Klasztorów Opatów lub Proboszczów osobne także i znaczne Intraty przyłączyli.
Na te znaczne Intraty Opatów zapatrzywszy się Zygmunt I. najpierwej postanowił z Stanami Rzeczypospolitej żeby zawsze Opatami lub Proboszczami Szlachta Polscy z Ojca i Matki byli, a jeżeliby się w Klasztorze nie znalazł Szlachcic, tedy nakazano, żeby z inszego Klasztoru wziąć tejże reguły Profesa lub świeckiego Księdza z kondycją żeby uczynił Profesyą, byle z tejże Diecezyj, i tegoż obrawszy Król go powinien był prezentować Loci Ordynariuszowi, o czym Konstytucja Roku 1530. i 1539. Za Zygmunta Augusta zaś Roku 1550. dołożono w Konstytucyj, że Opaci mający znaczne Intraty, ponieważ ich nie ekspendują na żadne publiczne
Klasztorów Opatów lub Proboszczów osobne także i znaczne Intraty przyłączyli.
Na te znaczne Intraty Opatów zapatrzywszy śię Zygmunt I. naypierwey postanowił z Stanami Rzeczypospolitey żeby zawsze Opatami lub Proboszczami Szlachta Polscy z Oyca i Matki byli, á jeżeliby śię w Klasztorze nie znalazł Szlachćic, tedy nakazano, żeby z inszego Klasztoru wźiąć teyże reguły Professa lub świeckiego Xiędza z kondycyą żeby uczynił Professyą, byle z teyże Dyecezyi, i tegoż obrawszy Król go powinien był prezentować Loci Ordynaryuszowi, o czym Konstytucya Roku 1530. i 1539. Za Zygmunta Augusta zaś Roku 1550. dołożono w Konstytucyi, że Opaći mający znaczne Intraty, ponieważ ich nie expendują na żadne publiczne
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 191
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
, niby Vice General Pułkownik. Po łacinie Oberster Leutnant, tojest Podpułkownik Vice-Colonellus: Major, Kapitan, Porucznik, Chorąży, Podchorąży, Kapral, albo Korporal, jest Dziesiątnik. Między wyliczonemi są jedni SztabsOficjerowie, którzy w kompanii tytułują się Ober Ossicierowie. Tuż należy Sztabs-Adiutant, do którego Raporty, Parole należą: Tuż Sztab Profes należący do egzekucyj Kryzrechtowej, mający swego Justitiorium. Kaptain Leutenant, jest Komenderujący Chorągwią Generalską: Komendant jest Fortecy, i Ludzi w niej mający superyntendecją: Sztabs Furyrer, jest Pisarz, Konotator Moderunku, a primario Stanowniczy.
Są i inni Generali, jakoto Generał Aryilleryj, po łacinie Generalis Artylerie, albo też Rei Tormentarie
, niby Vice General Pułkownik. Po łacinie Oberster Leutnant, toiest Podpułkownik Vice-Colonellus: Maior, Kapitan, Porucznik, Chorąży, Podchorąży, Kapral, albo Korporal, iest Dziesiątnik. Między wyliczonemi są iedni SztabsOfficierowie, ktorzy w kompanii tytułuią się Ober Ossicierowie. Tuż należy Sztabs-Adiutant, do ktorego Raporty, Parole należą: Tuż Sztab Proffes należący do exekucyi Kryzrechtowey, maiący swego Iustitiorium. Kaptain Leutenant, iest Kommenderuiący Chorągwią Generalską: Kommendant iest Fortecy, y Ludzi w niey maiący superintendecyą: Sztabs Furirer, iest Pisarz, Konnotator Moderunku, à primario Stanowniczy.
Są y inni Generali, iakoto Generał Ariilleryi, po łacinie Generalis Artilleriae, albo też Rei Tormentariae
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 83
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
EXCELLENTISS. DOMINI. Erasmi Sixri Leop: EPIGRAMMA. NVllus in orbe sinus Baiis praelucet amaenis. Romanae fidicen dixerat antè Lyrae. Erasmi Sixti Thermas spectauerit idem: Protinùs eclamet , victus earum opibus. Concedant Baiae Thermis, queîs cõmoda mille, Mille voluptatis, mille salutis eunt. Alberti Zelonicji. Akad: Zam: Profes. Omyłki które Drukarz poczynił tak popraw.
