Simplicius, Wirgiliusza i Cycerona, spamięci repetował porządnie. Adrianus i Juliusz Cesarz, wielkiej pamięci perhibentur.
NIEPAMIĘTLIWI.
Mesala Corvinus swego zapomniał imienia w chorobie, według Autorów. Aticus Heroda Sofisty syn, mizernego Abiecadła pojąć nie mógł. Orbilus Benewentański, w starości odpadł od pamięci. O Ludziach Mirabilia i Singularia
NOCTAMBULl alias PONOCNICY, LUNATYCY.
Nie rozumiej Czytelniku złodziejów, którzy more niedopyrzów szukają w nocy, ani nocnych Grasantów, którzy jak krucy nocni szukają zakazanego ścierwa: Lecz Noctambuli znaczą się u Naturalistów, ludzie taką afekcję cierpiący, że przez sen chodzą i jakie operantur Akcje. Inaczej się zowią Lunatici, że są affectionibus Księżyca podlegli: jeszcze
Simplicius, Wirgiliusza y Cycerona, zpamięci repetował porządnie. Adrianus y Iuliusz Cesarz, wielkiey pamięci perhibentur.
NIEPAMIĘTLIWI.
Mesala Corvinus swego zapomniał imienia w chorobie, według Autorow. Atticus Heroda Sofisty syn, mizernego Abiecadła poiąć nie mogł. Orbilus Benewentański, w starości odpadł od pamięci. O Ludziach Mirabilia y Singularia
NOCTAMBULl alias PONOCNICY, LUNATYCY.
Nie rozumiey Czytelniku złodzieiow, ktorzy more niedopyrzow szukaią w nocy, ani nocnych Grasantow, ktorzy iak krucy nocni szukaią zakazanego ścierwa: Lecz Noctambuli znaczą się u Naturalistow, ludzie taką affekcyę cierpiący, że przez sen chodzą y iakie operantur Akcye. Inaczey się zowią Lunatici, że są affectionibus Xieżyca podlegli: ieszcze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 685
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pomacać/ co Towarzystwo chętnie uczyniło/ przydając żego Bóg i Boża męka karze. Ilekroć potym mimo Bożą mękę jachał/ wprzód przed innemi i zdaleka schylał się aż do łęku mówiąc/ czołem tobie Boża muka. Tegożby i tym guślarkom potrzeba/ bo na Kapłańskie upominanie nic niedbają. Takie są też miary ostudy/ nocnice/ i tym podobne bajki. Którym one słowa Pawła świętego barzo służą Actor: 17. Mężowie Atenscy/ widzę że we wszytkich rzeczach bardzo Zabobonami narabiacie. Tę Supersticją abo Zabobony Tomasz święty Doktor Kościoła powszechnego trojako dzieli. Jedna jest Idololatria albo bałwochwalstwo. Druga jest divinatoria abo wieśćbiarska/ wrozbiarka. Trzecia observationes zwyczajne/ jakoby
pomácáć/ co Towárzystwo chętnie vczyniło/ przydáiąc żego Bog y Boża męká karze. Ilekroć potym mimo Bożą mękę iáchał/ wprzod przed innemi y zdáleká schylał się áż do łęku mowiąc/ czołem tobie Boża muka. Tegożby y tym guślarkom potrzebá/ bo ná Kápłáńskie vpominanie nic niedbáią. Tákie są też miáry ostudy/ nocnice/ y tym podobne bayki. Ktorym one słowá Pawłá świętego bárzo służą Actor: 17. Mężowie Athenscy/ widzę że we wszytkich rzeczách bárdzo Zabobonámi nárabiaćie. Tę Supersticyą ábo Zabobony Thomasz święty Doktor Kośćiołá powszechnego troiáko dźieli. Iedná iest Idololatria albo bałwochwalstwo. Druga iest divinatoria ábo wieśćbiárska/ wrozbiarka. Trzećia observationes zwyczayne/ iakoby
Skrót tekstu: WisCzar
Strona: 25
Tytuł:
Czarownica powołana
Autor:
Daniel Wisner
Drukarnia:
Wojciech Laktański
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
magia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680