. Wychodzi też na rok na ekspensę wiktową 10 tysięcy Dukatów. Ciż Zakonnicy, drugi mają dziwnie bogaty Klasztor także w Hiszpami w Eskuriale o trzech kondygnacjach, trzech Refektarzach, o szesnastu podwurzach, z ogrodem wspaniałym, Apteką. Zakonników jest na 170. Oczym fusius Ja traktuję w Hiszpańskim Peregrynancie.
Zakon MINORUM albo MINORYTÓW patuit Światu R. 1106. Patriarchą jego i pierwszym Fundatorem jest Z. Franciszek Asyski, albo z Asyżu Miasta Włoskiego, w Umbrii, inaczej Seraficznym od miłości BOGA, i od Serafinowej postaci, w której Chrystusa Pana widział, i na sobie czuł wyobrażonego na gorze Alvernus. W Asyżu pod wielkim Ołtarzem stoi ten Jupiter
. Wychodzi też ná rok ná expensę wiktową 10 tysięcy Dukatow. Ciż Zakonnicy, drugi maią dziwnie bogaty Klasztor także w Hiszpámi w Eskuriale o trzech kontygnacyách, trzech Refektárzách, o szesnastu podwurzàch, z ogrodem wspaniáłym, Apteką. Zakonnikow iest ná 170. Oczym fusius Iá traktuię w Hiszpańskim Peregrynancie.
Zakon MINORUM àlbo MINORYTOW patuit Swiatu R. 1106. Patryarchą iego y pierwszym Fundatorem iest S. Franciszek Asyski, àlbo z Assyżu Miasta Włoskiego, w Umbrii, ináczey Seraficznym od miłości BOGA, y od Serafinowey postaci, w ktorey Chrystusa Pana widział, y ná sobie czuł wyobrażonego ná gorze Alvernus. W Assyżu pod wielkim Ołtárzem stoi ten Iupiter
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1034
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na się oblig, strictius Regułę Z. Fatriarchy swego Z. Franciszka obserwować. Wczym mu praeivit S. Piotr z Alkantary Reformator R. P. 1562. zmarły w prezencyj CHRYSTUSA. MARYJ i Z. JANA Apostoła po życiu w wielkim utrapieniu przepędzonym, po wodach suchą nogą przechodzonych.
Te wszystkie cztery Zakony, Minorytów, Minorum de Observantia, Kapucynów, i Reformatów, obserwują Regułę Z. Franciszka Asyskiego Patriarchy, i Fundatora swego, jedni stricte, drudzy strictius ją wykonywając. Wszystkie te gloriantur Z. Bonawenturą Wielkim Kościoła Bożego Doktorem Seraficznym, a drugim Janem Duns Skotem, od subtelności rozumu Subtilis rzeczonym, który przy Honorze Niepokalanego Poczęcia N
ná się oblig, strictiùs Regułę S. Fatryarchy swego S. Franciszka obserwowáć. Wczym mu praeivit S. Piotr z Alkantary Reformator R. P. 1562. zmarły w prezencyi CHRYSTUSA. MARYI y S. IANA Apostoła po życiu w wielkim utrapieniu przepędzonym, po wodách suchą nogą przechodzonych.
Te wszystkie cztery Zakony, Minoritow, Minorum de Observantia, Kapucynow, y Reformatow, obserwuią Regułę S. Franciszka Assyskiego Patryarchy, y Fundatora swego, iedni strictè, drudzy strictiùs ią wykonywaiąc. Wszystkie te gloriantur S. Bonawenturą Wielkim Kościoła Bożego Doktorem Seraficznym, á drugim Ianem Duns Skotem, od subtelności rozumu Subtilis rzeczonym, ktory przy Honorze Niepokalanego Poczęcia N
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1036
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Upsalii mieście Szwedzkim.
EDWARDA Z. Króla Angielskiego Wyznawcy 5. Stycznia Żył około Roku 1106. leżało Ciało jego w Londynie Stolicy Angielskiej za Katolików; ale teraźniejsi Kalwini Ciała jego niechcą pokazać, ani grobu.
ELZEARIUSZA Z. Hrabie Arianu 25. albo 27. Września. Umierał Roku 1323. pogrzebiony w Paryżu u Minorytów, przeniesiony potym do Apty Julii miasta la Provens w Francyj. Był czystym z żoną Dalfiną, miłosnik ukrzyżowanego, w którego boku kazał się szukać żonie.
