turkusami, topasami etc., z szmelcowemi obrazkami, sadzony, ma w pośrodku blach srebrnych z ekspressją sztychową Męki Pańskiej 2, na wierszchu Pan Jezus, na krzyżyku hebanowym, z srebra odliczany, niżej osóbek (alias) Apostołów blisko ćwierć 1, z srebra odliwanylchl, No 11, ma kopertę drewnianą ab intra, pikturą adornowaną.
443 Obrazek mały, na konsze z perłowej macicy, z ekspressją Świętej Katarzyny.
444 Krucyfiks metalowy, złocisty, w ogniu, na pedestale hebanowym.
444 Delineatio Konstantynopolis na atlasie, na łokci 2, na blejtramikach. Nota: w pokoju pierwszym. No 11mo. In diversis locis
445 + Obraz w ramach
turkusami, topasami etc., z szmelcowemi obrazkami, sadzony, ma w pośrodku blach srebrnych z ekspressją sztychową Męki Pańskiej 2, na wierszchu Pan Jezus, na krzyżyku hebanowym, z srebra odliczany, niżej osóbek (alias) Apostołów blisko ćwierć 1, z srebra odliwanylchl, No 11, ma kopertę drewnianą ab intra, pikturą adornowaną.
443 Obrazek mały, na konsze z perłowej macicy, z ekspressją Świętej Katarzyny.
444 Krucifiks metalowy, złocisty, w ogniu, na pedestale hebanowym.
444 Delineatio Constantinopolis na atlasie, na łokci 2, na blejtramikach. Nota: w pokoju pierwszym. No 11mo. In diversis locis
445 + Obraz w ramach
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 189
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
do merkancji w całych Włoszech nad Wenecją a Florencją nie masz. Szlachty wielka moc, habitus ich płaszcze długie do ziemi, czarne.
Capite totum regnum Florentium gaudet granduca nazwanym. Ten ma w mieście dwa pałace, za miastem zaś trzy na pagórkach miedzy ogrodami.
Kościołów rożnych i dostatnich, niemniej też ozdobionych przednich malarzów pikturami i snycerzów statuami wybornej roboty. 68
Dnia 26 Martii. Rano byłem w kościele nazwanym Al Domo alias S. Maria del Fiori. Jest ten pryncypalny, kapitulny kościół in meditullium miasta. Jakoż godzien tego tytułu być pryncypalnym, ponieważ ab extra jest tak wielkiej magnificencjej i spezy, jakiego i Rzym nie ma.
do merkancji w całych Włoszech nad Wenecją a Florencją nie masz. Szlachty wielka moc, habitus ich płaszcze długie do ziemi, czarne.
Capite totum regnum Florentium gaudet granduca nazwanym. Ten ma w mieście dwa pałace, za miastem zaś trzy na pagórkach miedzy ogrodami.
Kościołów rożnych i dostatnich, niemniej też ozdobionych przednich malarzów pikturami i snycerzów statuami wybornej roboty. 68
Dnia 26 Martii. Rano byłem w kościele nazwanym Al Domo alias S. Maria del Fiori. Jest ten pryncypalny, kapitulny kościoł in meditullium miasta. Jakoż godzien tego tytułu być pryncypalnym, ponieważ ab extra jest tak wielkiej magnificencjej i spezy, jakiego i Rzym nie ma.
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 254
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
. Ten pałac wszytek z kamienia w kwadrat wyrabianego ab extra, ab intra zaś godny królewskiej rezydencji, jako w ozdobach, tak też in multitudine pokojów barzo wyśmienity w różnych galenteriach, tak iż circumscribendo wszytko,
indigeret opus integro anno, ponieważ pokojów ma kilkadziesiąt, a każdy ma swoje specialitates i ozdoby 69dignas notatu.
Piktury tak wyśmienite, iż oko nie może rozeznać, jeżeli statui rżnięte, albo też malowanie, aż chyba jeno attactu. Obicia różnego dość ozdobnego mnogość. Miedzy inszemi jedno w skarbcu asservatur na aksamicie niebieskim suto złotem barzo subtelnej roboty haftowane osoby i różne figury, do tegoż obicia baldekin, portiery, łóżko i krzesła;
. Ten pałac wszytek z kamienia w kwadrat wyrabianego ab extra, ab intra zaś godny królewskiej rezydencjej, jako w ozdobach, tak też in multitudine pokojów barzo wyśmienity w różnych galenteriach, tak iż circumscribendo wszytko,
indigeret opus integro anno, ponieważ pokojów ma kilkadziesiąt, a kożdy ma swoje specialitates i ozdoby 69dignas notatu.
