krzyża/ a tym Książę Florenckie/ jako Caput, predominatux. Gimnasium la Sapienza intitułowane/ jest jeden barzo pozorny budynek/ Roku 1309. założony. Naostatek od viuandy/ co tylko pomyślisz/ wszelaki w tym Mieście znajdziesz dostatek. PISA. Delicje Ziemie Włoskiej PISA. Delicje Ziemie Włoskiej Następuje Droga do Luki.
Z Pizy do Luki masz 7. mil/ wpuł drogi/ do Luki jadąc/ do pewnych przyjedziesz Cieplic/ albo Lazien/ gdzie z pewnej obaczysz oboje blisko Gury/ Miasto Pizę/ i Lukę. Zdruga stronę Gury/ czasów dawnych/ był niebezpieczny barzo przejazd/ względem obalonych Domów/ w których się węc zakrywali Rozbójcy/ tych
krzyżá/ á tym Xiążę Florenckie/ iáko Caput, predominatux. Gymnasium la Sapienza intitułowáne/ iest ieden bárzo pozorny budynek/ Roku 1309. záłożony. Náostátek od viuándi/ co tylko pomyślisz/ wszeláki w tym Mieśćie znáydźiesz dostátek. PISA. Delicye Ziemie Włoskiey PISA. Delicye Ziemie Włoskiey Nástępuie Drogá do Luki.
Z Pizy do Luki masz 7. mil/ wpuł drogi/ do Luki iádąc/ do pewnych przyiedźiesz Cieplic/ álbo Lázien/ gdźie z pewney obaczysz oboie blisko Gury/ Miásto Pizę/ y Lukę. Zdruga stronę Gury/ czásow dawnych/ był niebespieczny bárzo przeiazd/ względem obálonych Domow/ w ktorych się węc zákrywáli Rozboycy/ tych
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 229
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
/ co tylko pomyślisz/ wszelaki w tym Mieście znajdziesz dostatek. PISA. Delicje Ziemie Włoskiej PISA. Delicje Ziemie Włoskiej Następuje Droga do Luki.
Z Pizy do Luki masz 7. mil/ wpuł drogi/ do Luki jadąc/ do pewnych przyjedziesz Cieplic/ albo Lazien/ gdzie z pewnej obaczysz oboje blisko Gury/ Miasto Pizę/ i Lukę. Zdruga stronę Gury/ czasów dawnych/ był niebezpieczny barzo przejazd/ względem obalonych Domów/ w których się węc zakrywali Rozbójcy/ tych czasów jednak/ cale bezpieczno i spokojno. LUCA. LUCA.
LUka jest jedno potężne/ i piękne/ lubo niewielkie Miasto leży we środku prawie Państwa/ i Ziemie Książęcia
/ co tylko pomyślisz/ wszeláki w tym Mieśćie znáydźiesz dostátek. PISA. Delicye Ziemie Włoskiey PISA. Delicye Ziemie Włoskiey Nástępuie Drogá do Luki.
Z Pizy do Luki masz 7. mil/ wpuł drogi/ do Luki iádąc/ do pewnych przyiedźiesz Cieplic/ álbo Lázien/ gdźie z pewney obaczysz oboie blisko Gury/ Miásto Pizę/ y Lukę. Zdruga stronę Gury/ czásow dawnych/ był niebespieczny bárzo przeiazd/ względem obálonych Domow/ w ktorych się węc zákrywáli Rozboycy/ tych czásow iednák/ cále bespieczno y spokoyno. LVCA. LVCA.
LVká iest iedno potężne/ y piękne/ lubo niewielkie Miásto leży we środku práwie Páństwá/ y Ziemie Xiążęćiá
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 229
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
.
Druga EPOCHA, albo ERA, albo Czasu najznaczniejsze Ogniwo lub Meta, jest ŚWIECKA i POLITYCZNA
PIERWSZA ŚWIECKA ERA OLIMPIADUM, to jest Czas znaczny u Greków od gonitw Olimpijskich mający oryginem i konkatenację swoję. To jest, że w Grecyj w Prowincyj Tesalii, pod Miastem Olimpią, między górami Olimpus i Osa Miastami Elidą i Pizą, były Ofiary Jowiszowi Olimpickiemu czynione, potym gonitwy, igrzyska, zapaski, alias Greckiej Młodzi Eksercytacja, przez łowienie się, borykanie, bieganie do Korony: w czym kto Ćwiczeńszym nad innych pokazał się, intrabat Fastos, álias in Publicas Tabulas przez Kapłanów był wpisany, od całej adorowany Grecyj, A te gry, po
.
