co z języka Frygskiego znaczy chleb, jako świadczy Herodotus Lib: 2 in Eutherpe. Co albo merô casu stało się podobno, że te słowa, zdały się sonare quid simile językowi Frygskiemu; albo że dzieci od kozy karmione, beczącej, bekania tego Bec, Bec, nauczyli się. Pierwsze tedy Animal Człowiek mówi, Racjocynuje, jedno z drugiego wnosi, śpiewać różnym głosem, mogąc wszelkie nim imitować w głosach Zwierzęta i Ptaszęta.
Innych zaś Zwierząt Qnadrupedum, et Volatilium następują Głosy po łacinie, których Polacy będąc ubodzy w Ojczyste słowa, wszytkich nie mamy. Te tylko Polskie mamy Terminy Zwierzętom służące: Ryczy, beczy, piszczy, świergocze,
co z ięzyka Frygskiego znaczy chleb, iako swiadczy Herodotus Lib: 2 in Eutherpe. Co albo merô casu stało się podobno, że te słowa, zdały się sonare quid simile ięzykowi Frygskiemu; albo że dzieci od kozy kármione, beczącey, bekania tego Bec, Bec, nauczyli się. Pierwsze tedy Animal Człowiek mowi, Racyocynuie, iedno z drugiego wnosi, spiewać rożnym głosem, mogąc wszelkie nim imitować w głosach Zwierzęta y Ptaszęta.
Innych zaś Zwierząt Qnadrupedum, et Volatilium następuią Głosy po łacinie, ktorych Polacy będąc ubodzy w Oyczyste słowa, wszytkich nie mamy. Te tylko Polskie mamy Terminy Zwierzętom służące: Ryczy, beczy, piszczy, świergocze,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 85
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
vitae. ne illum senectá disolveret, mówi Augustyn Z. Lib. 14. cap. 26 de Civitate DEI. Inni zaś mniemają, że Enoch, i Eliasz w Raju bez żadnego pokarmu i napoju, owszem sine apetentia do tego obojga, suspendente DEO actionem caloris naturalis, czerstwi i zdrowi żyją per miraculum, jako racjocynują Cornelius à Lapide, Salianus, Iacobus Tirinus, wszyscy Loiolanae Militiae infracti Heròés,
Drugie Drzewo w tymże Raju będące od drugich dystyngwowane, fructu et esfectu, zwało się Arhor Scientiae Boni et Mali, albo omnium rerum, według Tyryna, które według Hebrajskich Tradycyj, Teodoreta, zdaje się być Drzewo figowe, według Roberta
vitae. ne illum senectá disolveret, mowi Augustyn S. Lib. 14. cap. 26 de Civitate DEI. Inni zaś mniemaią, że Enoch, y Eliasz w Raiu bez żadnego pokarmu y napoiu, owszem sine appetentia do tego oboyga, suspendente DEO actionem caloris naturalis, czerstwi y zdrowi żyią per miraculum, iako racyocynuią Cornelius à Lapide, Salianus, Iacobus Tirinus, wszyscy Loiolanae Militiae infracti Heròés,
Drugie Drzewo w tymże Raiu będące od drugich dystyngwowane, fructu et esfectu, zwało się Arhor Scientiae Boni et Mali, albo omnium rerum, według Tyrina, ktore według Hebrayskich Tradycyi, Teodoreta, zdaie się bydź Drzewo figowe, według Roberta
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 89
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
et ut sonat, kiedy in contra nihil obest, kiedy z takowego brania żadnej nie masz złej konsekwencyj przeciwko jakiej prawdzie Wiary Świętej Jako i tu że exprese litera Dyskuruje Pańska, o Ogrodzie Rozkoszy, toć tak rozumieć porrzeba, non anagogice ani alegóryce, Inni tandem, osobliwie Sensatiores et Recentiores na wszystkie cyrkumstancje Centoculi, tak racjocynują: Ze Wszechmocna BOGA Ręka, Adama z Damasceńskiej uformowawszy Ziemi, jako wszyscy prawie rozumieją Ojcowie Święci, stamtąd go do bliskiego miejsca rozkoszy, tojest do Raju nowo fundowanego przeniosła: Która Ziemia alias Damascena do tych czas chwalebna, supponendum, że tuż zaraz gdzieś i miejsce Rajowi olim deputowane, znajduje się w Krainie Edem
