33 tysięcy: Inni 23 tysięcy: W lat 500 po Arystotelesie żyjący Ptolemeuszz namierzył 22. tysiące pięć ser: Niektórzy u Majolusa 21 tysięcy Wloskich mil. Alfranus w lat 1300. po Arystotelesie będąc in vivis, naliczył 10 tysięcy czterdzieści Tandem Recentiores Matematycy, jako to Kluveriusz liczy 5400. Kircher Okręgu ZIE- o ASTRRONOMII
MI objętości liczy mil 5500 Włoskich 411 tysięcy, czterysta, Inni liczą Włoskich mil 19 tysięcy ośmdziesiąt. Gdyby Orzeł co godzina uleciał mil Niemieckich 5, to jest Włoskich 20 obleciałby Okrąg Ziemi zagodzin 1080, to jest za dni 45. Człek podróżny nie mając ni gór, ni wód, gdyby po 4 mile na dzień
33 tysięcy: Inni 23 tysięcy: W lat 500 po Aristotelesie żyiący Ptolomeusz namierzył 22. tysiące pięć ser: Niektorzy u Maiolusa 21 tysięcy Wloskich mil. Alfranus w lat 1300. po Aristotelesie będąc in vivis, naliczył 10 tysięcy czterdzieści Tandem Recentiores Mátematycy, iako to Kluveriusz liczy 5400. Kircher Okrągu ZIE- o ASTRRONOMII
MI obiętości liczy mil 5500 Włoskich 411 tysięcy, czterysta, Inni liczą Włoskich mil 19 tysięcy ośmdziesiąt. Gdyby Orzeł co godziná uleciał mil Niemieckich 5, to iest Włoskich 20 obleciałby Okrąg Ziemi zagodzin 1080, to iest zá dni 45. Człek podrożny nie maiąc ni gor, ni wod, gdyby po 4 mile na dzień
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 168
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
kiedy o kim mówiono, że sedet in quatuordecim, znaczyło się, że jest na Godności Equestris Ordinis. Trzecia kondygnacja, była najwyższa nazwiskiem Popularia dla Pospolsttwa. Było tuż przy Amfiteatrum, miejsce spoliarium, gdzie szaty zwłóczyli komedianci i trupów, lub poranionych w tych igrzyskach wywłóczyli. EUROPA. Rzymu Starego Delineacja
Wielkość i Objętość Amfiteatrów według Wiktora była taka, że 87. tysięcy ludzi patrzących w sobie zamknąć mogły, commodissimè na ławach siedzących. Wielkie bardzo były Amfiteatra Pompejuszowe i Klaudiuszowe in Campo Martio. Zdaje się największym być AMFITEATRUM Wespazjana od Tytusa i Domicjana Cesarzów dokończone, które podziś dzień movet admirationem w Spektatorach, zowie się teraz Colosseum,
kiedy o kim mowiono, że sedet in quatuordecim, znáczyło się, że iest ná Godności Equestris Ordinis. Trzecia kontygnácya, była naywyższa názwiskiem Popularia dla Pospolsttwá. Było tuż przy Amphitheatrum, mieysce spoliarium, gdźie szaty zwłoczyli komedyanci y trupow, lub poránionych w tych igrzyskach wywłoczyli. EUROPA. Rzymu Starego Delineacya
Wielkość y Obiętość Amphitheatrow według Wiktorá była táka, że 87. tysięcy ludźi patrzących w sobie zámknąć mogły, commodissimè ná ławách siedzących. Wielkie bardzo były Amphitheatra Pompeiuszowe y Klaudiuszowe in Campo Martio. Zdaie się naywiększym bydź AMPHITHEATRUM Wespazyaná od Tytusa y Domicyana Cesarzow dokończone, ktore podźiś dźień movet admirationem w Spektatorach, zowie się teráz Colosseum,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 90
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Ziemie całej. Mierniczy: Geometra. Minuta: Minutum. Część sześćdziesiąta gradusa jednego; jakich gradusów jest 90. W kwadransie cyrkułu. N. Niepomierne linie, lunety, anguły. Incommensurabiles. Których żadna spolna miara cała, albo zupełna podzielić nie może. Numerus. Numerus. Liczba. O.P. O. Objętość: Superficies SolidorũSolidorum. Pole powierzchowne figur pełnych, albo brył. Obłączystość: Convexum. Pukiel. Obwód: Circumferentia. Peryferia. Okrągłość powierzchowna: Convexitas. Obłączystość. Oś: Axis. Linia śrzednia, na której się co obracać może. Ośmiokąt: Octangulum. Figura o ośmi kątach, albo angułach, i ścianach
Ziemie cáłey. Mierniczy: Geometra. Minutá: Minutum. Część sześćdźieśiąta gradusá iednego; iákich gradusow iest 90. W kwádránśie cyrkułu. N. Niepomierne liniie, lunety, ánguły. Incommensurabiles. Ktorych żadna spolna miárá cáła, álbo zupełna podźielić nie może. Numerus. Numerus. Liczbá. O.P. O. OBiętość: Superficies SolidorũSolidorum. Pole powierzchowne figur pełnych, álbo brył. Obłączystość: Convexum. Pukiel. Obwod: Circumferentia. Peripheria. Okrągłość powierzchowna: Convexitas. Obłączystość. Oś: Axis. Liniia śrzednia, ná ktorey się co obracáć może. Ośmiokąt: Octangulum. Figurá o ośmi kątách, álbo ángułách, y śćiánách
Skrót tekstu: SolGeom_I
Strona: 5
Tytuł:
Geometra polski cz. 1