EULOGIUSA Z. Męczennika przez Maurów 12. Marca. Żył około Roku 859. leży w Kordubie u Z. Zoile w Hiszpanii.
ETEWOLDA Z. Biskupa Wintonieńskiego w
Upsalii mieście Szwedzkim.
EDWARDA S. Krola Angielskiego Wyznawcy 5. Stycżnia Zył około Roku 1106. leżało Ciało iego w Londynie Stolicy Angielskiey za Katolikow; ale teraznieysi Kalwini Ciała iego niechcą pokazać, ani grobu.
ELZEARIUSZA S. Hrabie Aryanu 25. albo 27. Wrzesnia. Umierał Roku 1323. pogrzebiony w Paryżu u Minorytow, przeniesiony potym do Apty Iulii miasta la Provens w Francyi. Był czystym z żoną Dalfiną, miłosnik ukrzyżowanego, w ktorego boku kazał się szukać żonie.
EULOGIUSA S. Męcżennika przez Maurow 12. Marca. Zył około Roku 859. leży w Kordubie u S. Zoile w Hiszpanii.
ETHEWOLDA S. Biskupa Wintonieńskiego w
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 136
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Pharsalicorum Camporum koło Pharsalus Miasteczka między Macedonią, olim Emathia rzeczoną, i między Tessalią leżącego: item napisał Saturnalia, Troianum Incendium, Medeam, Orpheum ett.
Nicolaus à LiRA Normanczyk, od wsi Lira tak rzeczony. Inni go Pisarze erronee Brabanczykiem, Flandrem, Anglikiem zowią. Był z żyda ochrzcony, Zakonnik Z: Franciszka Minoryta, w klasztorze Wernolieńskim Professus, w Paryskiej Akademii Doktorskim uhonorowany Biretem, iź tam lat wiele Pismo Święte interpretował. Oprócz Kwestyj na Stary i Nowy Testament, wydał Postillam, tojest krótki Komentarz na całe Pi- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
smo Z. które wraz są wydrukowane z ordynaryjną Straba Glosą, i drugą
Pharsalicorum Camporum koło Pharsalus Miasteczka między Macedonią, olim Emathia rzeczoną, y między Thessalią leżącego: item napisał Saturnalia, Troianum Incendium, Medeam, Orpheum ett.
Nicolaus à LYRA Normanczyk, od wśi Lyra tak rzeczony. Inni go Pisarze erronee Brabanczykiem, Flandrem, Anglikiem zowią. Był z żyda ochrzcony, Zakonnik S: Franciszka Minorita, w klasztorze Wernolieńskim Professus, w Paryskiey Akademii Doktorskim uhonorowany Biretem, iź tam lat wiele Pismo Swięte interpretował. Oprocz Kwestyi na Stary y Nowy Testament, wydał Postillam, toiest krotki Kommentarz na całe Pi- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
smo S. ktore wraz są wydrukowane z ordinaryiną Straba Glosą, y drugą
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 655
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
niego był przez 80. gradusów, a na wierszchu jak theatrum, plac i równina na stóp 120. szeroka, na której rogu jednym, jakiś był pokój, bogato strojny, do którego ciasny i niski był ingres dla samych Kapłanów. Te dwa wspomnione Kościoły, niby były Katedralne w Meksyku Mieście. Jan de Sumarroga Minoryta, Arcybiskup Meksykański, pisząc List do swoich Braci do Tolosy na konwokację Roku 1532. zebranych donosi, że w tym Mieście, co rok więcej, niżeli po 20. tysięcy chłopiąt i dziewcząt Bałwanom zabijano na ofiarę.
Do tej RELIGII AMERYKANÓW zachowania, byli też Kapłani, osobliwie Bałwana Wiclipucli, którzy z jednej Familii bywali
niego był przez 80. gradusów, a na wierszchu iak theatrum, plac y rownina na stóp 120. szeroka, na ktorey rogu iednym, iakiś był pokóy, bogato stroyny, do ktorego ciasny y niski był ingres dla samych Kapłanow. Te dwa wspomnione Kościoły, niby były Katedralne w Mexiku Mieście. Ian de Sumarroga Minorita, Arcybiskup Mexikański, pisząc List do swoich Braci do Tolosy na konwokacyę Roku 1532. zebranych donosi, że w tym Mieście, co rok więcey, niżeli po 20. tysięcy chłopiąt y dziewcząt Bałwanom zabiiano na ofiarę.
Do tey RELIGII AMERYKANOW zachowania, byli też Kapłáni, osobliwie Bałwana Witzliputzli, ktorzy z iedney Familii bywali
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 582
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, PIENTIA. EUROPA. Sieries Papieżów niektórych.
