. i 1641. RZĄD DUCHOWNY O ANNATACH.
ANnaty nazywają się od rocznych Biskupstw Intrat i Beneficjów. Te Annaty Prus V. Papież do Kamery Apostołskiej płacić naznaczył na Missyonarzów, których Rzym zwykł rozsyłać na cały Świat dla rozmnożenia Wiary Z. że zaś Polska jest zawsze murem Chrześcijaństwa od Turków, więc Królowie i Rzeczpospolita zawsze pretendowali od Papieżów tych Annat na Wojska przeciw Turkom. Roku 1543. Zygmunt I. na Sejmie promowował, ażeby Rzeczpospolita wysłała Posłów do Ojca Z. o Annaty prosząc na Wojska, toż samo potwierdził Roku 1544. Także Roku 1567. Konstytucja za Zygmunta Augusta stanęła, żeby Annat nie wywozić z Polski, także za Zygmunta III
. i 1641. RZĄD DUCHOWNY O ANNATACH.
ANnaty nazywają śię od rocznych Biskupstw Intrat i Beneficyów. Te Annaty Prus V. Papież do Kamery Apostolskiey płaćić naznaczył na Missyonarzów, których Rzym zwykł rozsyłać na cały Swiat dla rozmnożenia Wiary S. że zaś Polska jest zawsze murem Chrześćianstwa od Turków, więc Królowie i Rzeczpospolita zawsze pretendowali od Papieżów tych Annat na Woyska przećiw Turkom. Roku 1543. Zygmunt I. na Seymie promowował, ażeby Rzeczpospolita wysłała Posłów do Oyca S. o Annaty prosząc na Woyska, toż samo potwierdźił Roku 1544. Także Roku 1567. Konstytucya za Zygmunta Augusta staneła, żeby Annat nie wywoźić z Polski, także za Zygmunta III
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 190
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
o Rzeczypospolitej którą zdobią Akademie AKADEMIE w FRANCYJ
NAjsławniejsza Paryska od Karola Wielkiego Roku 791 fundowana sperswazyj Preceptora jego Alkuina, Dyscypuła Wielebnego Bedy: dwóch albowiem ze Szkocyj z Kupcami do Francyj zapłyneło Mnichów wołających: Si qui est avidus Sapientiae, veniat ad nos, et accipiat eam. Król wokowawszy ich, pytał czegoby za Mądrość pretendowali? Odpowiedzieli, trzech rzeczy: Miejsca zgodnego, Dusz dowcipnych, Wiktu z okryciem. Więc Alkuina jednego z nich w Paryżu zostawił, drugiego do Włoch do Miasta Ticinum vulgo Papii posłał, i na tych miejscach pofundowawszy Akademie, ich uczynił Profesorami pierwszemi.
Z tej AKADEMII na Świat wielcy wychodzili Teologowie, tak dalece że przez
o Rzeczypospolitey ktorą zdobią Akademie AKADEMIE w FRANCYI
NAysławnieysza Paryska od Karola Wielkiego Roku 791 fundowana zperswazyi Preceptora iego Alkuina, Dyscypuła Wielebnego Bedy: dwoch albowiem ze Szkocyi z Kupcami do Francyi zapłyneło Mnichow wołaiących: Si qui est avidus Sapientiae, veniat ad nos, et accipiat eam. Krol wokowawszy ich, pytał czegoby za Mądrość pretendowali? Odpowiedzieli, trzech rzeczy: Mieysca zgodnego, Dusz dowcipnych, Wiktu z okryciem. Więc Alkuina iednego z nich w Paryżu zostawił, drugiego do Włoch do Miasta Ticinum vulgo Papii posłał, y na tych mieyscach pofundowawszy Akademie, ich uczynił Profesorami pierwszemi.
