figowych, a kwiatu różowego, tym dawana, albo im służąca in laudem, którzy z gorzkiej pracy, słodkie zbierając pożytki, z ciernia rozynki. Inna Corona Philina ex hedera, albo bluszczu i narcyzu formowana, znacząca wstrzemiezliwość od grzechu i oziembłości. Inna Helichrysia Corona, z ziela Helichrysam, tojest radostki, podobnego do obrotnicy ziela, która korona znaczyła przyszłej chwały radość, według Rikciarda Autora. Sług niewołników olim w koronach przedawano, z uszyma przebitemi in signum et testimonium zwycięstwa. Były też korony osobliwie u Rzymian z piór i skrzydeł na postrach nieprzyjaciół akomodowane. Inne wełniane były, jakich zażywano na ofiarach Penatium, to jest Bożków domowych według Solina
figowych, á kwiatu ròżowego, tym dawana, albo im służąca in laudem, ktorzy z gorzkiey pracy, słodkie zbieraiąc pożytki, z ciernia rozynki. Inna Corona Philina ex hedera, albo bluszczu y narcyzu formowana, znacżąca wstrzemiezliwość od grzechu y oziembłości. Inna Helichrysia Corona, z ziela Helichrysam, toiest radostki, podobnego do obrotnicy ziela, ktora korona znacżyła przyszłey chwały radość, według Rikciarda Autora. Sług niewołnikow olim w koronach przedawano, z uszyma przebitemi in signum et testimonium zwycięstwa. Były też korony osobliwie u Rzymian z pior y skrzydeł na postrach nieprzyiacioł akkommodowane. Inne wełniane były, iakich zażywano na ofiarach Penatium, to iest Bożkow domowych według Solina
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 78
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
majeranu dawano na wieniec Pannom młodym olim szparagi, wierzbę, czyli koszyczko, na znak, iż w stanie małżeńskim słodycz z gorszkością miesza się. Robiono Wieńce z kwiatu bardzo wonnego Bacearis, to jest szlachtawy, oblapy wonnej; ale niemi koronowano tylko wieszczków głowy, aby od złych języków nie tykani byli. Z Lotos albo obrotnicy ziela, czyli kwiatu w wodzie się rodzącego, formowano korony dla Apollina i Muz; gdyż znaczy lotos wiełkiego umysłu przymioty i ciała piekność, z racyj iż jest kwiat osobliwym kształtem kwitnący; jest koloru purpurowego. Pokazuje się z wschodem słońca, rozkwita się najbardziej w południe. Znaczy tedy otwierając się dzień, a stulając noc
maieranu dawano na wieńiec Pannom młodym olim szparagi, wierzbę, cżyli koszyczko, na znak, iż w stanie małżeńskim słodycz z gorszkością miesza się. Robiono Wieńce z kwiatu bardzo wonnego Bacearis, to iest szlachtawy, oblapy wonney; ale niemi koronowano tylko wieszczkow głowy, aby od złych ięzykow nie tykani byli. Z Lotos albo obrotnicy ziela, cżyli kwiatu w wodzie sie rodzącego, formowano korony dla Apollina y Muz; gdyż znacży lotos wiełkiego umysłu przymioty y ciała piekność, z racyi iż iest kwiat osobliwym kształtem kwitnący; iest koloru purpurowego. Pokazuie sie z wschodem słońca, roskwita sie naybardziey w południe. Znacży tedy otwieraiąc sie dzień, á stulaiąc noc
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 80
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754