od toni wybawił. Tak wszystko mogący BÓG, który dziwne i wielkie dzieła sam sprawuje według upodobania swego, mógł od pospolitego prawa grzechu pierworódnego Matkę Syna swego ekscypować, i niewinną w pierwszym momencie życia zachować. Co że i uczynił, nabożne powszechnego prawie kościoła katolickiego w tym zdanie. Sykstusa V. pozwalającego dzień uroczysty Niepokalanego poczęcia. Aleksandra VII. determinującego uroczystość poświęcenia Maryj w pierwszym momencie Jej życia, stwierdza powaga. Concilium Trydeńskiego popiera propozycja Sess: 5. w te słowa. Oświadcza ten powszechny Synod, iż nie jest jego intencyj aby miał do dekretu o grzechu pierworódnym, pociągać Błogosławioną i Niepokalaną Pannę Marią Matkę Boską. Oprócz tylu innych Doktorów
od toni wybawił. Tak wszystko mogący BOG, ktory dziwne y wielkie dzieła sam sprawuie według upodobania swego, mogł od pospolitego prawa grzechu pierworodnego Mátkę Syna swego excypować, y niewinną w pierwszym momencie życia zachować. Co że y uczynił, nabożne powszechnego prawie kościoła katolickiego w tym zdanie. Syxtusa V. pozwalaiącego dzień uroczysty Niepokalanego poczęcia. Alexandra VII. determinuiącego uroczystość poświęcenia Maryi w pierwszym momencie Iey życia, ztwierdza powaga. Concilium Trydeńskiego popiera propozycya Sess: 5. w te słowa. Oświadcza ten powszechny Synod, iż nie iest iego intencyi aby miał do dekretu o grzechu pierworodnym, pociągać Błogosławioną y Niepokalaną Pannę Maryą Matkę Boską. Oprocz tylu innych Doktorow
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: A4v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Maryja, bojaźń, ty porodzisz Bóstwo z niebiosów wzięte i ziemskie pogodzisz Mieszkańce z Bogiem Ojcem — to ja z nieba tobie Opowiadam w poselskiej od Boga osobie. JEZUS synowi nazwiesz, ten zwycięży swoje Pradziady panowaniem, rozpostrze bez zbroje Państwo, ani ukuszta końca berło jego. Przezeń dostaną ludzie pokoju wdzięcznego. PANNA MARIA
Poczęcie oznajmujesz i przyszłe rodzenie — Rozumiesz, by miało mię zajść męskie dotknienie, Któram skoro z matki swej ten świat obaczyła, Ślub-em panieństwa Bogu zaraz uczyniła? GABRYJEL
Najświętsza, owszem, Panno, nad twoje mniemanie Boskiej mocy skuteczność nad tobą się stanie. Tłumacz niebieski mocą najwyższą to sprawi, A ten święty potomek
Maryja, bojaźń, ty porodzisz Bóstwo z niebiosów wzięte i ziemskie pogodzisz Mieszkańce z Bogiem Ojcem — to ja z nieba tobie Opowiadam w poselskiej od Boga osobie. JEZUS synowi nazwiesz, ten zwycięży swoje Pradziady panowaniem, rozpostrze bez zbroje Państwo, ani ukuszta końca berło jego. Przezeń dostaną ludzie pokoju wdzięcznego. PANNA MARYJA
Poczęcie oznajmujesz i przyszłe rodzenie — Rozumiesz, by miało mię zajść męskie dotknienie, Ktoram skoro z matki swej ten świat obaczyła, Ślub-em panieństwa Bogu zaraz uczyniła? GABRYJEL
Najświętsza, owszem, Panno, nad twoje mniemanie Boskiej mocy skuteczność nad tobą się stanie. Tłumacz niebieski mocą najwyższą to sprawi, A ten święty potomek
Skrót tekstu: DachDialOkoń
Strona: 51
Tytuł:
Dyjalog o cudownym Narodzeniu...
