SWADA POLSKA i LACIŃSKAalbo MISCELLANEA ORATORSKIE Sejmowe, Weselne, Pogrzebowe Elogiarne Liftowne, Panegiryczne, Kaznodziejskie, Kancelaryine,y Inne różne, w oboim języku Próżą i Wierszem. ZEBRANE. A DLA POŻYTKU I POCHOPU W KażdeJ MATERYJ AUDYTORÓW ELOKWENCYJ Do Druku PODANE W LUBLINIE w Drukarni Kolegium Societatis Jezu Roku Pańskiego 1745. Oddawanie I. Wielmożnej Jejmości Panny Konstancyj Herburtownej Kasztelanki Kamienieckiej I. W. I. M.
SWADA POLSKA y LACINSKAálbo MISCELLANEA ORATORSKIE Seymowe, Weselne, Pogrzebowe Elogiarne Liftowne, Panegirycżne, Kaznodzieyskie, Kancellaryine,y Inne rożne, w oboim ięzyku Prozą y Wierszem. ZEBRANE. A DLA POŻYTKU Y POCHOPU W KAZDEY MATERYI AUDYTOROW ELOKWENCYI Do Druku PODANE W LUBLINIE w Drukarni Collegium Societatis IESU Roku Pańskiego 1745. Oddawanie I. Wielmożney Ieymośći Panny Konstancyi Herburtowney Kasztelanki Kamienieckiey I. W. I. M.
Skrót tekstu: DanOstSwada
Strona:
Tytuł:
Swada polska i łacińska t. 1, vol. 2
Autor:
Jan Danejkowicz-Ostrowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1745
Data wydania (nie wcześniej niż):
1745
Data wydania (nie później niż):
1745
tylko Speciosum do widzeniI, ale i Solidum ad usus lublicos ciekawość może pożądać ludzka. Z ogrodu tego, w którym brać ćwiczenie nic inszego nie jest, tylko wyborną naturę ozdobnemi coraz wspierać i zaszczycać obyczajami: Jeźli cała od Starożytności zapisana Elianowi zostaje wiara, ma między innemi Perska to Monarchia prawo, żeby gdziekolwiek w konkurencje Panegiryczne Sam Najjaśniejszy rozłożonych po Niebie Wolnych Planetów, wrodzonym swym światłem ukoronowany Król Słońce w chodzi, tam się nikt nieważył, nietylko z pomniejszych bogato sutych po Niebie światłości, ale też i samych Swoje Państwa i panowanie obszerne mających Planetów chwalić, in Laudibut solis nulla alia celebrantur Persis luminaria. U nas godzi się i
tylko Speciosum do widzeniI, ále y Solidum ad usus lublicos ćiekawość może pożądać ludzka. Z ogrodu tego, w ktorym brać ćwiczenie nic inszego nie iest, tylko wyborną náturę ozdobnemi coraz wspierać y zaszczycać obyczaiami: Ieźli cała od Starożytnośći zapisana Aelianowi zostaie wiará, má między innemi Perska to Monarchia prawo, żeby gdźiekolwiek w konkurrencye Panegiryczne Sám Náyiáśnieyszy rozłożonych po Niebie Wolnych Plánetow, wrodzonym swym świátłem ukoronowany Krol Słońce w chodźi, tam się nikt niewáżył, nietylko z pomnieyszych bogato sutych po Niebie światłośći, ále też y samych Swoie Páństwa y panowánie obszerne maiących Planetow chwalić, in Laudibut solis nulla alia celebrantur Persis luminaria. U nas godźi się y
Skrót tekstu: DanOstSwada
Strona: 22
Tytuł:
Swada polska i łacińska t. 1, vol. 2
Autor:
Jan Danejkowicz-Ostrowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1745
Data wydania (nie wcześniej niż):
1745
Data wydania (nie później niż):
1745
W KORONATOR wszedł tam gdzie hojna Dobrodziejów ręka z afektu ku Matce Boskiej drogie kościołowi ramecznemu poskładała deposita, gdzie wziąwszy nasie Pasterski ubior z poprzedzającemi Infułatami, Kanonikami, i czterdziestu klerykami pochodnie zapalone niosącemi wyszedł przed wielki ołtarz, przed którym zacząwszy Nieszpor pod drogim je bałdachimem na Tronie swoim Pasterskim próżequował, Po Nieszporach było kazanie panegiryczne, po kazaniu odprawił procesją I. W. KORONATOR po Cmentarzu dość z wielkim aplauzem, z harmat strzelaniem i asystencją kompanii wszystkich: Po zakonkludowanej Procesyj Państwo i Duchowieństwo I. W. KORONATORA zaprowadziło do rezydencyj. Nabożeństwo po Nieszporach.
