Reg. Sobrietatem cole p. m. 319. seqq.
Przykład temu podobny mamy i na owym/ który był umienił Pustelnikiem być/ a na puszczy cichy/ skromny i pobożny żywot prowadzić. Gdy to przedsięwzięcie swoje myślił do skutku przywieść: przyszedł do niego Diabeł/ i prosił go usilnie/ aby pierwej/ niż pustelniczy pocznie wieść żywot/ jakiego znacznego dopuścił się grzechu/ za któryby potym w Celli swojej pustelniczej pokutować mógł. A przełożył mu trzy występki/ z których jeden miał popełnić/ abo się opić/ albo kogo zabić/ albo się nieczystości (cudzołóstwa) dopuścić. On nieborak uważając i samego siebie jakoby pytając/ któryby
Reg. Sobrietatem cole p. m. 319. seqq.
Przykłád temu podobny mamy y ná owym/ ktory był umienił Pustelnikiem być/ á ná pusczy ćichy/ skromny y pobożny żywot prowádźić. Gdy to przedśięwźięćie swoje myślił do skutku przywieść: przyszedł do niego Dyjabeł/ y prośił go uśilnie/ áby pierwey/ niż pustelniczy pocznie wieść żywot/ jákiego znácznego dopuśćił śię grzechu/ zá ktoryby potym w Celli swojey pustelniczey pokutowáć mogł. A przełożył mu trzy występki/ z ktorych jeden miał popełnić/ ábo śię opić/ álbo kogo zábić/ álbo śię nieczystośći (cudzołostwá) dopuśćić. On nieboras uważájąc y sámego śiebie jákoby pytájąc/ ktoryby
Skrót tekstu: GdacKon
Strona: 20.
Tytuł:
Dyszkursu o pijaństwie kontynuacja
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
owym/ który był umienił Pustelnikiem być/ a na puszczy cichy/ skromny i pobożny żywot prowadzić. Gdy to przedsięwzięcie swoje myślił do skutku przywieść: przyszedł do niego Diabeł/ i prosił go usilnie/ aby pierwej/ niż pustelniczy pocznie wieść żywot/ jakiego znacznego dopuścił się grzechu/ za któryby potym w Celli swojej pustelniczej pokutować mógł. A przełożył mu trzy występki/ z których jeden miał popełnić/ abo się opić/ albo kogo zabić/ albo się nieczystości (cudzołóstwa) dopuścić. On nieborak uważając i samego siebie jakoby pytając/ któryby grzech był namniejszy; naostatek rozumem swoim głupim doszedł tego/ że pijaństwo jest występkiem napodlejszym/
owym/ ktory był umienił Pustelnikiem być/ á ná pusczy ćichy/ skromny y pobożny żywot prowádźić. Gdy to przedśięwźięćie swoje myślił do skutku przywieść: przyszedł do niego Dyjabeł/ y prośił go uśilnie/ áby pierwey/ niż pustelniczy pocznie wieść żywot/ jákiego znácznego dopuśćił śię grzechu/ zá ktoryby potym w Celli swojey pustelniczey pokutowáć mogł. A przełożył mu trzy występki/ z ktorych jeden miał popełnić/ ábo śię opić/ álbo kogo zábić/ álbo śię nieczystośći (cudzołostwá) dopuśćić. On nieboras uważájąc y sámego śiebie jákoby pytájąc/ ktoryby grzech był namnieyszy; náostátek rozumem swoim głupim doszedł tego/ że pijaństwo jest występkiem napodleyszym/
Skrót tekstu: GdacKon
Strona: 20.
Tytuł:
Dyszkursu o pijaństwie kontynuacja
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
do tąd konsensu nie masz, Biskupi zawsze musza płacić Rzymowi za Sakrę wzamiast Annat, tak jako i insi Prałaci lub Kanonicy w Rzymskiej kolacyj bierący Beneficja. O OPACTWACH w PolscE.
KIedy Wiara Z. znacznie się rozmnażać zaczęła w Królestwie Polskim, Monarchowie Polscy słysząc po innych Państwach o Świętych Ludziach, którzy porzuciwszy Świat na Pustelniczych umartwieniach założyli zbawienie dusz swoich, i tym samym przykładem wielu zbawienia łaknących pociągneli za sobą, których kompasją zdjęci Monarchowie Chrześcijańscy Klasztory i Fundacje rozprzestrzeniali, i Monarchowie Polscy do tegoż samego myśli swoje pobożne skierowali, ufundowawszy wiele Klasztorów z znacznemi Intratami. Na przełożonych tychże Klasztorów Opatów lub Proboszczów osobne także i znaczne Intraty przyłączyli
do tąd konsensu nie masz, Biskupi zawsze musza płaćić Rzymowi za Sakrę wzamiast Annat, tak jako i inśi Prałaći lub Kanonicy w Rzymskiey kollacyi bierący Beneficya. O OPACTWACH w POLSZCZE.
