widzę Staremu i Nowemu Testamentowi kontrarius, gdyż i od Żydów w Namiotach, potym w wspaniałym Salomonowym Kościele; i od Chrześcijan, w tyle Starażytnych i Nowych Kościołach, BÓG był i jest adorowany. Jeden Kalwin jak z serca, tak z Świątnic, chce BOGA proscribere. Wszystkie Wota skasował; Nowy to był wieków swoich Obrazoborca, ani Chrystusa wyobrażeniu przepuszczający kiedy Sekwitowie jego w Holandii Statuę Pana JezusA Ukrzyżowanego na szubienicy na kontempt zawiesili, prawdziwie rursus crucifigentes, jako pisze Kwiatkiewicz. Herezje Chrześcijańskie
Chciał też cuda czynić, sam cudowny Matacz: namówił jednego, ab i się udał za umarłego, aby go wskrzesił, co gdy czyni, prawdziwie umarł
widzę Staremu y Nowemu Testamentowi contrárius, gdyż y od Zydow w Namiotach, potym w wspaniałym Salomonowym Kościele; y od Chrześcian, w tyle Starażytnych y Nowych Kościołach, BOG był y iest adorowany. Ieden Kalwin iak z sercá, tak z Swiątnic, chce BOGA proscribere. Wszystkie Wota skásował; Nowy to był wiekow swoich Obrazoborca, ani Chrystusa wyobrażeniu przepuszczaiący kiedy Sekwitowie iego w Hollándii Státuę Paná IESUSA Ukrzyżowanego ná szubienicy na kontempt zawiesili, prawdziwie rursus crucifigentes, iáko pisze Kwiatkiewicz. Herezye Chrześciańskie
Chciáł też cuda czynić, sam cudowny Matacz: námowił iednego, áb y się udał za umarłego, aby go wskrzesił, co gdy czyni, práwdziwie umarł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1129
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wszyscy Łacinnicy byli w klątwie, dlatego, że przeciw Dekretowi Konsylium Efeskiego, przydali owo słowo w Symbolum, Filioque a tym wynalazkiem dowodził, iż pierwsze miejsce, wedle niego utracone przez Papieża, jemu należało. Mało na tym mając, przykazali Grekowie, aby Kościoły wszystkie Łacinników pozamykane były. Cesarz też Konstantyn Monomachus, albo Obrazoborca deklarował wielkie tym rekompensy, którzyby przeciw Łacińskiemu pisali Kościołowi.
Zgoła przez lat ośmset, cała Grecja Rzymskiego Biskupa adorowała za Głowę Kościoła; potym Carogrodzki Patriarcha konsyderując, że jak była w Rzymie Stolica Rzymskich i Łacińskich Patriarchów, tak w Nowym Rzymie, albo w Konstantynopolu, gdzie była Stolica Cesarzów Konstantynopolitańskich, chciał, aby
wszyscy Łacinnicy byli w klątwie, dlatego, że przeciw Dekretowi Koncilium Efeskiego, przydáli owo słowo w Symbolum, Filioque a tym wynalazkiem dowodził, iż pierwsze mieysce, wedle niego utrácone przez Papieża, iemu należało. Mało ná tym maiąc, przykázali Grekowie, aby Kościoły wszystkie Łacinnikow pozámykane były. Cesarz też Konstántyn Monomachus, albo Obrazoborca deklarował wielkie tym rekompensy, ktorzyby przeciw Łacińskiemu pisáli Kościołowi.
Zgoła przez lat ośmset, cała Grecya Rzymskiego Biskupá adorowała za Głowę Kościoła; potym Carogrodzki Patryarcha konsyderuiąc, że iak była w Rzymie Stolica Rzymskich y Łacińskich Patryarchow, ták w Nowym Rzymie, albo w Konstantynopolu, gdzie była Stolica Cesarzow Konstántynopolitańskich, chciáł, áby
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1136
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
też w Konstantynopolu uformowany, i tymże nazwany imieniem był Gmach, Ksiąg pełny, Boskiej i ludzkiej Mądrości, pod dozorem generalnego Dozorcy AEcumenicus zwanego, który miał pod sobą 12. Contubernales, albo kolegów, wielką mających biegłość i naukę, bez których rady i samym Cesarzom nic tentować nic godziło się. Te miejsce Leo Obrazoborca Cesarz, że tameczni Mędrcy jego zdaniu non favebant, z Mędrcami i Księgami spalił, magno damno Literatorum Reipublicae. 17. Były w Konstantynopolu Bazyliki 2. to jest Gmachy wielkie, Królewskie, Pańskie podługowate, wielu wsparte kolumnami. U Greków na chowanie Ksiąg, nauk, dysput, a u Rzymianów na Sądy i rady
też w Konstantynopolu uformowány, y tymże názwany imieniem był Gmach, Ksiąg pełny, Boskiey y ludzkiey Mądrości, pod dozorem generálnego Dozorcy AEcumenicus zwánego, ktory miał pod sobą 12. Contubernales, albo kollegow, wielką maiących biegłość y náukę, bez ktorych rady y samym Cesarzom nic tentowáć nic godźiło się. Te mieysce Leo Obrázoborca Cesarz, że tameczni Mędrcy iego zdániu non favebant, z Mędrcami y Księgami spalił, magno damno Literatorum Reipublicae. 17. Były w Konstantynopolu Bazyliki 2. to iest Gmachy wielkie, Krolewskie, Pańskie podługowáte, wielu wspárte kolumnami. U Grekow ná chowánie Xiąg, náuk, dysput, á u Rzymianow ná Sądy y rády
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 467
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
obraz Z. Męczenika Jerzego/ który obraz był w Fanuel w Monasteru/ i ta poczęli Palestyńscy zakonnicy mieszkać. Trzecia przyczyna jest/ że Jan Damascenus ręką swoją przeciw Heretykom obrazoborcom pisząc: i nauczając ich/ że trzeba obrazy święte szanować/ został Z. i w niebie się znajduje/ zaktóre pisanie Leo i Sawrikus Heretyk obrazoborca gdy Z. Jana Damascena przez list swój oskarżył do Króla sekty Mahometańskiej/ Król Mahometanin się rozgniewawszy kazał prawą rękę Z. Janowi Damascenowi uciąć/ którą wziąwszy święty Jan Damascenus przyłożył do swego miejsca/ i modlił się Matce Bożej przed jej obrazem stojąc i prosząc: żeby ręka jego była uleczona/ która za obrazy SS.
obraz S. Męczenika Ierzego/ ktory obráz był w Fanuel w Monasteru/ y tá poczęli Pálestyńścy zakonnicy mieszkać. Trzećia przyczyna iest/ że Ian Damáscenus ręką swoią przećiw Heretykom obrazoborcom pisząc: y nauczáiąc ich/ że trzebá obrázy święte szánować/ został S. y w niebie śie znáyduie/ záktore pisanie Leo y Sawrikus Heretyk obrazoborca gdy S. Iána Damáscena przez list swoy oskárżył do Krola sekty Máchometáńskiey/ Krol Máchometánin śie rozgniewáwszy kázał práwą rękę S. Iánowi Damáscenowi vćiąć/ ktorą wziąwszy święty Ián Damáscenus przyłożył do swego mieysca/ y modlił śie Mátce Bożey przed iey obrázem stoiąc y prosząc: żeby ręka iego byłá vleczona/ ktora za obrázy SS.
Skrót tekstu: GalAlk
Strona: 41
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683