Grekowie pochodzenia Ducha Z. i od Syna/ nieprzyjmowali: a dla czego my przyjąć powinni.
Grekowie z słuszności jakiej takiej rozumieć mogli/ że przydadkiem tym do Symbolum/ i od Syna/ dwa Początki w jedno Bóstwo Rzymianie w wodzą: abo dwie Boskie osoby w jednę osobe zlewiają: i zadawali im stąd Herezję Manichejską/ za wzgląd dwu Początków/ i Sabelliańską/ za wzgląd zlicia dwu osób w jednę. Czego my już o niech dobrym sumnieniem[...] o- zumieć nie możemy: ponieważ oni sami na Synodzie Florenckim jakom i mało wyżej powiedział. Anatemę na tych włożyli/ którzyby abo dwa początki w jednym Bóstwie stanowili/ abo dwie Boskie osoby
Graekowie pochodzenia Duchá S. y od Syná/ nieprzyimowáli: á dla czego my przyiąć powinni.
GRaekowie z słusznośći iákiey tákiey rozumieć mogli/ że przydadkiem tym do Symbolum/ y od Syná/ dwá Początki w iedno Bostwo Rzymiánie w wodzą: ábo dwie Boskie osoby w iednę osobe zlewiáią: y zádawáli im ztąd Hęrezyę Mánicheyską/ zá wzgląd dwu Pocżątkow/ y Sábelliáńską/ zá wzgląd zlićia dwu osob w iednę. Czego my iuż o niech dobrym sumnieniem[...] o- zumieć nie możemy: ponieważ oni sámi ná Synodźie Florentskim iákom y máło wyżey powiedźiał. Anathemę ná tych włożyli/ ktorzyby ábo dwá pocżątki w iędnym Bostwie stánowili/ ábo dwie Boskie osoby
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 113
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
o postanowienie dusz z tego świata zeszłych: ani o starszeństwo Papieskie.
Inszy tedy/ jako się wiedzieć daje/ rozumienia o wierze Rzymskiej sposób nam jest podany/ a inszy zostawał Grekom. Zaczym póki Grekowie o wszytkim tym od Rzymian nie byli uwiadomieni/ sami sobą wyznania ich takiego istoty pojąć niemogszy/ mogli im zadawać bluźnierstwa Manichejskie/ Sabelliańskie/ Apollinarskie/ Orygeńskie/ i tym podobne. Ale my/ dostatecznie już o tym uwiadomieni od nich zostawszy/ i wszytko toż a nie insze w duszach naszych/ i w Cerkwi naszej wiarą i wyznaniem zapieczętowane obaczywszy/ jeśli to im zadawać zachcemy/ niewstydliwie na dusze nasze kłamać będziemy. Upatrzywać tedy w Rzymskiej
o postánowienie dusz z tego świátá zeszłych: áni o stárszeństwo Papieskie.
Inszy tedy/ iáko sie wiedźieć dáie/ rozumienia o wierze Rzymskiey sposob nam iest podány/ á inszy zostawał Graekom. Zácżym poki Grękowie o wszytkim tym od Rzymian nie byli vwiádomieni/ sámi sobą wyznania ich tákiego istoty poiąć niemogszy/ mogli im zádáwáć bluźnierstwá Mánicheyskie/ Sábelliáńskie/ Apollinárskie/ Origenskie/ y tym podobne. Ale my/ dostátecżnie iuż o tym vwiádomieni od nich zostawszy/ y wszytko toż á nie insze w duszách nászych/ y w Cerkwi nászey wiárą y wyznániem zápiecżętowáne obaczywszy/ ieśli to im zádáwáć záchcemy/ niewstydliwie ná dusze násze kłamáć będźiemy. Vpátrzywáć tedy w Rzymskiey
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 116
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
O SS. Relikwiach.
ALEKsANDRA Z. Papieża Męczennika 3. Maja. Ten Papież wody święconej w domu trzymanie postanowił. Żył za Adriana Cesarza, leży u Z. Sabiny w Rzymie z SS. Ewencjuszem i Teodulem Kapłanami.