EXCELLENTISS. DOMINI. Erasmi Sixri Leop: EPIGRAMMA. NVllus in orbe sinus Baiis praelucet amaenis. Romanae fidicen dixerat antè Lyrae. Erasmi Sixti Thermas spectauerit idem: Protinùs eclamet , victus earum opibus. Concedant Baiae Thermis, queîs cõmoda mille, Mille voluptatis, mille salutis eunt. Alberti Zelonicii. Acad: Zam: Profes. Omyłki ktore Drukarz poczynił tak popraw.
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 208
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
RELACJA Abo PRZEŁOZENIE ZACNEJ PAMIĄTKI I SPANIAŁEGO KATAFALKV UCZYNIONEGO Od Ojców Societatis Jezu w ich Kościele Domu Profesów w Rzymie. Wszytkim Fundatorów i Dobrodziejom ich po wszytkim świecie zmarłym/ w tym pierwszym ich wieku abo Sta lat/ Z Ofiarami Mszy świętych przez całe trzy dni. Opisane przez ANTONIEGO GERARDA, i drukowane tamże. W RZYMIEV Wincentego Bianchi,M. DC. XXXIX. Znowu w Krakowie,u Franciszka Cezarego,
RELACYA Abo PRZEŁOZENIE ZACNEY PAMIĄTKI Y SPANIAŁEGO KATAFALKV VCZYNIONEGO Od Oycow Societatis IESV w ich Kośćiele Domu Professow w Rzymie. Wszytkim Fundatorow y Dobrodźieiom ich po wszytkim świećie zmárłym/ w tym pierwszym ich wieku ábo Stá lat/ Z Ofiárámi Mszy świętych przez cáłe trzy dni. Opisáne przez ANTONIEGO GERARDA, y drukowáne támże. W RZYMIEV Wincentego Biánchi,M. DC. XXXIX. Znowu w Krákowie,v Fránćiszká Cezárego,
Skrót tekstu: RelKat
Strona:
Tytuł:
Relacja albo przełożenie zacnej pamiątki i wspaniałego katafalku uczynionego przez ojców Societatis Jesu w ich kościele w domu profesów w Rzymie
Autor:
Antonio Gerardi
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Tematyka:
architektura
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
po wszytkich domach u Kolegiach na wszytkim świecie/ od prawuje za nie bez liczby Msze święte i Modlitwy/ prosząc ustawicznie Pana Boga wiecznemi czasy za Fundatory swoje/ i Dobrodzieje tak żywe jako i zmarłe/ tak i teraz na kończeniu tego swego pierwszego wieku/ abo sta lat/ postanowiła taż Societas w Domu swoim Ojców Profesów Rzymskich/ który jest Głową abo przodkiem wszytkiego tego Zakonu/ aby tym wszytkim/ któregożkolwiek byliby narodu abo Prowincji i Kondycji/ od których ten Zakon jakieżkolwiek kiedy brał dobrodziejstwa/ przez to pierwsze sto lat/ uczyniła jak nazacniejszą Komemoracją abo pamiątkę przez całe trzy dni/ począwszy od 16. dnia Listopada w Roku 1639.
po wszytkich domách v Kollegiách ná wszytkim świećie/ od práwuie zá nie bez liczby Msze święte y Modlitwy/ prosząc vstáwicznie Páná Bogá wiecznemi czásy zá Fundatory swoie/ y Dobrodźieie ták żywe iáko y zmárłe/ ták y teraz ná kończeniu tego swego pierwszego wieku/ ábo stá lat/ postánowiłá táż Societas w Domu swoim Oycow Professow Rzymskich/ ktory iest Głową abo przodkiem wszytkiego tego Zakonu/ aby tym wszytkim/ ktoregożkolwiek byliby narodu ábo Prowincyey y Kondicyey/ od ktorych ten Zakon iakieżkolwiek kiedy brał dobrodźieystwá/ przez to pierwsze sto lat/ vczyniłá iák nazacnieyszą Commemorácyą abo pámiątkę przez cáłe trzy dni/ począwszy od 16. dniá Listopádá w Roku 1639.