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683
Drogi doskonałości Chrześć:
8. Oderwij mój Panie/ wolą i żądzą moję/ od wszelkiego przylgnienia/ do miłości mej własnej/ do wszelkiego stworzenia/ do wszelkiego względu i respektu na stworzenie Niech nic nie chcę/ nie miłuję/ nie żądam ani stworzonego/ ani mego/ ale wszytka cała woli mojej popędliwość/ miłość/ objętość/ intencja/ żądza/ chęć/ niech rzeczy wszytkie stworzone/ pomija/ pogardza/ przechodzi/ zapomina/ a do ciebie samego Boga swego/ i mego/ niech zmierza/ niech trafia/ niech przylega/ niech przyrasta/ niech przywiera/ niech się w-ciebie przemienia/ niech się przyestaca/ żeby żadnej różności/ i rozdziału
Drogi doskonáłośći Chrześć:
8. Oderwiy moy Pánie/ wolą i żądzą moię/ od wszelkiego przylgnienia/ do miłośći mey własney/ do wszelkiego stworzenia/ do wszelkiego względu i respektu ná stworzenie Niech nic nie chcę/ nie miłuię/ nie żądam áni stworzonego/ áni mego/ ále wszytká cáła woli moiey popędliwość/ miłość/ obiętość/ intencya/ żądza/ chęć/ niech rzeczy wszytkie stworzone/ pomiia/ pogardza/ przechodźi/ zápomina/ á do ćiebie sámego Bogá swego/ i mego/ niech zmierza/ niech tráfia/ niech przylega/ niech przyrasta/ niech przywiera/ niech sie w-ćiebie przemieniá/ niech się prziestaca/ żeby żadney rożnośći/ i rozdźiału
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 98
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
żądzom moim do ciebie/ a dobrodziejstwom twoim do mnie spływającym od ciebie.
9. O niechże się tak upodoba przed wszechmocną wolą twoją mój JEzu: niech mówię/ ja się stanę ofiarą zawsze wdzięczną przed tobą. A nie tylko sam ja/ ale wszytek ludzki naród/ który ja teraz/ ile jest ze mnie objętością chętliwego i życzliwego serca mego ku tobie prostuję/ i tobie na ofiarę chwały ofiaruję. O jakoby to szczęśliwa ofiara moja była/ gdyby przez ręce serca mego/ stanęła przed tobą gromada wszytka narodu ludzkiego/ i stała się dobrowolną tobie ofiarą/ godną Majestatu twego Boskiego.
Dajże nam Panie co każesz/ a kasz co
żądzom moim do ćiebie/ á dobrodźieystwom twoim do mnie spływáiącym od ćiebie.
9. O niechże się ták vpodoba przed wszechmocną wolą twoią moy IEzu: niech mowię/ ia się stánę ofiárą záwsze wdźięczną przed tobą. A nie tylko sam ia/ ále wszytek ludzki narod/ ktory ia teraz/ ile iest ze mnie obiętośćią chętliwego i życzliwego sercá mego ku tobie prostuię/ i tobie ná ofiárę chwały ofiáruię. O iákoby to szczęśliwa ofiárá moiá byłá/ gdyby przez ręce sercá mego/ stánełá przed tobą gromádá wszytká narodu ludzkiego/ i sstáłá się dobrowolną tobie ofiárą/ godną Máiestátu twego Boskiego.
Dayże nam Pánie co każesz/ á kasz co
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 267
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
bujna i rozrzutna dobroć twoja ulubiła sobie wylać i wylewać na mię najliższe/ i najniepotrzebniejsze i najniegodniejsze stworzenie twoje. Drogi doskonałości Chrześć:
3. I cóż oddam za to tak wydatnej dobroci/ twojej Boże mój/ widziszci ty nagie ubóstwo nikczemności mojej/ atoli jednak cozkolwiek jest kędy wktórym stworzeniu miłości jakiej/ wszytko to zupełną objętością istoty mojej w-się zebrawszy/ obracam ku tobie i wylewam na ciebie Boga mego/ i miłuję cię miłością wszytką stworzeniu podobną/ miłością szczyrą/ miłością całą/ miłością prostą/ miłością nagą/ miłością gorącą/ miłością trawiącą/ miłością nieustającą/ miłością tobie ode mnie powinną/ miłością ciebie godną/ miłością mnie we mnie ze wszytkimi
buyna i rozrzutna dobroć twoiá vlubiłá sobie wylać i wylewáć na mię nayliższe/ i nayniepotrzebnieysze i nayniegodnieysze stworzenie twoie. Drogi doskonáłośći Chrześć:
3. Y coż oddam zá to ták wydátney dobroći/ twoiey Boże moy/ widźiszci ty nágie vbostwo nikczemnosći moiey/ átoli iednák cozkolwiek iest kędy wktorym stworzeniu miłośći iákiey/ wszytko to zupełną obiętośćią istoty moiey w-śię zebrawszy/ obracam ku tobie i wylewam ná ćiebie Bogá mego/ i miłuię ćię miłośćią wszytką stworzeniu podobną/ miłośćią szczyrą/ miłośćią cáłą/ miłośćią prostą/ miłośćią nágą/ miłośćią gorącą/ miłośćią trawiącą/ miłośćią nieustáiącą/ miłośćią tobie ode mnie powinną/ miłośćią ćiebie godną/ miłośćią mnie we mnie ze wszytkimi
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 417
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665