nadzieją; że i samo stworzenie będzie uwolnione z niewoli skażenia/ na wolność chwały dziatek Bożych. 22. Bo wiemy/ iż wszystko stworzenie wespół wzdycha/ i wespół boleje/ aż do tąd. 23. A nie tylko ono stworzenie, ale i my którzy mamy pierwiastki Ducha/ i my sami w sobie wzdychamy oczekawając przysposobienia synowskiego/ to jest odkupienia ciała naszego. 24. ABowiem nadziejąsmy zbawieni. A nadzieja widoma/ nie jest nadzieja; bo co kto widzi/ przecz się tego spodziewa. 25. Ale czego nie widziemy/ tego się spodziewamy/ i tego przez cierpliwość oczekawamy. 26. Także też i Duch dopomaga mdłościam naszym. Abowiem
nadźieją; że y sámo stworzenie będźie uwolnione z niewoli skáżenia/ ná wolność chwały dźiatek Bożych. 22. Bo wiemy/ iż wszystko stworzenie wespoł wzdycha/ y wespoł boleje/ áż do tąd. 23. A nie tylko ono stworzenie, ále y my ktorzy mamy pierwiastki Duchá/ y my sámi w sobie wzdychamy ocżekawájąc przysposobienia synowskiego/ to jest odkupienia ćiáłá nászego. 24. ABowiem nádźiejąsmy zbáwieni. A nádźiejá widoma/ nie jest nádźiejá; bo co kto widźi/ przecż śię tego spodźiewa. 25. Ale czego nie widźiemy/ tego śię spodźiewamy/ y tego przez ćierpliwość ocżekawamy. 26. Tákże też y Duch dopomaga mdłośćiam nászym. Abowiem
Skrót tekstu: BG_Rz
Strona: 167
Tytuł:
Biblia Gdańska, List do Rzymian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
/ a nie kłamam; w czym mi poświadcza sumienie moje przez Ducha Świętego: 2. Ze mam wielki smętek/ i nieustawający ból w sercu moim. 3. Abowiem żądam ją sam abym się stał odłączonym od CHrystusa za bracią moję/ za pokrewne moje według ciała. 4. Którzy są Izraelczycy/ których jest przysposobienie synowskie/ i chwała/ i przymierza/ i zakonu danie/ i służba Boża, i obietnice. 5. Których są Ojcowie/ i z których poszedł CHrystus ile według ciała/ który jest nad wszystkimi Bóg błogosławiony na wieki. Amen. 6. LEcz nie można/ żeby miało upaść słowo Boże. Abowiem nie wszyscy
/ á nie kłamam; w cżym mi poświadcża sumienie moje przez Duchá Świętego: 2. Ze mam wielki smętek/ y nieustawájący bol w sercu mojim. 3. Abowiem żądam ją sam ábym śię stał odłącżonym od CHrystusá zá bráćią moję/ zá pokrewne moje według ćiáłá. 4. Ktorzy są Izráelcżycy/ ktorych jest przysposobienie synowskie/ y chwałá/ y przymierza/ y zakonu dánie/ y służbá Boża, y obietnice. 5. Ktorych są Ojcowie/ y z ktorych poszedł CHrystus ile według ćiáłá/ ktory jest nád wszystkimi Bog błogosłáwiony ná wieki. Amen. 6. LEcż nie można/ żeby miáło upáść słowo Boże. Abowiem nie wszyscy
Skrót tekstu: BG_Rz
Strona: 168
Tytuł:
Biblia Gdańska, List do Rzymian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
Pana nieprzyjaciela. Nie Arius to był, ale Aries Taran i Tyran DEI Hominis, naucza- Herezy Chrześcijańskie
jący upornie z swojemi naśladowcami Arianami, że CHRYSTUS był Kreaturą stworzoną w czasie od BOGA, i że nie ma jednej Istoty z Ojcem; ani być go uznawał Synem Boskim przez naturę, ale tylko per adoptionem, alias przysposobienie: zgoła ujmował CHRYSTUSOWI BOGU z BOGA, BóstwA. Namówił do siebie Ariusz 7 Kapłanów, 12 Diakonów, i Biskupa Nikomedii Euzebiusza. Baronius. Przeciwko jego błędom ciężkim, złożone Konsylium Niceńskie (w Nicei Mieście Bitynii) za Sylwestra Papieża in praesentia 318 Biskupów Anno Domini 325 według innych 336 za Konstantyna Cesarza.
