. Znaczniejsze, oprócz Stołecznego inne miasta są te: Wschowa albo Fraustad Stołeczne Ziemi, porządne, murowane: wsławione Senatus-Konsultami za Augusta II. i III. Wkoło ma wiele wiatraków zdobiących miasto. Leszno sławne bogatemi Kupcami i Rzemieślnikami różnemi, osobliwie Sukiennikami: Rydzyna Rezydencja Książąt Sułkowskich Pałacem wspaniałym przyozdobiona. Przemęc, Opactwo Cysterskie. Paradyż Opactwo Cysterskie, należy do Kolacyj Królewskiej. Za panowania albowiem Augusta II. stanęła między Stolicą Apostołską i Dworem Warszawskim, za kooperacją Jana Tar ła Wojewody Sandomierskiego ugoda, przez którą pozwolono Królowi dwanaście Opactw i Probostwo Miechowskie według swego upodobania, komu zechce, konferować. W tych tedy 12. Opactwach i trzynastym Probostwie są dwa
. Znacznieysze, oprocz Stołecznego inne miasta są te: Wschowa albo Fraustad Stołeczne Ziemi, porządne, murowane: wsławione Senatûs-Konsultami za Augusta II. y III. Wkoło ma wiele wiatrakow zdobiących miasto. Leszno sławne bogatemi Kupcami y Rzemieślnikami rożnemi, osobliwie Sukiennikami: Rydzyna Rezydencya Xiążąt Sułkowskich Pałacem wspaniałym przyozdobiona. Przemęc, Opactwo Cysterskie. Paradyż Opactwo Cysterskie, należy do Kollacyi Krolewskiey. Za panowania albowiem Augusta II. stanęła między Stolicą Apostolską y Dworem Warszawskim, za kooperacyą Jana Tar ła Woiewody Sandomirskiego ugoda, przez ktorą pozwolono Krolowi dwanaście Opactw y Probostwo Miechowskie według swego upodobania, komu zechce, konferować. W tych tedy 12. Opactwach y trzynastym Probostwie są dwa
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 122
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
OSTERGÓW Pr. 73 Ostróg 182 Ostrzeszów 127 Oświecim 165 Oszmiana 198 Overflakke W. 76 OWERYSSEL Pr. 73 Owiedo 33 Owrucze 188 Oksford 83 P. Padus. Po. R. 63 PALATINAT. WYŻSZY 47 PALATINAT. NIŻSZY 47 Palermo 63 Palmas K. 241 Palos K. 34 Pampeluna 33 Panama m. Papinogóród 104 Paradyz 122 Paralelle 10 Parma 62 Parnaw 103 Paryż 39 Pasau 50 Patmos W. 226 PEDEMONT Pr. 60 Pegu 232 Pekin 233 PERAQUARIA 246 Perekop 224 Permia Welika 104 PERSIA 230 PERU 246 Pest 220 Petersburg 103 Peterwaradyn 220 Pejpus J. 104 Filipsland W. 72 Pilica R. 167 Pillau 111 Piltyn 217 Pinas K. 34
OSTERGOW Pr. 73 Ostrog 182 Ostrzeszow 127 Oświecim 165 Oszmiana 198 Overflakke W. 76 OWERYSSEL Pr. 73 Owiedo 33 Owrucze 188 Oxford 83 P. Padus. Po. R. 63 PALATINAT. WYŻSZY 47 PALATINAT. NIŻSZY 47 Palermo 63 Palmas K. 241 Palos K. 34 Pampeluna 33 Panama m. Papinogorod 104 Paradyz 122 Paralellae 10 Parma 62 Parnaw 103 Paryż 39 Passau 50 Patmos W. 226 PEDEMONT Pr. 60 Pegu 232 Pekin 233 PERAQUARIA 246 Perekop 224 Permia Welika 104 PERSIA 230 PERU 246 Pest 220 Petersburg 103 Peterwaradin 220 Peypus J. 104 Philipsland W. 72 Pilica R. 167 Pillau 111 Piltyn 217 Pinas K. 34
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 305
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
, I stąd na Śląsk do stryja prowadzi Henryka. Gdzie ludźmi i wojenną spiżą posilony, Do państwa i dziedzicznej przyszedł swej korony, Tenże wiele dobrego w rzeczypospolitejUczyniwszy, klasztór on dobrze znamienity Paradyski założył, i nadał bogato; Jakoby trwalszych się dóbr spodziewając za to: I niebieski, za ziemski ten wyfrymarczywszy On Paradyz, żył żywot nad ten tam szczęśliwszy. Toż widzieć coś za starca w poczesnym ubierzeOpuszczonym do ziemie, w smutnej jednak cerze, Filipowie poznańscy: jeden z nich An. 1196, drugi 1132. Bronisz de Goździków wojownik wojewoda poznański An. Dom. 1725 Dług. 1. 1. I. 6.