Autor:
Jan Dachnowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Gatunek:
dialogi, jasełka
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1621
Data wydania (nie wcześniej niż):
1621
Data wydania (nie później niż):
1621
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Staropolskie pastorałki dramatyczne: antologia
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Okoń
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1989
tristesque dolores. SCJENCJA
Ośmą Sybillę rachują Autorowie HELLENSPONTICAM albo TROIANAM w po u Trojańskiej urodzoną krainie. Imię jej DEMO albo DyFOBE, Prorokowała o Nauce Chrystusowej, o zaćmieniu Słońca, o rozpadnieniu zasłony w Kościele Salamonowym podczas Męki Chrystusa Zbawiciela naszego.
Scindetur Templi Velum, mediumque diei,Nox nebulosa tribus premet admtrabilis horis
O Niepokalanym Poczęciu, i Panieństwie Najświętszej MARYJ Panny prorokowała, Hercule teste in Oraculis w te słowa:
Dum meditor quandam vidi, decore PuellamEximio castam, quae se servaret Honore:Munera digna suo, et Divino Numine visa,Quae sobolem pareret, multo splendore micantem.
Taż u innych Autorów wyrzekła DEUS impios perdet.
Dziewiąta Sybilla FRYGIA
tristesque dolores. SCYENCYA
Osmą Sybillę rachuią Autorowie HELLENSPONTICAM albo TROIANAM w po u Troiańskiey urodzoną krainie. Imie iey DEMO albo DIPHOBE, Prorokowała o Nauce Chrystusowey, o zacmieniu Słońca, o rospadnieniu zasłony w Kośćiele Salamonowym podczas Męki Chrystusa Zbawiciela naszego.
Scindetur Templi Velum, mediumque diei,Nox nebulosa tribus premet admtrabilis horis
O Niepokalanym Poczęciu, y Panieństwie Nayświętszey MARYI Panny prorokowała, Hercule teste in Oraculis w te słowa:
Dum meditor quandam vidi, decore PuellamEximio castam, quae se servaret Honore:Munera digna suo, et Divino Numine visa,Quae sobolem pareret, multo splendore micantem.
Taż u innych Autorow wyrzekła DEUS impios perdet.
Dziewiąta Sybilla PHRYGIA
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 55
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Mundi n"Azwany; Exxe Stupor Mundi quie scibile discutit omne. Tomów 14. na Z. Pismo napisał Roku - 1442. Jan Hunidades Wojewoda Siedmiogrodzki: wielki Turków Wojennik umarł, Roku Pańskiego - 1456. Mahomet II wziął Konstantynopol 27 Maja na Zielone Święta, Roku Pańskiego - 1453. SIKsTUS IV nakazał Fest Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny obserwować, Mszę Świętą i pacierze naznaczywszy, przeciwnych tej Sentencyj wyklinając, - 1476. W Anglii nastała była choroba, in spatio 24 godzin ludzi zarażająca, Sudor Anglious nazwana, Thaunus lib: 6 Roku Biblia na Rozdziały podzielona, Roku 1140 na wiersze Roku 1516 Iustinianus Codex alias Prawo Świeckie dokończone, Roku.
Mundi n"Azwany; Exxe Stupor Mundi quie scibile discutit omne. Tomow 14. na S. Pismo napisał Roku - 1442. Jan Hunidades Woiewoda Siedmiogrodzki: wielki Turkow Woiennik umarł, Roku Pańskiego - 1456. Machomet II wzioł Konstantynopol 27 Maia na Zielone Swiętá, Roku Pańskiego - 1453. SIXTUS IV nakazał Fest Niepokalanego Poczęciá Nayswiętszey Panny obserwować, Mszę Swiętą y pacierze naznaczywszy, przeciwnych tey Sentencyi wyklinaiąc, - 1476. W Anglii nastała była choroba, in spatio 24 godzin ludzi zarażaiąca, Sudor Anglious nazwana, Thaunus lib: 6 Roku Biblia na Rozdziały podzielona, Roku 1140 na wiersze Roku 1516 Iustinianus Codex alias Prawo Swieckie dokończone, Roku.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 213
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Concilium Tridenckie skończyło się Roku 1563 trwało lat 18 które zaczęło się Roku - 1545. W Niemczech Niewiasta opętana była od Dwunastu tysięcy sześćset diabłów, od nich przez Egzorcystów uwolniona, R. 1583. W Sycylii trzęsienie ziemi, w kwadransie zawaliło Miast 50 wsi 100 Roku. - 1585. Hiszpani Zelatens o przyczynienie Honoru Niepokalanego POczęcia Najświetszej Panny, sprawili obicie taksowane 80 tysięcy Czerwonych złotych, złotem tkane; na którym kamieniami drogiemi wyrażone były litery: Beata Virgo Concepta est sine peccato, stało się to około Roku - 1621. W Francyj, Niemczech, Polsce, Węgrzech, taka zaraza byłą CHRONOLOGIA
powietrzna, że ledwie trzecia częśćludzi została, Roku.
