Izralescy? jesteśmy kapłani Chrystusowi, który nas tak często uczi w Ewangeli, że jego królestwo nie jest tego świata, i który nie opowiada inszego Błogosławieństwa, tylko w ubóstwie, beati pauperes; A zatym oczywista to, że bogactwa, zbytki i pompa światowa, nie znacżą Uczniów Chrystusowch; raczej tych, których za sobą powołuje, po tym poznać, kiedy wszystko owszem co mają porzucają, kiedy krzyż dźwigają, i utrapienia w cierpliwości i pokorze. Też sposoby bowiem, które słuziły, do erekcyj, i rozszerzenia kościoła świętego i wiary, słuzić zapewne powinny do utrzymania jej. Wie każdy że ten fundator Niebieski nie zaziwał władzy, powagi, albo
Izralescy? iesteśmy kapłani Chrystusowi, ktory nas tak cźęsto ucźy w Ewangelij, źe iego krolestwo nie iest tego swiata, y ktory nie opowiada inszego Błogosławieństwa, tylko w ubostwie, beati pauperes; A zatym oczywista to, źe bogactwa, zbytki y pompa swiatowa, nie znacźą Uczniow Chrystusowch; raczey tych, ktorych zá sobą powołuie, po tym poznać, kiedy wszystko owszem co maią porzucaią, kiedy krzyź dźwigaią, y utrapienia w ćierpliwośći y pokorze. Teź sposoby bowiem, ktore słuźyły, do erekcyi, y rozszerzenia kośćioła swiętego y wiary, słuźyć zapewne powinny do utrzymania iey. Wie kaźdy źe ten fundator Niebieski nie zaźywał władzy, powagi, albo
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 19
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
a potym na Kapłaństwo poświęcony pierwszą Mszę, czyli Prymicje odprawował ; widział Anioła w białej szacie i na piersiach Szkaplerz z niebieskim i czerwonym Krzyżem mającego, złożonemi na krzyż rękami dwóch niewolników, jednego Maura, drugiego Chrześcijanina trzymającego. Co widząc, dochodzić począł, że go BÓG tym Cudownym objaśnieniem ad munus wykupo wania nie wolników powoływał. Potym pierwszym Zakonu TrójcY Przenajświętszej de Redemptione Captiworum objawieniu, od Anioła do Z. FELIKsA z Królewskiej Familii Walezjusza na puszczy będącego zaprowadzony. Tam gdy nad źrzodłem o Niebieskich rzeczach rozmawiają, widzą Jelenia jako śnieg białego mającego w pośrzodku rogów Krzyż błękitnego i czerwonego koloru wielkim impetem do zrzodla biegącego. Tym powtórnym wi lokiem obaj
á potym ná Kapłáństwo poświęcony pierwszą Mszę, czyli Prymicye odprawował ; widział Aniołá w białey szacie y ná piersiách Szkaplerz z niebieskim y czerwonym Krzyżem maiącego, złożonemi ná krzyż rękami dwoch niewolnikow, iednego Maura, drugiego Chrześcianina trzymaiącego. Co widząc, dochodzić począł, że go BOG tym Cudownym obiaśnieniem ad munus wykupo wánia nie wolnikow powoływał. Potym pierwszym Zákonu TROYCY Przenayświętszey de Redemptione Captiworum obiawieniu, od Anioła do S. FELIXA z Krolewskiey Familii Walezyusza ná puszczy będącego zaprowadzony. Tam gdy nad źrzodłem o Niebieskich rzeczách rozmawiaią, widzą Ielenia iáko śnieg biáłego maiącego w pośrzodku rogow Krzyż błękitnego y czerwonego koloru wielkim impetem do zrzodla biegącego. Tym powtornym wi lokiem obay
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1030
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
niezasłużonej krzywdy zachowuje. In seorsiva vero cathegoria o kognicją w osobnej zaś sprawie o uznanie praw jednego JOKsięcia IMci kanclerza wielkiego W. Ks. Lit. od JOMP. Jana Witanowskiego, a drugiego od IMP. Telatyckiego IMPanu Matuszewicowi, stolnikowi brzeskiemu, na poddanego Szymka Gińczuka, żonę i dzieci jego danych, iudicium insistendosąd powołując się na konstytucję 1726 anni o repartycjach, opisanej, jako w sprawie o poddanych w dobrach repartycji litewskiej sytuowanych i dotąd mieszkających intentowanej, negotium hoc in virtutetę sprawę mocą praw W. Ks. Lit. o poddanych z kontrowersji cytowanych, cum toto effectu na finalną dysjudykacją ze wszystkimi skutkami na ostateczne rozsądzenie do gro-
du