Z tey AKADEMII na Swiat wielcy wychodzili Teologowie, tak dalece że przez
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, broniąc się od Hunnów i innych Nieprzyjaciół, partim dla handlu bezpiecznego na Morzu i rzekach. Co te Faedus vi vocis sonat, wyłożyłem wyżej pod tytułem NOWA MAPA MIAST. Miasta te Anseatyczne tak się były Morską Potencją, i Kointeliencją z sobą wsławiły, a przytym bogactwem, że i Potężni Monarchowie przyjaźni ich Pretendowali, a dostąpiwszy, z niej profitowali. Ich mediacją wielkie Monarchów uspokojone niepokoje, złożone niechęci. Karol V. Cesarz ujął tym Miastom potencyj: które miały swoje cztery Classis: a każda Classis miała Miasto Stołeczne, do którego pewny numerus Miast brzegowych się referował: jako to Classis Lubecensis od Miasta Lubecku w Holsacyj Stolicy i
, broniąc się od Hunnow y innych Nieprzyiacioł, partim dla handlu bespiecznego na Morzu y rzekach. Co te Faedus vi vocis sonat, wyłożyłem wyżey pod tytułem NOWA MAPPA MIAST. Miasta te Anseatyczne tak się były Morską Potencyą, y Kointelliencyą z sobą wsławiły, a przytym bogactwem, że y Potężni Monarchowie przyiazni ich Pretendowali, a dostąpiwszy, z niey profitowali. Ich medyacyą wielkie Monarchow uspokoione niepokoie, złożone niechęci. Karol V. Cesarz uiął tym Miastom potencyi: ktore miały swoie cztery Classis: a każda Classis miała Miasto Stołeczne, do ktorego pewny numerus Miast brzegowych się referował: iako to Classis Lubecensis od Miasta Lubecku w Holsacyi Stolicy y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 507
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sententiam, aż do SAMUELA 15. Nakoniec nastąpili na Świecie REGES legitimi, Olejem namazani i stąd Chrysti, tojesł uncti rzeczeni Roku od Stworzenia Świata 2962, których BÓG pozwolił kreować, ale z wielkim swoim dysgustem i gniewem, że nad Króla Nieba i Ziemie BOGA Nieśmiertelnego, Creatorem et Rectorem Univerversi, Człeka preferowali i pretendowali nad sobą za KrólA i PANA, mówiąc do Samuela: Constituè nobis Regem, ut iùdicet nos, sicut et Univarsae habent Nationes. A tak nastali Reges, à rectè agendo et bene regendo nazwani u Żydów.
Tę ekspostulacją Ludu Izraelskiego doniósł Prorok Samuel BOGU, a BÓG Komis wykonania ich desideriorum dał mu: Audi vocem
sententiam, aż do SAMUELA 15. Nakoniec nastąpili na Swiecie REGES legitimi, Oleiem namazani y ztąd Christi, toiesł uncti rzeczeni Roku od Stworzenia Swiata 2962, ktorych BOG pozwolił kreować, ale z wielkim swoim dysgustem y gniewem, że nad Krola Nieba y Ziemie BOGA Nieśmiertelnego, Creatorem et Rectorem Univerversi, Człeka preferowali y pretendowali nad sobą za KROLA y PANA, mowiąc do Samuela: Constituè nobis Regem, ut iùdicet nos, sicut et Univarsae habent Nationes. A tak nastali Reges, à rectè agendo et bene regendo nazwani u Zydow.
Tę expostulacyą Ludu Izràélskiego doniosł Prorok Samuel BOGU, a BOG Kommis wykonania ich desideriorum dał mu: Audi vocem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 528
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Ale i ta interpretacja kłamliwa, bo Saul namazany na Królest wo w Mieście Maspha bliskim Miastu Silo 1 Regum 10. Et vocavit Samuel Puerum (Saula) ad Dominum in Maspha. Samuel też nic nie wspomina przy namazywaniu Saula, że BÓG już wypełnia obietnicę Patriarchom twoim daną, owszem gani to żydom, że Króla pretendowali: Vos autem hodie proiecistis Deum vestrum etc. dixisiis etc. Regem constitue super nos Nie służy też to Proroctwo według żydów Roboamowi Królowi w Sichem Mieście obranemu: nie służy Nabuchodonozorowi, bo on nie był Ekspectatio Gentium, ale biczem był Narodów. Odpowiadają jesccze żydzi, że ta obietnica Boska pod kondycją im uczyniona, jeżeli