Druga EPOCHA, albo AERA, albo Czasu nayznacznieysze Ogniwo lub Meta, iest SWIECKA y POLITYCZNA
PIERWSZA SWIECKA AERA OLIMPIADUM, to iest Czas znaczny u Grekow od gonitw Olympiyskich maiący originem y konkatenacyę swoię. To iest, że w Grecyi w Prowincyi Tesalii, pod Miastem Olympią, między gorami Olympus y Osa Miastami Elidą y Pizą, były Ofiary Iowiszowi Olympickiemu czynione, potym gonitwy, igrzyska, zapaski, alias Greckiey Młodzi Exercytacya, przez łowienie się, borykanie, bieganie do Korony: w czym kto Cwiczeńszym nad innych pokazał się, intrabat Fastos, álias in Publicas Tabulas przez Kapłanow był wpisany, od całey adorowany Grecyi, A te gry, po
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 201
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Z tąd Rex Monocolus rzeczony. Od Jana Synowca do Czechów idący, na przeprawie Renu i od innych przenajętych zabity Annô Domini 1308. Hasło jego: Quod optimum, iucundissimum. Kładą niektórzy po Albrachcie I. Austriaka. Henryka VII Lucemburskiego, w Rzymie trzeci raz Koronowanego, w Komunii od Zakonnika strutego: leży w Pizach. Jego Hasło było: Calix vitae, Calix mortis.
31, FRYDERYK II. Austriak Albrachta I. Syn, w Scysyj Elektorów w Bonnie, przeciwko Ludwikowi V. Bawarczykowi ukoronowany, od niego schwytany, trzy lata trzymany w więzieniu, tandem wypuszczony; z tytułem Cesarza umierający, mający Hasło Morte beata, nihil beatiùs
. Z tąd Rex Monocolus rzeczony. Od Iana Synowca do Czechow idący, na przeprawie Renu y od innych przenaiętych zabity Annô Domini 1308. Hasło iego: Quod optimum, iucundissimum. Kładą niektorzy po Albrachcie I. Austryaka. Henryka VII Lucemburskiego, w Rzymie trzeci raz Koronowanego, w Kommunii od Zakonnika strutego: leży w Pizach. Iego Hasło było: Calix vitae, Calix mortis.
31, FRYDERYK II. Austryak Albrachta I. Syn, w Scysyi Elektorow w Bonnie, przeciwko Ludwikowi V. Bawarczykowi ukoronowany, od niego schwytany, trzy lata trzymany w więzieniu, tandem wypuszczony; z tytułem Cesarza umieraiący, maiący Hasło Morte beata, nihil beatiùs
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 519
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nie z racyj alegowanej. Głośnaby to była tyrania tak Świętego i Mądrogo Człeka. Umarł Roku 735. w który czas Roma już była Chrystiana. Persekucyj nie było, bo ostatnia Aureliana skończyła się Roku 286. Chyba to inny który interpres na taki u Rzymianów przysedł despekt, dawniej przed Wielebnym Będą stante Paganismo.
W Pizach Mieście Włoskim, Matrona zapatrując się często na Obraz Z. Dalsze Mirabilia o Ludziach.
Jana Chrzcicieła Wielbłądzą przepasanego skorą, pórodziła Córkę całą kosmatą. Hornius.
I to Mirabile nie małe, ze Króliki w Hiszpanii podkopali i obalili Miasto, w Tesalii Krety, we Francyj zaś Zaby; chyba ten im dał tę moc
nie z rácyi allegowaney. Głośnáby to była tyrannia ták Swiętego y Mądrogo Człeka. Umarł Roku 735. w ktory czas Roma iuż była Christiana. Persekucyi nie było, bo ostatnia Aureliána skonczyła się Roku 286. Chyba to inny ktory interpres ná táki u Rzymianow przysedł despekt, dáwniey przed Wielebnym Bedą stante Paganismo.
W Pizach Mieście Włoskim, Matrona zapatruiąc się często ná Obraz S. Dálsze Mirabilia o Ludziách.
Iana Chrzcicieła Wielbłądzą przepasanego skorą, pórodziła Corkę całą kosmatą. Hornius.