Concilium Tridenckie skończyło się Roku 1563 trwało lat 18 ktore zaczeło się Roku - 1545. W Niemczech Niewiasta opętana była od Dwunastu tysięcy sześćset diabłow, od nich przez Exorcystow uwolniona, R. 1583. W Sycylii trzęsienie ziemi, w kwadransie zawaliło Miast 50 wsi 100 Roku. - 1585. Hiszpani Zelátens o przyczynienie Honoru Niepokalanego POczęcia Nayświetszey Pánny, sprawili obicie taxowane 80 tysięcy Czerwonych złotych, złotem tkane; na ktorym kamieniami drogiemi wyrażone były litery: Beata Virgo Concepta est sine peccato, stało się to około Roku - 1621. W Francyi, Niemczech, Polszcze, Węgrzech, taka zarazá byłą CHRONOLOGIA
powietrzna, że ledwie trzecia częśćludzi zostáła, Roku.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 213
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Cnot Ojcowskich Sukcesor, wielkiego rozumu i Poboźności Monarcha; za niego i jego staraniem Pokoj Monasterieński zakonkludowany Annó Domini 1648 dawszy Protestantibus Libertatem Religionis, wpokoju dokończył życia w Wiedniu Annó Domini 1654 lat panowawszy 20. Symbolum miał dwie Szalki, od Krucyfiksa wiszące, z napisem: Pietate et Iustitia. Kolumny w honorem Niepokalanego Poczęcia Najśw: Panny w Wiedniu Fundator.
47. LEOPOLDUS I. Austriak, Ferdynanda III Syn, a Czwartego Brat, w Frankfurcie obrany i Koroną ozdobiony, Pokojem i Wojną, ślicznemi rządami i Cnot chwalebnych sufragio Magnus, owszem Maksymus od Świata nazwany. Pobożności i regularności ekstraodrynaryjnej Pan; Turków zniesieniem pod Wiedniem Annô Domini 1683
Cnot Oycowskich Sukcesor, wielkiego rozumu y Poboźności Monarcha; za niego y iego staraniem Pokoy Monasteryeński zakonkludowany Annó Domini 1648 dawszy Protestantibus Libertatem Religionis, wpokoiu dokończył życia w Wiedniu Annó Domini 1654 lat pánowawszy 20. Symbolum miał dwie Szalki, od Krucyfixa wiszące, z napisem: Pietate et Iustitia. Kolumny w honorem Niepokalanego Poczęcia Nayśw: Panny w Wiedniu Fundator.