Skrót tekstu: RelKat
Strona: A2
Tytuł:
Relacja albo przełożenie zacnej pamiątki i wspaniałego katafalku uczynionego przez ojców Societatis Jesu w ich kościele w domu profesów w Rzymie
Autor:
Antonio Gerardi
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Tematyka:
architektura
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
Moskwie/ w Tatarach nie masz: i na dowód tego kładzie summę Reguły Jezuickiej, słowy X. Skargi w Żywotach Świętych na karcie 1124: Dla obrony wiary ś. Katolickiej przeciw Heretykom, na on czas powstawającym/ i na szczepienie jej miedzy pogany/ zakon ten Pan Bóg wzbudza, wktórym dla Czwarty ślub przykładają Profesi/ iż gotowi być mają/ na rozkazanie Papieżów/ gdzieby je na pomoc i wższerzenie wiary święty posłać chcieli; i Piąty na koniec świata do Pogan miedzy najadowitsze Heretyki; zczego nie tylko się nie wymawiać/ ale i ostrawne nie prosić Panu Bogu ślubują.
Summa Reguły Jezuickiej prawdziwie ta jest/ ale nie
Moskwie/ w Tátárách nie mász: y ná dowod tego kładzie summę Reguły Iezuickiey, słowy X. Skárgi w Zywotách Swiętych nà kàrcie 1124: Dla obrony wiáry ś. Kátholickiey przećiw Heretykom, ná on czás powstawáiącym/ y ná szczepienie iey miedzy pogány/ zakon ten Pan Bog wzbudza, wktorym dla Czwarty slub przykładáią Profesśi/ iż gotowi bydź máią/ ná roskazánie Papieżow/ gdzieby ie ná pomoc y wższerzenie wiáry święty posłáć chćieli; y Piąty ná koniec świáta do Pogan miedzy náiádowitsze Heretyki; zcżego nie tylko sie nie wymawiać/ ále y ostráwne nie prośić Pánu Bogu slubuią.
Summa Reguły Iezuickiey prawdźiwie tá iest/ ále nie
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 28
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
duchownych sługi takie/ jakihch czasów tych widział być Kościołowi Katolickiemu najpotrzebniejszych. Do tego ślubu czwartego nie wszyscy przypuszczani bywają/ gdyż on potrzebuje ludzi/ tak w nauce jako w zakonnym żywocie długo ćwiczonych; lecz ci tylo/ których po wielkim doświadceniu cnto ich sposobnymi/ starszy do tego być rożumieją. I acz w innych zakonach profesami zowią te wszytkie/ którzy trzy śluby zakonom wszytkim zwykłe/ nowicjat swój odprawiwszy/ uczynili; wzakonie jednak tym Societatis tego tytułu nie dają jedno tym samym/ którzy ten czwarty ślub mają/ dla jego zacności; a nie dla tego żeby inni/ co go nie czynią/ prawdziwie zakonnikaai nie byli/ jako i ci
duchownych sługi tákie/ iákihch czásow tych widział bydź Kośćiołowi Kátolickiemu naypotrzebnieyszych. Do tego slubu czwartego nie wszyscy przypuszcżani bywáią/ gdysz on potrzebuie ludźi/ ták w náuce iáko w zakonnym żywoćie długo ćwicżonych; lecz ći tylo/ ktorych po wielkim doswiadcęniu cnto ich sposobnymi/ stárszy do tego bydź rożumieią. I ácż w innych zakonách professámi zowią te wszytkie/ ktorzy trzy sluby zákonom wszytkim zwykłe/ nowicyat swoy odpráwiwszy/ vczynili; wzakonie iednák tym Societatis tego tytułu nie dáią iedno tym sámym/ ktorzy ten czwarty slub máią/ dla ie^o^ zacnośći; á nie dla tego żeby inni/ co go nie czynią/ práwdźiwie zakonnikaái nie byli/ iáko y ći
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 36
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
wszytkie/ którzy trzy śluby zakonom wszytkim zwykłe/ nowicjat swój odprawiwszy/ uczynili; wzakonie jednak tym Societatis tego tytułu nie dają jedno tym samym/ którzy ten czwarty ślub mają/ dla jego zacności; a nie dla tego żeby inni/ co go nie czynią/ prawdziwie zakonnikaai nie byli/ jako i ci czwartego ślubu profesowie. Czego nie wiedząc abo nie rozumiejąc P. Pleban powiada/ że tym co czwaertego ślubu nie mają/ wolno wyniść z zakonu/ ponieważ profesami nie są/ gdy się im podoba. A żeby nie rzekł że to Medytacje Jezuickie/ bez fundamentu; niechaj wie/ że rzecz ta/ usz jest dawno od stolice Apostołskiej