, I ztąd na Szląsk do stryja prowadzi Henryka. Gdzie ludźmi i wojenną spiżą posilony, Do państwa i dziedzicznej przyszedł swej korony, Tenże wiele dobrego w rzeczypospolitejUczyniwszy, klasztór on dobrze znamienity Paradyski założył, i nadał bogato; Jakoby trwalszych się dóbr spodziewając za to: I niebieski, za ziemski ten wyfrymarczywszy On Paradyz, żył żywot nad ten tam szczęśliwszy. Toż widzieć coś za starca w poczesnym ubierzeOpuszczonym do ziemie, w smutnej jednak cerze, Filipowie poznańscy: jeden z nich An. 1196, drugi 1132. Bronisz de Gozdzików wojownik wojewoda poznański An. Dom. 1725 Dług. 1. 1. I. 6.
Skrót tekstu: TwarSRytTur
Strona: 106
Tytuł:
Zbiór różnych rytmów
Autor:
Samuel Twardowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1631 a 1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1661
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Drukarnia "Czasu"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1861
Kunakiem górą, teste Balbino w Czeskiej Naturalnej Historyj. Najdowano blisko Sprembergi w Lusacyj Dolnej (co trzeba przyznać naturae ludenti) że to ona, jako i inne cudne formuie fossilia, czyli też, że stante Paganismo ciała spaliwszy, tameczni Obywatele, w garkach, dzbankach, kaflach, popioły grzebli w polach. Tu jest Paradysz miejsce wsławione Opactwem fundowanym od Bronisza Wojewody Poznańskiego Wieniawity Roku 1234, dla Cystersów. W Ziemi Wschowskiej LESZNO olim Dziedziczne Leszczyńskich Wieniawitów; na którym Hrabią kreowany od Fryderyka III Cesarza, Roku 1473 Rafał Leszczyński Kasztelan Poznański Marszałek Nadworny Koronny, będąc Posłem. Dostało się Książęciu Sułkowskiemu; gdzie on Akademię fundował dla Szlachetnej Młodzi. Ja
Kunakiem gorą, teste Balbino w Cżeskiey Naturalney Historyi. Naydowano blisko Sprembergi w Lusacyi Dolney (co trzeba przyznać naturae ludenti) że to ona, iako y inne cudne formuie fossilia, czyli też, że stante Paganismo ciała spaliwszy, tameczni Obywatele, w garkach, dzbankach, kaflach, popioły grzebli w polach. Tu iest Paradysz mieysce wsławione Opactwem fundowanym od Bronisza Woiewody Poznańskiego Wieniawity Roku 1234, dla Cystersow. W Ziemi Wschowskiey LESZNO olim Dziedziczne Leszczyńskich Wieniawitow; na ktorym Hrabią kreowany od Fryderyka III Cesarza, Roku 1473 Rafał Leszczyński Kasztelan Poznański Marszałek Nadworny Koronny, będąc Posłem. Dostało się Xiążęciu Sułkowskiemu; gdzie on Akademię fundował dla Szlachetney Młodzi. Ia
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 312
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
bo i sam Raj w Scytyej był/ którą na czas w Armenii Scytowie pokazowali. A po wygnaniu z Raju naprzód się było miedzy Tygrem około Eufratu rozkrzewiło. Z których rzek Rajskich/ iż Rajka, to jest rzeka z Raju wychodząca: (od której naprzód poznanej/ wszelką ciekącą wodę ręką abo rzeką zowiemy) dzieliła Paradys abo Poradzież/ to jest/ Państwo Scytyckie abo Setowkie/ od wyroctwa Kaimowskiego: jako rzetelnie uczy Genebrardus lib. 1. stądże nazwana była Tagrodź, jakoby przegroda. A Eufrates iż lubo z tejże góry/ z której też i Tagrodź wypada/ i w toż morze co i ona wpada/ jednakże
bo y sam Ray w Scytyey był/ ktorą ná czás w Armeniey Scythowie pokázowáli. A po wygnániu z Ráiu naprzod się było miedzy Tygrem około Euphrátu roskrzewiło. Z ktorych rzek Ráyskich/ iż Rayka, to iest rzeká z Ráiu wychodząca: (od ktorey naprzod poznáney/ wszelką ćiekącą wodę reką ábo rzeką zowiemy) dźieliłá Paradis ábo Porádźież/ to iest/ Páństwo Scythyckie ábo Sethowkie/ od wyroctwá Kaimowskiego: iáko rzetelnie vczy Genebrardus lib. 1. ztądże názwána byłá Tágrodź, iákoby przegrodá. A Euphrátes iż lubo z teyze gory/ z ktorey też y Tágrodź wypada/ y w toż morze co y oná wpada/ iednákże
