niszczała od podziemnych ogniów, jako niszczeją drwa w piecu od pożaru? Ale od kilku tysięcy lat do tąd w swojej całości i wielkości zostaje, lubo tak pożerający element w sobie zamyka? Racja jest: Bo ile z alimentu trawi i niszczy ten ogień podziemny, tyle przez różne nowe a nowe generacje, korupcje, i mutacje substancjalne różnych żywiołów i rzeczy sublunarnych w ziemię się obraca, i ten detryment nadgradza. Bo wszystkich od początku świata ludzi ciała, bestii, ptastwa, robactwa, ryb, wszystkie drzewa, zioła, jako z ziemi wyszły, tak w ziemie się obróciły. Tak, że którym człowiek teraz żyje pokarmem, które nosi ciało
niszczáłá od podziemnych ogniow, iáko niszczeią drwá w piecu od pożáru? Ale od kilku tysięcy lat do tąd w swoiey cáłości y wielkości zostáie, lubo ták pożeráiący element w sobie zámyká? Rácyá iest: Bo ile z álimentu tráwi y niszczy ten ogień podziemny, tyle przez rożne nowe á nowe generácye, korrupcye, y mutácye substáncyalne rożnych żywiołow y rzeczy sublunarnych w ziemię się obracá, y ten detryment nádgradza. Bo wszystkich od początku światá ludzi ciáłá, bestyi, ptástwa, robáctwa, ryb, wszystkie drzewá, ziołá, iáko z ziemi wyszły, ták w ziemie się obrociły. Ták, że ktorym człowiek teráz żyie pokármem, ktore nosi ciáło
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: B2v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, z inszych na skarb porządnie przyjętych. Ale też skromnie apetyt swój trzymają, woląc raczej ujmować gębie aniżeli życiu, które, końca swego w nie- pomiarkowaniu nie widząc, padać się zwykło na ciężkie w mizerii i niedostatku obroty. Jest czego pożałować serdecznie, że na teraźniejsze oczy nasze tak bolesna szczęśliwości miast i miasteczek wyszła mutacja. Ale się nie masz czemu dziwować, kiedy się teraźniejsi z przeszłymi w cnotach i obyczajach skonfrontują ludzie. Senatem magistraty względem powagi, dostatku i doskonałości, magistratami pospólstwo względem ułożonego kształtnie we wszystkim życia i uczciwości czcić było przedtem potrzeba. Teraz pierwszy niższego stan nie waży, niższy w zgromadzeniu swoim z nierozumną świni trzodą porównać
, z inszych na skarb porządnie przyjętych. Ale też skromnie apetyt swój trzymają, woląc raczej ujmować gębie aniżeli życiu, które, końca swego w nie- pomiarkowaniu nie widząc, padać się zwykło na ciężkie w mizeryi i niedostatku obroty. Jest czego pożałować serdecznie, że na teraźniejsze oczy nasze tak bolesna szczęśliwości miast i miasteczek wyszła mutacyja. Ale się nie masz czemu dziwować, kiedy się teraźniejsi z przeszłymi w cnotach i obyczajach skonfrontują ludzie. Senatem magistraty względem powagi, dostatku i doskonałości, magistratami pospólstwo względem ułożonego kształtnie we wszystkim życia i uczciwości czcić było przedtem potrzeba. Teraz pierwszy niższego stan nie waży, niższy w zgromadzeniu swoim z nierozumną świni trzodą porównać
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 200
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
LAMPA ta nie jest co innego, tylko Kaganek ze krwie ludzkiej akomodowany, życia dłuźszego, lub śmierci następującej wydający z siebie znaki i coniecturas Tę Lampę e sensu wiełu o tym piszących, ze krwie człeka dobiowolnie spewnych członków i żył puszczonej formują, Kto chce życia swego mieć przed oczyma fluxum, albo desluxum, i codzienną mutację, taką prokuruje Lampę; która życia jego będąc coaeva, w tenczas mająca zgasnąc, kiedy i człowiek z niej koniekturujący. pali się albo jasno bardzo, designando że eżłowiek w dobrym i czerstwym zostaje humorów temperamencie, i lat wigorze; albo się tylko błyszczy, sympatycznie korespondując z melancholiczną człeka konsłytucją znaczy chorobie jakiej, albo
