przez traktat z Karolem VI. Cesarzem dostały się w posesją Królowi Stanisławowi Leszczyńskiemu, Ojcu Królowy Francuskiej. Które Księstwa inkorporowane wiecznemi czasy Francyj, przez publikacją solenną w Paryżu roku 1739. dnia 1. Czerwca. Tegoż roku w Lotaryngii Król Stanisław dźwie uczynił fundacje. Jednę 8. Misionarzów Soc: Jezu, którzyby Parochie objeżdżając, oprócz Apostołskiej duszom przysługi, podupadłą Szlachtę Lotaryńską jałmużnami wspomagali. Na którą ich prowizją lokował 626000. Franków. Drugą Akademią, oprócz innych Forystyerów, dla 12. Szlacheckiej Młodzieży Polskiej. Aby przez 3. lata poler w politycznych naukach i rycerskich nakładem tejże Akademii brali. 7. Campania albo Chainpagne, do
przez traktat z Karolem VI. Cesárzem dostały się w possessyą Krolowi Stánisłáwowi Leszczyńskiemu, Oycu Krolowy Fráncuskiey. Ktore Xięstwá inkorporowáne wiecznemi czasy Fráncyi, przez publikacyą solenną w Páryżu roku 1739. dniá 1. Czerwcá. Tegoż roku w Lotáryngii Krol Stanisłáw dzwie uczynił fundacye. Iednę 8. Missionárzow Soc: JESU, ktorzyby Párochie obieżdżaiąc, oprocz Apostolskiey duszom przysługi, podupadłą Szlachtę Lotaryńską iałmużnami wspomágali. Ná ktorą ich prowizyą lokował 626000. Frankow. Drugą Akademią, oprocz innych Forystyerow, dlá 12. Szlácheckiey Młodzieży Polskiey. Aby przez 3. láta poler w politycznych náukách y rycerskich nákłádem teyże Akademii brali. 7. Campaniá álbo Chainpagne, do
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: E4
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
i Primogenitus Ecclesiae. W dzień swojej inauguracyj pod obiema przypadkami chleba i wina komunikuje. Unkcją nietylko na ręku i barkach jak inni Królowie, ale i na głowie bierze. Rachuje na 140. milionów Franków rocznej intraty, nie komputując ekstraodrynaryjnych prowentów. Cała Francja liczy miast na 865. Arcybiskupów 18. Biskupów 112. Parochii 140000. Abbacyj 1356. męskich. Białogłowskich 557. Klasztorów i Kolegia różnych Zakonów 14777. Kawaleryj różnych osobliwie Maltańskich 240. W roku 1718. narachowano mięszkających we Francyj ludzi 19094146. Królestwo zaczęte od roku 416. Liczy już Królów 65. ZIEMIA WŁOSKA.
LXII. WŁochy od pułnocy ku zachodowi Alpes góry, a od
y Primogenitus Ecclesiae. W dzień swoiey inauguracyi pod obiema przypadkami chlebá y winá kommunikuie. Unkcyą nietylko ná ręku y bárkách iák inni Krolowie, ále y ná głowie bierze. Ráchuie ná 140. millionow Fránkow roczney intráty, nie komputuiąc extraordynáryinych prowentow. Cáłá Fráncya liczy miást ná 865. Arcybiskupow 18. Biskupow 112. Párochii 140000. Abbacyi 1356. męskich. Biáłogłowskich 557. Klasztorow y Collegiá rożnych Zákonow 14777. Káwáleryi rożnych osobliwie Maltáńskich 240. W roku 1718. naráchowáno mięszkaiących we Fráncyi ludzi 19094146. Krolestwo záczęte od roku 416. Liczy iuż Krolow 65. ZIEMIA WŁOSKA.
LXII. WŁochy od pułnocy ku záchodowi Alpes gory, á od
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: F
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
stawały: Cudzoziemskich kupców Turków, Greków, Moskwy, Niemców, Francuzów, Anglików frekwencją zagęszczone. Oprócz kraju żyżnego w urodzaje, osiadłości wsi, ma wielkie dokumenta znajdującej się soli pod Targowiskiem i Zakrzewem. Znajduje się kreta pod Chodlem. Starostw Grodowych ma dwa Lubelskie i Łukowskie, niegrodowych 4. Urzędowskie Parczowskie Kazmierskie Wowolnickie. Parochii liczy 82. oprócz ziemi Łukowskiej, w samym Lubelsim Województwie. Miasteczek 32. Wsi 510. WojewództWO BEŁZKIE.
