. Tedy rzecze Anioł, iż to jest kanoników, biskupów, księży świeckich, mniszek, zakonników, także inszych duchownych męki i karanie. I słusznie, bo też oni zarabiali na nie, gdy języka na szpetne mowy używali, sprosną się nieczystością jak wieprze mazali. Kiedy to wyrzekł Anioł, Tundala porwali czarci i na pożarcie bestyjej oddali. Który, gdy w pośrzodku mąk i wężów zostaje, owo Anioł światłości widzieć mu się daje. Ten, dusze dotknąwszy się, onę posiłkuje, uzdrowionej za sobą bieżeć rozkazuje. § VII O kuźni piekielnej
Oprócz wodza Anioła nie mając jasności, poszli dalej przez miejsca większej okropności, bo szli górą wysoką,
. Tedy rzecze Anioł, iż to jest kanoników, biskupów, księży świeckich, mniszek, zakonników, także inszych duchownych męki i karanie. I słusznie, bo też oni zarabiali na nie, gdy języka na szpetne mowy używali, sprosną się nieczystością jak wieprze mazali. Kiedy to wyrzekł Anioł, Tundala porwali czarci i na pożarcie bestyjej oddali. Który, gdy w pośrzodku mąk i wężów zostaje, owo Anioł światłości widzieć mu się daje. Ten, dusze dotknąwszy się, onę posiłkuje, uzdrowionej za sobą bieżeć rozkazuje. § VII O kuźni piekielnej
Oprócz wodza Anioła nie mając jasności, poszli dalej przez miejsca większej okropności, bo szli górą wysoką,
Skrót tekstu: BolesEcho
Strona: 95
Tytuł:
Przeraźliwe echo trąby ostatecznej
Autor:
Klemens Bolesławiusz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacek Sokolski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
. Skora jego i szczęka aż do wojny Numantyńskiej w Rzymie w Kościele wisiały. Plinius lib: 8 cap: 14. Na Ukrainie też podobne znajdują się Węże Położy w Stepach, albo polach pustych na 10 łokci wielkie, bez nóg do góry się wzdzierają, a potym rzucający na ludzi i zwierzęta, lub goniący na pożarcie. W Afryce Morskie Węże tak są rosłe i silne, że galery wywracają, zabijają ludzi, według Arystotele sa. W Norwegii są bardzo wielkie, że na stop 100, albo 200 rozciągnione, na żeglujących ż ruiną ich wypadające, Olaus Magnus u Jonstona świadczy. W Szwecyj w Jeziorze Mos nazwanym, widziany bywa Wąż
. Skora iego y szczęka aż do woyny Numantyńskiey w Rzymie w Kościele wisiały. Plinius lib: 8 cap: 14. Na Ukrainie też podobne znayduią się Węże Połozy w Stepách, albo polach pustych na 10 łokci wielkie, bez nog do gory się wzdzieraią, á potym rzucaiący na ludzi y zwierzęta, lub goniący na pożarcie. W Afryce Morskie Węże tak są rosłe y silne, że galery wywracaią, zabiiaią ludzi, według Aristotele sa. W Norwegii są bardzo wielkie, że na stop 100, albo 200 rosciągnione, na żegluiących ż ruiną ich wypadaiące, Olaus Magnus u Ionstona świadczy. W Szwecyi w Ieziorze Mos nazwanym, widziany bywa Wąż
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 600
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ogień Jedenasta species w Morzu, w wodzie utopić. Dwunasta species mąk, w łódź dziurawą wszadziwszy, puścić bez wiosła, żaglów: jak Świętych Maksyma, Martę, Magdalenę na Morze puszczono, ale ich sterujące Niebo z judzkiej Ziemi do Francuskiej zaprowadziło. Trzynasta species okrucieństwa, wrzucić nago między Lwy, Tygrysy, Lamparty na pożarcie: co się na Amsiteatrach Rzymskich najczęściej praktykowało z ukontentowaniem Spektatora, Se- O Wierze Katolickiej
natûs Papuliq; Romani. Czternasta species, końmi rozszarpać, tojest do rąk, do nóg cztery konie bystre uwiązawszy, i je zaciąwszy; które w różne biegać strony, na części rozrywali ciało. Takiemi Z. Hyppolit Męczennik do Nieba
