. Czemu nieczynienie w człowieku dobrowolne? Dwojakie są przyczyny, jedne które co czynią: drugie które nie czynią co by czynić miały. i tak Jurysta jest przyczyną sprawy utraconej, gdy jej się podjąwszy, nie pilnuje: tymże sposobem człowiekowi czego opuszczenie jest dobrowolne. 69. Czemu rzecz przez gwałt nie jest dobrowolna? Niedobrowolnie naprzykład kto kogo uderza, gdy kto mocniejszy rękę jego wziąwszy kogo nią bije. Bo rzecz dobrowolna ma od naszej woli pchodżyć, a to co gwałtem się dzieje od cudzej woli pochodzi. 70. Czemu dobrowolnie chodziem, choć nie wola ale inna siła chodzenie sprawuje? Bo lubo chodzenia wola przez się nie sprawuje,
. Czemu nieczynienie w człowieku dobrowolne? Dwoiákie są przyczyny, iedne ktore co czynią: drugie ktore nie cżynią co by czynić miáły. y ták Iuristá iest przyczyną sprawy utraconey, gdy iey się podiąwszy, nie pilnuie: tymże sposobem człowiekowi czego opusczenie iest dobrowolne. 69. Czemu rzecz przez gwałt nie iest dobrowolna? Niedobrowolnie náprzykłád kto kogo uderza, gdy kto mocnieyszy rękę iego wziąwszy kogo nią biie. Bo rzecż dobrowolna ma od naszey woli pchodżić, á to co gwáłtem się dzieie od cudzey woli pochodźi. 70. Czemu dobrowolnie chodziem, choć nie wola ále inna śiła chodzenie sprawuie? Bo lubo chodzenia wola przez się nie sprawuie,
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 315
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692