Zaprowadziwszy I: W. KORONATORA zakonnicy wszyscy których było naten czas z Zakonu Kaznodziejskiego
W KORONATOR wszedł tám gdźie hoyna Dobrodźieiow ręká z áffektu ku Mátce Boskiey drogie kościołowi rámecznemu poskłádáłá deposita, gdźie wziąwszy náśie Pásterski ubior z poprzedzáiącemi Infułatámi, Kánonikámi, y czterdźiestu klerykámi pochodnie zápalone niosącemi wyszedł przed wielki ołtarz, przed ktorym zacząwszy Nieszpor pod drogim ie báłdáchimem na Tronie swoim Pásterskim prozequował, Po Nieszporách było kázánie pánegiryczne, po kázániu odpráwił procesyą I. W. KORONATOR po Cmentarzu dość z wielkim ápplauzem, z hármat strzelaniem y ásystencyą kompánii wszystkich: Po zákonkludowáney Procesyi Państwo y Duchowieństwo I. W. KORONATORA záprowádźiło do rezydencyi. Nabożenstwo po Nieszporách.
Záprowádźiwszy I: W. KORONATORA zakonnicy wszyscy ktorych było náten czás z Zakonu Káznodźieyskiego
Skrót tekstu: RelKor
Strona: Bv
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
Gości I. W. KORONATOR do swojej rezydencyj bogatą Aparencją ozdobionej których honorifice et humanissime utraktował. Nieszpory tegoż dnia
A kiedy czas nieszporny nastąpił I. W. KORONATOR z rezydencyj swojej z Państwem i Duchowieństwem do kościoła pospieszył, i nieszpory solennizował z takąż asystencją i aparencją jaka i na summie była, z Kazaniem Panegirycznym mianym od niżej wyrażonego Panegirysty, i publiczną procesją po Cmentarzu, po procesyj sfatygowanego tak wielką pracą Pasterza Państwo i Duchowieństwo zaprowadziło do rezydencyj. Iluminacje Ogniów triumfalnych po Nieszporach.
Lubo niemało w Wigilią koronacyj widziało zgromadzonego spektatora oko ognistych z prochu atemperowanych splendorów, więcej jednak jeszcze napatrzyło się tego wieczora iluminacyj, bo na kilku miejscach
Gości I. W. KORONATOR do swoiey rezydencyi bogátą Appárencyą ozdobioney ktorych honorifice et humanissime utráktował. Nieszpory tegosz dniá
A kiedy czás nieszporny nástąpił I. W. KORONATOR z rezydencyi swoiey z Páństwem y Duchowieństwem do kościołá pospieszył, y nieszpory solennizowáł z tákąż ásystencyą y áppárencyą iáka y na summie byłá, z Kázániem Pánegirycznym miánym od niżey wyráżonego Pánegirysty, y publiczną procesyą po Cmentárzu, po procesyi sfátygowánego ták wielką pracą Pásterzá Páństwo y Duchowieństwo zaprowádźiło do rezydencyi. Illuminácye Ogniow tryumfalnych po Nieszporách.
Lubo niemało w Wigilią koronácyi widźiáło zgromádzonego spektátorá oko ognistych z prochu áttemperowánych splendorow, więcey iednák ieszcze nápatrzyło sie tego wieczora illuminácyi, bo ná kilku mieyscách
Skrót tekstu: RelKor
Strona: C
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
ZEBRANIE RYTMÓW PRZEZ WIERSZOPISÓW ŻYIĄCYCHLub naszego wieku zeszłych PISANYCH TOM I. Zebrany i do druku podany Przez tego co Jest Ziomków Reputacyj i Kwalitet OGŁASZAIĄCYM WOKALISTĄ w WARSZAWIEw Drukarni J. K. Mci i Rzeczypospol: Collegij Scholarum Piarum . M D CC L II.
ZBIOR RYTMÓW DUCHOWNYCH PANEGIRYCZNYCH MORALNYCH i ŚWIATOWYCH W. IMci Pani ELZBIETY z KOWALSKICH DRUZBACKIEJ SKARBNIKOWEJ Żydaczewskiej Zebrany i do druku podany PRZEZ J. Z. R. K. O. W. etc. w WARSZAWIE w Drukarni J. K. Mci i Rzeczypospol: Collegij Scholarum Piarum . M D CC L II.