AUGUSTYNA Z. Hipponu Miasta w Afryce Biskupa Doktora Kościelnego 28. Sierpnia. Był z młodu Manichejskiej sekty, od Z. Ambrożego nawrócony, i łzami Matki Moniki wypłakany u BOGA, stąd Filius Lachrymarum rzeczony. Wiele Ksiąg popisał dla Kościoła Z. potrzebnych. Umarł R. 433. żył lat 76. Ciało jego z Sardynii Luitprandus Król Longobardów do Tycinu vulgo Pawlii Miasta Włoskiego sprowadził. Roku 725 do Sardynii zaś z
O SS. Relikwiach.
ALEXANDRA S. Papieża Męcżennika 3. Maia. Ten Papież wody swięconey w domu trzymanie postanowił. Zył za Adryana Cesarza, leży u S. Sabiny w Rzymie z SS. Ewencyuszem y Teodulem Kapłanami.
AUGUSTYNA S. Hipponu Miasta w Afryce Biskupa Doktora Kościelnego 28. Sierpnia. Był z młodu Manicheyskiey sekty, od S. Ambrożego nawrocony, y łzami Matki Moniki wypłakany u BOGA, ztąd Filius Lachrymarum rzecżony. Wiele Ksiąg popisał dla Kościoła S. potrzebnych. Umarł R. 433. żył lat 76. Ciało iego z Sardynii Luitprandus Krol Longobardòw do Tycinu vulgo Pawlii Miasta Włoskiego zprowadził. Roku 725 do Sardynii zaś z
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 123
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
cały z grobu wyjęty. Gdy mu wtedy ząb z dewocyj wyjęto, krew płyneła. Onim pisze Milo Poeta Mnich.
AMBROZEGO Z. Mediolańskiego Biskupa Doktora Kościoła Bożego 7. Grudnia albo 4. Kwietnia. Leży w Mediolanie mieście Włoskim, w Kościele Ambrosiana zwanym, żył około Roku 400. Onto Z. Augustyna od Manichejskiej odwiódł sekty: on według wielu zdania z Augustynem Hymnu Te DEUM laudamus Autor i kompozytor. Czaszka głowy jego jest w Kra- O SS. Relikwiach.
kowie w Kościele SS. Katarzyny i Małgorzaty u OO. Augustynianów. Ambrosius z Greckiego, jednoż co nieśmiertelny znaczy.
AKACEGO Z. Hetmana i 10000. Żołnierzów jego
cały z grobu wyięty. Gdy mu wtedy ząb z dewocyi wyięto, krew płyneła. Onim pisze Milo Poeta Mnich.
AMBROZEGO S. Mediolańskiego Biskupa Doktora Kościoła Bożego 7. Grudnia albo 4. Kwietnia. Leży w Mediolanie mieście Włoskim, w Kościele Ambrosiana zwanym, żył około Roku 400. Onto S. Augustyna od Manicheyskiey odwiodł sekty: on według wielu zdania z Augustynem Hymnu Te DEUM laudamus Autor y kompozytor. Czaszka głowy iego iest w Kra- O SS. Relikwiach.
kowie w Kościele SS. Katarzyny y Małgorzaty u OO. Augustynianow. Ambrosius z Greckiego, iednoż co niesmiertelny znacży.
AKACEGO S. Hetmana y 10000. Zołnierzow iego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 125
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Augustyna 4. Maja. Żyła około Roku 392. pochowana była przez Syna Z. Augustyna w Ostyj mieście blisko Rzymu (umarłszy w drodze) w Kościele Z. Aurei, potym za Marcina V. Papieża do Rzymu przeniesiona, w Kościele Z. Augustyna złożona Roku 1430. Ona Syna ustawicznym do Boga płaczem z sekty Manichejskiej nawróciła.
MELANII Rzymianki Z. 18. Lutego, albo 31 Października, która Wielkie bogacta rozszafowała na ubogie, Klasztory, Kościoły. Żyła około Roku 414. umierała w Jeruzalem w swej dla Panien fundacyj, tamże pogrzebiona. O SS. Relikwiach.
MARYJ z Egnii, abo Egniaceńskiej Panny w małżeństwie, 23. Czerwca
Augustyna 4. Maia. Zyła około Roku 392. pochowana była przez Syna S. Augustyna w Ostyi mieście blisko Rzymu (umarłszy w drodze) w Kościele S. Aurei, potym za Marcina V. Papieżá do Rzymu przeniesiona, w Kościele S. Augustyna złożona Roku 1430. Ona Syna ustawicznym do Boga płaczem z sekty Manicheyskiey nawrociła.
