, to Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
ciconia, alias bocian, to upupa, tojest dudek. Jako te słowo Greckie i Łacińskie Prophaetare znaczy i przyszłe rzeczy opowiadać, Proroctwo utwierdzić, to chwalić BOGA, to Psallere laudes DEO. 7mo. Te słówko Si, w Hebrajskim tekście jest znakiem zadumienia, czasem negacyj i przysięgi. Naprzykład w księdze 3. Królewskiej cap. 17. v. 1. tekst ten: Si erit annis his pluvia, tojest non erit pluvia. 8vo. Ze u Hebrajczyków jest defectus własnych nazwisk unam speciem znaczących, które by służyły drzewom, kamieniom, zwierzętom, tedy zażywają generalnych; jakich
, to Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
ciconia, alias bocian, to upupa, toiest dudek. Iako te słowo Greckie y Łacińskie Prophaetare znaczy y przyszłe rzeczy opowiadać, Proroctwo utwierdzić, to chwalić BOGA, to Psallere laudes DEO. 7mo. Te słowko Si, w Hebrayskim texcie iest znakiem zadumienia, czasem negacyi y przysięgi. Naprzykład w księdze 3. Krolewskiey cap. 17. v. 1. text ten: Si erit annis his pluvia, toiest non erit pluvia. 8vo. Ze u Hebrayczykow iest defectus własnych nazwisk unam speciem znaczących, ktore by służyły drzewom, kamieniom, zwierzętom, tedy zażywaią generalnych; iakich
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 598
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
tym większy od niej pochodzi impuls, i trwa dłużej. O światle i umbrze.
XVII. Światłość jest kwalitatywa wynikająca z elementu ognia lub jakiego luminarza, sporządzona od Autora natury dla oka ku widzeniu rzeczy materialnych kolorem nadanych. Jako się dostateczniej mówiło w informacyj Cośmograficznej o zmyśle widzenia. Umbra według niektórych Filozofów liczy się między negacjami, iż jest karencją światła, dla interpozycyj rzeczy ciemnej między światłem. którego zdania był Z. Augustyn mówiąc. Kto pilno uważa co są ciemności, nic więcej nie znajduje, tylko absencją światła. Gdy tedy rzeczono w Piśmie Z. Ciemności były nad odchłanią, jak gdyby rzeczono: nie było światła. Gdzie światłości nie
tym większy od niey pochodzi impuls, y trwa dłużey. O swiatle y umbrze.
XVII. Swiatłość iest kwalitatywa wynikaiąca z elementu ognia lub iakiego luminarza, sporządzona od Autora nátury dla oka ku widzeniu rzeczy materyalnych kolorem nadanych. Jáko się dostateczniey mowiło w informácyi Cosmograficzney o zmyśle widzenia. Umbra według niektorych Filozofow liczy się między negacyami, iż iest karencyą swiatła, dla interpozycyi rzeczy cięmney między swiatłem. ktorego zdania był S. Augustyn mowiąc. Kto pilno uważa co są cięmności, nic więcey nie znaiduie, tylko absencyą swiatła. Gdy tedy rzeczono w Pismie S. Ciemności były nad odchłanią, iák gdyby rzeczono: nie było swiatła. Gdzie swiatłości nie
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: R4v
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
ze na ciele odzienia niemasz, nagość się zowie.
Atoli fundamentalniej według innych Fizyków, umbra, jest kwalitatywa pochodząca od rzeczy przez się ciemnych, przeciwna świa- tłości. Gdyż umbra da się widzieć, mierzyć, w tę lub owę figurę się formuje, według figury rzeczy, która cień rzuca. Co służyć nie może negacyj albo karencyj rzeczy, która w sobie nic nie jest. A jako inne kwalitatywy, na przykład, ciepło, suchość, białość mają przeciwne sobie kwalitatywy, zimno, wilgoć, czraność. Tak i światłość ma przeciwną kwalitatywę ciemność. J jako się temperują z sobą, lubo sobie przeciwne kwalitatywy. J tak w letniej wodzie
ze ná ciele odzienia niemasz, nagość się zowie.
