Ojcowie Święci, i Papieże dogadzając oziembłości Chrześcijan, tudzież interesom, (bo tego obojga potrzeba ora et labora,) Mszę Z. skrócili, nic jednak niesk[...] sowali, co jest esencjalnego, i z większą Chwałą Boską być rozumieli, trzy części esencjalne i pryncypalne zostawując in integro, tojest przy należytej intencyj, Konsekrację, Oblację, i Komunię, bez których Msza Z. być niemoże. Inne części we Mszy Z. są do Nabożeństwa służące, jakoto Confiteor, Gloria, Credo, Prefacja; inne są Modlitwą, jakoto Sekreta, Canon; inne są dla nauki, ja- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
koto Epistoła, Ewangelia,
Oycowie Swięci, y Papieże dogadzaiąc oziembłości Chrześcian, tudziesz interessom, (bo tego oboyga potrzeba ora et labora,) Mszę S. skrocili, nic iednak niesk[...] sowali, co iest esencyalnego, y z większą Chwałą Boską bydź rozumieli, trzy części esencyalne y pryncypalne zostawuiąc in integro, toiest przy należytey intencyi, Konsekracyę, Oblacyę, y Kommunię, bez ktorych Msza S. bydź niemoże. Inne części we Mszy S. są do Nabożeństwa służące, iakoto Confiteor, Gloria, Credo, Prefacya; inne są Modlitwą, iakoto Sekreta, Canon; inne są dla nauki, ia- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
koto Epistoła, Ewangelia,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 45
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
co by te słowa po konsekracyj przydawano w Liturgiach Greckich, jakoby dubitowano o słowach samego Chrystusa w konsekracyj wprzód wymówionych. Wysadzono Greckich Ojców czterech najmądrzejszych na Soborze, jakoto Besariona, i Izy dora Metropolitów etc. Ci po długim Consilium z Grekami, odpowiedzieli, iż to samo jest u Greków, co u Łacinników w Oblacyj mówiących po konsekracyj, w trzeciej modlitwie: Supplices te rogamus Omnipotens DEUS, iube haec perferri per manus S. Angeli in sublime altare tuum in conspectu Divinae Maiestatis tuae etc. Drugi raz odpowiedzieli, iż ten sens jest: Ut Spiritus Sanctus descendat super nos, et faciat in nobis Panem hunc pretiosum Corpus Xti etc transmutet
co by te słowa po konsekracyi przydawano w Liturgiach Greckich, iakoby dubitowano o słowach samego Chrystusa w konsekracyi wprzod wymowionych. Wysadzono Greckich Oycow czterech naymądrzeyszych na Soborze, iakoto Besariona, y Izy dora Metropolitow etc. Ci po długim Consilium z Grekami, odpowiedzieli, iż to samo iest u Grekow, co u Łacinnikow w Oblacyi mowiących po konsekracyi, w trzeciey modlitwie: Supplices te rogamus Omnipotens DEUS, iube haec perferri per manus S. Angeli in sublime altare tuum in conspectu Divinae Maiestatis tuae etc. Drugi raz odpowiedzieli, iż ten sens iest: Ut Spiritus Sanctus descendat super nos, et faciat in nobis Panem hunc pretiosum Corpus Xti etc transmutet
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 49
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
albo Uniwersalnym Liście swoim do Cyryla Antiocheńskiego Greko-Melchitów Patriarchy R. 1743 pisanym, tęż Liturgię: Wprzód oświęconych rzeczy, odprawować veteri ritu każe. Żeby to zaś była Msza, albo Służba Boża formalna, nie wiem czy by na to zezwoliła Theologia, która we Mszy Z: trzech esencjalnych rzeczy wyciąga: Konsekracyj, Oblacyj, Komunii; a tu najesencjalniejszej rzeczy nie staje: Konsekracyj; bo już konsekrowane rzeczy do niej aplikują się, i to wczora albo onegdna, lub dalej, a Ofiara w dniu jednym zaczęta i skończona być powinna. Pewniej tedy, że to jest ceremonia, Obraz jakiś Mszy Z. miasto jej postanowiony, albo kontynuacja