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 36
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
ale tak barzo na koło idzie/ iż wyszedszy z źrzodła swego miedzy pułnocy a zachód/ kołem wypada na południe; stądże nazwany obrotem abo owrotem/ poprawcy słów przekrzcili Eufratem. Naostatek gdy aż około zeszcia Jadama i Jewy/ Matusale V. Pan świata/ wysiekszy Kainiany świat uspokoił/ dopiero w ten czas Paradys abo Poradzież/ to jest/ pierwotne Scytyckie Państwo jego/ rozciągneło się było aż do rzek Gangesa i Nilu; które Mojżesz Fizonem i Gehonem zowie: i dla tego je miedzy Paradyskie rzeki jako granice jego poczyta. A co się tknie imion tych rzek/ z tąd im są dane/ iż (jako sam rozum
ále ták bárzo ná koło idźie/ iż wyszedszy z źrzodłá swego miedzy pułnocy á zachod/ kołem wypada ná południe; ztądże názwány obrotem ábo owrotem/ popráwcy słow przekrzćili Euphrátem. Náostátek gdy áż około zeszćia Iádámá y Iewy/ Mátusale V. Pan świátá/ wyśiekszy Káiniany świát vspokoił/ dopiero w ten czás Paradis ábo Poradźież/ to iest/ pierwotne Scythyckie Pánstwo iego/ rośćiągneło się było áż do rzek Gángesá y Nylu; ktore Moyzesz Phizonem y Gehonem zowie: y dla tego ie miedzy Párádyskie rzeki iáko gránice iego poczyta. A co się tknie imion tych rzek/ z tąd im są dáne/ iż (iáko sam rozum
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 36
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
wszytkich Azjanów/ którzy go nie Matusale zowią/ ale Matuścialach; a wykładają to imię Mittens mortem abo Nuncius mortis. O tym tedy rozciągnieniu się Scytyckiego Państwa/ a nie o Raju/ w którym Jadam z Jewą zgrzeszyli/ rozumieć potrzeba co miedzy inszymi Genebr. lib. 1. mówi: Niektórzy chcą, że się Paradys rozciągał szeroko, po Armenii, Syriej, Arabiej, i daleko na wschód słońca: to jest aż do pomienionej rzeki Fison. Bo to słowo Paradisus dwojako się w piśmie Bożym rozumie. Naprzód i właśnie/ za pierwotne światy panowanie (od Seta abo Scyta syna i następce Jadamow^o^/ Setyckie abo Scytyckie nazwane (przeto iż
wszytkich Azyanow/ ktorzy go nie Mathusale zowią/ ále Máthuśćiálách; á wykłádáią to imię Mittens mortem ábo Nuncius mortis. O tym tedy rośćiągnieniu się Scythyckiego Páństwá/ á nie o Ráiu/ w ktorym Iádam z Iewą zgrzeszyli/ rozumieć potrzebá co miedzy inszymi Genebr. lib. 1. mowi: Niektorzy chcą, że się Paradys rośćiągał szeroko, po Armeniey, Syriey, Arabiey, y daleko na wschod słonca: to iest áż do pomienioney rzeki Phison. Bo to słowo Paradisus dwoiáko się w pismie Bożym rozumie. Naprzod y własnie/ zá pierwotne świáty pánowánie (od Sethá ábo Scythá syná y następce Iádámow^o^/ Sethyckie ábo Scythyckie názwáne (przeto iż
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 37
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Bożego. Także i z drugich miedzy inszemi tegoż Proroka do Egipskiego Faraona cap. 31. AEmulata sunt cum eum omnia ligna voluptatis, quae erant in Paradiso Dei. To jest/ Uganiały się z niem wszystkie drzewa rozkoszy, które beły w Raju Bożym. Ztych mówię słów Prorockich łacno się dorachować/ co on Paradyżem abo Rajem zowie: bo rzecz jest nad słońce jaśniejsza/ iż żaden Król Tyru nie rychło po potopie zbudowanego nigdy nie był w onym Raju/ gdzie Jadam z Jewą zgrzeszyli: Ani też Rajskie drzewa bezrozumne będąc mogły się o co z Faraonem uganiać/ jako wzaim ani Faraonowie nie rychło po potopie w Egipcie panowawszy/ Rajskich