Ogień Iedenasta species w Morzu, w wodzie utopić. Dwunasta species mąk, w łodź dziurawą wszadziwszy, puścić bez wiosła, żaglow: iak Swiętych Maxyma, Martę, Magdalenę na Morze puszczono, ale ich steruiące Niebo z judzkiey Ziemi do Francuskiey zaprowadziło. Trzynasta species okrucieństwa, wrzucić nago między Lwy, Tygrysy, Lamparty na pożarcie: co się na Amsiteatrach Rzymskich nayczęściey praktykowało z ukontentowaniem Spektatora, Se- O Wierze Katolickiey
natûs Papuliq; Romani. Czternasta species, końmi rozszarpać, toiest do rąk, do nog cztery konie bystre uwiązawszy, y ie zaciąwszy; ktore w rożne biegać strony, na części rozrywáli ciało. Tákiemi S. Hyppolit Męczennik do Nieba
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1012
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sobie dał truciznę; Domician, przez spiknionych na się Przyjaciół, zabity. Na Maksymimiana Cesarza boleści okrutne patrząc Medycy Poganie, Boską karę w nim uznali, według Eusebiusza. Maksencjusz Cesarz Tyran na Chrześcijan, straciwszy Wojsko, i uciekając, w Tybrze utonął weń skoczywszy. Donatystowie Heretycy, że N. Sakrament psom na pożarcie rzucali, od tychże samych poszarpani: Optatus lib: 2 Juliana Apostatę na Wojnie Perskiej, Z Merkuriusz z Nieba Żołnierz przysłany, mieczem zabił, a ciało ziemia pożarła Nanzianzenus. Joannes Jovellus w Londynie Superyntendent, bluźnierca wielki BOGA i Świętych na Kazaniach swoich, od czarta uduszony: Leo Cesarz obrazoborca, że Obrazy SS
sobie dał truciznę; Domician, przez spiknionych na się Przyiacioł, zabity. Na Maximimiana Cesarza boleści okrutne patrząc Medycy Poganie, Boską karę w nim uznali, według Eusebiusza. Maxencyusz Cesárz Tyrán na Chrześcian, straciwszy Woysko, y uciekaiąc, w Tybrze utonął weń skoczywszy. Donatystowie Heretycy, że N. Sákrament psom na pożarcie rzucali, od tychże samych poszarpáni: Optatus lib: 2 Iulianá Apostatę na Woynie Perskiey, S Merkuryusz z Nieba Zołnierz przysłány, mieczem zábił, a ciało ziemiá pożárła Nanzianzenus. Ioannes Iovellus w Londynie Superintendent, bluźnierca wielki BOGA y Swiętych na Kazaniách swoich, od czarta uduszony: Leo Cesarz obrazoborca, że Obrazy SS
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1134
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ja ci Katoliku Świetych wystawiam kostnice, i Relikwiarze, bo jak piasków morskich, tak tych zregestrować nie potrafię. Gdyż nie mała sług Chrystusowych liczba, od tyranów okrutnych i zajadłych jest w popiół obrócona, rozrzucona na wiatry, w rzeki wrzucona, lub w jeziora, lub w morze; to też drapieżnym bestiom dana na pożarcie: toć chyba ich Święte członki na dniu sądnym uwenerujemy, kiedy omnis caro videbit salutare Dei. Nie mało już mieliśmy Świętych Ciał w Kościołach ze czcią złożonych, ale Saraceńska, Turecka, Heretycka psia na Święte kości zajadłość, to w ziemi Świetej, to w Jeruzalem, to w Antiochyj, to w Aleksandryj
ia ci Katoliku Swietych wystawiam kostnice, y Relikwiarze, bo iak piaskow morskich, tak tych zregestrować nie potrafię. Gdyż nie mała sług Chrystusowych liczba, od tyranow okrutnych y zaiadłych iest w popioł obrocona, rozrzucona na wiatry, w rzeki wrzucona, lub w ieziora, lub w morze; to też drapieżnym bestyom dana na pożarcie: toć chyba ich Swięte członki na dniu sądnym uweneruiemy, kiedy omnis caro videbit salutare Dei. Nie mało iuż mieliśmy Swiętych Ciał w Kościołach ze czcią złożonych, ale Saraceńska, Turecka, Heretycka pśia na Swięte kości zaiadłość, to w ziemi Swietey, to w Ieruzalem, to w Antyochyi, to w Alexandryi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 86
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Niebieskich głosów. Masenius.