Piktury tak wyśmienite, iż oko nie może rozeznać, jeżeli statui rżnięte, albo też malowanie, aż chyba jeno attactu. Obicia różnego dość ozdobnego mnogość. Miedzy inszemi jedno w skarbcu asservatur na aksamicie niebieskim suto złotem barzo subtelnej roboty haftowane osoby i różne figury, do tegoż obicia baldekin, portiery, łóżko i krzesła;
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 256
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
. Miasto porządne i ostrożność wszelaka, warty potężne, i gotowość żołnierza wszelka.
Dnia 30 Martii. Pokarm w mieście Reggio tegoż księcia. Miasto intus barzo piękne, ulice przestronne, kamienice ozdobne, kościoły barzo wspaniałe i bogate. Miedzy inszemi kościół Annuntiatonis, barzo jako ekstrinsecus wspaniały, tak też intus piękny; wyśmienite piktury. Jest w tym kościele ołtarz Beate Virginis Annuntiationis wielkiej łaski Bożej, cudowny barzo, gdzie wotyw różnych wielka moc. W tym mieście rezydencja wielu kawalerów tamecznych. Parma
Nocleg zaś w mieście Parma, przed którym miastem o mil 6 zaczyna się Państwo principum Farnesji. To miasto główne, i dość jako w ulice
. Miasto porządne i ostrożność wszelaka, warty potężne, i gotowość żołnierza wszelka.
Dnia 30 Martii. Pokarm w mieście Reggio tegoż księcia. Miasto intus barzo piękne, ulice przestronne, kamienice ozdobne, kościoły barzo wspaniałe i bogate. Miedzy inszemi kościoł Annuntiatonis, barzo jako extrinsecus wspaniały, tak też intus piękny; wyśmienite piktury. Jest w tym kościele ołtarz Beatae Virginis Annuntiationis wielkiej łaski Bożej, cudowny barzo, gdzie wotyw różnych wielka moc. W tym mieście rezydencja wielu kawalerów tamecznych. Parma
Nocleg zaś w mieście Parma, przed którym miastem o mil 6 zaczyna się Państwo principum Farnesii. To miasto główne, i dość jako w ulice
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 258
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
miastu przynosi. Jednym tedy słowem exprimendo - opus jest takowej prerogatywy to miasto, quoad omnia, iż godne titulo opulentis, pulchrae et magnificae civitatis.
Dnia 21 Aprilis. U ojców jezuwitów, in Kolegio Magno nazwanych, wprzód w kościele mszy św. wysłuchawszy, widziałem dość collegium splendidum et magnificum, jako ekstra w piktury różne ozdobione, takteż intra niemniej visu dignum, et principaliter biblioteka, która wielce dostatnia et peregrinantibus visu digna.
Potym in visitandis variis palatiis magnificis. Excellens omnes jest pałac, kędy za bytnością swoją rex Gallie w Lionie ma residentiam, et vocatur Domus Urbis. Ten dość wielkiej magnificencjej pałac, jako extra wspaniały,
miastu przynosi. Jednym tedy słowem exprimendo - opus jest takowej prerogatywy to miasto, quoad omnia, iż godne titulo opulentis, pulchrae et magnificae civitatis.
Dnia 21 Aprilis. U ojców jezuwitów, in Collegio Magno nazwanych, wprzód w kościele mszy św. wysłuchawszy, widziałem dość collegium splendidum et magnificum, jako extra w piktury różne ozdobione, takteż intra niemniej visu dignum, et principaliter biblioteka, która wielce dostatnia et peregrinantibus visu digna.