et ut sonat, kiedy in contra nihil obest, kiedy z takowego brania żadney nie masz złey konsekwencyi przeciwko iakiey prawdzie Wiary Swiętey Iako y tu że exprese litera dyszkuruie Pańska, o Ogrodzie Roskoszy, toć tak rozumieć porrzeba, non anagogicè ani allegoricè, Inni tandem, osobliwie Sensatiores et Recentiores na wszystkie cyrkumstancye Centoculi, tak racyocynuią: Ze Wszechmocna BOGA Ręka, Adama z Damasceńskiey uformowawsży Ziemi, iako wszyscy prawie rozumieią Oycowie Swięci, ztamtąd go do bliskiego mieysca roskoszy, toiest do Raiu nowo fundowanego przeniosła: Ktora Ziemia alias Damascena do tych czas chwalebna, supponendum, że tuż zaraz gdzieś y mieysce Raiowi olim deputowane, znayduie się w Krainie Edem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 92
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Arabica: De ligno Buxi (z Bukszpanu) Syriaca: De ligno Viminis: Hebrayska czyta: De lignis Copher. Które słowo Kircherowi lubo wiele Orientalnych języków umiejącemu, jest inexplicabile nie docieczone w swojej significacyi. Dlatego on rozumie, że tym terminem znaczy się każde dyzewo budowaniu sposobne. Inni zaś Autorowie, różnym inhaerendo Tłumaczeniom racjocynują, że Korab ten był wybudowany, albo z sosny, albo z cyprysu, albo z jodły, albo z laryxu alias Modrzewy, ognia i zgoilizny nie aprehendującego drzewa, albo z cedrowego. Cała Struktura Korabiu, oprócz, że delikatnie była spuszczona i spajana, jeszcze Bitumine, albo klejem Judzkim, to jast masą dziwnie
Arabica: De ligno Buxi (z Bukszpanu) Syriaca: De ligno Viminis: Hebrayska czyta: De lignis Copher. Ktore słowo Kircherowi lubo wiele Oryentalnych ięzykow umieiącemu, iest inexplicabile nie docieczone w swoiey significacyi. Dlatego on rozumie, że tym terminem znaczy się każde dizewo budowaniu sposobne. Inni zaś Autorowie, rożnym inhaerendo Tłumaczeniom racyocynuią, że Korab ten był wybudowany, albo z sosny, albo z cyprysu, albo z iodły, albo z laryxu alias Modrzewy, ognia y zgoilizny nie apprehenduiącego drzewa, albo z cedrowego. Cáła Struktura Korabiu, oprocz, że delikatnie była spuszczona y spaiana, ieszcze Bitumine, albo kleiem Iudzkim, to iast masą dziwnie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 107
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Niemiecką i Polską jednę czynią milę Świadczy i to ten wielki Doktor i tłumacz Pisma Bożego, że za jego ezasu były znaczne Relikwie tejże Wiczy, a umarł Roku Pańskiego 420.
Niektórzy Autorowie, czytając Pliniusza Naturalistę piszącego lib 5. cap: 25. że są góry wysokie na cztery mile Włoskie perpenditulariter, stąd racjocynują, że Nemroda była intencja Wieżę swoję wywyższyć na pięć mil Włoskich aby nad góry była wyższa. Tandem tę Wieżę porzuciwszy Edyficantes z konfundowani pomieszanym językiem, divisi sunt in varias Gentes; a tym czasem Fabryka ich lubo od Semiramidy była konserwowana i przyozdobiona cudnemi Ornamentami, wiatrów impetem, po większej części zrujnowana, jako świadczy Euzsebiusz
. Niemiecką y Polską iednę czynią milę Swiadczy y to ten wielki Doktor y tłumacz Pisma Bożego, że za iego ezasu były znaczne Relikwie teyże Wicży, a umarł Roku Pańskiego 420.