ANTHIAS ryba zowię się polskim terminem Tracz; Aristoteles mówi, że to Piscis sacer, ryba poswięcona, uprzywilejowana, w morzu się znajdująca; gdyż ryby drugie przez jakiś respekt od tego oddalają się miejsca, gdzie ten rodzaj ryb zwykł się bawić. Stej racyj, tu nurki i ryby na pożarcie innym eksponowane, tu są bezpieczne. AElianus l. 8. c. 28. Jeśli w rybackie wpadnie ręce, płaczliwym wrzaskiem o wolność prosi; ale ciężko je złapać, bo ostremi swemi piórami sieć przecinają, albo drugie towarzyszki widząc je w niewoli, też sieci przecinają według Pliniusza.
ATTILUS ryba Padewska, iz się
Niebieskich głosow. Masenius.
ANTHIAS ryba zowię się polskim terminem Tracz; Aristoteles mowi, że to Piscis sacer, ryba poswięcona, uprzywileiowana, w morzu się znayduiąca; gdyż ryby drugie przez iakiś respekt od tego oddalaią się mieysca, gdzie ten rodzay ryb zwykł się bawić. Ztey racyi, tu nurki y ryby na pożarcie innym exponowane, tu są bespieczne. AElianus l. 8. c. 28. Ieśli w rybackie wpádnie ręce, płaczliwym wrzaskiem o wolność prosi; ale cięszko ie złapać, bo ostremi swemi piorami sieć przecinaią, albo drugie towarzyszki widząc ie w niewoli, też sieci przecinaią według Pliniusza.
ATTILUS ryba Padewska, iz się
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 306
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
osiadłego Kraju i wolności bronili strenuè przeciw inwazorom, których same imię Franck wolność opiewa, Przedtym zwali się Cauci, ale minus cauti, gdy się na Deciusza porwali, lecz ludzi 30 tysięcy swoich stracili. Aurelianus Cesarz z niemi, i z Alemannami potykał się wojną triumfalną. Królów ich pobrał w niewolą, dał bestiom na pożarcie. Tandem ciż Frankowie Ren rzekę przebywszy pod Kolonią, zaszli do Gallii, i jej wielką część opanowawszy, Francją nazwali; która tranśmigracja stej się stała racyj. Za,Honoriusza Cesarza, iż Senatora w Trewerze jednego Liciniusz Starosta Rzymski Zonę, wziął sobie gwałtem za Zonę, Frankowie ci byli do Gallii zaproszeni ad vindicandam
osiadłego Kraiu y wolności bronili strenuè przeciw inwazorom, ktorych same imie Franck wolność opiewa, Przedtym zwali się Cauci, ále minus cauti, gdy się na Deciusza porwali, lecz ludzi 30 tysięcy swoich stracili. Aurelianus Cesarz z niemi, y z Alemannami potykał się woyną tryumfalną. Krolow ich pobrał w niewolą, dał bestyom na pożarcie. Tandem ciż Frankowie Ren rzekę przebywszy pod Kolonią, zaszli do Gallii, y iey wielką część opanowawszy, Francyą nazwali; ktora transmigracya ztey się stała racyi. Za,Honoriusza Cesarza, iż Senatora w Trewerze iednego Liciniusz Starosta Rzymski Zonę, wzioł sobie gwałtem za Zonę, Frankowie ci byli do Gallii zaproszeni ad vindicandam
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 136
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
WŁOCHACH
sarza, jako się wydaje z Inskrypcyj na nim położonej: Calphurnices L. F. Templum Augusto cum ornamentis DDD. tojest Dat, Donat, Dedycat. Jest tu i Kościół Neptuna, cieplice Nerona i Cycerona, Amphitheatrum wpuł nadrujnowane, w którym pro spectaculo Z Januarius Biskup tutejszy, czyli Benewentu był Lwom wrzucony na pożarcie; a teraz w Neapolu leży. Roku 1751 koło tegoż Pozzolo Miasta odkryto wielką pogańską Bałwochwalnicę podobno Bożkowi Serapis, alias woła, marmurowego koloru wewnątrz i zewnątrz osadzoną z posadzką takiegoż marmuru. Długości ma struktura na stop 80, figury kwadratowej. Ma kształt Chóru, który się na czterech Kolumnach białego marmuru wspiera,