XCIV. HErb tego Województwa jest Gryf biały w koronie złotej w polu czerwonym. Graniczy z ziemią Chełmską, z Województwem Ruskim, Wołyńskim i Sandomierskim. Dzieli się na cztery Powiaty Bełzki, Grabowiecki, Horodeński,
stawały: Cudzoziemskich kupcow Turkow, Grekow, Moskwy, Niemcow, Francuzow, Anglikow frekwencyą zagęszczone. Oprocz kraiu żyżnego w urodzaie, osiadłości wsi, má wielkie dokumenta znáyduiącey się soli pod Targowiskiem y Zakrzewem. Znayduie się kreta pod Chodlem. Stárostw Grodowych má dwá Lubelskie y Łukowskie, niegrodowych 4. Urzędowskie Parczowskie Kazmierskie Wowolnickie. Parochii liczy 82. oprocz ziemi Łukowskiey, w samym Lubelsim Woiewodztwie. Miasteczek 32. Wsi 510. WOIEWODZTWO BEŁZKIE.
XCIV. HErb tego Woiewodztwa iest Gryff biały w koronie złotey w polu czerwonym. Graniczy z ziemią Chełmską, z Woiewodztwem Ruskim, Wołyńskim y Sandomirskim. Dzieli się ná cztery Powiáty Bełzki, Grabowiecki, Horodeński,
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: H3v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
zniszczone.
VII. DErpskie i Kurońskie także w Inflantciech razem z Rewelskim erygowane, razem też z nim przez tęż herezją upadły.
VIII. BIskupstwo Bakońskie w Wołoszech fundowane roku 1370. Atoli teraz pod jarżmem Tureckim zostaje.
CXXIX. Oprócz Biskupstw Latini ritus jest w Polsce Religia Graeci ritus w swoich Diecezjach dość obszerna, w parochiach dość liczna. Bo w Prowincjach Litewskiej i Ruskiej daleko więcej liczy Cerkiew a niżeli Kościołów Latini ritus. I. Jest Metropolia Ruska fundowana od Włodzimirza X. Ruskiego w roku 1000. Stolica jej założona była w Kijowie. Ale gdy z Schizmatyczała, przeniesiona do Lwowa. Tenże Metropolita jest Władyką Halickim Lwowskim i Kamienieckim.
zniszczone.
VII. DErpskie y Kurońskie tákże w Inflantciech razem z Rewelskim erygowane, razem też z nim przez tęż herezyą upadły.
VIII. BIskupstwo Bakońskie w Wołoszech fundowane roku 1370. Atoli teraz pod iarżmem Tureckim zostaie.
CXXIX. Oprocz Biskupstw Latini ritus iest w Polszcze Religia Graeci ritus w swoich Dyecezyach dość obszerná, w parochiach dość liczná. Bo w Prowincyach Litewskiey y Ruskiey daleko więcey liczy Cerkiew á niżeli Kościołow Latini ritus. I. Iest Metropolia Ruska fundowana od Włodzimirza X. Ruskiego w roku 1000. Stolica iey założoná byłá w Kiiowie. Ale gdy z Schizmátyczała, przeniesiona do Lwowa. Tenże Metropolita iest Włádyką Halickim Lwowskim y Kamienieckim.
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: K3
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
co w Cerkiew wnosić/ także Kanonów tworzyć i stwierdzać nie może. O czym czytaj Kanon Apostołski 34. w te słowa. Biskupom każdego narodu potrzeba znać swego pierwszego i rozumieć go jako głowę, i nic nie czynić coby było wysokiego i wielkiego bez niego, ale to tylko ma każdy czynić, co do jego Parochiej przysłusza, i we wsiach które są pod nim. Ale te ani on bez wszystkich zdania co ma czynić. Tak abowiem będzie zgoda, i wysławiony będzie Bóg przez Pana Jezu Chrysta w Duchu świętym, Ociec, i Syn, i Duch ś. A jeśli kto przeciw Kanonom Błogosławionych Apostołów mówić zachce podrzutnemi je i nie
co w Cerkiew wnośić/ tákże Canonow tworzyć y stwierdzáć nie może. O cżym cżytay Canon Apostolski 34. w te słowá. Biskupom káżdego narodu potrzebá znáć swego pierwszego y rozumieć go iáko głowę, y nic nie cżynić coby było wysokiego y wielkiego bez niego, ále to tylko ma káżdy cżynić, co do iego Párochiey przysłusza, y we wśiach ktore są pod nim. Ale te áni on bez wszystkich zdánia co ma cżynić. Ták ábowiem będzie zgodá, y wysławiony będźie Bog przez Páná Iesu Chrystá w Duchu świętym, Oćiec, y Syn, y Duch ś. A ieśli kto przećiw Canonom Błogosłáwionych Apostołow mowić zachce podrzutnemi ie y nie
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 47v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
: gdy nauka od Chrystusa Pana wzięta wstawicznie przez każdego sukcesora jakoby przez ręce narodowi Chrześcijańskiemu bywa podawana. A przetoż namniej nam nie wadzą wykręty niektórych pochlebców Papieskich/ którzy w nadzieje jakiej prerogatiwy Kościelnej tak dysputują. Papież Rzymski nie Duchowna jest głowa Katolickiego kościoła/ ale posługująca/ jak bowiem Chrystus partykularne Cerkwie/ albo każdą parochią przez partykularne Biskupy swoje rządzi/ tak i powszechną Cerkiew swoję przez jednego którego namiestnika swego Papieża Rzymskiego sprawuje. Abowiem tej ich obieccji/ trojaka odpowiedź nadorędziu. Naprzód że to służebnej głowy/ starszeństwo od Chrysta Pana nietylko ustanowionę nie jest/ ale też na przeciw jawnego Chrystusowego postanowienia/ sprosną ambicią/ i pożądliwością panowania
