieniec z makowych nosząca główek, w ręku mak trzymająca.
8 MIESIĄCE wszystkie u Cesara Rypy widzę wyrażone sub specie Młodziana, w stroju krótkim, tylko po kolana, z skrzydłami, na głowie mają zioła, kwiaty, kłosy, co w którym się znajduje Miesiącu; w ręku Młodziana widać wieniec uformowany z fruktów owemu Miesiącowi
własnych, w
ładnego, skrzydlastego, ukoronowanego kwiatámi, albo słonecznikiem, w ręce prawey cyrkuł gwiazdzisty, w Iewey pochodnię goreiącą piastuiącego. Suknia na nim, częścią biała, częścią czarna, iedzie wozem, w ktorym konie iedney maści, albo szerści.
7 NOC, wyrażá Panienka skrzydlasta, w szátach błękitnych gwiazdzistych, ná głowie wieniec z makowych nosząca głowek, w ręku mak trzymáiąca.
8 MIESIĄCE wszystkie u Cesara Ryppy widzę wyrażone sub specie Młodziana, w stroiu krotkim, tylko po kolána, z skrzydłámi, na głowie maią zioła, kwiaty, kłosy, co w ktorym się znayduie Miesiącu; w ręku Młodziana widać wieniec uformowany z fruktow owemu Miesiącowi
własnych, w
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1166
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, a stulając noc następującą. Dworzanina od Pańskich rozkazów, Zakonnika od Superiora obediencyj dependującego ten kwiat symbolizuje: rodzi się w Afryce, i tam jest pospolity i zwyczajny. W szafranowy wieniec stroją na znak rozkoszy, albo cierpliwości, gdyż Crocus z częstego deptania rośnie, i pomnaża się. Spiących strojono w korony z główek makowych, z racyj iż mak somnum causat.
Ornamenta głów męskich Bogu poswięconych.
Dawnychczasów stante superstitione, Biskupów i Doktorów głowy w wstęgi strojono; żeBiskupi byliBożemi, a ci mądrości Antistites. Różni Jakich strojów na głowie zażywano?
byli Bogowie, różny Biskupów ich strój i mitry. U Rzymianów trojaki był rodzaj czapek Duchownych. 1
, á stulaiąc noc następuiącą. Dworzanina od Pańskich roskazow, Zakońnika od Superiora obediencyi dependuiącego ten kwiat symbolizuie: rodzi się w Afryce, y tam iest pospolity y zwycżayny. W szafranowy wieniec stroią na znak roskoszy, albo cierpliwości, gdyż Crocus z częstego deptania rośnie, y pomnaża się. Spiących stroiono w korony z głowek makowych, z racyi iż mak somnum causat.
Ornamenta głow męskich Bogu poswięconych.
Dawnychcżasow stante superstitione, Biskupow y Doktorow głowy w wstęgi stroiono; żeBiskupi byliBożemi, á ci mądrości Antistites. Rożni Iakich stroiòw na głowie zażywano?
byli Bogowie, rożny Biskupow ich stroy y mitry. U Rzymianow troiaki był rodzay cżapek Duchownych. 1
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 80
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Pliniusza. Niegdy pospulstwo Rzymskie Magistratowi swemu pierwszych dni Ianuarii, alias po kolędzie, laurowe liście z figami, zdrowia życząc dobrego ofiarowało, według tegoż Autora. Gałązki jego, szaty od mulów prezerwują.
LOTOS obrostnica drzewko do gruszy podobne. W Egipcie rośnie w głąb na brzegach Nilem rzeką zmoczonych, frukt mając podobny do makowych główek, a nasienie w nim jak proso: z którego chleb tam robią. Kwitnie biało, z wschodem słońca kwiat swój otwiera, z zachodem zamyka. Plinius libr. 18. cap. 17.
MALUS Jabłoń, frukta jej Jabłka, są miłości symbola: z tej strony którą są ku słońcu rumienieją się: a
Pliniusza. Niegdy pospulstwo Rzymskie Magistratowi swemu pierwszych dni Ianuarii, alias po kolędzie, laurowe liście z figami, zdrowia życząc dobrego ofiarowało, według tegoż Autora. Gałązki iego, szaty od mulow prezerwuią.
