niektórych Demokratyczny. Toż samo u nich dzieje się z Religią, która nie wszędzie jest jedna: Cztery Kantony są Dysydentskie, dwa w których połowa Dysydentów, połowa Katolików znajduje się, siedem innych Katolickich które niżej jakie są, wyrażają się. KARTA VII.
Szwajcarowie co do obyczajów są szczerzy, lubo nie ze wszystkim manierni, wolności swojej, aby w niczym nienaruszona zostawała, skrupulatnie przestrzegający, słowni, zacięci w swoich zdaniach, w wojsku karność z punktualnością zachowujący: w czym się pokazują ich przymioty bardzo zdatne do formowania dobrych Generałów, i dobrych żołnierzy. P. Jak się dzielą Szwajcarowie? O. Dzielą się na trzynaście Kantonów, i
niektorych Demokratyczny. Toż samo u nich dzieie się z Religią, ktora nie wszędzie iest iedna: Cztery Kantony są Dyssydentskie, dwa w ktorych połowa Dyssydentow, połowa Katolikow znayduie się, siedem innych Katolickich ktore niżey iakie są, wyrażaią się. KARTA VII.
Szwaycarowie co do obyczaiow są szczerzy, lubo nie ze wszystkim manierni, wolności swoiey, aby w niczym nienaruszona zostawała, skrupulatnie przestrzegaiący, słowni, zacięci w swoich zdaniach, w woysku karność z punktualnością zachowuiący: w czym się pokazuią ich przymioty bardzo zdatne do formowania dobrych Generałow, y dobrych żołnierzy. P. Jak się dzielą Szwaycarowie? O. Dzielą się na trzynaście Kantonow, y
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 55
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
a ten w Chrystianii rezydując, imieniem swego pryncypała całym rządzi Krajem.
Co do Religii, Luterska Sekta tak jak w Danii panuje, w stronach jednak Północnej Norwegii, trudno zgadnąć co za wiara jest, jak zwyczajnie w grubym i dzikim narodzie. Co do obyczajów i natury mieszkańców, są trwali i mocni, ale nie manierni, zwłaszcza ci co w górach na Północ mieszkają, prawie dzikiemi nazwać się mogą. P. Jaki jest podział Norwegii? O. Norwegia dzieli się najprzód na Z. Południową, i na N. Północną. Południowa znowu dzieli się na dwie części czyli Gubernie: I. BERGEN a II. AGGERHUS, nazwana inaczej
a ten w Chrystianii rezyduiąc, imieniem swego pryncypała całym rządzi Kraiem.
Co do Religii, Luterska Sekta tak iak w Danii panuie, w stronach iednak Połnocney Norwegii, trudno zgadnąć co za wiara iest, iak zwyczaynie w grubym y dzikim narodzie. Co do obyczaiow y natury mieszkańcow, są trwali y mocni, ale nie manierni, zwłaszcza ci co w gorach na połnoc mieszkaią, prawie dzikiemi nazwać się mogą. P. Jaki iest podział Norwegii? O. Norwegia dzieli się nayprzod na Z. Południową, y na N. Połnocną. Południowa znowu dzieli się na dwie części czyli Gubernie: I. BERGEN a II. AGGERHUS, nazwana inaczey
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 93
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
CORDE. Ja i teraz nie widzę w tym kraju, ktoby w tym mógł przesadzać WPana.
STARUSZKIEWICZ. Cha cha cha. Ze to ci Cudzoziemcy zaraz poznają kto czego wart. Aż miło człekowi z takiemi ludźmi mieć sprawę.
LA CORDE. Trzeba wyznać, żem widział tu w Warszawie dosyć godnych i maniernych Kawalerów, ale z taką jak Wm Pan układnością, grzecznością, i powagą żadnego nie widziałem.
STARUSZKIEWICZ. To prawda, jam człek rzetelny, nie mam przyczyny z tym się taić. Sam to znam do siebie. Bądź tedy już Wm Pan pewien mej Córki. Przyrzekam ją Wm Panu. Muszę wszelkie do
CORDE. Ia y teraz nie widzę w tym kraiu, ktoby w tym mogł przesadzać WPana.
STARUSZKIEWICZ. Cha cha cha. Ze to ci Cudzoziemcy zaraz poznaią kto czego wart. Aż miło człekowi z takiemi ludźmi mieć sprawę.
LA CORDE. Trzeba wyznać, żem widział tu w Warszawie dosyć godnych y maniernych Kawalerow, ale z taką iak Wm Pan układnością, grzecznością, y powagą żadnego nie widziałem.
STARUSZKIEWICZ. To prawda, iam człek rzetelny, nie mam przyczyny z tym się taić. Sam to znam do siebie. Bądź tedy iuż Wm Pan pewien mey Corki. Przyrzekam ią Wm Panu. Muszę wszelkie do
Skrót tekstu: BohFStar
Strona: 31
Tytuł:
Staruszkiewicz
Autor:
Franciszek Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1766
Data wydania (nie wcześniej niż):
1766
Data wydania (nie później niż):
1766
czasu strawiłeś w Kafenhauzach Paryskich.
DZIWAKIEWICZ. Gdyby też nie to, tobym ja nic nie umiał. Powróciłbym tak do Ojczyzny jak i inni Ich Mć straciwszy próżno i czas, i pieniądze. Ale wracam się do mojej materyj. Damy tutejsze lubo nie mają takiego, jak Paryskie poloru, znają jednak człowieka maniernego, i Paryskim tchnącego powietrzem. Skorom się tu pokazał w Warszawie, wnet na mnie oczy, i serca swe obróciły. Jedna się nad drugą przesadza, ażeby się mogła mi podobać. Trzy czte-
ry razem częstokroć na tęż samę godzinę mię zapraszają. Czy mogę ja razem wszystkich pełnić rozkazy? mam wielkie stąd umartwienie
czasu strawiłeś w Kafenhauzach Paryskich.
DZIWAKIEWICZ. Gdyby też nie to, tobym ia nic nie umiał. Powrociłbym tak do Oyczyzny iak y inni Ich Mć straciwszy prożno y czas, y pieniądze. Ale wracam się do moiey materyi. Damy tuteysze lubo nie maią takiego, iak Paryskie poloru, znaią iednak człowieka maniernego, y Paryskim tchnącego powietrzem. Skorom się tu pokazał w Warszawie, wnet na mnie oczy, y serca swe obrociły. Iedna się nad drugą przesadza, ażeby się mogła mi podobać. Trzy czte-
ry razem częstokroć na tęż samę godzinę mię zapraszaią. Czy mogę ia razem wszystkich pełnić rozkazy? mam wielkie ztąd umartwienie
Skrót tekstu: BohFStar
Strona: 100
Tytuł:
Staruszkiewicz
Autor:
Franciszek Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1766
Data wydania (nie wcześniej niż):
1766
Data wydania (nie później niż):
1766