. Ale y ta interpretacya kłamliwa, bo Saul namazany na Krolest wo w Mieście Maspha bliskim Miastu Silo 1 Regum 10. Et vocavit Samuel Puerum (Saula) ad Dominum in Maspha. Samuel też nic nie wspomina przy namazywaniu Saula, że BOG iuż wypełnia obietnicę Patryarchom twoim daną, owszem gáni to żydom, że Krolá pretendowali: Vos autem hodie proiecistis Deum vestrum etc. dixisiis etc. Regem constitue super nos Nìe służy też to Proroctwo według żydow Roboamowi Krolowi w Sichem Miescie obranemu: nie służy Nabuchodonozorowi, bo on nie był Expectatio Gentium, ale biczem był Narodow. Odpowiadaią iesccze żydzi, że ta obietnica Boska pod kondycyą im uczyniona, ieżeli
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1081
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Anno Domini 870. Te Konciłium Łacinnicy mają pro generali et legitimo, bo servata omni solennitáte celebrato , zowiąc go Carogtodzkim IV przeciw Fociusowi. Grecy Schismatycy è contra Fociuszów Synod mają za Generalny Ósmy, złożony potym od niego za Jana VIII. Papieża. Tę piękną Kościołów zgodę mały inter caetera zmieszał interes, że Posłowie Papiescy pretendowali, aby Bułgaria pod Rzymskiego Patriarchy była dependencją, na co nie pozwolono. Odjechali malkontenci Posłowie, na drodze od Słowaków rozbici, zrabowani, zabraniem Aktów Koncylii Fociusz poszedł na wygnanie, z którego pisywał do Cesarza, żebrząc klemencyj, i do Schismatyków, ich utwierdzając. W tym Patriarcha Ignacy umiera, a Fociusza interess reviviscit
Anno Domini 870. Te Conciłium Łacinnicy maią pro generali et legitimo, bo servata omni solennitáte celebrato , zowiąc go Carogtodzkim IV przeciw Fociusowi. Grecy Schismatycy è contra Fociuszow Synod maią za Generalny Osmy, złożony potym od niego za Iana VIII. Papieża. Tę piękną Kościołow zgodę mały inter caetera zmieszał interess, że Posłowie Papiezcy pretendowáli, aby Bulgárya pod Rzymskiego Patryarćhy była dependencyą, na co nie pozwolonò. Odiechali malkontenci Posłowie, na drodze od Słowakow rozbici, zrabowani, zabraniem Aktow Concilii Fociusz poszedł na wygnanie, z ktorego pisywał do Cesarza, żebrząc klemencyi, y do Schismatykow, ich utwierdzaiąc. W tym Patryarcha Ignacy umiera, a Fociusza interess reviviscit
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1138
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mox erit. Tak amory[...] delektują, potym trują
11 KUPIDYN kwiatki świeże obiera, i do góry wznosi, a zwiędłe na ziemię rzuca z napisem: Amicâ non est utendum ut storibûs, tamdru gratis, quàmdiu recentibûs. Co służy ad persvasionem. Małżeństwn, aby pierwszej miłości codzienne renovem faedera, dla nowych amorów, nie pretendowali rozwodów, które nec licet, nec decet, prokurować.
12 Ze Socia vitae między wielu osobami jedna predestynowana być O Emblematach i Symbolach
zwykła od BOGA, pięknie to wydaje się w tym Emblema Ottona Weniusza: Kupidyn trzyma tablicę z liczbą 1 pod Koroną, a na ziemi popisane te liczby: 2 3 4 5 6
mox erit. Tak amory[...] delektuią, potym truią
11 KUPIDYN kwiatki świeże obierá, y do gory wznosi, a zwiędłe na ziemię rzuca z napisem: Amicâ non est utendum ut storibûs, tamdru gratis, quàmdiu recentibûs. Co służy ad persvasionem. Máłżeństwn, aby pierwszey miłości codzienne renovem faedera, dla nowych ámorow, nie pretendowali rozwodow, ktore nec licet, nec decet, prokurować.