47. LEOPOLDUS I. Austryak, Ferdynanda III Syn, a Czwartego Brat, w Frankforcie obrany y Koroną ozdobiony, Pokoiem y Woyną, ślicznemi rządami y Cnot chwalebnych suffragiô Magnus, owszem Maximus od Swiata nazwany. Pobożności y regularności extraordynaryiney Pan; Turkow zniesieniem pod Wiedniem Annô Domini 1683
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 525
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
od Klemensa VII. aprobowany, in tantorigore życia, że ani swego co mieć, ani kwestować nie godzi się, chyba co ultro miłosierna ofertuje im ręka. Nazwani Teatyni, od Teatyńskiego Biskupa Piotra Karafy do nich wstępującego. Z. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele Z. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Najświętszej Panny, fundowane od Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiej Pobożności Damy, której się N. Panna w białym Habicie i w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, aprobowany od Juliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworódnej Najświętszej Panny, a Płaszcze blamarantowe. Czynią
od Klemensa VII. approbowany, in tantorigore życia, że ani swego co mieć, ani kwestować nie godzi się, chyba co ultro miłosierna offertuie im ręka. Nazwani Teatyni, od Teatyńskiego Biskupa Piotra Karaffy do nich wstępuiącego. S. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele S. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Nayświętszey Panny, fundowane od Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiey Pobożności Damy, ktorey się N. Panna w białym Habicie y w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, approbowany od Iuliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworodney Nayswiętszey Panny, a Płaszcze blámarantowe. Czynią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiej Pobożności Damy, której się N. Panna w białym Habicie i w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, aprobowany od Juliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworódnej Najświętszej Panny, a Płaszcze blamarantowe. Czynią Profesyą czczenia i promowowania Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprócz Dominicas privilegiatas, mówią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu Z. Franciszka. Roku 1587 przez rewizję znaleziono w Hiszpanii i Indiach tych Zakonnic Klasztorów więcej niżeli 40, jako czytam in Vincentio Antisto:
Zakon PANIEN a VISITATIONE B.M
Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiey Pobożności Damy, ktorey się N. Panna w białym Habicie y w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, approbowany od Iuliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworodney Nayswiętszey Panny, a Płaszcze blámarantowe. Czynią Profesyą czczenia y promowowania Niepokálanego Poczęcia Nayświętszey Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprocz Dominicas privilegiatas, mowią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu S. Franciszka. Roku 1587 przez rewizyę znaleziono w Hiszpanii y Indyach tych Zakonnic Klasztorow więcey niżeli 40, iako czytam in Vincentio Antisto:
Zakon PANIEN à VISITATIONE B.M
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, aprobowany od Juliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworódnej Najświętszej Panny, a Płaszcze blamarantowe. Czynią Profesyą czczenia i promowowania Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprócz Dominicas privilegiatas, mówią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu Z. Franciszka. Roku 1587 przez rewizję znaleziono w Hiszpanii i Indiach tych Zakonnic Klasztorów więcej niżeli 40, jako czytam in Vincentio Antisto:
Zakon PANIEN a VISITATIONE B.M V. alias WIZYTEK. którym napisał Regułę bardzo świętą i doskonałą Z. Saleziusz Biskup i Książę Geneweński konformiter do Reguł
. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, approbowany od Iuliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworodney Nayswiętszey Panny, a Płaszcze blámarantowe. Czynią Profesyą czczenia y promowowania Niepokálanego Poczęcia Nayświętszey Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprocz Dominicas privilegiatas, mowią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu S. Franciszka. Roku 1587 przez rewizyę znaleziono w Hiszpanii y Indyach tych Zakonnic Klasztorow więcey niżeli 40, iako czytam in Vincentio Antisto:
Zakon PANIEN à VISITATIONE B.M V. alias WIZYTEK. ktorym napisał Regułę bardzo swiętą y doskonałą S. Saleziusz Biskup y Xiąże Geneweński conformiter do Reguł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pułkownikiem do szkół jezuickich do Brześcia na retorykę, a że więcej umiałem łaciny niż mój inspektor Żebrowski, Podlasianin, więc płochy, uwiedziony presumpcją, nie chciałem go słuchać i byłem niedbały w naukach. Jednakże, będąc dobrą pamięcią obdarzony, miałem długą w kościele publiczną oracją w dzień uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny Marii, in laudes Imaculate Konceptionis, na której oracji był przytomny śp. Ludwik Pociej, wojewoda wileński, hetman wielki W. Ks. Lit., i śp. Sapieha, naówczas kasztelan trocki, a potem kanclerz wielki W. Ks. Lit., i inni dystyngwowani audytorowie.
Na drugi rok retoryki
pułkownikiem do szkół jezuickich do Brześcia na retorykę, a że więcej umiałem łaciny niż mój inspektor Żebrowski, Podlasianin, więc płochy, uwiedziony presumpcją, nie chciałem go słuchać i byłem niedbały w naukach. Jednakże, będąc dobrą pamięcią obdarzony, miałem długą w kościele publiczną oracją w dzień uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny Marii, in laudes Immaculatae Conceptionis, na której oracji był przytomny śp. Ludwik Pociej, wojewoda wileński, hetman wielki W. Ks. Lit., i śp. Sapieha, naówczas kasztelan trocki, a potem kanclerz wielki W. Ks. Lit., i inni dystyngwowani audytorowie.
Na drugi rok retoryki
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 38
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986