, by i niewiernego, wiernym uczynić Infidelis, niech się domaca tego, że go do serca przypuszczasz post lateris tactum, wiedz o tym, że nie tylko tytułem; ale rzeczą będzie wierny, poddany, i z-afektem zawoła Dominus meus Pan mój. Jeno go Pan do boku swego przybrał, aż z-niedowiarka Teolog; aż on sumnienie ma, że z-innymi pospołu dobrze o Panu nie trzymał, że z-drugimi pospołu stawać niechciał. Ale już z-drugimi pospołu za Pana go przyjmuje Dominus meus. I tak już i Tomaszowi z-Aquinu Anielskiemu, największemu Teologowi, Teologią w-imieniu swoim niejako prorokował, i
, by i niewiernego, wiernym vczynić Infidelis, niech się domáca tego, że go do sercá przypuszczasz post lateris tactum, wiedz o tym, że nie tylko titułem; ále rzeczą będźie wierny, poddány, i z-áfektem záwoła Dominus meus Pan moy. Ieno go Pan do boku swego przybrał, áż z-niedowiárká Teolog; áż on sumnienie ma, że z-innymi pospołu dobrze o Pánu nie trzymał, że z-drugimi pospołu stawáć niechćiał. Ale iuż z-drugimi pospołu zá Páná go przyimuie Dominus meus. I ták iuż i Tomaszowi z-Aquinu Anielskiemu, naywiększemu Teologowi, Teologią w-imieniu swoim nieiáko prorokował, i
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 35
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
; fla ere ex se dona permittit, etc. Dat DEUS beneficia sua, non vendit: dat ut munus, non ut faenus BOG iest Opatrzny: Serit palmites vinitor, Providentia nutrit. Regit Pastor Oves, Providentia Pastorem. Aspice Universitatem: liber est Providentiae.
Różne opinie, o P. BOGU były Pogan i niedowiarków, które Z. Religia Chrześcijańska za jedyne poczyta bajki, et errorum Seminarium. Jakolito znajdowali się niektórzy, eò amentiae provecti, że świat ten cały jest Bogiem, jako świadczy Orygenes. HeracIius Ephesenus, mniemał logień za Boga; Varro et Augustinus Testes . Straton zaś twierdził, że Natura jest Bogiem. Co wszytko ze
; fla ere ex se dona permittit, etc. Dat DEUS beneficia sua, non vendit: dat ut munus, non ut faenus BOG iest Opatrzny: Serit palmites vinitor, Providentia nutrit. Regit Pastor Oves, Providentia Pastorem. Aspice Universitatem: liber est Providentiae.
Rożne opinie, o P. BOGU były Pogan y niedowiarkow, ktore S. Religia Chrześćiáńska za iedyne poczyta bayki, et errorum Seminarium. Jakolito znaydowali się niektorzy, eò amentiae provecti, że świat ten cały iest Bogiem, iako świadczy Origenes. HeracIius Ephesenus, mniemał logień za Boga; Varro et Augustinus Testes . Straton zaś twierdził, że Natura iest Bogiem. Co wszytko ze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 5
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tryb swój obserwowania Sabaszu zaniechała. Teste Majolo. Zaczym nadaremnie żydzi tą rzeką Sabaszową swojej bronią ślepoty, bo przyszedł ten, który imperat ventis, a te ustają: tamuje rzeki, a te nie płyną, ani słyną. Większe ustały miracula, które w Staro Zakonnej Synagodze działy się, które zaślepionym złością grzechową żydom i niedowiarkom otwierały, a pra- O RZECE SabATICUS,
wie kłoły oczy, jako to Oraculum przy Arce Przymierza, i cuda Proroków: ogień ofiary palący, z Nieba spuszczony zgasł, a czemuż i ta rzeka nie miała ustać; aby już de Fonte omnium Bonorũ et Gratiarũ CHRISTO na Chrześcijan cudów płyneły fluenta: nie pada już