wszytkie/ ktorzy trzy sluby zákonom wszytkim zwykłe/ nowicyat swoy odpráwiwszy/ vczynili; wzakonie iednák tym Societatis tego tytułu nie dáią iedno tym sámym/ ktorzy ten czwarty slub máią/ dla ie^o^ zacnośći; á nie dla tego żeby inni/ co go nie czynią/ práwdźiwie zakonnikaái nie byli/ iáko y ći czwartego slubu professowie. Cżego nie wiedząc ábo nie rozumieiąc P. Pleban powiáda/ że tym co czwaertego slubu nie máią/ wolno wyniść z zakonu/ poniewasz professámi nie są/ gdy się im podoba. A żeby nie rzekł że to Medytácye Iezuickie/ bez fundámentu; niechay wie/ że rzecż tá/ usz iest dawno od stolice Apostolskiey
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 36
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
/ którzy ten czwarty ślub mają/ dla jego zacności; a nie dla tego żeby inni/ co go nie czynią/ prawdziwie zakonnikaai nie byli/ jako i ci czwartego ślubu profesowie. Czego nie wiedząc abo nie rozumiejąc P. Pleban powiada/ że tym co czwaertego ślubu nie mają/ wolno wyniść z zakonu/ ponieważ profesami nie są/ gdy się im podoba. A żeby nie rzekł że to Medytacje Jezuickie/ bez fundamentu; niechaj wie/ że rzecz ta/ usz jest dawno od stolice Apostołskiej wszytkiemu światu ogłoszona/ i nie raz; bo dowiedziawszy się Grzegorż 13. Papież że niektórzy niewiadomi rzeczy Jezuickich/ tak ich byli poczęli udawać do
/ ktorzy ten czwarty slub máią/ dla ie^o^ zacnośći; á nie dla tego żeby inni/ co go nie czynią/ práwdźiwie zakonnikaái nie byli/ iáko y ći czwartego slubu professowie. Cżego nie wiedząc ábo nie rozumieiąc P. Pleban powiáda/ że tym co czwaertego slubu nie máią/ wolno wyniść z zakonu/ poniewasz professámi nie są/ gdy się im podoba. A żeby nie rzekł że to Medytácye Iezuickie/ bez fundámentu; niechay wie/ że rzecż tá/ usz iest dawno od stolice Apostolskiey wszytkiemu świátu ogłoszona/ y nie raz; bo dowiedziawszy się Grzegorż 13. Papież że niektorzy niewiádomi rzecży Iezuickich/ ták ich byli poczęli vdawáć do
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 36
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
mówiąc tamże/ o tych rzeczach właśnie. foribus Lecz nie tylko nieumiejętność swą/ o rzeczach Jezuickich/ w tym P. Pleban jako się jaśnie dowiodło pokazał/ ale i wczym innym. Powiada bowiem/ Ze tego pojąc nie może, jako to jest, ze Jezuickie Kolegia i Nowicjaty dobra i majętności mieć mogą, Profesowie nie mogą; Synowie mają a Ojcowie nie mają znad to jeśli się synowie dysponują do tego, aby profesami byli i w ubóstwie żyli, jakoż się wdostatkach mają nauczyć ubóstwa. O miły P. Plebanie/ wielkasz to praca starego Gregórianka nauczać/ ale cóż zwami czynić/ przecięć abym was zbłędu
mowiąc támże/ o tych rzecżách własnie. foribus Lecz nie tylko nieumieiętność swą/ o rzecżách Iezuickich/ w tym P. Pleban iáko sie iáśnie dowiodło pokazał/ ále y wcżym innym. Powiáda bowiem/ Ze tego poiąc nie może, iáko to iest, ze Iezuickie Collegia y Nowicyaty dobrá y máiętnośći mieć mogą, Professowie nie mogą; Synowie máią á Oycowie nie máią znád to ieśli się synowie disponuią do tego, áby professámi byli y w vbostwie zyli, iákosz się wdostátkách máią náucżyć vbostwá. O miły P. Plebanie/ wielkasz to pracá stárego Gregoryánká náucżać/ ále cosz zwámi czynić/ przećięć ábym was zbłędu
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 38
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627