Potym in visitandis variis palatiis magnificis. Excellens omnes jest pałac, kędy za bytnością swoją rex Galliae w Lionie ma residentiam, et vocatur Domus Urbis. Ten dość wielkiej magnificencjej pałac, jako extra wspaniały,
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 280
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
ad angulos rectos; albo ekliptycznej, albo cyrkularnej, i zowią się wołowym okiem. Jeśli mało światła dają Pokojom okna, poradzić tym może, bliską na przeciw oknom strukturę dobrze wybielić, to się jasność słoneczna, o tę białość obijając, światłości doda Pokojom. Okna jako i drzwi mogą być adornowane architekturą, skulpturą, pikturą, bo te Artes zawsze z sobą w lidze. Pawimenta albo posadzki w Pałacach, Dworach, dla ciepła dają się z jodły drzewa ciepłego a suchego; ale przestrzegać, aby je nie polewać ani kłaść na ligarach zgniłych i gołej ziemi, bo i same zgniją, i wilgoć uczynią w pokojach. Na sali i w
ad angulos rectos; albo ekliptyczney, albo cyrkularney, y zowią się wołowym okiem. Iezli mało swiatła daią Pokoiom okna, poradzić tym może, bliską na przeciw oknom strukturę dobrze wybielić, to się iasność słoneczna, o tę białość obiiaiąc, swiatłości doda Pokoiom. Okna iako y drzwi mogą bydź adornowane architekturą, skulpturą, pikturą, bo te Artes zawsze z sobą w lidze. Pawimenta albo posadzki w Pałacach, Dworach, dla ciepła daią się z iodły drzewa ciepłego á suchego; ale przestrzegać, aby ie nie polewać ani kłaść na ligarach zgniłych y gołey ziemi, bo y same zgniią, y wilgoć uczynią w pokoiach. Na sali y w
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 354
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Antoniego, Z Wiktora, Z Marcella, Z Marcina, Z Michała, Z Jakuba. Akademie Paryskie te są: 1 Akademia Francuzski język perfekcjonująca. 2 Des Inscription, Belles Letres, alias Inskrypcje, Listy, Dywizy, Metale, pięknie koncypować ucząca. 3 Akademia Scientiarum, gdzie jest Kolegium LXX Asesorów. 4 Akademia Piktury i Skulptury. 5 Akademia Architektury. 6 Akademia Polityki: gdzie różne Traktaty cytują, eksercytują się w materiach Posłowania, Traktowania. 7 Akademia Muzyczna. Kolegiów Literatorum 60 między niemi najokazalsza SORBONA od Karola X fundowana. Roku 790, od Ludwika XIV roczną intratą 120000 Liwrów nadana, dla uczących in praemium. Pałac Królewski Louvre
Antoniego, S Wiktora, S Marcella, S Marcina, S Michała, S Iakuba. Akademie Paryskie te są: 1 Akademia Francuzski ięzyk perfekcyonuiąca. 2 Des Inscription, Belles Letres, alias Inskrypcye, Listy, Diwizy, Metalle, pięknie koncypować ucząca. 3 Akádemiá Scientiarum, gdzie iest Kollegium LXX Asesorow. 4 Akademia Piktury y Skulptury. 5 Akademiá Architektury. 6 Akádemia Polityki: gdzie rożne Traktaty cytuią, exercytuią się w materyach Posłowania, Tráktowania. 7 Akademia Muzyczna. Kollegiow Literatorum 60 między niemi náyokazalsza SORBONA od Karolá X fundowána. Roku 790, od Ludwiká XIV roczną intratą 120000 Liwrow nadána, dla uczących in praemium. Pałac Krolewski Louvre
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Obraz świętej Teresy przy innej świętej, w ramach rżniętych, metalem złoconych 220. Obrazów para, na jednym co się w drzewo obróciła dziecię rodząca, na drugim Wenus na wozie, obadwa w ramach czarnych, z lisztewką złocistą 221. Obraz Marii Magdaleny z aniołem i z trupią głową, w ramach złocistych 222. Obraz pikturę reprezentujący, w ramach czarnych 223. Obraz Cycerona w ramach czarnych 224. Obrazów para, na jednym Petrarcha, na drugim Laura, żona jego, w ramach czarnych 225. Obrazów para nowych, na jednym Lot wsparłszy się przy dzbanku, na drugim bankier czerwone złote liczy, obadwa bez ram 226. Obraz deska malowana
