do Bożego Narodzenia Subsistere może. Było też tam bardzo siła sukna i gotowych sukien najmniej na siedm albo ośm tysięcy Żołnierza, tudzież było bardzo siła Muszkietów krzosowych i Pistoletów. Mieszczanom Mitawskim przykazał Pan Generał Major Imieniem Króla I. M. aby wszystkie u siebie wschowaniu majiące lub Saskie lub Moskiewskie rzeczy, powydawali co wszyscy zmiłą chęcią uczynili, i każdy cokolwiek wschowaniu u siebie miał tak we Złocie i wpieniądzach jako i w Fantach, Rysztunkach i inszych tym podobnych Ruchomościach zradością wydał, oczym jeszcze pewnej specifikacyj niemasz.
Król I. M. wyjąwszy wiadomość że Nieprzyjaciel pod Tomesdotsem stał, poszedł tam z Wojskiem swoim, ale Sasowie
do Bożego Národzęnia Subsistere może. Było też tám bárdzo siłá sukna y gotowych sukien naymniey ná siedm álbo osm tysięcy Zołnierzá, tudziesz było bárdzo siłá Muszkietow krzosowych y Pistoletow. Mieszczánom Mitáwskim przykázał Pan Generał Máior Imięniem Krolá I. M. áby wszystkie u siebie wschowániu máiiące lub Sáskie lub Moskiewskie rzeczy, powydáwáli co wszyscy zmiłą chęcią uczynili, y káżdy cokolwiek wschowániu u siebie miał ták we Złocie y wpieniądzách iáko y w Fantách, Rysztunkách y inszych tym podobnych Ruchomosciách zrádoscią wydał, oczym ieszcze pewney specifikácyi niemász.
Krol I. M. wyiąwszy wiádomość że Nieprzyiáciel pod Tomesdotsem stał, poszedł tám z Woyskiem swoym, ále Sásowie
Skrót tekstu: RelRyg
Strona: 7
Tytuł:
Krótka a prawdziwa relacja o akcji wojennej [...] pod Rygą
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1701
Data wydania (nie wcześniej niż):
1701
Data wydania (nie później niż):
1701
, tylko zostało Cesarstwo Rzymskie, a Królestwo Perskie, wszystkie inne ustały: kędy Królowie Edom, Królowie Hiram, Królowie Egiptu, kędyż są przodkowie nasi, owi co ich Bastarnami zwano, owi Maksobij, owi Jazwingowie, owi Połowcy, co i ich imion już niewiecie? toż bodaj nie będzie i z-miłą Ojczyzną, i przyidą lata, w-których zapomnią co to Polska, co Król Polski. Nakłaniamy się już do tego, czemu? bo się musi pełnić pismo Omne regnum in se divisum desolabitur. Wszelkie Królestwo w-sobie rozdzielone, spustoszeje, i jeżeli do zgody nie przyjdziemy, musiałoby się samo pismo nie prawdzić
, tylko zostáło Cesarstwo Rzymskie, á Krolestwo Perskie, wszystkie inne ustáły: kędy Krolowie Edom, Krolowie Hiram, Krolowie Egyptu, kędyż są przodkowie náśi, owi co ich Bástárnámi zwano, owi Maxobij, owi Iázwingowie, owi Połowcy, co i ich imion iuż niewiećie? toż boday nie będźie i z-miłą Oyczyzną, i przyidą látá, w-ktorych zápomnią co to Polská, co Krol Polski. Nákłaniamy się iuż do tego, czemu? bo się muśi pełnić pismo Omne regnum in se divisum desolabitur. Wszelkie Krolestwo w-sobie rozdźielone, zpustoszeie, i ieżeli do zgody nie przyidźiemy, muśiáłoby się samo pismo nie prawdźić
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 94
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
? Życzyć by w prawdzie tego, lecz płonne te spezy Być się zdadzą, by się kto podjął tej imprezy. Prawda, Kurcjusz wskoczył w samo piekłu garło, Gdy na swoję Ojczyznę paszczękę rozdarło; Lecz o drugim niesłychać: i Kokles sam łamał Szyki nieprzyjacielskie, przecież potym chramał. Tak jedni lekką bojaźń zmiłą łącząc żądzą, To samo niepodobnym, co być dobrym sądzą. Inni, którym wspanialsze iskry w sercach tleją, Lepiej wzdy o Ojczystych synach rozumieją; Ze gdy tego potrzeba dla miłej Ojczyzny, Nie zlękną się Tureckich ni łyk, ni trucizny. Ztym się tylko pasują, kogo potkać mają Z honorem, miedzy taką
? Zyczyć by w prawdźie tego, lecz płonne te spezy Bydź się zdádzą, by się kto podiął tey imprezy. Prawda, Kurcyusz wskoczył w sámo piekłu garło, Gdy ná swoię Oyczyznę paszczekę rozdárło; Lecz o drugim niesłycháć: y Kokles sam łámáł Szyki nieprzyiacielskie, przecież potym chramał. Ták iedni lekką boiaźń zmiłą łącząc żądzą, To sámo niepodobnym, co bydz dobrym sądzą. Inni, ktorym wspanialsze iskry w sercách tleią, Lepiey wzdy o Oyczystych synách rozumieią; Ze gdy tego potrzeba dla miłey Oyczyzny, Nie zlękną się Tureckich ni łyk, ni trucizny. Ztym się tylko pásuią, kogo potkáć máią Z honorem, miedzy táką
Skrót tekstu: GośPos
Strona: 28
Tytuł:
Poselstwo wielkie [...] Stanisława Chomentowskiego [...] od Augusta II [...] do Achmeta IV
Autor:
Franciszek Gościecki
Drukarnia:
Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1732
Data wydania (nie wcześniej niż):
1732
Data wydania (nie później niż):
1732
Boży sprawowałeś zbawienie nasze/ i służyłeś woli Ojca twego: naucz mię/ naucz wszytek świat tejto niewinnej prostoty twojej/ żeby w-nas ani ku tobie Bogu naszemu/ ani ku bliźnim naszym wzajem w-iednym ku drugiemu nigdy się żadna nieszczerość/ i dwojakość nieznajdowała/ ale żebyśmy w-twojej prostocie i w-miłej tobie szczerości z-sobą spolnie żyli/ a tobie jednomyślnie służyli. Część wtóra/ Ćwicze: 13.