Y to Mirabile nie máłe, ze Kroliki w Hiszpánii podkopali y obalili Miasto, w Tesalii Krety, we Francyi záś Záby; chyba ten im dał tę moc
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 988
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
potym in usu kaptur figurą piramidalną, alias ostrokończasty. Zacharias Baverius w traktacie o habicie mniejszych Braci, który jest przydany do Tomu 3. rocznych dziejów Kapucyńskich, także świadczy o kończastym kapturze, chowanym do tychczas w Rzymie w Kościele Z. Marcella, drugi B. Rufina w Kościele Z. Klary w Asyżu. W Pizie mieście Włoskim u OO. Conventuales, alias Franciszkanów, jest w zakrystyj habit Z. Franciszka z kapicą piramidalną do habitu przyszytą. Kardynał także Vitriacus (podczas Krucjaty alias wojny Świętej) w Egipcie widział Z. Franciszka z Ludwikiem Z. Królem Francuskim, tam będącego w kapturze. Musi tedy być kaptura usus jeszcze od niego
potym in usu kaptur figurą pyramidalną, alias ostrokończasty. Zacharias Baverius w traktacie o habicie mnieyszych Braci, ktory iest przydany do Tomu 3. rocznych dzieiow Kapucynskich, także swiadcży o końcżastym kapturze, chowanym do tychcżas w Rzymie w Kościele S. Marcella, drugi B. Ruffina w Kościele S. Klary w Assyżu. W Pizie mieście Włoskim u OO. Conventuales, alias Franciszkanow, iest w zakrystyi habit S. Franciszká z kapicą piramidalną do habitu przyszytą. Kardynał także Vitriacus (podczas Krucyaty alias woyny Swiętey) w Egypcie widział S. Franciszka z Ludwikiem S. Krolem Francuskim, tam będącego w kapturze. Musi tedy bydź kaptura usus ieszcze od niego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 84
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Szczepana Męczennika, w złoto i klejnoty bogato oprawne, ale było ukradzione; lecz w wodzie roztąpionej na dnie, miedzy świecami zapalonemi znalezione. Usuardus. Reka jego jest w Krakowie u Z. Katarzyny u OO. Augustynianów. Kamienie kamienowania jego, jedne w Rzymie u Z. Wawrzyńca przy Ciele, drugie są w Pizie mieście Włoskim. Znaczne jego Relikwie są w Tolosie w Francyj w Kościele Z. Saturnina.
SebastianA Setnika Żołnierza Męczennika 20. Stycznia. Żył około Roku 176. Był lekarzem różnych chorych. Leży w Rzymie w Kościele swego Imienia, będąc złożony od Lucyny w pieczarach tamecznych; gdzie teraz namieniony Kościół jego. Za Dioklecjana Cesarza
. Szczepana Męczennika, w złoto y kleynoty bogato oprawne, ale było ukradzione; lecz w wodzie roztąpioney na dnie, miedzy swiecami zapalonemi znalezione. Usuardus. Reka iego iest w Krakowie u S. Katárzyny u OO. Augustynianow. Kamienie kamienowania iego, iedne w Rzymie u S. Wawrzyńca przy Ciele, drugie są w Pizie mieście Włoskim. Znaczne iego Relikwie są w Tolosie w Francyi w Kościele S. Saturnina.
SEBASTYANA Setnika Zołnierza Męczennika 20. Stycznia. Zył około Roku 176. Był lekarzem rożnych chorych. Leży w Rzymie w Kościele swego Imienia, bedąc złożony od Lucyny w pieczárach tamecznych; gdzie teraz namieniony Kościoł iego. Za Dioklecyana Cesarza
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 195
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
nauczył się. Lat mając 14 udał się do Perusji Miasta vulgo Perugio, tamże w Włoszech, na nauki większe, i tam pod Cymem Piktonieńskim, Jakubem Bustrigariuszem i Reineriuszem Forojulieńskim Preceptorami swemi, tak w nauce Iuris prudentiae postąpił, iż w leciech 20 Doktorem kreowany. Ustawna jego zabawa była, Prawne czytać księgi. W Pizie, potym w Peruzyj Prawo dyktował i nanczał cum plausu. Zonę też pojoł w tymże Perużu. Do takiej przyszedł sławy, iż Iurisconsultorum uznany Princeps, Lumen et Stella Iuris Lucerna; speculum, ac veritatis Pater. Piszą o nim, iż i po Hebrajsku nauczył się i Matematyki. Umarł w Peruzii Roku 1355 czyli
nauczył się. Lat maiąc 14 udał się do Perusii Miasta vulgo Perugio, tamże w Włoszech, na nauki większe, y tam pod Cymem Piktonieńskim, Iakubem Bustrigariuszem y Reineriuszem Foroiulieńskim Preceptorami swemi, tak w nauce Iuris prudentiae postąpił, iż w leciech 20 Doktorem kreowany. Ustawna iego zabawa była, Prawne czytać ksiegi. W Pizie, potym w Peruzyi Prawo dyktował y nanczał cum plausu. Zonę też poioł w tymże Perużu. Do takiey przyszedł sławy, iż Iurisconsultorum uznany Princeps, Lumen et Stella Iuris Lucerna; speculum, ac veritatis Pater. Piszą o nim, iż y po Hebraysku nauczył się y Matematyki. Umarł w Peruzii Roku 1355 czyli
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 602
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Wiarę Rzymską, ze wszystkiemi poddanemi swemi, o obronę przeciw Tatarom, przytym prosząc o Koronę na Królestwo Ruskie. Posłany Opizon Opat z Mezanu, i Biskup Madeński, w Kijowie go na Królestwo Ruskie namaścili Roku 1246 pod kondycją trwania w jedności z Kościołem Rzymskim: ale odstąpił Unii, na Katolików wojował, znowu Opizo go nawro- O Schizmie Rusi.