12 Ze Socia vitae między wielu osobami iedna predestynowana bydź O Emblematach y Symbolach
zwykła od BOGA, pięknie to wydaie się w tym Emblema Ottona Weniusza: Kupidyn trzyma táblicę z liczbą 1 pod Koroną, a na ziemi popisane te liczby: 2 3 4 5 6
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1176
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ojcu memu od Stupiczewa, które dobra ociec mój kupił od Suzinów, podstoliców orszańskich. A że ciż Suzinowie mieli siła gruntów kupionych i zastawnych od mieszczan kamienieckich, i tę transfuzją kupna i zastaw w intercyzie tylko przedażnej ojcu memu wyrazili, a w prawie przedażnym specifice nie wspomnieli i za to od ojca mego tysiąca zł pretendowali, a ociec mój nic im dać nie chciał, za czym uczynili konwencją z mieszczanami, tysiąc zł od nich wziąwszy, redonacje i wrócenie zastaw nie w swojej posesji, owszem sub iure controverso będących, mieszczanom uczynili. Mieszczanie nie dawszy pozwu już kilkoletniemu Stupiczewa posesorowi, ojcu memu, violenter grunta zabierać poczęli. Wydał mój
ojcu memu od Stupiczewa, które dobra ociec mój kupił od Suzinów, podstoliców orszańskich. A że ciż Suzinowie mieli siła gruntów kupionych i zastawnych od mieszczan kamienieckich, i tę transfuzją kupna i zastaw w intercyzie tylko przedażnej ojcu memu wyrazili, a w prawie przedażnym specifice nie wspomnieli i za to od ojca mego tysiąca zł pretendowali, a ociec mój nic im dać nie chciał, za czym uczynili konwencją z mieszczanami, tysiąc zł od nich wziąwszy, redonacje i wrócenie zastaw nie w swojej posesji, owszem sub iure controverso będących, mieszczanom uczynili. Mieszczanie nie dawszy pozwu już kilkoletniemu Stupiczewa posesorowi, ojcu memu, violenter grunta zabierać poczęli. Wydał mój
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 152
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Brześcia, na których gdy sam zacząłem pisać regestra aktów grodzkich brzeskich, tedy ta, lubo dobra i z prawem zgadzająca się, moja akcja miała swoich przeciwników, to jest Grabowskiego, sędziego grodzkiego, złośliwego a często pijanego kolegę mego, i Sawickiego, komornika brzeskiego, z którym miałem w trybunale sprawę. Ci pretendowali, abym sam jeden nie regestrował, ale miał z województwa przydanych ad hunc actum rewizorów. Zapraszałem ich samych do społeczności tej pracy i zasługi publicznej, jakoż tego nie mogąc rekuzować, podjęli się razem ze mną akta regestrować. Akta naówczas były w złym barzo porządku, jedne w sobornej cerkwi, drugie u
Brześcia, na których gdy sam zacząłem pisać regestra aktów grodzkich brzeskich, tedy ta, lubo dobra i z prawem zgadzająca się, moja akcja miała swoich przeciwników, to jest Grabowskiego, sędziego grodzkiego, złośliwego a często pijanego kolegę mego, i Sawickiego, komornika brzeskiego, z którym miałem w trybunale sprawę. Ci pretendowali, abym sam jeden nie regestrował, ale miał z województwa przydanych ad hunc actum rewizorów. Zapraszałem ich samych do społeczności tej pracy i zasługi publicznej, jakoż tego nie mogąc rekuzować, podjęli się razem ze mną akta regestrować. Akta naówczas były w złym barzo porządku, jedne w sobornej cerkwi, drugie u
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 157
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
instancją królowej deklarowane Kantakuzemu, sławnej niegdyś krwi cesarzów greckich tyczącemu się, w Polsce indygenat mającemu. Który pułkownik Węgierski w tejże z nami stanął stancji.
Wielkopolanie, zjechawszy się do Wschowy, starostę brańskiego i pułkownika Węgierskiego, jako swoich ziomków i faworytów hetmańskich, zapraszali na obiady i wieczerze, a ci obydwa zawsze pretendowali, abym i ja z nimi był zapraszany. Zabrałem
tedy siła z Wielkopolanami znajomości i przyjaźni. Tymczasem w interesach od księcia hetmana wielkiego W. Ks. Lit. mnie poleconych pilne, ile mogłem, czyniłem staranie, tak u marszałka nadwornego koronnego, jako też i u księdza Sołtyka, naówczas koadiutora
instancją królowej deklarowane Kantakuzemu, sławnej niegdyś krwi cesarzów greckich tyczącemu się, w Polszczę indygenat mającemu. Który pułkownik Węgierski w tejże z nami stanął stancji.
Wielkopolanie, zjechawszy się do Wschowy, starostę brańskiego i pułkownika Węgierskiego, jako swoich ziomków i faworytów hetmańskich, zapraszali na obiady i wieczerze, a ci obydwa zawsze pretendowali, abym i ja z nimi był zapraszany. Zabrałem
tedy siła z Wielkopolanami znajomości i przyjaźni. Tymczasem w interesach od księcia hetmana wielkiego W. Ks. Lit. mnie poleconych pilne, ile mogłem, czyniłem staranie, tak u marszałka nadwornego koronnego, jako też i u księdza Sołtyka, naówczas koadiutora
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 526
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986