introdukowanemi podczas Koronacyj N. Panny Obrazu.
Lwowski Kościół Societatis IESU ma znaczne Relikwie SS. w Kaplicy Z. Benedykta M, złożone; oprócz, wszystkich SS. kości tegoż Z. Męczennika, jako to Krzyża, Ciernia, Pieluszek, Złobu, Grobu Chrystusa Pana; Welum N. Panny i Grobu Jej; nadro: Z. Józefa płaszcza, którym obwiniony był Niemowle JEZUS, cząstki. SS. Jana Chrzciciela, Piotra, Pawła, Jędrzeja, Jakuba większego, Tomasza, Jakuba Filipa, Bartłomieja, Mateusza, Szymona, Tadeusza, Macieja, Barnaby Apostołów; Łukasza, Marka Ewangelistów; Z. Anny Matki N. MARYJ, Maryj
introdukowanemi podczas Koronacyi N. Panny Obrazu.
Lwowski Kościoł Societatis IESU ma znacżne Relikwie SS. w Kaplicy S. Benedykta M, złożone; oprocz, wszystkich SS. kości tegoż S. Męcżennika, iako to Krzyża, Ciernia, Pieluszek, Złobu, Grobu Chrystusa Pana; Welum N. Panny y Grobu Iey; nadro: S. Iozefa płaszcza, ktorym obwiniony był Niemowle IEZUS, cząstki. SS. Iana Chrzciciela, Piotra, Pawła, Iędrzeia, Iakuba większego, Tomasza, Iakuba Filippa, Bartłomieia, Mateusza, Szymona, Tadeusza, Macieia, Barnaby Apostołòw; Łukasza, Marka Ewangelistòw; S. Anny Matki N. MARYI, Maryi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 100
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
onejże godziny z krzyża zjęty/ tak iż z ran świeżych obficie krew płynęła. A Pan chustki czyste jakoby Corporały trzymajac/ do onych ran przykładał/ i otarszy krew/ na ziemię rzucał/ które brat on z wielką uczciwością zbierał /i z dziwnym nabożeństwem całował/ a jako odkupienie dusze swojej/ kładąc za nadra chował. Tymi i tym podobnymi reuelatiami częstokroć od Pana będąc posilany/ nie przestawał aż do końca czynić dobrze wszytkim/ ale osobliwie pielgrzymom i ubogim chorym. Lecz jako był ostry w zachowaniu pokuty/ i jako surowie obchodził się z ciałem swoim/ z tego dosyć jaśnie się pokaże/ iż gdy wszytkim potrzebującym/ z gorącą
oneyże godźiny z krzyżá zięty/ ták iż z ran świeżych obfićie kreẃ płynęłá. A Pan chustki cżyste iákoby Corporały trzymáiac/ do onych ran przykłádał/ y otárszy kreẃ/ ná źiemię rzucał/ ktore brát on z wielką vczćiwośćią zbierał /y z dźiwnym nabożeństwem cáłował/ á iáko odkupienie dusze swoiey/ kłádąc zá nadrá chował. Tymi y tym podobnymi reuelátiámi częstokroć od Páná będąc pośilány/ nie przestawał áż do końcá czynić dobrze wszytkim/ ále osobliwie pielgrzymom y vbogim chorym. Lecz iáko był ostry w zachowániu pokuty/ y iáko surowie obchodźił sie z ćiáłem swoim/ z tego dosyć iáśnie sie pokaże/ iż gdy wszytkim potrzebuiącym/ z gorącą
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 100
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
/ A ną wierzbowe loże prawie się godząca. Siedli Bogowie: stara mać wskasana/ drżąca/ Stawie stołz pułtrzecią nóg; skorupą go wsparła/ I w ten kształt wyrownany świeżą go wsparła/ I w ten kształt wyrownany świeżą miętką starła. Dała zatym Minerwy czystej dwubarwiane Oliwki/ więc jesienne w lagrze przetrzymane Tarnki/ wysoki nadro mlecz z nawrotem polnym/ Więc wycisk/ więc w popiele jajca spiekłe wolnym; Wszytko w naczyniu zgliny. dalej wyrobiony Z tegoż srebrarostruchan na stole stawiony. Kufle przy tym bukowe/ pięknie zmistrowane/ I żółteni woskami/ we wnątrz oblewane. Wprętce potrawy ciepłe/ od ognia zniesione: Wino k temu żadnemu laty
/ A ną wierzbowe loże prawie się godząca. Siedli Bogowie: stára máć wskasána/ drżąca/ Stáwie stołz pułtrzećią nog; skorupą go wspárła/ Y w ten kształt wyrownány świeżą go wsparła/ Y w ten kształt wyrownány świeżą miętką stárłá. Dáła zátym Minerwy czystey dwubárwiáne Oliwki/ więc ieśienne w lagrze przetrzymáne Tarnki/ wysoki nadro mlecz z nawrotem polnym/ Więc wyćisk/ więc w popiele iáycá spiekłe wolnym; Wszytko w naczyniu zgliny. dáley wyrobiony Z tegoż srebrárostruchan na stole stáwiony. Kufle przy tym bukowe/ pięknie zmistrowáne/ Y żołteni woskámi/ we wnątrz oblewáne. Wprętce potrawy ćiepłe/ od ogniá znieśione: Wino k temu żadnemu láty