CNYM HEROINOM POLSKIM. Jaśnie
ZEBRANIE RYTMOW PRZEZ WIERSZOPISOW ŻYIĄCYCHLub nászego wieku zeszłych PISANYCH TOM I. Zebrány y do druku podany Przez tego co Jest Ziomkow Reputacyi y Kwalitet OGŁASZAIĄCYM WOKALISTĄ w WARSZAWIEw Drukarni J. K. Mći y Rzeczypospol: Collegij Scholarum Piarum . M D CC L II.
ZBIOR RYTMOW DUCHOWNYCH PANEGIRYCZNYCH MORALNYCH y SWIATOWYCH W. JMći Pani ELZBIETY z KOWALSKICH DRUZBACKIEY SKARBNIKOWEY Zydaczewskiey Zebrány y do druku podany PRZEZ J. Z. R. K. O. W. etc. w WARSZAWIE w Drukarni J. K. Mći y Rzeczypospol: Collegij Scholarum Piarum . M D CC L II.
CNYM HEROINOM POLSKIM. JASNIE
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 3
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
czasem Polskiego nie wytruł rodzaju. Poprawiać defekt Ziomków na mnie wiele, Raczej pilnować igiełki, kądziele, Prosić się godzi, miłość mus wysili, By Cudzoziemcy z nas jawnie nie drwili. Niechwalebny obyczaj w Oracjach, w pisaniu Listów, w komplemencie o Adoracyj, który termin samemu tylko należy BOGU.
WIelem słyszała mów panegirycznych, Powinszowania na miejscach publicznych, Prawie co słowo, co periód mija, Głęboko za nim brnie Adoracja. Dopieroż w Listach Adoracjami, Chojnie szafują, jak zboże korcami, Ile gdzie komu o interes chodzi, Łaszt adoracyj z miarki się urodzi. Czytajmy Pismo święte, tam uznamy, Ze tylko BOGA adorować mamy,
czásem Polskiego nie wytruł rodzaju. Popráwiać defekt Ziomkow ná mnie wiele, Ráczey pilnowáć igiełki, kądziele, Prosić się godzi, miłość mus wysili, By Cudzoziemcy z nas jawnie nie drwili. Niechwalebny obyczay w Oracyach, w pisaniu Listow, w komplemencie o Adoracyi, ktory termin samemu tylko należy BOGU.
WIelem słyszáła mow pánegirycznych, Powinszowánia ná mieyscach publicznych, Práwie co słowo, co peryod miia, Głęboko zá nim brnie Adoracya. Dopieroż w Listach Adoracyami, Choynie száfuią, iák zboże korcami, Jle gdzie komu o interess chodzi, Łaszt adorácyi z miarki się urodzi. Czytaymy Pismo święte, tam uznámy, Ze tylko BOGA adorować mamy,
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 282
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
odmiany czasu w konkurencjach o Damy. 276. Punkta do poprawienia zepsutych obyczajów Polskich. 280. I. Zły obyczaj w używaniusłowa Adoracyj. 282. II. Odmawiać ludzi, psa ukraść etc. 283. III. Po cudzych polować polach 285. IV. Dam szpetne przysłowie w strachu mających. 286.
WIERSZE PANEGIRYCZNE. APLAUZ N. P. AUGUSTOWI TRZECIEMU z okazji erygowanej Biblioteki Warszawskiej przez J. O. Kścia Biskupa Krakowskiego i Referendarza Koron: ZAŁUSKICH. 287. Do J. O. Kścia Biskupa Krakowskiego ZAŁUSKIEGO. Posłuszeństwo owcy 290. Do tegoż Na Bibliotekę publiczną Warszawską. 292. Do tegoż Na słowo: Pax
odmiany czasu w konkurrencyách o Damy. 276. Punkta do poprawienia zepsutych obyczaiow Polskich. 280. I. Zły obyczay w używaniusłowa Adoracyi. 282. II. Odmawiać ludzi, psa ukraść etc. 283. III. Po cudzych polować polach 285. IV. Dam szpetne przysłowie w strachu maiących. 286.
WIERSZE PANEGIRYCZNE. APPLAUZ N. P. AUGUSTOWI TRZECIEMU z okázyi erygowaney Biblioteki Warszawskiey przez J. O. Xcia Biskupa Krakowskiego y Referendarza Koron: ZAŁUSKICH. 287. Do J. O. Xcia Biskupa Krakowskiego ZAŁUSKIEGO. Posłuszeństwo owcy 290. Do tegosz Na Bibliotekę publiczną Warszawską. 292. Do tegosz Ná słowo: Pax
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 347
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752