Pana nieprzyiaciela. Nie Arius to był, ale Aries Taran y Tyran DEI Hominis, naucza- Herezy Chrześciańskie
iący upornie z swoiemi naśladowcami Arianami, że CHRYSTUS był Kreaturą stworzoną w czasie od BOGA, y że nie ma iedney Istoty z Oycem; ani bydź go uznawał Synem Boskim przez naturę, ale tylko per adoptionem, alias przysposobienie: zgoła uymował CHRYSTUSOWI BOGU z BOGA, BOSTWA. Namowił do siebie Ariusz 7 Kapłanow, 12 Diakonow, y Biskupa Nikomedii Euzebiusza. Baronius. Przeciwko iego błędom cięszkim, złożone Koncilium Niceńskie (w Nicei Mieście Bitynii) za Sylwestra Papieża in praesentia 318 Biskupow Annô Domini 325 według innych 336 za Konstantyna Cesarza.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1113
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
swoje rzeczy będzie miał z sobą co czynić; nam wiele należy na częstem przypominaniu. Potrzebnaby też barzo rzecz przysposobienie jako najprętsze armaty na morzu, co terazby do skutku przywieść owi ludzie mogli, którzy imieniem Króla Jego Mści Hiszpańskiego przeszłego roku ofiarowali: wojsku przytym teraźniejszemu potrzebne piechotne supplementa, a nade wszystko prowiantu przysposobienie, bo żadną miarą niebędzie się mogło wojsko zatrzymać na tych miejscach. O suspensią armorum nieracz W. K. Mść być sollicitus, bo i nieprzyjaciel jej de plano niechce, pa-
trząc na statum rerum nostrarum , i kiedyby przyszło o niej mówić, o kondiciach niebędzie zgody; więc o morski
swoje rzeczy będzie miał z sobą co czynić; nam wiele należy na częstém przypominaniu. Potrzebnaby też barzo rzecz przysposobienie jako najprętsze armaty na morzu, co terazby do skutku przywieść owi ludzie mogli, którzy imieniem Króla Jego Mści Hiszpańskiego przeszłego roku ofiarowali: wojsku przytym terazniejszemu potrzebne piechotne supplementa, a nade wszystko prowiantu przysposobienie, bo żadną miarą niebędzie się mogło wojsko zatrzymać na tych miejscach. O suspensią armorum nieracz W. K. Mść być sollicitus, bo i nieprzyjaciel jéj de plano niechce, pa-
trząc na statum rerum nostrarum , i kiedyby przyszło o niej mówić, o condiciach niebędzie zgody; więc o morski
Skrót tekstu: ZadzKoniec
Strona: 60
Tytuł:
Odpowiedź…
Autor:
Jakub Zadzik
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
listy
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842
tu zaś na nową formę w bydlęciu nie zda się być przygotowanie nijakie: gdyż po przebiciu serca, na krótki czas toż ciepło zostaje i inne przypadłości, a przecię iż dusza zginęła tedy inna musi być forma. To się tak dzieje. Może stara forma się zatrzymać choć z trudnością, choć tylo jedno ma sobie własne przysposobienie, jako woda gdy barzo wre, tylo ma wilgotność a zimna i nie znać: a gdy jej tę zepsują choć inne wszytkie zostaną, ona się nie zostaje, ale nowa przychodzi, której tam jest własne jakie przygotowanie, a to się stawa w bydlęciu w pomieniony sposób zabitym. 5. Skąd się Materialna Forma bierze
tu záś ná nową formę w bydlęćiu nie zda się bydź przygotowánie niiákie: gdyż po przebićiu sercá, ná krotki czás toż ćiepło zostáie y inne przypádłośći, á przećię iż duszá zginęłá tedy inná muśi bydź formá. To się ták dźieie. Może stára formá się zátrzymáć choć z trudnośćią, choć tylo iedno ma sobie własne przysposobienie, iáko wodá gdy bárzo wre, tylo ma wilgotność á źimná y nie znáć: á gdy iey tę zepsuią choć inne wszytkie zostáną, oná się nie zostáie, ále nowa przychodźi, ktorey tám iest własne iákie przygotowánie, á to się stawa w bydlęćiu w pomieniony sposob zábitym. 5. Zkad się Máteryálna Formá bierze
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 7
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
. 30.
Konopnego Przędżywa z Krescencji, Na wyrobienie Kop nro. 13. Snop. 30
Co się tycze Obrzędów około przędżywa, to jest względem czasu Siewów Lnu i Konopi, jaki wiąż być ma, przędzenia sposób, i czego się wystrzegać, czas i sposób wybierania Płoskonek, i Głowatek: Naczynia do przędżywa należącego przysposobienia: Tkaczów dożoru i Informacjej; dostateczną naukę znajdziesz w Punkcie XIII. Tej Ekonomiki gdzie się pisze O Przędziwie. Jarzyn różnych Ogródnych Specificatio.
Siana we Trzech pomienionych Folwarkach znajduje się Brogów in numero, 8. Potrawu Brogów in numero, 4. in summa Brogów nro. 12. Dystrybuta Siana na Domową wyszło potrzebę Brogów
. 30.
Konopnego Przędżiwá z Crescentiey, Ná wyrobienie Kop nro. 13. Snop. 30
Co się tycze Obrzędow około przędżiwá, to iest względem czásu Siewow Lnu y Konopi, iáki wiąż być ma, przędzenia sposob, y czego się wystrzegáć, czás y sposob wybieránia Płoskonek, y Głowatek: Naczynia do przędżiwá należącego przysposobienia: Tkaczow dożoru y Informácyey; dostáteczną náukę znaydżiesz w Punkćie XIII. Tey Oekonomiki gdżie się pisze O Przędziwie. Iárzyn roźnych Ogrodnych Specificatio.
Siáná we Trzech pomienionych Folwárkách znáyduie się Brogow in numero, 8. Potrawu Brogow in numero, 4. in summa Brogow nro. 12. Dystrybutá Siáná ná Domową wyszło potrzebę Brogow
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 142
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675