KIedy Wiara S. znacznie śię rozmnażać zaczéła w Królestwie Polskim, Monarchowie Polscy słysząc po innych Państwach o Swiętych Ludźiach, którzy porzućiwszy Swiat na Pustelniczych umartwieniach założyli zbawienie dusz swoich, i tym samym przykładem wielu zbawienia łaknących poćiągneli za sobą, których kompassyą zdjęći Monarchowie Chrześćiańscy Klasztory i Fundacye rozprzestrzeniali, i Monarchowie Polscy do tegoż samego myśli swoje pobożne zkierowali, ufundowawszy wiele Klasztorów z znacznemi Intratami. Na przełożonych tychże Klasztorów Opatów lub Proboszczów osobne także i znaczne Intraty przyłączyli
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 191
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
za to też zabitego. To czyli inter veras Historias, czyli fabulas reponendum, non disputo, ale tym czasem cuda enarro o WILKACH. Ze Edmunda Z. Króla Angielskiego uciętą od Pogan głowę, i między ciernie wrzuconą WILK wziąwszy między łapy od drapieżnych pilnował Zwierząt. Ado apud Surium. Blisko Nilu Rzeki WILCZYCA do Celki Pustelniczej przychodziła, u drzwi czekając po wieczerzy odrobin ze stołu, które z rąk Pustelnika jadła, ręce lizała, jako świadczą o Zwierzętach osobliwych
Vite Patium. Czasu pownego WILK Żołnierzowi na warcie drzymiącemu broń z ręki wyrwał. Nie mały i to cud, kiedy na Paryż Miasto napadłszy wiele Wilków, Ludzi pożarli ośm kroć stotysięcy,
za to też zabitego. To czyli inter veras Historias, czyli fabulas reponendum, non disputo, ale tym ćzasem cuda enarro o WILKACH. Ze Edmunda S. Krola Angielskiego uciętą od Pogan głowę, y między ciernie wrzuconą WILK wziowszy między łapy od drápieżnych pilnował Zwierząt. Ado apud Surium. Blisko Nilu Rzeki WILCZYCA do Celki Pustelniczey przychodziła, u drzwi czekaiąc po wieczerzy odrobin ze stołu, ktore z rąk Pustelnika iadła, ręce lizała, iako świadczą o Zwierzętach osobliwych
Vitae Patium. Czasu pownego WILK Zołnierzowi na warcie drzymiącemu broń z ręki wyrwał. Nie mały y to cud, kiedy na Paryż Miasto napadłszy wiele Wilkow, Ludzi pożarli ośm kroć stotysięcy,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 589
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pliniusz Danausowi albo Jazonowi : Klemens Atlasowi, Tertulianus Minerwie przypisują Statków Morskich Inwencją,
NUMA Czci Bogów u Rzymianów promotor. Obrotów Księżyca pierwszy Observator Endymion. Trason zinwentował Mury około Miast. Dedal jest Inwentorem Ciesielstwa. Minerwa wynalazła Artes.
W Starym Zakonie Z. ELIASZ, a w Nowym Z. PAWEŁ Pierwszy Pustelnik, życia Pustelniczego Inventores i Authores.
Mnichów Życia Z. ANTONI, HILARION, BAZYLI byli Autorami.
Peryllus wynalezca miedziąnego Woła, na dręczanie w nim Ludzi zawartych, przez palenie pod nim ognia : ale też w nim pierwszy spaJony : Docuitque suum mugire Iuvencum.
Dypelus pierwszy wymyślił Rzeźbę i wybijanie na Marmurze.
Servius Król Rzymski podał światu
Pliniusz Danausowi albo Iazonowi : Klemens Atlasowi, Tertulianus Minerwie przypisuią Státkow Morskich Inwencyą,
NUMA Czci Bogow u Rzymianow promotor. Obrotow Xiężycá pierwszy Observator Endymion. Trason zinwentował Mury około Miast. Dedal iest Inwentorem Cieśielstwa. Minerwa wynalázła Artes.
W Starym Zakonie S. ELIASZ, á w Nowym S. PAWEŁ Pierwszy Pustelnik, życia Pustelniczego Inventores y Authores.
Mnichow Zycia S. ANTONI, HILARION, BAZYLI byli Autorami.
Perillus wynalezca miedziąnego Woła, ná dręczanie w nim Ludzi zawartych, przez palenie pod nim ognia : ále też w nim pierwszy spaIony : Docuitque suum mugire Iuvencum.
