cnoty ma szerokość. 5. Każdy o swej dobroci dobrze trzyma. Dobroć dwojaka.
Aby się łacno objaśniła trudność tej prawdy. Mówię/ iż dobroć dwojaka jest. Jedna prawdziwa która w sobie wszelką niewinność zamyka/ i szczerość życia. Druga powierzchnia/ która zwykła złości/ zwierzchnią dobrocią zakrywać wnętrzne: abo słowy/ abo podrzutną dobrocią farbować. Jako gdj się kto okazuje dobro czynnym z łupiestwa poddannych/ gdy kto kościoły buduje/ abo z lichwy/ abo z nieprzystojnych zarobków. Nie mówi się tu nic o dobroci i złości według sumnienia/ ale o potocznej dobroci/ którą eksistymacją zowią/ dobre u ludzi słowo. Dobrocią prawdziwą trudno dobrym być.
cnoty ma szerokość. 5. Káżdy o swey dobroći dobrze trzyma. Dobroć dwoiáka.
Aby się łácno obiaśniłá trudność tey prawdy. Mowię/ iż dobroć dwoiáka iest. Iedna prawdźiwa ktora w sobie wszelką niewinność zamyka/ y sczerość żyćia. Druga powierzchnia/ ktora zwykła złośći/ zwierzchnią dobroćią zákrywáć wnętrzne: ábo słowy/ abo podrzutną dobroćią farbować. Iako gdj się kto okazuie dobro czynnym z łupiestwa poddannych/ gdy kto kośćioły buduie/ abo z lichwy/ ábo z nieprzystoynych zarobkow. Nie mowi się tu nic o dobroći y złośći według sumnienia/ ale o potoczney dobroći/ ktorą existymatią zowią/ dobre v ludzi słowo. Dobroćią prawdźiwą trudno dobrjm być.
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 149
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618