Obraz świętey Teresy przy inney świętey, w ramach rżniętych, metalem złoconych 220. Obrazów para, na jednym co się w drzewo obróciła dziecię rodząca, na drugim Wenus na wozie, obadwa w ramach czarnych, z lisztewką złocistą 221. Obraz Marji Magdaleny z aniołem y z trupią głową, w ramach złocistych 222. Obraz pikturę reprezentujący, w ramach czarnych 223. Obraz Cycerona w ramach czarnych 224. Obrazów para, na jednym Petrarcha, na drugim Laura, żona jego, w ramach czarnych 225. Obrazów para nowych, na jednym Lot wsparłszy się przy dzbanku, na drugim bankier czerwone złote liczy, obadwa bez ram 226. Obraz deska malowana
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 77
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
, na jednym Lot wsparłszy się przy dzbanku, na drugim bankier czerwone złote liczy, obadwa bez ram 226. Obraz deska malowana, na nim kopersztych Holendra z Holenderką przy dzbanku bez ramy 227. Obraz bankiet króla Asverusa, a Aman przed królową Ester klęczy, ręce załamujący, w ramach rżniętych, złocistych 228. Obraz pikturę reprezentujący, w ramach złocistych, rżniętych 229. Obraz Nativitatis Christi na marmurze czarnym, w ramkach rżniętych, złocistych 280. Obraz rżnięty słoniowej kości, lwów szczwanie reprezentujący, na aksamicie czarnym, w ramach czarnych 231. Obraz holenderski na którym bydło, a pasterz na koniu, drugi zaś kozę za rogi trzyma, w
, na jednym Lot wsparłszy się przy dzbanku, na drugim bankier czerwone złote liczy, obadwa bez ram 226. Obraz deska malowana, na nim kopersztych Holendra z Holenderką przy dzbanku bez ramy 227. Obraz bankiet króla Asverusa, a Aman przed królową Ester klęczy, ręce załamujący, w ramach rżniętych, złocistych 228. Obraz pikturę reprezentujący, w ramach złocistych, rżniętych 229. Obraz Nativitatis Christi na marmurze czarnym, w ramkach rżniętych, złocistych 280. Obraz rżnięty słoniowey kości, lwów szczwanie reprezentujący, na aksamicie czarnym, w ramach czarnych 231. Obraz holenderski na którym bydło, a pasterz na koniu, drugi zaś kozę za rogi trzyma, w
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 78
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
tegoż kościoła było koronatorskim bogatym obiciem adornowane nato umyślnie od I. W. KORONATORA sprawionym i tejże świątnicy Pańskiej aplikowanym: Chor zaś wielki wszystek był bogatemi szpalerami i konterfektami Pańskiemi adornowany. Ornament Cmentarza.
Cmentarz lubo dość obszerny, ten jednak był w koło galerią o dwu piątrach balasami i poręczami obwiedziony, adornowany pikturą z nakryciem, nakażdym jego ganku, na jednym piętrze dolnym zmieściło się ośm tysięcy ludzi, tyleż drugie na drugim górnym który był wszystek lampami ustrojony. Na tymże Cmentarzu jest pięć Baszt, w nich kaplice posklepione alfresko malowane, wtych kaplicach były ołtarze, gdzie ludzie (którym się niepodobna było pomieścić w kościele)
tegoż kościołá było koronátorskim bogátym obiciem ádornowáne náto umyślnie od I. W. KORONATORA spráwionym y teyze świątnicy Páńskiey ápplikowánym: Chor zaś wielki wszystek był bogátemi szpalerámi y konterfektámi Páńskiemi ádornowány. Ornáment Cmentárza.
Cmentarz lubo dosć obszerny, ten iednák był w koło gáleryą o dwu piątrách bálásámi y poręczámi obwiedźiony, ádornowány pikturą z nákryciem, nákáżdym iego ganku, ná iednym piętrze dolnym zmieściło sie osm tysięcy ludźi, tyleż drugie ná drugim gornym ktory był wszystek lámpami ustroiony. Ná tymże Cmentarzu iest pięć Baszt, w nich káplice posklepione alfresko málowáne, wtych káplicách były ołtarze, gdźie ludźie (ktorym sie niepodobna było pomieścić w kościele)
Skrót tekstu: RelKor
Strona: Dv
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728