należących/ bez pokarmu za czasem słabieć przychodzi/ tak w ochocie i czerstwości na drodze duchownej bez należytego duszy posiłku wątleć musiemy. Stąd jako głodem zmorzony człowiek gdy się czym posilić nie ma/ same które/ i zgorzałe peczyny gryzie/ tak w swej sile zwątlona/ wyschła/ rady nienajdująca dusza jakakolwiek się jej na winie pocieszka/ i jakikolwiek kąsek/ natychmiast się chwyta. Co dobrze widząc czart przeklęty przykładem złośliwych owych/ nieprzyjaznych Greckich przekupniów/ którzy widząc zgłodzone w ciągnieniu Chrześcijańskie wojska/ nie gaszony wapnem (jakõ namienił) zamieszane chleby na zgubę ich przedawali; on też swe jadowite rady i na zły termin ciągnące (jako je zowią) principia
náleźących/ bez pokármu za czasem słabieć przychodźi/ ták w ochoćie y czerstwośći ná drodze duchowney bez należyte^o^ duszy pośiłku wątleć muśiemy. Ztąd iáko głodem zmorzony człowiek gdy się czym pośilić nie ma/ same ktore/ y zgorzałe peczyny gryźie/ ták w swey śile zwątlona/ wyschła/ rady nienáyduiąca duszá iákákolwiek się iey na winie poćieszká/ y iákikolwiek kąsek/ nátychmiást się chwyta. Co dobrze widząc czárt przeklęty przykładem złośliwych owych/ nieprzyiáznych Greckich przekupniow/ ktorzy widząc zgłodzone w ćiągnieniu Chrześćiańskie woyská/ nie gászoný wápnem (iákõ námienił) zámieszane chleby ná zgubę ich przedawáli; on też swe iádowite rady y ná zły termin ćiągnące (iáko ie zowią) principia
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 173
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
dusznemu nieprzyjaznym się czyni.
2. Porachuj się dobrze z sobą strony tego występku/ jest w-tobie zapewne/ jeżeli nie czujesz w-sobie żywego pragnienia/ dalej a dalej w-lepszym postępować: więcej a więcej Bogu się podobać. Jest w tobie/ jeśli czujesz nie smak w-dobrym/ jeśli próżnowanie/ i pocieszki ludzkie/ i gadki niepotrzebne lubisz. Jest w tobie/ jeśli zmysły rozwiozłe/ afekty rozpuszczone/ myśli próżne w-sobie bez ciężkości znosisz. Jest w-tobie jeślić modlitwa ckliwo idzie/ i sen się na niej żrywa/ i niespokojno i niegorąco uchodzi. Jest w tobie jeśli twe zwykłe nabożeństwa/ abo opuszczasz abo odkładasz
dusznemu nieprzyiáznym się czyni.
2. Poráchuy się dobrze z sobą strony tego występku/ iest w-tobie zápewne/ ieżeli nie czuiesz w-sobie żywego prágnienia/ dáley á dáley w-lepszym postępowáć: więcey á więcey Bogu się podobáć. Iest w tobie/ ieśli czuiesz nie smák w-dobrym/ ieśli proznowánie/ i poćieszki ludzkie/ i gadki niepotrzebne lubisz. Iest w tobie/ ieśli zmysły rozwiozłe/ áffekty rospuszczone/ myśli prozne w-sobie bez ćięszkośći znośisz. Iest w-tobie ieślić modlitwá ckliwo idźie/ i sen się ná niey żrywa/ i niespokoyno i niegorąco vchodźi. Iest w tobie ieśli twe zwykłe nabożeństwá/ ábo opuszczasz ábo odkłádasz
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 49
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665