tryb swoy obserwowania Sabaszu zaniechała. Teste Maiolo. Zaczym nadaremnie żydzi tą rzeką Sabaszową swoiey bronią ślepoty, bo przyszedł ten, ktory imperat ventis, a te ustaią: tamuie rzeki, a te nie płyną, ani słyną. Większe ustały miracula, ktore w Staro Zakonney Synágodze działy się, ktore zaślepionym złością grzechową żydom y niedowiarkom otwierały, a pra- O RZECE SABBATICUS,
wie kłoły oczy, iako to Oraculum przy Arce Przymierza, y cuda Prorokow: ogień ofiary palący, z Nieba spuszczony zgasł, a czemuż y ta rzeka nie miała ustać; aby iuż de Fonte omnium Bonorũ et Gratiarũ CHRISTO na Chrześcian cudow płyneły fluenta: nie pada iuż
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 139
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Na co im Chrześcijanin ma odpowzieć, że długą to sobie zakładacie niewolę contra mentem Pisma Z, ale datô non conceso, że i te 49 tysięcy lat skończy się, jednak wy nie będziecie Gens electa, ani dilecta, cale będąc ejecta propter delicta, bo już Mesjasz raz przyszedłszy: drugi raz dla was ślepych niedowiarków nie przyjdzie, Może dalej Chrze- Argumenta o przyściu Mesjasza przeciw Żydom
ściański Człowiek mówić: Byliście Żydzi siedm razy w niewoli u różnych Narodów po kilkanaście, po kilkadziesiąt lat; na samej Peregrynacyj w Egipcie i na Puszczy strawiliście lat 480. w Niewoli Babilońskiej lat 70; a przecięż tym Niewolom waszym pewny termin
Na co im Chrześcianin ma odpowzieć, że długą to sobie zakładacie niewolę contra mentem Pisma S, ale datô non conceso, że y te 49 tysięcy lat skończy się, iednak wy nie będziecie Gens electa, ani dilecta, cale będąc eiecta propter delicta, bo iuż MESSIASZ raz przyszedłszy: drugi raz dlá was ślepych niedowiarkow nie przyidzie, Może daley Chrze- Argumenta o przyściu Messiasza przeciw Zydom
ściański Człowiek mowić: Byliście Zydzi siedm razy w niewoli u rożnych Narodow po kilkanáście, po kilkadziesiąt lat; ná samey Peregrynacyi w Egypcie y na Puszczy strawiliście lat 480. w Niewoli Babylońskiey lat 70; a przecięż tym Niewolom waszym pewny termin
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1091
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
) do Edesy vulgo Orfa miasta Mezopotamii, dokąd wielkie odprawowano Peregrynacje, teraz tam Turcy rządzą. Palec jego w Bok przebity Chrystusów włożony, jest w Paryżu u Z. Dionyzego. W Indyj są Chrześcijanie, którzy się zowią Thomaei, iż się Z. Tomasza nauki trzymają, i wiary przezeń opowiadanej. lest Patronem niedowiarków.
TOMASZA Z. Kantuaryiskiego Biskupa 29. Grudnia, żył około Roku 1171. Za prawdę i prawa Kościelne zabity jest w Kościele swoim Kantuaryiskim Katedralnym, podczas Nieszporu, tamże pochowany. Grób jego tak był bogaty w wota i ornamenta, że Henryk VIJI.Krol Angielski Schizmę uczyniwszy w Państwie swoim, srebra i złota nabrał
) do Edesy vulgo Orfa miasta Mezopotamii, dokąd wielkie odprawowano Peregrynacye, teraz tam Turcy rządzą. Palec iego w Bok przebity Chrystusow włoźony, iest w Paryżu u S. Dionyzego. W Indyi są Chrześcianie, ktorzy się zowią Thomaei, iż się S. Tomaszá nauki trzymaią, y wiary przezeń opowiadaney. lest Patronem niedowiarkow.