: gdy náuká od Chrystusá Páná wźięta wstáwicżnie przez káżdego successorá iákoby przez ręce narodowi Chrześćiáńskiemu bywa podawána. A przetoż namniey nam nie wádzą wykręty niektorych pochlebcow Papieskich/ ktorzy w nádźieie iákiey prerogátiwy Kośćielney ták disputuią. Papież Rzymski nie Duchowna iest głowá Kátholickiego kośćiołá/ ále posługuiąca/ iák bowiem Chrystus párticularne Cerkwie/ álbo káżdą párochią przez párticulárne Biskupy swoie rządzi/ ták y powszechną Cerkiew swoię przez iednego ktorego namiestniká swego Papieżá Rzymskiego sprawuie. Abowiem tey ich obiectiey/ troiáka odpowiedź nadorędźiu. Naprzod że to służebney głowy/ stárszenstwo od Chrystá Páná nietylko vstánowionę nie iest/ ále też ná przećiw iáwnego Chrystusowego postánowienia/ sprosną ambicią/ y pożądliwośćią pánowánia
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 53v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
jestem Sługa sług Bożych. On powszechnym się mianując/ żadnej tytułu swego poważności nie zażywa nad to/ że w Aleksandryskiej/ Antiocheńskiej i Hierozolimskiej Cerkwi/ Pasterski palcat i dwie pochodnie zapalone przed sobą nosić rozkazawszy/ Ewanielską przepowiedzią lud nauczać ma władzą/ inszym tego/ lub jednemu komu w drugiego/ albo wszystkim w Konstantynopolskiej Cerkwie Parochiej/ krom Pasterza miejsca onego pozwolenia/ czynić nie wolno. A oprócz tego tak wielce wyniosłe i wzięte ono imię/ więtszej w porządnym Cerkwie Chrystusowej pospolitowaniu praerogatiwy nie ma. Ten zaś/ Rzymski mówię/ który się sługą sług Bożych nazywa/ patrz jako sługom Bożym służy. Ja jestem mówi Sługa sług Bożych. Ale wszystkich
iestem Sługá sług Bożych. On powszechnym się miánuiąc/ żadney tytułu swego poważnośći nie záżywa nád to/ że w Alexándryskiey/ Antiocheńskiey y Hierozolimskiey Cerkwi/ Pásterski pálcat y dwie pochodnie zápalone przed sobą nośić roskazawszy/ Ewánielską przepowiedźią lud náucżáć ma władzą/ inszym tego/ lub iednemu komu w drugiego/ álbo wszystkim w Constántinopolskiey Cerkwie Párochiey/ krom Pásterzá mieyscá onego pozwolenia/ cżynić nie wolno. A oprocż tego ták wielce wyniosłe y wźięte ono imię/ więtszey w porządnym Cerkwie Chrystusowey pospolitowaniu praerogátiwy nie ma. Ten záś/ Rzymski mowię/ ktory się sługą sług Bożych názywa/ patrz iáko sługom Bożym służy. Ia iestem mowi Sługá sług Bożych. Ale wszystkich
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 89
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Pogańskim. Pisał i przeszłego Roku Matyasz Czyżewski brat mój Alkoran Tatarom gwoli/ etc. Przystępując tedy do swego zaczętego przedsięwzięcia/ pokazuję to/ iż Tatarzyna i poddanych jego w Niedziełę i w święta orzącego/ może grabić/ a nietylko grabić/ aleby go jeszcze i winą na urząd/ abo na kościół w którego parochiej mieszka założyć. Dla tego/ iż on Boże/ kościelne i królewskie prawa łamie/ przestępuje/ i drugich złym przykładem swoim psuje. Bo jeśli sługa dobry o niecześć Pana swego winien się wstępować: jako o niecześć Bożą/ i o wzgardę jego/ dobry Chrześcijanin zastawiać się nie ma. Finees syn Eleazarów, widząc iż
Poganskim. Pisał y przeszłego Roku Mátyasz Cżyżewski brát moy Alkoran Tátárom gwoli/ etc. Przystępuiąc tedy do swego zácżętego przedśięwźięćia/ pokázuię to/ iż Tátárzyná y poddánych iego w Niedźiełę y w świętá orzącego/ może grábić/ á nietylko grábić/ áleby go ieszcże y winą ná vrząd/ ábo ná kośćioł w ktorego párochiey mieszka záłożyć. Dla tego/ iż on Boże/ kośćielne y krolewskie práwá łamie/ przestępuie/ y drugich złym przykłádem swoim psuie. Bo ieśli sługá dobry o niecżeść Páná swego winien się wstępowáć: iáko o niecżeść Bożą/ y o wzgárdę iego/ dobry Chrześćiánin zástáwiáć się nie ma. Phinees syn Eleázárow, widząc iż
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 30
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
wszytka Vniuersitas wzięła ją sobie za osobliwą Patronkę/ dla czego też wszędy w szkołach Obrazy tej Przewielebnej Panny barzo piękne malowane mają. Miasta Krakowa 10. Kościół Z. SZCZEPANA.