niezasłużonej krzywdy zachowuje. In seorsiva vero cathegoria o kognicją w osobnej zaś sprawie o uznanie praw jednego JOKsięcia JMci kanclerza wielkiego W. Ks. Lit. od JOMP. Jana Witanowskiego, a drugiego od JMP. Telatyckiego JMPanu Matuszewicowi, stolnikowi brzeskiemu, na poddanego Szymka Gińczuka, żonę i dzieci jego danych, iudicium insistendosąd powołując się na konstytucję 1726 anni o repartycjach, opisanej, jako w sprawie o poddanych w dobrach repartycji litewskiej sytuowanych i dotąd mieszkających intentowanej, negotium hoc in virtutetę sprawę mocą praw W. Ks. Lit. o poddanych z kontrowersji cytowanych, cum toto effectu na finalną dysjudykacją ze wszystkimi skutkami na ostateczne rozsądzenie do gro-
du
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 611
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
porywają - woła - czerkiesowie, Chmurno czarni, podziemni a straszni hyclowie!" - Nie bój się, potężniejsze najdzie sakramenta, Egzorcyzmy, święcone u nas elementa. Święconą by to wodą wszystko wyświęcono, I z dusznego plugastwa zgoła oczyszczono. Chciej jedno a śmiej, Pan Bóg z nieba na pomocy, Ten ci zwykł powoływać czasem i w północy.
Wspomni sobie na twego niegdy towarzysza, Mikołaja dopiero piekielnego szysza, Przez który więc instrument zwykł kto kiedy grzeszyć, Na pokaranie tego zwykł się też Bóg śpieszyć. Patrz, by przeciw naturze tobie nie gardzielem Dusza wyszła, ale się wydarła śmierdzielem. EgzorBITANTIA WTORA OD PANIEJ WOLFHELMOWEJ NAGANIONA, JAKO SIĘ
porywają - woła - czerkiesowie, Chmurno czarni, podziemni a straszni hyclowie!" - Nie bój się, potężniejsze najdzie sakramenta, Egzorcyzmy, święcone u nas elementa. Święconą by to wodą wszystko wyświęcono, I z dusznego plugastwa zgoła oczyszczono. Chciej jedno a śmiej, Pan Bóg z nieba na pomocy, Ten ci zwykł powoływać czasem i w północy.
Wspomni sobie na twego niegdy towarzysza, Mikołaja dopiero piekielnego szysza, Przez który więc instrument zwykł kto kiedy grzeszyć, Na pokaranie tego zwykł się też Bóg śpieszyć. Patrz, by przeciw naturze tobie nie gardzielem Dusza wyszła, ale się wydarła śmierdzielem. EXORBITANTIA WTORA OD PANIEJ WOLFFHELMOWEJ NAGANIONA, JAKO SIĘ
Skrót tekstu: TajRadKontr
Strona: 277
Tytuł:
Tajemna rada
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1624
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1624
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
hańby i niesłąwy swojej pod Lipskiem w bitwie z Gustawem wziętej czynił/ Oficjerów niektórych tracąc niewinnie/ i przypisując jakoby jego niesławy przyczyną byli/ uciekaniem swoim. Mianowicie Oberstera Hagen/ i Grofa Broglio/ z Panem z Woberznau/ którzy przed Bogiem i wszytkiem światem protestowali się o niewinność przy egzekucji/ i Wallenstejna na Sąd Pański powoływali/ gdyż on na przyczynę wielkich Potentatów zmiękczyć się przeciw niewinności niedał. Sic Ingrata Perfidia, dum per vim assurgit, per vim deprimitur.
háńby y niesłąwy swoiey pod Lipskiem w bitwie z Gustawem wźiętey czynił/ Officierow niektorych trácąc niewinnie/ y przypisuiąc iákoby iego niesławy przyczyną byli/ vćiekániem swoim. Miánowićie Obersterá Hagen/ y Groffá Broglio/ z Pánem z Woberznau/ ktorzy przed Bogiem y wszytkiem świátem protestowáli się o niewinność przy executiey/ y Wállensteyná ná Sąd Páński powoływáli/ gdyż on ná przyczynę wielkich Potentatow zmiękczyć się przećiw niewinnośći niedał. Sic Ingrata Perfidia, dum per vim assurgit, per vim deprimitur.
Skrót tekstu: RelWall
Strona: A4v
Tytuł:
Krótka ale prawdziwa relacja rzeczy, które [...] z Olbrachtem Wallensteinem [...] na świat się pokazały
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia wdowy po Janie Rossowskim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1634
Data wydania (nie wcześniej niż):
1634
Data wydania (nie później niż):
1634
4.
