swoich zwyczaju/ i teazniejszy nasz Patriarcha/ jakośmy słyszeli/ matką nazywa. Nie wykrzykaliby tak hardo niż Syonem/ z którego wyszedł Zakon: niż Jerozolimem/ z którego wyszło słowo Pańskie. Ponieważ jak widzimy/ stało się nam/ ach niestety/ i w Syonie i w Jerozolimie/ jak owym/ którzy tam przysiedząc gniazda strzegą/ a inni z wyległego się Feniksa cieszą. nie więcej zaiste i my Syonem i Jerozolimem chlubić się możemy/ nad tych/ którzy Tablicy trzymają/ a pisane na nich słowo Boże insi zachowują. Co się oto wielą dowodnie pokazało. Nie bluźnili by świętej świętych Przodków naszych wiary: błogosławieństwa Macierzyńskiego/ i miłości
swoich zwycżáiu/ y teáznieyszy nász Pátryárchá/ iákosmy słyszeli/ mátką názywa. Nie wykrzykaliby ták hárdo niż Syonem/ z ktorego wyszedł Zakon: niz Ierozolimem/ z ktorego wyszło słowo Páńskie. Ponieważ iák widźimy/ stáło sie nam/ ách niestety/ y w Syonie y w Ierozolimie/ iák owym/ ktorzy tám przyśiedząc gniázdá strzegą/ á inni z wyległego sie Fęnixá ćieszą. nie więcey záiste y my Syonem y Ierozolimem chlubić sie możemy/ nád tych/ ktorzy Tablicy trzymáią/ á pisáne ná nich słowo Boże inśi záchowuią. Co sie oto wielą dowodnie pokazáło. Nie bluźnili by świętey świętych Przodkow nászych wiáry: błogosłáwieństwá Máćierzyńskiego/ y miłośći
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 190
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
, naliczyłem tak aktualnych jako Tytułarnych tylko w AZYJ, AFRYCE, EUROPIE i AMERYCE Arcy-Biskupów koło 516. Biskupów wszystkich etiam Nominales koło 1319.
Papieża, Kardynałów, Patriarchów, będziesz czytał dalej. Beneficjów, Plebanii, Kanonii, jeden Curiosus naliczył w świecie trzykroć sto tysięcy ; ale świeżsi Autorowie więcejby naliczyli, gdyby przysiedzieli fałdów nad Geografami doskonałemi.
O Rozkrzewieniu WIARY Z. traktując, kładę tu kwestyę : czy jest w świecie teraz jaki angulus nequam, gdzieby Z. Religii nie słyszane było Echo zbawienne?
Odpowiadam, że tego szczęścia nie miały w AZYJ Tartaryj Północa, Ziemia JEDSO około Japonii, Nowa GWINEA około starej leżąca, Nowa
, naliczyłem ták aktualnych iáko Tytułarnych tylko w AZYI, AFRYCE, EUROPIE y AMERYCE Arcy-Biskupow koło 516. Biskupow wszystkich etiam Nominales koło 1319.
PAPIEZA, Kardynałow, Patryarchow, będziesz czytał dáley. Beneficiow, Plebánii, Kanonii, ieden Curiosus naliczył w świecie trzykroć sto tysięcy ; ále świeżsi Autorowie więceyby naliczyli, gdyby przysiedzieli fałdow nad Geografami doskonałemi.
O Roskrzewieniu WIARY S. traktuiąc, kładę tu kwestyę : czy iest w świecie teraz iáki angulus nequam, gdzieby S. Religii nie słyszane było Echo zbawienne?
Odpowiádám, że tego szczęścia nie miały w AZYI Tartariy Pułnocná, Ziemia IEDSO około Iaponii, Nowá GWINEA około starey leżącá, Nowá
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1024
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755