PAWEŁ II. obrany Roku 1464. Czerwone Birety dla Kardynałów, czyli postanowił, czyli zaniechane reassumpsit: Jubileusz Wielki co 25. lat ordinavit. O nim Janus Vitalis napisał:
Aurea Pax, felix concordia, Copia rerum Tempora sacrârunt, Paule secunda Tua.
SIKsTUS IV. Minoryta, ale w tym Maximus, że wydał Traktat o Niepokalanym Poczęciu; pod Klątwą wielką zakazał inarzej trzymać, i uczyć. Obrany był Roku 1471.
JULIUS II. Liberator Italiae rzeczony Obrany Roku 1503. Który miał pro Symbolo słońce, chmurami, ex parte przyćmione z napisem; Post tenebras, spero Lucem.
LEO X
, PIENTIA. EUROPA. Sieries Papieżow niektorych.
PAWEŁ II. obrány Roku 1464. Czerwone Birety dla Kardynáłow, czyli postanowił, czyli zániechane reassumpsit: Iubileusz Wielki co 25. lat ordinavit. O nim Ianus Vitalis nápisał:
Aurea Pax, felix concordia, Copia rerum Tempora sacrârunt, Paule secunda Tua.
SIXTUS IV. Minorita, ale w tym Maximus, że wydał Traktat o Niepokalánym Poczęciu; pod Klątwą wielką zákazał inárzey trzymać, y uczyć. Obrány był Roku 1471.
IULIUS II. Liberator Italiae rzeczony Obrány Roku 1503. Ktory miał pro Symbolo słońce, chmurámi, ex parte przyćmione z nápisem; Post tenebras, spero Lucem.
LEO X
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Beneficjach/ pilną i barzo długą Dysputacią/ tego dowiedziono; Dwojga Beneficja/ byle jedno piętnaście Libr Paryskich czyniło/ bez utraty zbawienia żaden trzymać nie może. Tak osądził przerzeczony Biskup. Tóż rozumiał Hugo Zakonu Kaznodziejskiego/ potym Rzymskiego Kościoła Kardynał. Tóż Ociec Guerycus/ i Ociec Gaufridus tegoż Zakonu. Ociec Jan de Rupella Minoryta/ i innych wiele Dóktórów/ tegoż napotym uczyli w Szkołach swoich. Dwa tylko nalezieni byli co przeciwną Sentencją trzymali/ Filip Kanclerz: a drugi Arnold co potym był Biskupem Ambianeńskim. Co się z tym Filipem stało/ posłuchajmy. Gdy konał/ Guillem Biskup Paryski wedle ojcowskiego starania nawiedził go / i prosił/ żeby
Beneficiách/ pilną y bárzo długą Disputácią/ tego dowiedźiono; Dwoygá Beneficia/ byle iedno piętnaśćie Libr Paryzkich czyniło/ bez vtráty zbáwienia żaden trzymáć nie może. Ták osądźił przerzeczony Biskup. Tóż rozumiał Hugo Zakonu Káznodźieyskiego/ potym Rzymskiego Kośćiołá Kárdynał. Tóż Oćiec Guericus/ y Oćiec Gaufridus tegoz Zakonu. Oćiec Ian de Rupella Minorita/ y inych wiele Dóktorow/ tegoż nápotym vczyli w Szkołách swoich. Dwá tylko náleźieni byli co przećiwną Sentencią trzymáli/ Philip Kánclerz: á drugi Arnold co potym był Biskupem Ambiáneńskim. Co sie z tym Philippem sstáło/ posłuchaymy. Gdy konał/ Guillem Biskup Paryzki wedle oycowskiego stáránia náwiedźił go / y prośił/ żeby
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 74
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Co usłyszawszy umarły tak okrutnie zawołał/ iż po wsytkim Opastwie głos słyszan był/ mówiąc: O bez miłosierdzia rozkazałeśmi tak długo trwać w Czyśćcu? Collector speculi huius. Czyściec. PRZYLLAD V. Ciężkości mąk Czyścowych znaczny przykład. 182.