Rzekł do nich: pójdźcie za mną. A oni natychmiast porzuciwszy sieci swoje, poszli za nim.
WŁaśnie wątpliwa rzecz, i trudna do rozsądzenia zdaje się, komu więcej dziwić się: z dzisiejszej Ewangelii ogłoszenia: czyli Chrystusowi powołującemu? czyli Jędrzejowi posłusznemu? Chrystus cudowny w miłosierdziu dobroci i pokorze: iż powołuje na u- IĘDRZEJA ŚWIĘTEGO
rząd Apostołski ludzi prostych, nieokazałych u świata, niemi się otacza, czyni onych świadkami nauk, spraw, i cudów swoich, mogąc wybrać do tego ludzi wziętszych i sławniejszych na świecie.. Jędrzej z Piotrem Bratem swoim cudowny w wierzeniu i ślepym posłuszeństwie, że na słowo Chrystusa (Pójdźcie za mną
4.
Rzekł do nich: poydźcie za mną. A oni natychmiast porzuciwszy śieci swoie, poszli za nim.
WŁaśnie wątpliwa rzecz, y trudna do rozsądzenia zdaie się, komu więcey dziwić się: z dziśieyszey Ewangelii ogłoszenia: czyli Chrystusowi powołuiącemu? czyli Iędrzeiowi posłusznemu? Chrystus cudowny w miłośierdziu dobroci y pokorze: iż powołuie na u- IĘDRZEIA SWIĘTEGO
rząd Apostolski ludzi prostych, nieokazałych u świata, niemi się otacza, czyni onych świadkami nauk, spraw, y cudow swoich, mogąc wybrać do tego ludzi wziętszych y sławnieyszych na świecie.. Iędrzey z Piotrem Bratem swoim cudowny w wierzeniu y ślepym posłuszeństwie, że na słowo Chrystusa (Poydźcie za mną
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 56
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
ludzi wzgardzonym: że pytali się z podziwieniem słysząc wieść najmniejszą o Nazarecie: „a możesz co być dobrego i znacznego od Nazaretu?” A Nazareth potest aliquid boni esse? Chrystus bez musu, bez obietnic, bez namawiania, bez znaków i cudów, najpierwszych owych Świętych rozgłosicielów Świętej Religii naszej, Pasterzów naszych, łatwo powołuje, i rodzajem życia nędznego, pokornego, umartwionego obciąża. Ten Ioan I. v. 46. IĘDRZEJA ŚWIĘTEGO
sam prawda Chrystus co i w późniejszych wiekach powołuje swoich wiernych Naśladowców; Ale o jakaż różność tych posłuszeństwa od tamtych? rzecz jasna i łatwa do pojęcia.
Ci w czasach dalszych, nas bliższych Apostołscy Mężowie
ludzi wzgardzonym: że pytali się z podziwieniem słysząc wieść naymnieyszą o Nazarecie: „a możesz co być dobrego y znacznego od Nazaretu?” A Nazareth potest aliquid boni esse? Chrystus bez musu, bez obietnic, bez namawiania, bez znakow y cudow, naypierwszych owych Swiętych rozgłośicielow Swiętey Religii naszey, Pasterzow naszych, łatwo powołuie, y rodzaiem życia nędznego, pokornego, umartwionego obciąża. Ten Ioan I. v. 46. IĘDRZEIA SWIĘTEGO
sam prawda Chrystus co y w poźnieyszych wiekach powołuie swoich wiernych Naśladowcow; Ale o iakasz rożność tych posłuszeństwa od tamtych? rzecz iasna y łatwa do poięcia.
Ci w czasach dalszych, nas bliższych Apostolscy Mężowie
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 58
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
boni esse? Chrystus bez musu, bez obietnic, bez namawiania, bez znaków i cudów, najpierwszych owych Świętych rozgłosicielów Świętej Religii naszej, Pasterzów naszych, łatwo powołuje, i rodzajem życia nędznego, pokornego, umartwionego obciąża. Ten Ioan I. v. 46. IĘDRZEJA ŚWIĘTEGO
sam prawda Chrystus co i w późniejszych wiekach powołuje swoich wiernych Naśladowców; Ale o jakaż różność tych posłuszeństwa od tamtych? rzecz jasna i łatwa do pojęcia.