cił, Koronował Roku 1253, mając kolegę Prandotę Biskupa Krakowskiego i innych. Wtedy się przysięgą asekurował, Unią trzymać, i ceremonie przyjąć Rzymskie. Stryikowski z Długosza, Kromer.
Około R. 1251 Mendóg albo Mendof Książę Litewskie staraniem Krzyżaków Wiarę Z. przyjął, Innocentego IV o Koronę na
Wiarę Rzymską, ze wszystkiemi poddanemi swemi, o obronę przeciw Tatarom, przytym prosząc o Koronę na Krolestwo Ruskie. Posłany Opizon Opat z Mezanu, y Biskup Madeński, w Kiiowie go na Krolestwo Ruskie namaścili Roku 1246 pod kondycyą trwania w iedności z Kościołem Rzymskim: ale odstąpił Unii, na Katolikow woiował, znowu Opizo go nawro- O Schizmie Rusi.
cił, Koronował Roku 1253, maiąc kollegę Prandotę Biskupa Krakowskiego y innych. Wtedy się przysięgą asekurował, Unią trzymać, y ceremonie przyiąć Rzymskie. Stryikowski z Długosza, Kromer.
Około R. 1251 Mendog albo Mendof Xiąże Litewskie starániem Krzyżakow Wiarę S. przyiął, Innocentego IV o Koronę na
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 7
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, na tę się ruszyli Wojnę: ale i same (gdzie się wąski chyli Hellepont, od Europy Azją dzielący:) Narody, Bóg do boju poruszył gorący. Większa się coraz w miastach cheć Wojny zajmuje. W Temezach śpiże leją, Aubea szykuje Okręty, młot w Miceńskich kuźniach nie staje, Nemea dzikie skory, Piza wozy daje. Cyrrha pełni kołczany, woły bije Lerna, Naokrycie puklerzów. Z Etolów niezmienna I Akarnan piechota, Argos szyki konne Wywodzi, tym pastwiska Arkadia wonne Wydziela; rącze konie daje Epir bliski, A lotne Aonia i Focys pociski. Mesana zaś i Pilos do murów tarany, Zaen kraj nie próżnuje.
, ná tę się ruszyli Woynę: ále y same (gdźie się wąski chyli Hellepont, od Europy Azyą dźielący:) Narody, Bog do boiu poruszył gorący. Większa się coraz w miástách cheć Woyny záymuie. W Temezách śpiże leią, Aubea szykuie Okręty, młot w Miceńskich kuźniách nie stáie, Nemea dźikie skory, Pizá wozy dáie. Cyrrhá pełni kołczány, woły bije Lerná, Náokryćie puklerzow. Z Etolow niezmienna Y Akárnan piechotá, Argos szyki konne Wywodźi, tym pástwiská Arkádya wonne Wydźiela; rącze konie dáie Epir bliski, A lotne Aonia y Phocys poćiski. Messaná záś y Pilos do murow tárány, Zaen kray nie prożnuie.
Skrót tekstu: ClaudUstHist
Strona: 126
Tytuł:
Troista historia
Autor:
Claudius Claudianus
Tłumacz:
Jędrzej Wincenty Ustrzycki
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
mitologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1700
Data wydania (nie później niż):
1700