Niektorzy Autorowie, czytaiąc Pliniusza Naturalistę piszącego lib 5. cap: 25. że są gory wysokie na cztery mile Włoskie perpenditulariter, ztąd racyocynuią, że Nemroda była intencya Wieżę swoię wywyższyć na pięć mil Włoskich aby nad gory była wyższa. Tandem tę Wieżę porzuciwszy AEdificantes z konfundowani pomieszanym ięzykiem, divisi sunt in varias Gentes; a tym czasem Fabryka ich lubo od Semiramidy była konserwowana y przyozdobiona cudnemi Ornamentami, wiatrow impetem, po większey częsci zruynowana, iako świadczy Euzsebiusz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 112
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Światu Depozyta, Lecz się tak nie stało, bo ani po siedmdziesiąt letniej Żydów Niewoli, ani pod Nehemiaszem, ani pod Artakserksem, ani pod Machabejczykami, jako Tirynus probuje, te Skarby Światu są odkryte, ale aż przy skończeniu Świata przez Enoba i Eliasza będą rewelowane, służąc Żydów Nawróceniu do CHRYSTUSA, jako o tym racjocynują Dorotheus, Epiphanius, S. Thomas, Seranus, Rabini; Richardus á S. Victore, Rubertus, Canus, Ribera Mariana. Probatur ta sentencja i stąd, że cale z żadnego Textu Pisma S. non constat żeby Arka Pańska z innemi Depozytami, miała już po zburzeniu przez Chaldejczyków, w Domu Bożym restaurowanym znajdować
Swiatu Depozyta, Lecz się tak nie stało, bo ani po siedmdziesiąt letniey Zydow Niewoli, áni pod Nehemiaszem, ani pod Artaxerxem, ani pod Machabeyczykami, iako Tirinus probuie, te Skarby Swiatu są odkryte, ále aż przy skończeniu Swiata przez Enoba y Eliasza będą rewelowane, służąc Zydow Nawroceniu do CHRYSTUSA, iako o tym racyocynuią Dorotheus, Epiphanius, S. Thomas, Seranus, Rabini; Richardus á S. Victore, Rubertus, Canus, Ribera Mariana. Probatur ta sentencya y ztąd, że cale z żadnego Textu Pisma S. non constat żeby Arka Pańska z innemi Depozytami, miała iuż po zburzeniu przez Chaldeyczykow, w Domu Bożym restaurowanym znaydować
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. A zaś Grzegorz Turoński Biskup w Księdże de Gloria Martyrum, i Jan Toletus twierdzą u Drekseliusza, że były cztery GOZDZIE z których jeden w Adriatyckie po owe czasy dziwnie niespokojne Morze wrzucony, drugi obrócony na Szyszak, trzeci na wędzioła Konstantynowi Wielkiemu obrócony, a czwarty jest w Treworze Mieście Stołecznym Elektoratu Trewirskiego. Ciż racjocynują Autbores, że osobie Nogi Chrystusowe GOZDZMI były przybite do Krzyża, dwiema, nie jednym[...] ż O GOZDZIACH CHRYSTUSOWYCH
twierdzi Z. Justyn, i Irenaeus, i inni u Gretsera Autora, probując tego, że takie Ukrzyżowanie było konnaturalne, Prawem Rzymskim uchwalone: że też wiele jest Krucyfiksów starożytnych, cudownych, dwiema Gozdziami CHRYSTUSA przybitego
. A zaś Grzegorz Turonski Biskup w Księdże de Gloria Martyrum, y Ian Toletus twierdzą u Drexeliuszá, że były cztery GOZDZIE z ktorych ieden w Adryatyckie po owe czasy dziwnie niespokoyne Morze wrzucony, drugi obrocony na Szyszak, trzeci na wędzioła Konstantynowi Wielkiemu obrocony, a czwarty iest w Treworze Mieście Stołecznym Elektoratu Trewirskiego. Ciż racyocynuią Autbores, że osobie Nogi Chrystusowe GOZDZMI były przybite do Krzyża, dwiema, nie iednym[...] ż O GOZDZIACH CHRYSTUSOWYCH
twierdzi S. Iustyn, y Irenaeus, y inni u Gretsera Autora, probuiąc tego, że tákie Ukrzyżowanie było konnaturálne, Prawem Rzymskim uchwalone: że też wiele iest Krucyfixow starożytnych, cudownych, dwiema Gozdziami CHRYSTUSA przybitego
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ofiarę na gorze Moria. Gdzie GŁOWA, RĘKA, PALEC, Z, Jana Chrzciciela?
DOstaje mi się w wielu czytać miejscach o Częściach Ciała Z. JANA Marszałka i Chrzciciela Chrystusowego, i częste słyszę w tej materyj dyskursy, ale nie fundamentalne: dalekie te głosy od głosu wołającego na puszczy: błądzą choć o tym racjocynują który przyszedł rectas facere semitas. Nie będzie to inepta materia między przeszłemi mego dubitanciusza kwestyami i te annectere; gdzie Ciała Poprzednika Chrystusowego jaka obraca się cząstka? Godzien był tam przez Aniołów pogrzebu gdzie Mojżesz Prawodawca śmiertelnego zażywa odpoczynku: Mojżesź był Alfa Prawa, a JAN Omega tegoż: bo lex et Prophetae usq; ad
ofiarę na gorze Moria. Gdzie GŁOWA, RĘKA, PALEC, S, Iana Chrzciciela?