WŁOCHACH
sarza, iáko się wydaie z Inskrypcyi na nim położoney: Calphurnices L. F. Templum Augusto cum ornamentis DDD. toiest Dat, Donat, Dedicat. Iest tu y Kościoł Neptuna, cieplice Nerona y Cycerona, Amphitheatrum wpuł nadruynowane, w ktorym pro spectaculo S Ianuarius Biskup tuteyszy, czyli Benewentu był Lwom wrzucony na pożarcie; a teraz w Neápolu leży. Roku 1751 koło tegoż Pozzolo Miasta odkryto wielką pogańską Bałwochwalnicę podobno Bożkowi Serapis, alias woła, mármurowego koloru wewnątrz y zewnątrz osadzoną z posadzką tákiegoż mármuru. Długości má struktura na stop 80, figury kwadrátowey. Ma ksztáłt Choru, ktory się na czterech Kolumnach białego marmuru wspiera,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 226
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
/ będzie cudzołożył naśladując Bogów cudzoziemców tej ziemie/ do której wchodzi/ aby mieszkał w pośrzodku niej/ i opuści mię/ i złąmie prżymierze moje/ którem postanowił z nim. 17. Przetoż zapali się gniew mój przeciwko jemu onego dnia/ a opuszczę je/ i skryję oblicze moje przed nimi/ a będzie na pożarcie: i znajdą go wiele złych rzeczy i utrapienia: i rzecze dnia onego: Azaż nie dla tego/ iż Boga mego niemasz w pośrzodku mnie/ znalazły mię te złe rzeczy? 18. A ja kryjąc skryję oblicze moje w on dzień/ dla wszystkiego złego/ które czynili/ udawszy się za Bogi cudzymi
/ będźie cudzołożył náśládując Bogow cudzoźiemcow tey źiemie/ do ktorey wchodźi/ áby mieszkał w pośrzodku niey/ y opuśći mię/ y złąmie prżymierze moje/ ktorem postánowił z nim. 17. Przetoż zápali śię gniew moj przećiwko jemu onego dniá/ á opuszcżę je/ y skryję oblicze moje przed nimi/ á będźie ná pożárćie: y znajdą go wiele złych rzecży y utrapienia: y rzecże dniá onego: Azaż nie dla tego/ iż Bogá mego niemász w pośrzodku mnie/ ználázły mię te złe rzeczy? 18. A ja kryjąc skryję oblicze moje w on dźień/ dla wszystkiego złego/ ktore cżynili/ udawszy śię zá Bogi cudzymi
Skrót tekstu: BG_Pwt
Strona: 219
Tytuł:
Biblia Gdańska, Księga Powtórzonego Prawa
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
łask Maria dla Narodu naszego prawowiernego, który ją Królową swoją niegdyś nazywał.
O szczęśliwy i błogosławiony moment poczęcia Maryj, nietylko dla NIEPOKALANEGO P. M. P.
niej, ale dla nas wiernych. „Błogosławiony Pan który nas nawiedził.” I wyrwał z poszrodku zatracenia wiecznego, i zamknął piekło otwarte na pożarcie nasze infernus dy[...] atavit animam suam.
A ty Pani Święta, można i Matko nasza, pomnii na nas żeśmy dzieci twoje. Którzy otaczając Ołtarze, Poczęcia twojego wyrażenia nam okazujące, polecamy się twojej najważniejszej przyczynie przed Bogiem, i opiece. Czujemy nędzę i niedostatki: znamy co niepokój, i co utrapienie. Ale
łask Marya dla Narodu naszego prawowiernego, ktory ią Krolową swoią niegdyś nazywał.
O szczęśliwy y błogosławiony moment poczęcia Maryi, nietylko dla NIEPOKALANEGO P. M. P.
niey, ale dla nas wiernych. „Błogosławiony Pan ktory nas nawiedził.” Y wyrwał z poszrodku zatracenia wiecznego, y zamknął piekło otwarte na pożarcie nasze infernus di[...] atavit animam suam.
A ty Pani Swięta, można y Matko nasza, pomnii na nas żeśmy dzieci twoie. Ktorzy otaczaiąc Ołtarze, Poczęcia twoiego wyrażenia nam okazuiące, polecamy się twoiey nayważnieyszey przyczynie przed Bogiem, y opiece. Czuiemy nędzę y niedostatki: znamy co niepokoy, y co utrapienie. Ale
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 103
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772