LAMPA ta nie iest co innego, tylko Kaganek ze krwie ludzkiey akommodowany, życia dłuźszego, lub śmierci następuiącey wydaiący z siebie znaki y coniecturas Tę Lampę è sensu wiełu o tym piszących, ze krwie człeka dobiowolnie zpewnych członkow y żył puszczoney formuią, Kto chce życia swego mieć przed oczyma fluxum, albo desluxum, y codzienną mutacyę, taką prokuruie Lampę; ktora życia iego bedąc coaeva, w tenczas maiąca zgásnąc, kiedy y człowiek z niey koniekturuiący. pali się albo iasno bardzo, designando że eżłowiek w dobrym y czerstwym zostaie humorow temperamencie, y lat wigorze; albo się tylko błyszczy, sympatycznie korresponduiąc z melancholiczną człeka konsłytucyą znaczy chorobie iakiey, albo
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 135
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Artium bonarum inventrix, Philosophorum et Oratorum Mater, Pòétarum Alumna. Mieli Ateńczykowie przedtym Walecznych swoich Królów, jeszcze przed Narodzeniem CHRYSTUSOWYM 1558 lat. Po Królach byli tu Rządcami Archontes, tojest Principes nazwani: Nastali potym Wodzowie, potym Senatorowie; Dalszych czasów Ateńczykowie rządzili się Statu Democratico, tojest Pospólstwa rządami. Tandem po różnych Rzeczy-Pospolitej mutacjach, po dziwnych to Wolności, to Niewoli, to Połitycznych, to Tyrańskich Rządów cierpieli Crises, stojąc lat 1525 od Sylli Rzymskiego zwyciężeni. Rzymianom Wolności swoje i mądre Rządy oddali: naostatek Turkom. Wojen Ateńskich przez tyle Wieków seriem a kto wypisze regestr? które utroq; Marte geserunt, to Victores, to Victi
Artium bonarum inventrix, Philosophorum et Oratorum Mater, Pòétarum Alumna. Mieli Atteńczykowie przedtym Walecznych swoich Krolow, ieszcze przed Narodzeniem CHRYSTUSOWYM 1558 lat. Po Krolach byli tu Rządcami Archontes, toiest Principes nazwani: Nastali potym Wodzowie, potym Senatorowie; Dalszych czasow Attenczykowie rządzili się Statu Democratico, toiest Pospolstwa rządami. Tandem po rożnych Rzeczy-Pospolitey mutacyach, po dziwnych to Wolności, to Niewoli, to Połitycznych, to Tyrańskich Rządow cierpielí Crises, stoiąc lat 1525 od Sylli Rzymskiego zwyciężeni. Rzymianom Wolności swoie y mądre Rządy oddali: naostatek Turkom. Woien Atteńskich przez tyle Wiekow seriem a kto wypisze regestr? ktore utroq; Marte geserunt, to Victores, to Victi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 409
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ad vivum laskułki, którym jednego nie dostaje życia. o Kamieniach osobliwych
Kircher in Chyná racjocynuje, że to formalne były Jaskułki, w skalistych rozpadlinach chowające się, i tam succu Lapidisico w kamień obrócone; potym nawalnemi z tamtąd wymulone wodami. Tamże w Prowincyj Ksensi jest Kamień bardzo drogi u Chińczyków, który naturalnie Pbases albo Mutacje, alias Nów i Ostatnią kwadrę Księżyca na sobie rzetelnie reprezentuje, jako świadczy Kircher, który mniema, że to jest species kamienia Taleus albo specularis nazwanego, który będąc przezroczysty ad iustar zwierciadła, namienione odmiany adumbrat Księżyca. W Helwecyj albo Szwajczatach na gorze Piłatowej Gospodarz kosząc jeden siano, ex opposito ujzrał wielkiego smoka, który
ad vivum laskułki, ktorym iednego nie dostaie życia. o Kamieniach osobliwych