Daj Panie co każesz a każ co chcesz. Zmiłuj się nad nami jako możesz/ umiesz/ i chcesz. Na większą a wieczną chwałę twoję. Ćwiczenie 14. Ćwicz się w-Wierze Chrystusowej.
PUNKT 1
Bozy spráwowałeś zbáwienie násze/ i służyłeś woli Oycá twego: náucz mię/ náucz wszytek świát teyto niewinney prostoty twoiey/ żeby w-nas áni ku tobie Bogu nászemu/ áni ku bliźnim nászym wzáiem w-iednym ku drugiemu nigdy się zadna niesczerość/ i dwoiákość nieznáydowáłá/ ále zebysmy w-twoiey prostoćie i w-miłey tobie sczerośći z-sobą spolnie żyli/ á tobie iednomyślnie służyli. Część wtora/ Cwicze: 13.
Day Pánie co każesz á każ co chcesz. Zmiłuy się nád námi iáko możesz/ vmiesz/ i chcesz. Ná większą á wieczną chwałę twoię. Cwiczenie 14. Cwicz się w-Wierze Chrystusowey.
PVNKT 1
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 161
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
które przez łaskę twoję jako najspokojniejsze uczynić/ i na mięszkanie nieodmienne ofiarować pragnę.
2. Dla zachowania pokoju w-sercu moim chcę mój Boże tobie się we wszytkim/ i na wszytko upodobanie twoje podać i poddać: niwczym zgoła nigdy od świętej woli twojej się nie różnić/ ale się zawsze tak w-miłych/ jako i w-przeciwnych rzeczach z-nią cale zgadzać/ wszytkich grzechów/ nie mniej małych/ jako i wielkich/ wszytkich niedoskonałości/ i ułomności/ tobie jakożkolwiek nie miłych z pilnością się wystrzegać/ a wszytkich dobrych spraw/ wszytkich świętych cnot/ wszytkich tobie upodobanych doskonałości/ z-największą pilnością trzymać/ i onymi się tobie samemu podobać.
ktore przez łáskę twoię iáko nayspokoynieysze vczynić/ i ná mięszkánie nieodmienne ofiárowáć prágnę.
2. Dla záchowánia pokoiu w-sercu moim chcę moy Boże tobie się we wszytkim/ i ná wszytko vpodobánie twoie podáć i poddáć: niwczym zgołá nigdy od świętey woli twoiey się nie rożnić/ ále się záwsze ták w-miłych/ iáko i w-przećiwnych rzeczách z-nią cále zgadzáć/ wszytkich grzechow/ nie mniey máłych/ iáko i wielkich/ wszytkich niedoskonáłośći/ i vłomnośći/ tobie iákożkolwiek nie miłych z pilnośćią się wystrzegáć/ á wszytkich dobrych spraw/ wszytkich świętych cnot/ wszytkich tobie vpodobánych doskonáłośći/ z-naywiększą pilnośćią trzymáć/ i onymi się tobie sámemu podobáć.
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 383
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
swojej/ misternie prowadzisz/ ani żadnemu nad miarę swoję/ nad wolą twoję wylewać z-brzegów dopuszczasz. Część trzecia/ Ćwiczenie 34.
3. Taż mądra i przemożna opatrzność twoja/ rzeczy wszytkie wzajem jednostajnym porządkiem szykując srzodkami przynależytymi opatruje/ wspomaga/ zachowuje/ niższe przez średnie/ średnie przez wyższe/ w-miłej zgodzie/ acz nie bez przyjemnej i przedziwnej niezgody trzyma.
4. Taż przesłodka opatrzność twoja/ rzeczy wszytkich stworzonych użycza wybranym i wiernym twoim/ na pociechę/ pomoc / i zbawienną usługę: a zaś złośliwym i niewdzięcznym ludziom/ na karanie i na zgubę/ i tak wszytkie rzeczy służą twojej częścią łaskawości i dobroci
swoiey/ misternie prowádźisz/ áni zadnemu nád miárę swoię/ nád wolą twoię wylewáć z-brzegow dopuszczasz. Część trzećia/ Cwiczenie 34.
3. Taż mądra i przemożna opátrzność twoiá/ rzeczy wszytkie wzáiem iednostaynym porządkiem szykuiąc srzodkámi przynależytymi opátruie/ wspomaga/ záchowuie/ niższe przez srzednie/ srzednie przez wyższe/ w-miłey zgodźie/ ácz nie bez przyiemney i przedźiwney niezgody trzyma.
4. Táż przesłodka opátrzność twoiá/ rzeczy wszytkich stworzonych vżycza wybránym i wiernym twoim/ na poćiechę/ pomoc / i zbáwienną vsługę: á záś złośliwym i niewdźięcznym ludźiom/ ná karánie i ná zgubę/ i ták wszytkie rzeczy służą twoiey częśćią łáskáwośći i dobroći
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 477
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665