BYł niektóry Zakonnik Dominikan nabożny i świątobliwy/ ten miał wielki związek miłości z jednym Minorytą. Gdy niekiedy obadwa przyjazne zsobą rozmowy mając/ zwajem sobie obiecali iż (jeśliby wola Pańska była) któryby z nich pierwej z tego świata zszedł/ żeby się do tego wrócił/ który jeszcze na świecie został/ aby mu o swym stanie oznajmił. umarł tej pierwej Franciszkan deobseruantia, a po kilku dni
Co vsłyszawszy vmárły tak okrutnie záwołał/ iż po wsytkim Opastwie głos słyszan był/ mowiąc: O bez miłośierdźia roskazałeśmi ták długo trwáć w Czyścu? Collector speculi huius. Czyśćiec. PRZYLLAD V. Ciężkośći mąk Czyścowych znácżny przykład. 182.
BYł niektory Zakonnik Dominikan nábożny y świątobliwy/ ten miał wielki związek miłośći z iednym Minoritą. Gdy niekiedy obádwá przyiázne zsobą rozmowy máiąc/ zwaiem sobie obiecáli iż (iesliby wola Páńśka byłá) ktoryby z nich pierwey z tego świátá zszedł/ żeby sie do tego wroćił/ ktory iescze ná świećie został/ áby mu o swym stanie oznáymił. vmárł tej pierwey Fránćiszkan deobseruantia, á po kilku dni
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 190
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
sobie obiecali iż (jeśliby wola Pańska była) któryby z nich pierwej z tego świata zszedł/ żeby się do tego wrócił/ który jeszcze na świecie został/ aby mu o swym stanie oznajmił. umarł tej pierwej Franciszkan deobseruantia, a po kilku dni/ gdy Dominikan był w Refektarzu/ ukazał się mu umarły minoryta/ i gdy chwilę zsobą rozmawiali/ i niektóre mu rzeczy barzo dziwne przyszłęgo żywota powiedział: Aż naostatek i to/ iż w mękach czyscowych barzo ciężkich był. A na potwierdzenie tej prawdy co powiadał/ położył rekę na stolc/ i zaraz wyraziła się ognista ręka/ która podziś dzień w Amoreńskim konwencie trwa
sobie obiecáli iż (iesliby wola Páńśka byłá) ktoryby z nich pierwey z tego świátá zszedł/ żeby sie do tego wroćił/ ktory iescze ná świećie został/ áby mu o swym stanie oznáymił. vmárł tej pierwey Fránćiszkan deobseruantia, á po kilku dni/ gdy Dominikan był w Refektarzu/ vkazał sie mu vmárły minoritá/ y gdy chwilę zsobą rozmawiáli/ y niektore mu rzeczy bárzo dźiwne przyszłęgo żywotá powiedźiał: Aż náostátek y to/ iż w mękách czyscowych bárzo ćiężkich był. A na potwierdzenie tey prawdy co powiádał/ położył rekę ná stolc/ y záraz wyráźiłá sie ognista ręká/ ktora podźiś dźień w Amoreńskim konwenćie trwa
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 190
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
w kwaśnym chlebie może się poświęcać/ a księgi temu przeciwne macie palić: Także o Duchu Świętym wierzyć macie/ że i od Syna pochodzi/ i przeciwne księgi palić wam trzeba. Co Grecy słysząc wzburzyli się na naszych. 2. Papież stara się o Saracenów nawrócenie.
Chciał Papież i Saracenów do Wiary Świętej prowadzić przez Minorytów/ i o tym do Sołtana Damaszku/ i do Kalifia Baldacryskiego/ i Miramamolina w Afryce pisał/ do światła Ewangeli ich wzywając. Starał się i o Saraceny w Luceryj u Apulów mieszkające/ i Fryderyka namawiał/ aby ich do porzucenia swych błędów przywodził. We Włoszech różne niezgody. Rzymianie na Papieża/ że im Zamek
w kwáśnym chlebie może się poświącáć/ á kśięgi temu przeciwne maćie palić: Tákże o Duchu Swiętym wierzyć maćie/ że i od Syná pochodźi/ i przećiwne kśięgi palić wam trzebá. Co Grecy słysząc wzburzyli się na nászych. 2. Papież stára się o Sárácenow náwrocenie.
Chćiał Papież i Sárácenow do Wiary Swiętey prowadźić przez Minorytow/ i o tym do Sołtáná Dámászku/ i do Kaliphia Báldácryskiego/ i Miramámoliná w Afryce pisał/ do świátłá Ewangelij ich wzywaiąc. Stárał się i o Sáráceny w Luceryi u Apulow mieszkáiące/ i Fryderyká námawiał/ áby ich do porzucenia swych błędow przywodźił. We Włoszech rożne niezgody. Rzymianie ná Papieżá/ że im Zamek
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 75
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695