Ci w czasach dalszych, nas bliższych Apostołscy Mężowie udawali się to prawda za Chrystusem, jako i dziś udają się: ale już przekonani dobrze o jego sprawach, naukach, a najosobliwiej o cudach moc Bóstwa okazujących
boni esse? Chrystus bez musu, bez obietnic, bez namawiania, bez znakow y cudow, naypierwszych owych Swiętych rozgłośicielow Swiętey Religii naszey, Pasterzow naszych, łatwo powołuie, y rodzaiem życia nędznego, pokornego, umartwionego obciąża. Ten Ioan I. v. 46. IĘDRZEIA SWIĘTEGO
sam prawda Chrystus co y w poźnieyszych wiekach powołuie swoich wiernych Naśladowcow; Ale o iakasz rożność tych posłuszeństwa od tamtych? rzecz iasna y łatwa do poięcia.
Ci w czasach dalszych, nas bliższych Apostolscy Mężowie udawali się to prawda za Chrystusem, iako y dziś udaią się: ale iuż przekonani dobrze o iego sprawach, naukach, a nayosobliwiey o cudach moc Bostwa okazuiących
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 59
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
przez moc łaski swej do tego Macierzyństwa wybranej, i Maria wzajemnie mówi, „Synem moim jesteś Ty, ciebiem rodziła.”
A jeżeli naznaczając Mojżesza na Prawodawcę, i wybawiciela cudownego Izraelskiemu ludowi z Egiptu, w rękach jego cuda wszechmocności swojej złożył, tak dalece że dla cudów owych Bogiem Faraona nazwać się mógł. Jeżeli powołując Jeremiasza na Proroka, i Poprawcę zepsowanej wiary, i obyczajów Izraela, poświęcił go w żywocie Matki, i napełnił rozlicznemi łaskami, do tego powołania służącemi? Exod. 7. v. 1. Ierem. 1. v. 5.
Jeżeli z Saulem cudownie na Królestwo wezwanym podzielił się nie jako mocą swoją rządu nad
przez moc łaski swey do tego Macierzyństwa wybraney, y Marya wzaiemnie mowi, „Synem moim iesteś Ty, ciebiem rodziła.”
A ieżeli naznaczaiąc Moyżesza na Prawodawcę, y wybawiciela cudownego Izraelskiemu ludowi z Egiptu, w rękach iego cuda wszechmocności swoiey złożył, tak dalece że dla cudow owych Bogiem Faraona nazwać się mogł. Ieżeli powołuiąc Ieremiasza na Proroka, y Poprawcę zepsowaney wiary, y obyczaiow Izraela, poświęcił go w żywocie Matki, y napełnił rozlicznemi łaskami, do tego powołania służącemi? Exod. 7. v. 1. Ierem. 1. v. 5.
Ieżeli z Saulem cudownie na Krolestwo wezwanym podzielił się nie iako mocą swoią rządu nad
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 92
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
był dziś na nabożeństwie w kościele oo. karmelitów bosych, w którym solennizowali scapularis festum. Im. ks. kanclerz kor. wielką mszę śpiewał, ks. Laskowski piarum scholarum kazał. Po kazaniu czytał ekskomunikę na wszystkich Żydów w mieście i po przedmieściach mieszkających, która z nuncjatury wyszła, a przy tym imieniem loci ordinarii powoływał na sąd. Boski tych wszystkich, którzy by się sprzeciwili prawu kościelnemu, które jest ufundowane według dawnych konstytucyj, że się w całym księstwie mazowieckim onych nie godzi konserwować. Co executum tu w mieście i po przedmieściach, bo imp. marszałek w. k. kazał czynić po gospodach rewizyją; w których się kolwiek znajdowali
był dziś na nabożeństwie w kościele oo. karmelitów bosych, w którym solennizowali scapularis festum. Jm. ks. kanclerz kor. wielką mszę śpiewał, ks. Laskowski piarum scholarum kazał. Po kazaniu czytał ekskomunikę na wszystkich Żydów w mieście i po przedmieściach mieszkających, która z nuncjatury wyszła, a przy tym imieniem loci ordinarii powoływał na sąd. Boski tych wszystkich, którzy by się sprzeciwili prawu kościelnemu, które jest ufundowane według dawnych konstytucyj, że się w całym księstwie mazowieckim onych nie godzi konserwować. Co executum tu w mieście i po przedmieściach, bo jmp. marszałek w. k. kazał czynić po gospodach rewizyją; w których się kolwiek znajdowali
Skrót tekstu: SarPam
Strona: 46
Tytuł:
Pamiętnik z czasów Jana Sobieskiego
Autor:
Kazimierz Sarnecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1690 a 1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1690
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Janusz Woliński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1958