Dipelus pierwszy wymyślił Rzeźbę y wybiiánie ná Marmurze.
Servius Krol Rzymski podał światu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 980
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, groda, potym na Ruś, tandem do Częstochowy przeniesionym.
ANTONI Wielki Pustelnik w Niższej i Wyższej Tebaidzie w Egipcie Lasem wielkim zarosłych wiele pofundował Klasztorów, potym w Armenii, Scytyj. Czarta w różnych larwach prezentującego się sobie, et sui victor przez niespanie. Żył około Roku 324. Lat życia swego przependził 105. Pustelniczego żywota mogą się nazwać Magistri Z. Hilarion, Z. Pachomiusz, czwartego wieku Sanctitatis Miracula. Tym idzie w ekwał Z. Symeon Słupnik, żyjący około Roku 380. stojący z umartwienia na słupie wysokim 40. łokci lat 30. prawdziwy umartwionego Zakonnego życia Obraz, Caelo quám terrae propior.
Tychże wieków, tojest
, groda, potym ná Ruś, tandem do Częstochowy przeniesionym.
ANTONI Wielki Pustelnik w Niższey y Wyższey Tebaidzie w Egypcie Lasem wielkim zarosłych wiele pofundował Klasztorow, potym w Armenii, Scytyi. Czarta w rożnych larwách prezentuiącego się sobie, et sui victor przez niespanie. Zył około Roku 324. Lat życia swego przependził 105. Pustelniczego żywota mogą się nazwáć Magistri S. Hilarion, S. Pachomiusz, czwartego wieku Sanctitatis Miracula. Tym idzie w ekwał S. Symeon Słupnik, żyiący około Roku 380. stoiący z umartwienia ná słupie wysokim 40. łokci lat 30. prawdziwy umartwionego Zakonnego życia Obraz, Caelo quám terrae propior.
Tychże wiekow, toiest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1028
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Teologii, Był Spowiednikiem Bambergskiego Biskupa i Maksymiliana Książęcia Elektora Bawarskiego. Napisał ksiąg 10 Politicorum, i Komentarze na Ewangelistów.
Ioannes CHRYSOSTOMUS albo złotousty z Greckiego, urodził się w Antiochii z Sekunda Ojca a Matki Antuzy. Retoryki się nauczył od Libaniusa, Fiłozofii od Andragatiusa, od Meleciusza Biskupa Antiochii ochrzczony. Po życiu sześciu letnim Pustelniczym i zamkniętym, został Kapłanem, tandem Biskupem Carogrodzckim, ale nie nawidzony od Eudozyj Cesarzowy. Napisał wiele Homilias, na oba Testamenta Pisma Z. de Providentia libros 3. de Sacerdotio libros 6. Kazania jedne chwalące, drugie uczące. Popisał Księgi i przeciw Żydom, Poganom, dwie księgi de compunctione cordis, Listy różne
Teologii, Był Spowiednikiem Bambergskiego Biskupa y Maxymiliana Xiążęcia Elektora Bawarskiego. Napisał ksiąg 10 Politicorum, y Kommentarze na Ewangelistow.
Ioannes CHRYSOSTOMUS albo złotousty z Greckiego, urodził się w Antiochii z Sekunda Oyca á Matki Antuzy. Retoryki się nauczył od Libaniusa, Fiłozofii od Andragathiusa, od Meleciusza Biskupa Antiochii ochrzczony. Po życiu sześciu letnim Pustelniczym y zamkniętym, został Kapłanem, tandem Biskupem Carogrodzckim, ale nie nawidzony od Eudozyi Cesarzowy. Napisał wiele Homilias, na oba Testamenta Pisma S. de Providentia libros 3. de Sacerdotio libros 6. Kazania iedne chwalące, drugie uczące. Popisał Księgi y przeciw Zydom, Poganom, dwie księgi de compunctione cordis, Listy rożne
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 609
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, lub nawałności.
Tu Stolica Sycylii Panormus, vulgo Palermo z dwiema Kasztelami rezydencjonalne Miasto Vice Reja Sycylijskiego, nad brzegiem morskim i rzec ką Orestus. Znaleziono tu kamienio z pewnym pismem oznajmującym, ż te Miasto jeszcze przed Noe Patriarchą fundowane. O milę od Panormu prezentują górę Pellegrin, a w niej jaskinię gdzie Z Rozalia pustelnicze wiodła życie. Jest tam i źrzodło chorych leczące. Tu Miasto Agrygentum, vulgo Gergenti z Zamkiem przy rzece Agraga, gdzie jedne tylko weście d Miasta. Tu się porodzili Empedocles Filozof, który się na starość czy w morzu utopił, Geografia Generalna i partykularna
czyli w Etnę wskoczył, aby miany był za porwanego do Nieba
, lub náwałności.