MELANII Rzymianki S. 18. Lutego, albo 31 Pazdziernika, ktora Wielkie bogacta rozszafowała na ubogie, Klasztory, Kościoły. Zyła około Roku 414. umierała w Ieruzalem w swey dla Panien fundacyi, tamże pogrzebiona. O SS. Relikwiach.
MARYI z Egnii, abo Egniaceńskiey Panny w małżeństwie, 23. Czerwca
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 183
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Franciszka/ Z. Antoniego z Padwi/ Świętego Rajmunda de Penafort Zakonu Kaznodziejów/ Penitencjarza Papieskiego. Rok Pański 1235. Grzegorza IX. 9. Fryderyka II. 16. Jana 7. 1. Nicolaitae i Manichaei jeszcze byli tych czasów.
W Longobardyj jeszcze sprosna Herezja Nikolaitów trwała/ u których spolne były małżeństwa/ także Manichejska/ którzy Boga/ rzeczy widomych Stworzycielem nie uznawali. Wydał na nich wielkie klątwy i kary Papież/ i na tych co im sprzyjali/ i egzekutorów tego karania kościelnego postanowił. W Medionanie przodek trzymały Herezje. Więc gdy przez pola Mediolańskie szedł Piotr Veronensis Zakonu Z. Dominika/ Świątobliwy Człowiek/ a napadł na dwu zasiewających
Fránćiszká/ S. Antoniego z Padwi/ Swiętego Ráymundá de Penafort Zakonu Káznodźieiow/ Penitencyarza Papieskiego. Rok Pański 1235. Grzegorza IX. 9. Fryderyka II. 16. Iana 7. 1. Nicolaitae i Manichaei ieszcze byli tych czásow.
W Longobárdyi ieszcze sprosna Herezya Nikoláitow trwáłá/ u ktorych spolne były małżeństwá/ tákże Mánicheyska/ ktorzy Bogá/ rzeczy widomych Stworzyćielem nie uznawali. Wydał ná nich wielkie klątwy i káry Papież/ i ná tych co im sprzyiáli/ i exekutorow tego karánia kośćielnego postánowił. W Medyonánie przodek trzymáły Herezye. Więc gdy przez polá Medyoláńskie szedł Piotr Veronensis Zakonu S. Dominiká/ Swiątobliwy Człowiek/ á nápadł ná dwu zásiewáiących
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 79
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
21. Niebo i ziemia stworzone będą; a pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminą. Jako o jednymże człowieku, czyli to w Fizycznym sensie, gdy maligną zwątlony z tego paroksyzmu powstanie, mówi się że jest jak inny człowiek, że się znowu narodził, że ożył. Czyli w moralnym: jako z Manichejskiego rozwiozłego życia nawrócony Augustyn Z. rozkoszom światowym przypominającym się sobie: Iż te są co były przedtym. Odpowiadał Augustyn: ale ja nie ten, lecz inszy.
CVII. Co się tycze ziemi i rzeczy sublunarnych? najprzód wszystkie rzeczy żyjące nierozumne, i inne materialne ponieważ ogniem uniwersalnym spłoną, człowiek też już do sustentacyj swojej
21. Niebo y ziemia stworzone będą; á pierwsze niebo y pierwsza ziemia przeminą. Jáko o iednymże człowieku, czyli to w Fizycznym sensie, gdy maligną zwątlony z tego paroxyzmu powstánie, mowi się że iest iák inny człowiek, że się znowu národził, że ożył. Czyli w moralnym: iáko z Manicheyskiego rozwiozłego życia náwrocony Augustyn S. roskoszom światowym przypomináiącym się sobie: Jż te są co były przedtym. Odpowiadał Augustyn: ále ia nie ten, lecz inszy.
CVII. Co się tycze ziemi y rzeczy sublunarnych? nayprzod wszystkie rzeczy żyiące nierozumne, y inne materyalne ponieważ ogniem uniwersalnym spłoną, człowiek też iuż do sustentacyi swoiey
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: I4
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743