Bożego. Tákże y z drugich miedzy inszemi tegoż Proroká do AEgypskiego Pháráoná cap. 31. AEmulata sunt cum eum omnia ligna voluptatis, quae erant in Paradiso Dei. To iest/ Vganiały się z niem wszystkie drzewa roskoszy, ktore beły w Raiu Bożym. Ztych mowię słow Prorockich łácno się doráchowáć/ co on Párádyżem ábo Ráiem zowie: bo rzecz iest nád słońce iásnieysza/ iż żaden Krol Tyru nie rychło po potopie zbudowánego nigdy nie był w onym Ráiu/ gdźie Iádám z Iewą zgrzeszyli: Ani też Rayskie drzewá bezrozumne będąc mogły się o co z Pháráonem vganiáć/ iáko wzaim áni Pháráonowie nie rychło po potopie w AEgypćie pánowawszy/ Rayskich
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 38
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
/ sprzeczając się któryby z ich narodów był starszy: poty aż wywody Scytyckie przemogły. Tak i sam Pan Chrystus to słowo Paradisus, za Poradzież abo Arystkoratykcą Monarcią rozumiał/ kiedy łotrowi na krzyżu mówiącemu Luc. 23. Panie, pamiętaj na mnie, gdy przydziesz do królestwa twego. Odpowiedział Dziś zemną będziesz w Paradysu. Bo i w niebie królestwo Chrystusowe Poradzież jest/ ponieważ nie sam tam panuje/ ale i święci jego będą z nim królować: (jako Senat jaki z Panem swoim) i sądzić z nim jako przyobiecał/ mówiąc: Matt: 19. Gdy usiądzie Syn człowieczy na Stolicy majestatu swego, będziecie ywy siedzieć na
/ sprzeczáiąc się ktoryby z ich narodow był stárszy: poty áż wywody Scythyckie przemogły. Ták y sam Pan Chrystus to słowo Paradisus, zá Poradźież ábo Arystkorátykcą Monárcią rozumiał/ kiedy łotrowi ná krzyżu mowiącemu Luc. 23. Panie, pamietay na mie, gdy przydziesz do krolestwa twego. Odpowiedźiał Dziś zemną będziesz w Paradysu. Bo y w niebie krolestwo Chrystusowe Porádźież iest/ poniewáż nie sam tám pánuie/ ále y święći iego będą z nim krolowáć: (iáko Senat iáki z Pánem swoim) y sądźić z nim iáko przyobiecał/ mowiąc: Matt: 19. Gdy vśiądzie Syn człowieczy na Stolicy maiestatu swego, będziećie ywy śiedzieć na
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 40
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
. na gorze Ararat abo Taurze. Temiż rzekami dowidząć/ co je Mojżesz Rajskiemi zowie. Wywód Historycki poczęte w Raju pierwotne Panowanie. Po wygnaniu naprzód się rozkrzewiło. między Tygrem około Eufratu. A po śmierci Jadamowej. Rozciągneło się było aż do Gangesa. Jedynowłasnego Państwa świata. Tak szeroko rozciągnione pierwotne Państwo Scytyckie. Paradyżem zowią. Bo to słowo Paradisus jest dwojbrzmiące. Wywód Historycki Co się z Ezechiela pokazuje Którego ten jest sens istotny. Jedynowłasnego Państwa świata. Królowie Tyru Czarami beli Cherub co za słowo. I sam Pan Chrystus w tẽże sens królestwo swoje Paradyżem nazwał. Wywód Historycki Równie tedy słowo Paradisus wzajem chodzi z Rajem. Jako dziś
. ná gorze Aráráth ábo Taurze. Temiż rzekámi dowidząć/ co ie Moyzesz Rayskiemi zowie. Wywod Historycki poczęte w Ráiu pierwotne Pánowánie. Po wygnániu naprzod się roskrzewiło. między Tygrem około Euphrátu. A po śmierci Iádámowey. Rośćiągneło się było áż do Gángesá. Iedynowłasnego Páństwá świátá. Ták szeroko rośćiągnione pierwotne Páństwo Scythyckie. Párádyżem zowią. Bo to słowo Paradisus iest dwoybrzmiące. Wywod Historycki Co się z Ezechielá pokázuie Ktorego ten iest sens istotny. Iedynowłasnego Páństwá świátá. Krolowie Tyru Czárámi beli Cherub co zá słowo. Y sam Pan Chrystus w tẽże sens krolestwo swoie Párádyżem názwał. Wywod Historycki Rownie tedy słowo Paradisus wzaiem chodźi z Raiem. Iáko dźiś
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 41
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633