LOTOS obrostnica drzewko do gruszy podobne. W Egypcie rośnie w głąb na brzegach Nilem rzeką zmocżonych, frukt maiąc podobny do makowych głowek, á nasienie w nim iak proso: z ktorego chleb tam robią. Kwitnie biało, z wschodem słońca kwiat swoy otwiera, z zachodem zamyka. Plinius libr. 18. cap. 17.
MALUS Iabłoń, frukta iey Iabłka, są miłości symbola: z tey strony ktorą są ku słońcu rumienieią się: á
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 329
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
strony którą są ku słońcu rumienieją się: a miłość in luce znowu z wielu racyj, wstydem się farbuje. Bachusa niegdy jabłkami koronowano, że miłości wino sprzyja i dopomaga, według Teokryta. Jabłko jest Wenerze poswięcone, że u Sycioniów Venus rznięta, czyli malowana była, w ręce jednej jabłko, w drugiej główkę makową, Symbolum urodzaju i rozmnożenia piastująca. O Herkulesie bają Poetowie, że on pokonawszy smoka w ogrodzie Hesperydów, trzy złote stamtąd uniósł jabłka, to jest według moralnej eksplicacyj, chciwość swoję mestwem zwyciężywszy, odtąd do swej odwagi przyłączył prudentiam, iustitiam, temperantiam. Malum Persicum , Perskie jabłko, alias Brzoskwinia, olim w Persji
strony ktorą są ku słońcu rumienieią się: á miłość in luce znowu z wielu racyi, wstydem się farbuie. Bachusa niegdy iabłkami koronowano, że miłości wino sprzyia y dopomaga, według Teokryta. Iabłko iest Wenerze poswięcone, że u Sycioniow Venus rznięta, czyli malowana była, w ręce iedney iabłko, w drugiey głowkę makową, Symbolum urodzaiu y rozmnożenia piastuiąca. O Herkulesie baią Poetowie, że on pokonawszy smoka w ogrodzie Hesperidow, trzy złote ztamtąd uniosł iabłka, to iest według moralney explicacyi, chciwość swoię mestwem zwyciężywszy, odtąd do swey odwagi przyłączył prudentiam, iustitiam, temperantiam. Malum Persicum , Perskie iabłko, alias Brzoskwinia, olim w Persii
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 329
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
/ rożej czerwonej/ bukwice/ rumienkowego po pułtory szczypty/ senesu/ kocanek arab: po drag: dwie/ goździków kramnych/ gałki muszkatowej/ kwiatu po scrup: dwu/ melissy trochę/ mastix, thuris, corali pp. po pół grag: przetłukszy urób i przeszyj czapkę. Spać idąc dasz dla snu syr: makowego/ i fiołków bronatnych po łot: dwu/ abo jaje miękkie z trochą krochmalu tragantem/ ziemią pieczętowaną i maku białego. O Przypadkach Brzemiennych. P. Z. Z. B. Czyachowskiego, O Przypadkach Brzemiennych. ROZDZIAŁ VII. O zatwardzeniu żywotnim, i uryny zatrzymaniu w Brzemiennych.
GDy żywot w Brzemiennych/ abo
/ rożey czerwoney/ bukwice/ rumienkowego po pułtory szczypty/ senesu/ kocanek árab: po drag: dwie/ gozdźikow kramnych/ gałki muszkátowey/ kwiátu po scrup: dwu/ melissy trochę/ mastix, thuris, corali pp. po puł grag: przetłukszy vrob y przesziy czapkę. Spáć idąc dasz dla snu syr: mákowego/ y fiołkow bronatnych po łot: dwu/ ábo iáie miękkie z trochą krochmalu trágántem/ źiemią pieczętowáną y máku białego. O Przypadkách Brzemiennych. P. Z. Z. B. Cziachowskiego, O Przypadkách Brzemiennych. ROZDZIAŁ VII. O zátwárdzeniu żywotnim, y vryny zátrzymániu w Brzemiennych.