Kircher in Chyná racyocynuie, że to formalne były Iaskułki, w skalistych rospadlinach chowaiące się, y tam succu Lapidisico w kamień obrocone; potym nawalnemi z tamtąd wymulone wodami. Tamże w Prowincyi Xensi iest Kamień bardzo drogi u Chińczykow, ktory naturalnie Pbases albo Mutacye, alias Now y Ostatnią kwadrę Xieżyca na sobie rzetelnie reprezentuie, iako swiadczy Kircher, ktory mniema, że to iest species kamienia Taleus albo specularis nazwanego, ktory będąc przezroczysty ad iustar zwierciadła, namienione odmiany adumbrat Xiężyca. W Helwecyi albo Szwayczatach na gorze Piłatowey Gospodarz kosząc ieden siano, ex opposito uyzrał wielkiego smoka, ktory
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 664
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
SROMOTNE UKARANIE
WIelka to rzecz samego BOGA z deliberacją dobrowolnie wzywać na świadectwo, jemu corporali przysięgać Juramento w rzeczy poważnej. Takich Juramentów Mendaks Grecja popełniła niemało? jak Sodomę carnalitas na ogień, tak Greków nierzetelność potępiła na wieczną niesławę. Karał tych kłamców, krzywoprzysięzców Justus Judeks Bóg to detronizacją to trzesieniem ziemi, to częstą Cesarzów mutacją, to ich truciem, Oczu wyłupieniem, jako to wielkiemu Schizmatykowi Andronikowi Brat wyjął tyrańsko oczy: Andronikowi innemu Cesarzowi Tatarzy, Genuenczykowie, Francuzi, Saraceni, Turcy, bardzo wiele Greckiego oderwali Cesarstwa, a to za twardość w Schizmie, kiedy Ciało Ojca Katolika, jak psa w dół wrzucić kazał, i sam był jak
SROMOTNE UKARANIE
WIelka to rzecz samego BOGA z deliberacyą dobrowolnie wzywać na swiadectwo, iemu corporali przysięgać Iuramento w rzeczy poważney. Takich Iuramentow Mendax Graecia popełniła niemało? iak Sodomę carnalitas na ogień, tak Grekow nierzetelność potępiła na wieczną niesławę. Karał tych kłamcow, krzywoprzysięzcow Iustus Iudex Bog to detronizácyą to trzesieniem ziemi, to częstą Cesarzow mutacyą, to ich truciem, Oczu wyłupieniem, iako to wielkiemu Schizmatykowi Andronikowi Brat wyiął tyrańsko oczy: Andronikowi innemu Cesarzowi Tatarzy, Genuenczykowie, Francuzi, Saraceni, Turcy, bardzo wiele Greckiego oderwali Cesarstwa, a to za twardość w Schizmie, kiedy Ciało Oyca Katolika, iak psa w doł wrzucić kazał, y sam był iak
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, dlatego i oni niby Cesarskiemi się zowią: Są na wielu w Azyj miejscach, dlatego to pod Aleksandryjskim, to Antiocheńskim, to Jerozolimsk m zostają Patriarchami. Są Greckiej Religii. Tacyż są Syryiczykowie i Cofite Ci Greco-Melchitowie, że w Postów obserwowaniu, i Liturgii celebrowaniu, i w innych Obrządkach Greckich, czynili niektóre mutacje. o to ad Sanctam Sedem odniesieni od Cyryla Patriarchy swego Antiocheńskiego, Dekretem Anni 1743. Ojca Z. BENEDYKTA XIV do obserwowania dawnych obrządków około postu i Mszy Z. kompulsi.
2. MARONITE, Schizmy Greckiej Chrześcijanie, za nauką Monotelity Heretyka idący. Sedes ich w Fenicyj na Libanie.
W. Ksiądz Krusiński Misionarz
, dlatego y oni niby Cesarskiemi się zowią: Są na wielu w Azyi mieyscach, dlatego to pod Alexandryiskim, to Antiocheńskim, to Ierozolimsk m zostaią Patryarchami. Są Greckiey Religii. Tacyż są Syryiczykowie y Cophitae Ci Graeco-Melchitowie, że w Postow obserwowániu, y Liturgii celebrowaniu, y w innych Obrządkach Greckich, czynili niektore mutacye. o to ad Sanctam Sedem odniesieni od Cyrilla Patryarchy swego Antiocheńskiego, Dekretem Anni 1743. Oyca S. BENEDYKTA XIV do obserwowania dawnych obrządkow około postu y Mszy S. compulsi.