OD tego Świętego imienia tęż ulicę tak nazywają. Ma ten Kościół Plebana swego/ i Wikariów/ którzy Parochianów swych opatrują Przenaświętszemi Sakramentami. Jest to Parochia wielka/ tak w mieście jako i po przedmieściach/ i też po wsiach rozciąga się cura animarum. Ma też ten Kościół starodawne duchowne Bractwo ś. Orszule/ abo Jedenastu tysiąc Dziewic z Odpustami wielkimi. Używa kap czerwonych w Procesjach. Przy tym Kościele od wschodu słońca jest Kaplica B. Stanisława Kostki Societatis IESV, Patrona
wszytká Vniuersitas wźięłá ią sobie zá osobliwą Pátronkę/ dla czeg^o^ też wszędy w szkołách Obrázy tey Przewielebney Pánny bárzo piękne málowáne máią. Miástá Krákowá 10. Kośćioł S. SZCZEPANA.
OD tego Swiętego imieniá tęż vlicę ták názywáią. Ma ten Kośćioł Plebaná swego/ y Wikáryow/ ktorzy Párochiánow swych opátruią Przenaświętszemi Sákrámentámi. Iest to Párochia wielka/ ták w mieśćie iáko y po przedmieśćiách/ y też po wśiách rośćiąga się cura animarum. Ma też ten Kośćioł stárodawne duchowne Bráctwo ś. Orszule/ ábo Iedenastu tyśiąc Dźiewic z Odpustámi wielkimi. Vżywa kap czerwonych w Processyách. Przy tym Kośćiele od wschodu słońcá iest Káplicá B. Stánisłáwá Kostki Societatis IESV, Pátroná
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 28
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
. A ci do Polskiej przez Jaksę Herbu Gryf Szlachcica Możnego Roku 1162. są wprowadzeni. Żyją ci Zakonnicy pod Regułą ś. Augustyna/ nosząc na zwierzchnym Płaszczu Crucem de serico rubeo conduplicatam in sinistra parte, è vestigo cordis. Mają ci Zakonnicy facultatem à Sacra Sede Apostolica, sibi suoq; Ordini, że im wolno Parochie trzymać/ i Sakramenta administrować: dla tegoż w Koronie Polskiej nad 30. Domos Ecclesias Parochiales in perpetuum mają; i tu na Stradomiu miał być farny Kościół/ o czym wspomina Ioannes Długossius: a przeto nie ma się urażać Clerus Ecclesiae Parochialis Omnium SS. Vrb: Crac: żem w pierwszej Edycjej ob defectum
. A ći do Polskiey przez Iáxę Herbu Gryph Szláchćicá Możnego Roku 1162. są wprowádzeni. Zyią ći Zakonnicy pod Regułą ś. Augustyná/ nosząc ná zwierzchnym Płaszczu Crucem de serico rubeo conduplicatam in sinistra parte, è vestigo cordis. Máią ći Zakonnicy facultatem à Sacra Sede Apostolica, sibi suoq; Ordini, że im wolno Párochie trzymáć/ y Sákrámentá ádministrowáć: dla tegoż w Koronie Polskiey nád 30. Domos Ecclesias Parochiales in perpetuum máią; y tu ná Stradomiu miał być fárny Kośćioł/ o czym wspomina Ioannes Długossius: á przeto nie ma się vrażać Clerus Ecclesiae Parochialis Omnium SS. Vrb: Crac: żem w pierwszey Edicyey ob defectum
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 60
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650