Tu Stolica Sycylii Panormus, vulgo Palermo z dwiema Kasztelami rezydencyonalne Miasto Vice Reia Sycyliyskiego, nad brzegiem morskim y rzec ką Orestus. Znaleziono tu kamienio z pewnym pismem oznaymuiącym, ż te Miasto ieszcze przed Nòé Patryarchą fundowáne. O milę od Panormu prezentuią gorę Pellegrin, á w niey iáskinię gdzie S Rozalia pustelnicze wiodła życie. Iest tam y źrzodło chorych leczące. Tu Miasto Agrigentum, vulgo Gergenti z Zamkiem przy rzece Agraga, gdzie iedne tylko weście d Miasta. Tu się porodzili Empedocles Filozof, ktory się ná starosć czy w morzu utopił, Geografia Generalna y partykularna
czyli w Etnę wskoczył, aby miany był za porwanego do Nieba
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 230
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
dzień jeden, wyrażony, z Wschodem i Zachodem gwiazd według Scjencyj Egipskiej, ale i ten cyrkuł potoczył się do Persyj z Kambizesem. Od tego sławnego Miasta Tebe nazwało się TEBAIDA Kraina w Wyższym Egipcie leżąca, aż o Murzyńskie tykająca się Państwo, mająca wielkie i szerokie lasy, w których mnóstwo ludzi pobożnych na kontemplacyj, Pustelnicze prowadziło życie: nie jeden ich tam tysiąc naliczylo ciekawe oko, choć się kryli głęboko, korzonkami, daktylami, śmiertelne w kościach wyschłych od Słońca opalonych konserwując życie, to od Antoniego Pustelnika koło Roku 310. to od Pachomiusza około Roku 320. postanowionych, z których jedni na osobności, jako Z. Onufry przebywali,
dzień ieden, wyrażony, z Wschodem y Zachodem gwiazd według Scyencyi Egypskiey, ale y ten cyrkuł potoczył się do Persyi z Kambizesem. Od tego sławnego Miasta Thebae nazwało się THEBAIDA Kraina w Wyższym Egypcie leżąca, aż o Murzyńskie tykaiąca się Państwo, maiąca wielkie y szerokie lasy, w ktorych mnostwo ludzi pobożnych na kontemplacyi, Pustelnicze prowadziło życie: nie ieden ich tam tysiąc naliczylo ciekawe oko, choć się kryli głęboko, korzonkami, daktylami, śmiertelne w kościach wyschłych od Słońca opalonych konserwuiąc życie, to od Antoniego Pustelnika koło Roku 310. to od Pachomiusza około Roku 320. postanowionych, z ktorych iedni ná osobności, iako S. Onufry przebywali,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 553
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
w nas cale umartwili/ umorzyli/ i z serc naszych z gruntu wykorzenili. 6. Nie mówię tu tego/ że kto chce jako dobry Chrześcijanin z Chrystusem żołd wieść/ powinien/ i bogactwa i godności/ i uczciwe uciechy porzucić/ a ze wszytkiego się wyzuwszy/ w gruby wór obszyć/ i w dziupiu jakim pustelniczy wszczepić: lecz tego i Chrystus Pan/ i sama rzecz potrzebuje/ aby każdy nie bogactwa/ ale bogactw łakomą żądzą; nie cześć/ ale czci usilne zabieganie; nie wczasy uczciwe/ ale ciekawą wczasów lubieżność/ umartwił i ukrócił. Daleko różna rzecz jest Bogactwa/ a chciwość bogactw. Cześć/ a czci pragnienie etc
w nas cale umártwili/ umorzyli/ y z serc nászych z gruntu wykorzenili. 6. Nie mowię tu tego/ że kto chce iáko dobry Chrześćiańin z Chrystusem żołd wieść/ powinien/ y bogáctwá y godnośći/ y uczćiwe ućiechy porzućić/ á ze wszytkie^o^ się wyzuwszy/ w gruby wor obszyć/ y w dźiupiu iákim pustelniczý wszczepić: lecz tego y Chrystus Pan/ y samá rzecz potrzebuie/ áby káżdy nie bogáctwa/ ále bogactw łakomą żądzą; nie cześć/ ále czći uśilne zábiegánie; nie wczasy uczćiwe/ ále ćiekáwą wczásow lubieżność/ vmartwił y ukroćił. Dáleko rożná rzecz iest Bogáctwá/ á chćiwość bogáctw. Cześć/ á czći prágnienie etc
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 255
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688