tyle ma, ile miara jego dotkliwości pożąda. Dosyć; myśmy po długim lat przeciągu tak się w sobie barzo kochali, jak żebyśmy się dopiero kochać zaczęli. Nie trzeba rozumieć, żeśmy umiejętności lubili, żeśmy w sobie tylko nasze kochali Dusze. Śmiać się musiałam przy wszystkich moich księgach, nad Metafizyczną Duchów miłością. Ciało tak dobrze jak i Dusza do naszej należy istoty. J kto w nas wmawia, jakoby z niczego tylko, dla doskonałości duszy, osobę kochał, ten mówi albo przeciwko swemu sumnieniu, albo wcale nie wie co mówi. Miłość smysłom tylko dogadzająca, która się szczególnie ciała tycze, jest zabawą
tyle ma, ile miara iego dotkliwośći pożąda. Dosyć; myśmy po długim lat przeciągu tak się w sobie barzo kochali, iak żebyśmy śię dopiero kochać zaczęli. Nie trzeba rozumieć, żeśmy umieiętności lubili, żeśmy w sobie tylko nasze kochali Dusze. Smiać śię muśiałam przy wszystkich moich kśięgach, nad Metafizyczną Duchow miłością. Ciało tak dobrze iak i Dusza do naszey należy istoty. J kto w nas wmawia, iakoby z niczego tylko, dla doskonałości duszy, osobę kochał, ten mowi albo przećiwko swemu sumnieniu, albo wcale nie wie co mowi. Miłość smysłom tylko dogadzaiąca, ktora śię szczegulnie ciała tycze, iest zabawą
Skrót tekstu: GelPrzyp
Strona: 44
Tytuł:
Przypadki szwedzkiej hrabiny G***
Autor:
Christian Fürchtegott Gellert
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Jan Chrystian Kleyb
Miejsce wydania:
Lipsk
Region:
zagranica
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
epika
Gatunek:
romanse
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
.
7. PIERWSZE POCZĄTKI albo pierwsza MATERIA, jest to, z czego się wszystkie czułe, to jest pod zmysły podpadające rzeczy, składają, a ona sama z niczego, to jest nie ma innej materyj, z którejby złożona była; boby inaczej nie mogła nazwać się pierwszą. Początki te, albo są Metafizyczne, których nie zmysłami ani imaginacją, lecz samym tylko dochodziemy rozumem: albo Fizyczne, które lubo dla swojej szczupłości, pod ludzkie nie podpadają zmysły, atoli łatwo je każdy w imaginacyj sobie wystawić potrafi. Jest także inna Materia druga, która już pod zmysły podpada lecz z innej czyli pierwszej jest złożona, i tylko odmiennych
.
7. PIERWSZE POCZĄTKI albo pierwsza MATERYA, iest to, z czego się wszystkie czułe, to iest pod zmysły podpadaiące rzeczy, składaią, a ona sama z niczego, to iest nie ma inney materyi, z ktoreyby złożona była; boby inaczey nie mogła nazwać się pierwszą. Początki te, albo są Metafizyczne, ktorych nie zmysłami ani imaginacyą, lecz samym tylko dochodziemy rozumem: albo Fizyczne, które lubo dla swoiey szczupłości, pod ludzkie nie podpadaią zmysły, atoli łatwo ie każdy w imaginacyi sobie wystawić potrafi. Jest także inna Materya druga, ktora iuż pod zmysły podpada lecz z inney czyli pierwszey iest złożona, y tylko odmiennych
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 18
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764
, atoli łatwo je każdy w imaginacyj sobie wystawić potrafi. Jest także inna Materia druga, która już pod zmysły podpada lecz z innej czyli pierwszej jest złożona, i tylko odmiennych, czyli innej odmiennej jakiej materyj partykuł, wsobie niema, jako to: woda ziemia, i powietrze.
8. Niektórzy tedy Filozofowie Metafizyczne przypuszczają początki. Pytagóras naznaczył Liczbę. Lecz sławny ten w starożytności Filozof raczej podobno przez liczbę, rozumiał zgromadzenie wielu części i doskonałości, które w każdej znajdują się rzeczy, i jednę różnią od drugiej. Nie podobna albowiem, ażeby miał nauczać, że Fizyczne Ciała, są złożone z liczby, która jest tylko rozumu naszego
, atoli łatwo ie każdy w imaginacyi sobie wystawić potrafi. Jest także inna Materya druga, ktora iuż pod zmysły podpada lecz z inney czyli pierwszey iest złożona, y tylko odmiennych, czyli inney odmienney iakiey materyi partykuł, wsobie niema, iako to: woda ziemia, y powietrze.
8. Niektorzy tedy Filozofowie Metafizyczne przypuszczaią początki. Pytagoras naznaczył Liczbę. Lecz sławny ten w starożytności Filozof raczey podobno przez liczbę, rozumiał zgromadzenie wielu części y doskonałości, które w każdey znayduią się rzeczy, y iednę różnią od drugiey. Nie podobna albowiem, ażeby miał nauczać, że Fizyczne Ciała, są złożone z liczby, która iest tylko rozumu naszego
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 19
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764
podpadające rzeczy, złożone są z substancyj nie rozciągłych, nie rozdzielnych, żadnych części, i żadnej figury, nie mających, między sobą jednak różniących się. Te Substancje zowią oni Monades, i przypisują im (wczym największy błąd) jakąś imaginacją, i moc poznawania, lubo bardzo szczupłą i ciemną. Te tedy względem Metafizycznych Początków osobliwsze, lub tym podobne, są Filozofów mniemania, które jednak, ani gruntownych i rzecz wyłuszczających dowodów nie mają, ani żadnym doświadczeniem potwierdzone być nie mogą. A do tego naturalnych i Fizycznych rzeczy, naturalne raczej, i Fizyczne, bydźby powinny Początki. Obaczmyż tedy jakie oni naznaczają. Rzeczy rozciągłych. o
podpadaiące rzeczy, złożone są z substancyi nie rozciągłych, nie rozdzielnych, żadnych części, y żadney figury, nie maiących, między sobą iednak różniących się. Te Substancye zowią oni Monades, y przypisuią im (wczym naywiększy błąd) iakąś imaginacyą, y moc poznawania, lubo bardzo szczupłą y ciemną. Te tedy względem Metafizycznych Początkow osobliwsze, lub tym podobne, są Filozofow mniemania, ktore iednak, ani gruntownych y rzecz wyłuszczaiących dowodow nie maią, ani żadnym doświadczeniem potwierdzone bydź nie mogą. A do tego naturalnych y Fizycznych rzeczy, naturalne raczey, y Fizyczne, bydźby powinny Początki. Obaczmyż tedy iakie oni naznaczaią. Rzeczy rozciągłych. o
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 20
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764