Skrót tekstu: OvŻebrMet
Strona: 209
Tytuł:
Metamorphoseon
Autor:
Publius Ovidius Naso
Tłumacz:
Jakub Żebrowski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
mitologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
Skąd insze rodzi się pytanie; jeżeli tez Chrystus będąc prawdziwym Dziedzicem wszytkich dobrr Ojca swego niebieskiego postanowiony, quem constituit heredem vniuersorum Apostoł mówi: oprócz tego że jest Jednorodzonym Synem Boskim, Bogiem z Boga, światłem z światłości, Bogiem prawdziwym, z Boga prawdziwego; (jako powszechny Kościół prawdziwy, wyznaje) może się nazwać nadro, ile człowiek, Synem Boskim przysposobionym, filius adoptionis? Pomieniony Doktor Anielski tamże jako wyżej uczy, że nie może: przyczynę daje tego: quod est per se, non potest dici per participationem. Naprzykład słońce, że samo przez się jest zrzodłem wszelkiej światłości, nie może skąd inąd mieć zaciągnionej inszej światłości.
Zkąd insze rodźi się pytánie; ieżeli tez Chrystus będąc prawdźiwym Dźiedźicem wszytkich dobrr Oycá swego niebieskiego postánowiony, quem constituit heredem vniuersorum Apostoł mowi: oprocz tego że iest Iednorodzonym Synem Boskim, Bogiem z Bogá, świátłem z świátłośći, Bogiem prawdźiwym, z Bogá prawdźiwego; (iáko powszechny Kośćioł prawdźiwy, wyznáie) może się názwáć nádro, ile człowiek, Synem Boskim przysposobionym, filius adoptionis? Pomięniony Doktor Anielski tamże iáko wyżey uczy, że nie może: przyczynę dáie tego: quod est per se, non potest dici per participationem. Náprzykład słońce, że sámo przez się iest zrzodłem wszelkiey świátłośći, nie może zkąd inąd mieć záćiągnioney inszey świátłośći.
Skrót tekstu: PiskorKaz
Strona: 811
Tytuł:
Kazania na Dni Pańskie
Autor:
Sebastian Jan Piskorski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
poseł Moskiewski do Derptu z prezentem smycza chartów Biskupowi od Cara, ale przytym żwawie ponawiając pretensją trybutu z tego Biskupstwa. Za nie przezorną radą Kanclerza swego pozwolił Biskup na pewną daninę, którą co trzeci rok wyliczyć przyrzekł; w nadziei: że tym czasem koniunktury odmienią się. Odebraną na piśmie deklaracją poseł z uczciwością za nadro założył, i uśmiechając się rzekł: już Bogu dzięka urodziło się dzieciątko, weźmie wkrótce wzrost, i mówić za sobą potrafi.
W tymże roku gorzał w Inflantach straszny kometa wiszącej kary Bożej przepowiednik.
Henryk de Galen Hermistrz zniósłszy się z stanem Rycerskim obrał sobie za Koadjutora, i sukcesora Wilhelma Fursztenberka Komendatora Felińskiego. Gaspar
poseł Moskiewski do Derptu z prezentem smycza chartow Biskupowi od Cara, ale przytym żwawie ponawiając pretensyą trybutu z tego Biskupstwa. Zá nie przezorną radą Kanclerza swego pozwolił Biskup ná pewną daninę, ktorą co trzeci rok wyliczyć przyrzekł; w nadźiei: że tym czasem konjunktury odmienią śię. Odebraną ná piśmie deklaracyą poseł z uczćiwośćią zá nadro záłożył, y uśmiechając śię rzekł: już Bogu dźięka urodźiło śię dźiećiątko, weźmie wkrotce wzrost, y mowić zá sobą potrafi.
W tymże roku gorzał w Inflantach straszny kometa wiszącey kary Bożey przepowiednik.
Henryk de Galen Hermistrz znioższy śię z stanem Rycerskim obrał sobie zá Koadjutora, y sukcesora Wilhelma Fursztenberka Kommendatora Felińskiego. Gaspar
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 91
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750