TOMASZA S. Kantuaryiskiego Biskupa 29. Grudnia, żył około Roku 1171. Za prawdę y prawa Kościelne zabity iest w Kościele swoim Kantuaryiskim Katedralnym, podczas Nieszpòru, tamże pochowany. Grob iego tak był bogaty w wota y ornamenta, że Henryk VIII.Krol Angielski Schizmę uczyniwszy w Państwie swoim, srebra y złota nabrał
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 197c
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Vexillum Crucis podniesiono na znak zwyciężonej Pogan superstycyj, Kościoły pofundowane Katolickie wszędzie, Ciało Chrystusowe też w Ołtarzach Kościelnych mieć poczeło obserwancją większą, a przytym BÓG Sakramentalny to od Żydów kłoty, to od Heretyków, to od złodziejów, to od złych Katolików zdespektowany, Cuda wielkie czynił, żywym mięsem nie raz się prezentując niedowiarkom, to jasnością otoczonym, to w kamień się mieniąc w ustach świętokradzkich, jak pełno tych cudów w Historiach, osobliwie w Baroninszu, w Lohnerze titulo Eucharistia. A co rzecz dziwniejsza: że Julianie Pannie Klasztoru Mons Cornelii zwanego, blisko Leodium Miasta Francuskiego, dziwnie nabożnej do BOGA Sakramentalnego, przez lat 20 Księżyc się pokazywał
Vexillum Crucis podniesiono na znak zwyciężoney Pogan superstycyi, Kościoły pofundowane Katolickie wszędzie, Ciało Chrystusowe też w Ołtarzach Kościelnych mieć poczeło obserwancyą większą, á przytym BOG Sakramentalny to od Zydow kłoty, to od Heretykow, to od złodzieiow, to od złych Katolikow zdespektowany, Cuda wielkie czynił, żywym mięsem nie raz się prezentuiąc niedowiarkom, to iasnością otoczonym, to w kamień się mieniąc w ustach świętokradzkich, iak pełno tych cudow w Historiach, osobliwie w Baroninszu, w Lohnerze titulo Eucharistia. A co rzecz dziwnieysza: że Julianie Pannie Klasztoru Mons Cornelii zwanego, blisko Leodium Miasta Francuzkiego, dziwnie nabożney do BOGA Sakramentalnego, przez lat 20 Księżyc się pokazywał
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 56
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
dzieje/ iż Barrabasza zbójcę nad Odkupiciela swego przekładają z Żydami tak często/ a z Judaszem daleko taniej onegoż przedają. Szósta Boleść z strony tychże ludzi, mianowicie na których się w piśmie ś. uskarża mówiąc: Gdyby nieprzyjaciel złorzeczył mi, to jest obrażal mię i grzeszył (rozumie i człowiek Pogański niewierny abo niedowiarek) znośniejsza bymi to była; lecz to mnie barziej trapi/ gdy ci także ciężko grzeszą przeciwko Bogu O i mnie ci mówię którzy pobrawszy tak wiele dobrodziejstw do ciała i duszy należących/ dla siebie i dusz sobie powierzonych/ krwią nadroższą Chrystusową odkupionych/ którzyby nie tylko sami powinni grzechów się wystrzegać i śś. być
dźieie/ iż Barrábászá zboycę nad Odkupićielá swego przekłádáią z Zydámi tak często/ á z Iudászem daleko tániey onegoż przedáią. Szosta Boleść z strony tychże ludźi, mianowićie ná ktorych się w piśmie ś. vskarża mowiąc: Gdyby nieprzyiaćiel złorzeczył mi, to iest obrażal mię y grzeszył (rozumie y człowiek Poganski niewierny ábo niedowiárek) znośnieyszá bymi to byłá; lecz to mie bárźiey trápi/ gdy ci także ćiężko grzeszą przećiwko Bogu O y mnie ći mowię ktorzy pobráwszy tak wiele dobrodźieystw do ćiałá y duszy náleżących/ dlá śiebie y dusz sobie powierzonych/ krwią nadroższą Chrystusową odkupionych/ ktorzyby nie tylko sámi powinni grzechow sie wystrzegáć y śś. być
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 161
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Et ecce quomodo computati sunt inter filios Dei, et inter sanctos sors illorum est. Aż oto o sądy! o sprawiedliwa zamiano! oni między Synami Boskiemi, i błogosławionemi na wieki. A my pająki nieszczęśliwe w własnych siatkach pomataliśmy się i mizernie zginęliśmy. ibidem.
Zatkajcie przeto słuchacze uszy swoje na bluźnierstwa tych niedowiarków. Czcijcie, kochajcie, poważajcie Religią swoję w Tajemnicach, Sakramentach, świętościach, obrządkach, ustawach, przysięgach, szlubach, postach, nabożeństwach publicznych i prywatnych... Poty, póki żyje w nas Religia, Bóg z nami. A choćby ułomność ludzka wyzuła nas na czas z łaski Pana Boga; Tedy Religia wróci
Et ecce quomodo computati sunt inter filios Dei, et inter sanctos sors illorum est. Aż oto o sądy! o sprawiedliwa zamiano! oni między Synami Boskiemi, y błogosławionemi na wieki. A my paiąki nieszczęśliwe w własnych śiatkach pomataliśmy się y mizernie zginęliśmy. ibidem.