Atoli fundamentalniey według innych Phizykow, umbra, iest kwalitatywa pochodząca od rzeczy przez się ciemnych, przeciwna swia- tłości. Gdyż umbra da się widzieć, mierzyć, w tę lub owę figurę się formuie, według figury rzeczy, ktora cień rzuca. Co służyć nie może negácyi álbo karencyi rzeczy, ktora w sobie nic nie iest. A iáko inne kwalitatywy, ná przykład, ciepło, suchość, białość maią przeciwne sobie kwalitatywy, zimno, wilgoć, czraność. Ták y swiatłość ma przeciwną kwalitatywę cięmność. J iáko się temperuią z sobą, lubo sobie przeciwne kwalitatywy. J ták w letniey wodzie
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: S
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
z szlachtą. Lecz nie zabierając złotego czasu Potoccy, osobliwie pisarz koronny (teraźniejszy wojewoda wołyński), ruszyli się z miejsc z posłami bełskiemi, a wziąwszy Leduchowskiego podkomorzego krzemienieckiego, okrzyknęli marszałkiem i między senatorami posadzili; czemu posłowie z krakowskiego contradixerunt, że się aż Leduchowski musiał na swoje miejsce wrócić. Nie z osoby ta negacja była, ale że się to zdało impositivum quid, co Michałowski i Łętowski wywiedli dość szeroko, excurrendo in encomia Leduchowskiego, a potem prosili o radę, jako obierać marszałka, czy w polu viritim zjechawszy się województwa do kupy, czy tam zaraz na owej sesji w kościele. Lecz wojewoda krakowski radził, aby jako najprędzej
z szlachtą. Lecz nie zabierając złotego czasu Potoccy, osobliwie pisarz koronny (teraźniejszy wojewoda wołyński), ruszyli się z miejsc z posłami bełskiemi, a wziąwszy Leduchowskiego podkomorzego krzemienieckiego, okrzyknęli marszałkiém i między senatorami posadzili; czemu posłowie z krakowskiego contradixerunt, że się aż Leduchowski musiał na swoje miejsce wrócić. Nie z osoby ta negacya była, ale że się to zdało impositivum quid, co Michałowski i Łętowski wywiedli dość szeroko, excurrendo in encomia Leduchowskiego, a potém prosili o radę, jako obierać marszałka, czy w polu viritim zjechawszy się województwa do kupy, czy tam zaraz na owéj sessyi w kościele. Lecz wojewoda krakowski radził, aby jako najprędzéj
Skrót tekstu: OtwEDziejeCzech
Strona: 243
Tytuł:
Dzieje Polski pod panowaniem Augusta II od roku 1696 – 1728
Autor:
Erazm Otwinowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1696 a 1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1728
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1849
znajdują się.
XXV. A lubo Concilium Trydentskie Regula 9. Zakazuje predykcyj o ewentach przyszłych przypadkowych, i tych akcyj, które od woli ludzkiej dependują, takowych mówię predykcyj, któreby co pewnego w ziszczeniu zamykały. Nie idzie zatym, aby to Concilium tym samym pozwalało predykcyj lubo koniekturalnych tyczących się woli ludzkiej. Bo negacja jednego nie jest afirmacja drugiego. Zakaz jednego błędu cięższego, nie jest pozwolenie drugiego choć mniejszego. J owszem gdy toż Concilium mówi w tejże regule. Pozwalają się zaś naturalne obserwacje te, które do żeglugi, roli, medycyny służą. Toć tych tylko pozwalając obserwacyj, koniekturalnych, bo i te być nieomylne nie mogą
znayduią się.
XXV. A lubo Concilium Trydentskie Regula 9. Zakázuie predykcyi o ewentach przyszłych przypadkowych, y tych ákcyi, ktore od woli ludzkiey dependuią, tákowych mowię predykcyi, ktoreby co pewnego w ziszczeniu zamykały. Nie idzie zatym, áby to Concilium tym samym pozwalało predykcyi lubo koniekturalnych tyczących się woli ludzkiey. Bo negacya iednego nie iest affirmacya drugiego. Zakaz iednego błędu cięższego, nie iest pozwolenie drugiego choc mnieyszego. J owszem gdy toż Concilium mowi w teyże regule. Pozwalaią się zaś naturalne obserwacye te, ktore do żeglugi, roli, medycyny służą. Toć tych tylko pozwalaiąc obserwacyi, koniekturalnych, bo y te bydź nieomylne nie mogą
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 25
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743