DOstaie mi się w wielu czytać mieyscach o Częściach Ciała S. IANA Marszałka y Chrzciciela Chrystusowego, y częste słyszę w tey materyi dyskursy, ale nie fundamentalne: dalekie te głosy od głosu wołaiącego na puszczy: błądzą choć o tym racyocynuią ktory przyszedł rectas facere semitas. Nie będzie to inepta materia między przeszłemi mego dubitanciusza kwestyami y te annectere; gdzie Ciała Poprzednika Chrystusowego iaka obraca się cząstka? Godzień był tam przez Aniołow pogrzebu gdzie Moyżesż Prawodawca śmiertelnego zażywa odpoczynku: Moyżesź był Alpha Prawa, a IAN Omega tegoż: bo lex et Prophetae usq; ad
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 150
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Gdyby Orzeł co godzina uleciał mil Niemieckich 5, to jest Włoskich 20 obleciałby Okrąg Ziemi zagodzin 1080, to jest za dni 45. Człek podróżny nie mając ni gór, ni wód, gdyby po 4 mile na dzień uchodził, obszedłby Okrąg Ziemi za lat trzy, i za dni 255. jako racjocynują Matematycy świeżsi. O DLEGŁOSC ZIEMI od NIEBA Tak concipitur
DO centrum Ziemi gdyby wykowana była studnia, i Człek w nią wpadł, toby co minuta uleciał mil Niemieckich 5 Włoskich 20. i oparłby się na centrum i dnie za minut 172. to jest zz godzin 2. i minut 32. W centrum Ziemi
. Gdyby Orzeł co godziná uleciał mil Niemieckich 5, to iest Włoskich 20 obleciałby Okrąg Ziemi zagodzin 1080, to iest zá dni 45. Człek podrożny nie maiąc ni gor, ni wod, gdyby po 4 mile na dzień uchodził, obszedłby Okrąg Ziemi za lat trzy, y za dni 255. iako racyocynuią Matematycy świeżsi. O DLEGŁOSC ZIEMI od NIEBA Tak concipitur
DO centrum Ziemi gdyby wykowana byłá studnia, y Człek w nię wpadł, toby co minuta uleciał mil Niemieckich 5 Włoskich 20. y oparłby się na centrum y dnie za minut 172. to iest zz godzin 2. y minut 32. W centrum Ziemi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 168
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. i minut 32. W centrum Ziemi ex mente Ojców Świętych, jest Piekło, w którym prędzej dusza stanie, od diabła niesiona Gdyby od dziewiątej SFERY z góry ku ziemi prostą linią kto szedł co dnia mil 20 uchodząc, tedyby od Stworzenia Świata jeszcze na ziemie nie przyszedł do tych czas. Krzysztów Klawiusz tak racjocynuje: Gdyby kto żył lat 2000 i co dnia prostej Linii drogą do Nieba wstępował, uchodząc po sto mil na dzień, za dwa tysiące lat, nie przyszedłby ad concavum firmamenti bo przez 2000 lat tylkoby uszedł 75 Milionów mil, a zaś między ziemią a Firmamentem, jest 80 Milionów mil. Młyński kamień gdyby
. y minut 32. W centrum Ziemi ex mente Oycow Swiętych, iest Piekło, w ktorym prędzey dusza stanie, od diabła niesiona Gdyby od dziewiątey SFERY z gory ku ziemi prostą linią kto szedł co dnia mil 20 uchodząc, tedyby od Stworzenia Swiata ieszcze na ziemie nie przyszedł do tych czas. Krzysżtow Klawiusz tak racyocynuie: Gdyby kto żył lat 2000 y co dnia prostey Linii drogą do Nieba wstępowáł, uchodząc po sto mil na dzien, za dwa tysiące lat, nie przyszedłby ad concavum firmamenti bo przez 2000 lat tylkoby uszedł 75 Millionow mil, a zas między ziemią a Firmamentem, iest 80 Millionow mil. Młynski kamień gdyby
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 168
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755