M. Bóg wszystkich rzeczy na świecie (krom grzechu) jest Sprawca/ jako w szkole mówią principiumeffectiuum, grzechu zaś uczynienie/ jest causa defectiua, gdyż na prywacjej zawisły: i za Bożym dopuszczeniem/ nie za jego/ grzechy się dzieją. Rzecz jaśniejsza przykładem ci niech będzie. Postrzelony w nogę/ ozdrowiawszy/ chodzi nachramując/ nie tak prosto i przystojnie/ jako kiedy zdrowy. Ruchania nogi moc jest/ z dusze/ nachramowanie z postrzału; Podobnym sposobem/ sprawy tej/ którą kto grzesząc czyni/ sprawą jest Bóg/ ale nie grzechu/ bo ten nie z czynu/ ale z wolnej woli pochodzi. I tak/ aczkolwiek Bóg sprawcą
M. Bog wszystkich rzeczy ná świećie (krom grzechu) iest Sprawcá/ iáko w szkole mowią principiumeffectiuum, grzechu záś vczynienie/ iest causa defectiua, gdyż ná prywácyey záwisły: y zá Bożym dopuszczeniem/ nie zá iego/ grzechy się dźieią. Rzecz iáśnieysza przykłádem ći niech będźie. Postrzelony w nogę/ ozdrowiawszy/ chodźi náchramuiąc/ nie ták prosto y przystoynie/ iáko kiedy zdrowy. Ruchánia nogi moc iest/ z dusze/ nachramowánie z postrzału; Podobnym sposobem/ spráwy tey/ ktorą kto grzesząc czyni/ spráwą iest Bog/ ále nie grzechu/ bo ten nie z czynu/ ále z wolney woli pochodźi. Y ták/ áczkolwiek Bog sprawcą
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 54
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651