albo Uniwersalnym Liście swoim do Cyrilla Antiocheńskiego Greko-Melchitow Patryarchy R. 1743 pisanym, tęż Liturgię: Wprzod oświęconych rzeczy, odprawować veteri ritu każe. Zeby to zaś była Msza, albo Służba Boża formalna, nie wiem czy by na to zezwoliła Theologia, ktora we Mszy S: trzech esencyalnych rzeczy wyciąga: Konsekracyi, Oblacyi, Kommunii; á tu nayesencyalnieyszey rzeczy nie staie: Konsekracyi; bo iuż konsekrowane rzeczy do niey applikuią się, y to wczora albo onegdna, lub daley, á Ofiara w dniu iednym zaczęta y skończona bydź powinna. Pewniey tedy, że to iest ceremonia, Obraz iakiś Mszy S. miasto iey postanowiony, albo kontynuacya
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 52
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
gdy Diakon Patinę i Kielich z Naświętszym SAKRAMENTEM podnosi/ nie on Bogu Ojcu CIAŁO i KREW Pańską ofiaruje/ ale sam Kapłan/ który te słowa/ Twoja od Twoich, etc. do Boga Ojca mówi. Przywodzisz też sobie na pomoc ostatni Kanon pierwszego Synodu Niceńskiego/ w którym powiadasz że zabroniono Diakono Proskomizować/ to jest Oblacjej czynić. A w tym Kanonie nie Proskomidią odprawować Diakonom zakazują/ ale Eucharystii przed racją/ że tym/ którzy Offerendi, to jest/ Ofiarę czynić/ albo poświęcać mocy nie mają/ moc mającym poświęcania/ nie godzi się Ciała Chrystusowego podawać. Do tego zakazują Diakonom między Kapłanami przy Ołtarzu (jako Balsamon wykłada) zasiadać
gdy Diakon Pátinę y Kielich z Naświętszym SAKRAMENTEM podnośi/ nie on Bogu Oycu CIAŁO y KREW Páńską ofiáruie/ ále sam Kápłan/ ktory te słowá/ Twoiá od Twoich, etc. do Bogá Oycá mowi. Przywodźisz też sobie ná pomoc ostátni Cánon pierwszego Synodu Nicenskiego/ w ktorym powiádász że zábroniono Diakono Proskomizowáć/ to iest Oblácyey czynić. A w tym Cánonie nie Proskomidią odpráwowáć Diákonom zákázuią/ ále Eucháristiey przed rácyą/ że tym/ ktorzy Offerendi, to iest/ Ofiárę czynić/ álbo poświęcáć mocy nie máią/ moc máiącym poświęcánia/ nie godźi sie Ciáłá Christusowe^o^ podawáć. Do tego zákázuią Diakonom między Kápłánámi przy Ołtarzu (iáko Bálsámon wykłáda) záśiadáć
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 110 120
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
tak się w sobie ma. potestatem Widzisz żeś dobrze przeczytał ten Kanon/ i dla tego to co nie wiesz/ prawisz. Wstydzże się/ a drugi raz dobrze oczy przecieraj/ gdy świadectwo jakie/ albo z Pisma/ albo z Kanonów citujesz. Inferujesz też z tego Kanonu fałszywie citowanego mówiąc: Jeśli się Diakonom Oblacjej Chleba i Wina/ na poświęcenie w Ciało i Krew Pańską czynić nie godzi/ jakoż się im godzi Ofiarować/ albo podnosić SAKRAMENT Naświętszy/ albo inszym rozdawać: i dla tegoż/ owe słowa w Carskich Drzwiach Diakon stojąc/ i Kielich trzymając mówi: So Stráchom Bożym y z Wiroiu pristiupite . I dalej mówisz
ták się w sobie ma. potestatem Widźisz żeś dobrze przeczytał ten Kánon/ y dla tego to co nie wiesz/ práwisz. Wstydzże się/ á drugi raz dobrze oczy przećieray/ gdy świádectwo iákie/ álbo z Pismá/ álbo z Kánonow cituiesz. Inferuiesz też z tego Kánonu fałszywie citowánego mowiąc: Iesli się Diakonom Oblácyey Chlebá y Winá/ ná poświęcenie w Ciáło y Krew Pánską czynic nie godźi/ iákoż sie im godźi Ofiárowáć/ álbo podnośić SAKRAMENT Naświętszy/ álbo inszym rozdawáć: y dla tegoż/ owe słowá w Cárskich Drzwiách Diákon stoiąc/ y Kielich trzymáiąc mowi: So Stráchom Bożym y z Wiroiu pristiupite . Y dáley mowisz
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 121
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644