GDy żywot w Brzemiennych/ ábo
Skrót tekstu: CiachPrzyp
Strona: C3v
Tytuł:
O przypadkach białychgłów brzemiennych
Autor:
Piotr Ciachowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki, traktaty
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1624
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1624
służą Enemy, purganse bardzo wolne, ex Cassaie extracto, cum decoctione Malvae LIquiritiae Passulis, może nie co, i Senesu przydać według potrzeby, służą do tego i Emulsye, ex 4. Semin frigid. przytym różne aplikacje powierzchowne, dla uśmierzenia bólu, v. g. Olejek wyciśniony z nasienia Dyniowego, albo Makowego, albo Szalejowego, albo Lnianego albo Mygdałowy. Item Weś oleju Lnianego łot, Bukspanowego skrup. 1. zmieszaj napuść flejtuch, przyłóż do zadu. Item. Olejek z żółtków jajowych trzyj długo w Moździerzu ołowianym, napuść niem chustkę, przyłóż. Item. R. Axungiae Gallyn unc s. buluae pomi subcienerib.
służą Enemy, purgánse bárdzo wolne, ex Cassaie extracto, cum decoctione Malvae LIquiritiae Passulis, może nie co, y Senesu przydáć według potrzeby, służą do tego y Emulsye, ex 4. Semin frigid. przytym rożne ápplikácye powierzchowne, dla uśmierzenia bolu, v. g. Oleiek wyciśniony z nasienia Dyniowego, álbo Mákowego, álbo Száleiowego, álbo Lniánego álbo Mygdałowy. Item Weś oleiu Lnianego łot, Bukspanowego skrup. 1. zmieszay nápuść fleytuch, przyłoż do zádu. Item. Oleiek z żołtkow iáiowych trziy długo w Mozdźierzu ołowiánym, napuść niem chustkę, przyłoż. Item. R. Axungiae Gallyn unc s. buluae pomi subcienerib.
Skrót tekstu: CompMed
Strona: 264
Tytuł:
Compendium medicum
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1719
Data wydania (nie wcześniej niż):
1719
Data wydania (nie później niż):
1719
sequelam trahatur, zbyci politycznie, że dalsza przyjaźń ich, i pokoj, będą do tej Polaków hojności, stimulus, ale nie Prawo. Do Religii nikogo nie necessitował, racją dając: że trzy rzeczy BÓG sobie rezerwował: Ex nihilo aliquid facere, futura praescire, et conscientiis dominari. Symbolum miał 5. główek makowych ukoronowanych z napisem: Per non dormire. Przy śmierci trzech żałował rzeczy; że starą pojął żonę, że Gdańska dobywał, mogąc innym sposobem; że Grzegorza XIII. Papieża słuchał perswazyj w zawarciu pokoju z Moskwą. Zborowskich Familia za tego Króla całym trzęsła Senatem, ale uskromiona ucięciem głowy Samuelowi Zborowskiemu. Jaśniały za niegoż
sequelam trahatur, zbyci politycznie, że dalszá przyiaźń ich, y pokoy, będą do tey Polákow hoyności, stimulus, ále nie Práwo. Do Religii nikogo nie necessitował, rácyą daiąc: że trzy rzeczy BOG sobie rezerwowáł: Ex nihilo aliquid facere, futura praescire, et conscientiis dominari. Symbolum miał 5. głowek makowych ukoronowánych z nápisem: Per non dormire. Przy śmierci trzech żałował rzeczy; że starą poiął żonę, że Gdańska dobywáł, mogąc innym sposobem; że Grzegorza XIII. Papieża słuchał perswázyi w záwarciu pokoiu z Moskwą. Zborowskich Familia zá tego Krola całym trzęsłá Senátem, ale uskromioná ucięciem głowy Sámuelowi Zborowskiemu. Iaśniáły zá niegoż
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 356
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746