2. MARONITAE, Schizmy Greckiey Chrześcianie, za nauką Monothelity Heretyka idący. Sedes ich w Fenicyi na Libanie.
W. Xiądz Krusiński Missionarz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Bałtyckiego, odemnie opisany w Części II Aten, nad Motławą i Radunią blisko Wisły z jednej strony, a z drugiej przy górach wielkich fundowane Miasto od Wizymira Książęcia Polskiego, Danami zwyciężonemi osadzone, i Getami; skąd Getaedani, i Gedanum. Wierne teraz Monarchom Polskim, po upokorzeniu przez Stefana Króla Polskiego, z racyj mutacyj Religii będąc zbuntowane. Kościół Panny MARYJ odebrany przez Lutrów Katolikom; w którym Krucyfiks na tęczy, alias na tramie w gorze stojący more Katolików, podczas Kazania pierwszego Predykanckiego odwrócił się twarzą cum admiratione Populi. Jest tu Kościół OO Dominikanów fundationis Swatopełka Książęcia Pomorskiego Roku 1227. Jest Królewska Kaplica,przy której Oficjał Gdański rezyduje et
Baltyckiego, odemnie opisany w Części II Aten, nad Motławą y Radunią blisko Wisły z iedney strony, a z drugiey przy gorach wielkich fundowane Miasto od Wizymira Xiążęciá Polskiego, Danami zwyciężonemi osadzone, y Getami; zkąd Getaedani, y Gedanum. Wierne teráz Monarchom Polskim, po upokorzeniu przez Stefana Krola Polskiego, z racyi mutacyi Religii będąc zbuntowane. Kościoł Panny MARYI odebrany przez Lutrow Katolikom; w ktorym Krucyfix na tęczy, alias na tramie w gorze stoiący more Katolikow, podczás Kazania pierwszego Predykánckiego odwrocił się twarzą cum admiratione Populi. Iest tu Kościoł OO Dominikanow fundationis Swatopełka Xiążęcia Pomorskiego Roku 1227. Iest Krolewska Kaplica,przy ktorey Officyał Gdański rezyduie et
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 325
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
oddał na odwrót, Syla zaś przeniósł do Rzymu, a Adrian w owym swoim Pałacu Ateńskim znowu ją lokował. Komedii Orygo jest z Aten, iż tu chłopi popiwszy się vitia carpebant swych Panów. Więc tu na takowe igrzyska wystawione Theatrum, i pierwsze komedie Bachusowi Bożkowi pijaństwa są sakryfikowane. Po różnych rządach i szczęścia mutacjach, dostało się te Miasto Rzymianóm, deklarowało się Pompejuszowi, ale po przegranej Farsalijskiej okazji, Juliusz miał je ukarać, potym się curykował, to tylko wymówiwszy: Dla konsyderacyj umarłych zasług, żywym przepuszczam. Parierowało Greckim potym Cesarzóm, a tym odebrali byli Krucjatowie, i na Księstwo erygowali Settine nazwawszy. Trzymali go Krucjatowie Francuzi
oddał na odwrot, Sylla zaś przeniosł do Rzymu, a Adryan w owym swoim Pałacu Ateńskim znowu ią lokował. Komedii Origo iest z Aten, iż tu chłopi popiwszy się vitia carpebant swych Panów. Więc tu na takowe igrzyska wystawione Theatrum, y pierwsze komedie Bachusowi Bożkowi piiaństwa są sakryfikowane. Po rożnych rządach y szczęścia mutacyach, dostało się te Miasto Rzymianóm, deklarowało się Pompeiuszowi, ale po przegraney Farsaliyskiey okazyi, Iuliusz miał ie ukárać, potym się curykował, to tylko wymowiwszy: Dla konsyderacyi umarłych zasług, żywym przepuszczam. Parierowało Greckim potym Cesarzóm, a tym odebrali byli Krucyatowie, y na Xięstwo erygowali Setthine nazwawszy. Trzymali go Krucyatowie Francuzi
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 434
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
4. pr. p. Jak wiele się z naturalnych znaków konkludować godzi/ i onym dowierzać godno/ możemi się przy tej Kwadrze wdzięcznej i sposobnej jesiennej pogody spodziewać/ oprócz wposrzodku/ gdzie niebo wpodejrzeniu jest/ i mogłoby przykre dżdże i wiatry pobudzić; Obaczy się to! Wielkich/ w sprawach Duchownych/ mutacyj się spodziewam! Nasienie także rozmaitych chorób za czasem silnie kwitnąc będzie! Powieść co by się przy tak ułożonej nieba przyleżytności, na powietrzu na Ziemi, względem powietrza, i innych rzeczy przytrafić mogło. w Pażdzierniku.
Bogaty bez szczodrości/ jest by Drzewo bez owocu; Ubogi bez cierpliwości/ jest by Lampa bez oleju;
4. pr. p. Iák wiele śię z náturálnych znákow concludowáć godźi/ y onym dowierzáć godno/ możemi śię przy tey Kwádrze wdzięczney y sposobney ieśienney pogody spodźiewáć/ oprocz wposrzodku/ gdźie niebo wpodeyrzeniu iest/ y mogłoby przykre dżdże y wiátry pobudźić; Obaczy śię to! Wielkich/ w spráwách Duchownych/ mutácyi śię spodźiewam! Naśienie tákże rozmáitych chorob zá czásem śilnie kwitnąc będźie! Powieść co by się przy ták ułożoney niebá przyleżytnośći, ná powietrzu ná Ziemi, względem powietrza, y innych rzeczy przytráfić mogło. w Páżdźierniku.
Bogáty bez szczodrośći/ iest by Drzewo bez owocu; Ubogi bez ćierpliwosći/ iest by Lámpá bez oleiu;
Skrót tekstu: FurUważ
Strona: H
Tytuł:
Astrophiczne uważanie o ułożeniu powietrza
Autor:
Stefan Furman
Drukarnia:
Dawid Frydrych Rhetiusz
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664