Zatkaycie przeto słuchacze uszy swoie na bluznierstwa tych niedowiarkow. Czciycie, kochaycie, poważaycie Religią swoię w Taiemnicach, Sakramentach, świętościach, obrządkach, ustawach, przysięgach, szlubach, postach, nabożeństwach publicznych y prywatnych... Poty, poki żyie w nas Religia, Bog z nami. A choćby ułomność ludzka wyzuła nas na czas z łaski Pana Boga; Tedy Religia wroci
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 33
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
kiedy to objaśnię nasze Katolickie zdanie: że nie masz Religii gdzie nie masz cnoty, czyli poczciwości. Pierwsza uwaga i część Kazania. Katarzyna Święta jest nam prawdziwej Religii wzorem, to jest Religii z poczciwością. ŚWIĘTEJ KATARZYNY
Chryste Mądrości najwyższa któryś gorliwą Panienki jednej wiarą, i mądrością szczerą Boską zwyciężył dumnych świata Mędrców, zawstydź niedowiarków o Religii naszej prawdzie wątpiących. A nas utwierdź w takiej, jakiej po nas wyciągasz, to jest złączonej z poczciwością Religii, jaką Katarzyna Kościół nasz Święty zaszczyciła. Mówię już o tej Religii na chwałę Boga, Słuchaczowi na Duchowny pożytek. I. CZĘSC
Jako śmiechem jedynym jest poczciwość imaginowana bez Religii, jest dźwiękiem jedynym
kiedy to obiaśnię nasze Katolickie zdanie: że nie masz Religii gdzie nie masz cnoty, czyli poczciwości. Pierwsza uwaga y część Kazania. Katarzyna Swięta iest nam prawdziwey Religii wzorem, to iest Religii z poczciwością. SWIĘTEY KATARZYNY
Chryste Mądrości naywyższa ktoryś gorliwą Panienki iedney wiarą, y mądrością szczerą Boską zwyciężył dumnych świata Mędrcow, zawstydź niedowiarkow o Religii naszey prawdzie wątpiących. A nas utwierdź w takiey, iakiey po nas wyciągasz, to iest złączoney z poczciwością Religii, iaką Katarzyna Kościoł nasz Swięty zaszczyciła. Mowię iuż o tey Religii na chwałę Boga, Słuchaczowi na Duchowny pożytek. I. CZĘSC
Iako śmiechem iedynym iest poczciwość imaginowana bez Religii, iest dzwiękiem iedynym
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 43
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
serce poczciwe przy wyznaniu i wykonaniu swoich powinności, które Religia, i poczciwość opisują. Więzienie, srogie katowania, przez jedenaście dni głodem morzenie, koło mieczami nabite, i topór Katowski narażane w oczy Katarzyny niezmniejszyły w niej serca i odwagi, tak jako przystoi na ludzi pełnych Religii, i poczciwości.
Zawstydźcież się niedowiarkowie, zburzyciele cnoty, Obywatelstwa, i poczciwości z przykładu i wzoru tak chwalebnego jednej Panienki. Nauczcie się co to Religia złączona z poczciwością dokazać umie.
Niech zginie wasze Święte czyste Prawo natury od Epikurów dawnych obrzydłych przejęte, i wsławione przez wielkie imiona za dni naszych. Które ma za koniec dobro doczesne jakożkolwiek nabyte, zachowanie
serce poczciwe przy wyznaniu y wykonaniu swoich powinności, ktore Religia, y poczciwość opisuią. Więźienie, srogie katowania, przez iedenaście dni głodem morzenie, koło mieczami nabite, y topor Katowski narażane w oczy Katarzyny niezmnieyszyły w niey serca y odwagi, tak iako przystoi na ludzi pełnych Religii, y poczciwości.
Zawstydźcież się niedowiarkowie, zburzyciele cnoty, Obywatelstwa, y poczciwości z przykładu y wzoru tak chwalebnego iedney Panienki. Nauczcie się co to Religia złączona z poczciwością dokazać umie.
Niech zginie wasze Swięte czyste Prawo natury od Epikurow dawnych obrzydłych przeięte, y wsławione przez wielkie imiona za dni naszych. Ktore ma za koniec dobro doczesne iakożkolwiek nabyte, zachowanie
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 54
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772