które jest słońca około ziemi. Lecz ten błąd masz zbity w Informacyj Cośmograficznej w liczbie XI. Było drugie zdanie Nicety Syrakuzańskiego, Heraklidesa, którzy przywłaszczali obrót, i rewolucją codniową ziemi od zachodu ku wschodowi. Jako wspacznym obrotem od wschodu ku Zachodowi codzienną widziemy rewolucją luminarzów niebieskich. Ależ i ten fałsz temiż się refutuje racjami. Bo chyba codzienny zawrót głowy cierpiecby musiał, ktoby sądził iż mieszkańców na ziemi pod Ekwatorem codzienny obrót jest na mil 5400. Gdyż cyrkuł największy cyrkumferencyj ziemi na tyle mil wynosi. Było trzecie zdanie Marsiliusza, Guildyna, Szejnera, którzy przyznawali ziemi niejakie potaczanie się, i nachylanie na tę lub owę stronę choć
ktore iest słońca około ziemi. Lecz ten błąd masz zbity w Informacyi Cosmograficzney w liczbie XI. Było drugie zdanie Nicety Syrakuzańskiego, Heraklidesa, ktorzy przywłaszczali obrot, y rewolucyą codniową ziemi od záchodu ku wschodowi. Iáko wspacznym obrotem od wschodu ku Zachodowi codzienną widziemy rewolucyą luminarzow niebieskich. Ależ y ten fałsz temiż się refutuie racyami. Bo chybá codzienny zawrot głowy cierpiecby musiał, ktoby sądził iż mieszkańcow ná ziemi pod Ekwátorem codzienny obrot iest ná mil 5400. Gdyż cyrkuł náywiększy cyrkumferencyi ziemi ná tyle mil wynosi. Było trzecie zdanie Marsiliusza, Guildyná, Szeynera, ktorzy przyznáwali ziemi nieiakie potaczanie się, y nachylanie ná tę lub owę stronę choć
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: A2
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
dąży, kto i co mówi przez niego; filakteryje wielkich rozpościera racyj, zeluje i pali się o dobro Ojczyzny: on jeden jej prawdziwy pojmuje interes, on ją jeden najbardziej miłuje. Gdzie wszyscy lub większa część ludzi zdrowego rozumu dobro widzą Ojczyzny, on szkodę, gdzie insi lekarstwo, on widzi truciznę. Reflektują i refutują go, jeżeli raczy dosłuchać kilku lub kilkunastu głosów, morduje się na repliki, ten i ów z tejże kuźni cokolwiek go poprze; na ostatek,
gdy już na tak jasne jak słońce od godnych i rozumnych posłów, urzędników, senatorów dane przeciw niemu próby i racje nie masz co mówić, wątku więcej rozumu nie
dąży, kto i co mówi przez niego; filakteryje wielkich rozpościera racyj, zeluje i pali się o dobro Ojczyzny: on jeden jej prawdziwy pojmuje interes, on ją jeden najbardziej miłuje. Gdzie wszyscy lub większa część ludzi zdrowego rozumu dobro widzą Ojczyzny, on szkodę, gdzie insi lekarstwo, on widzi truciznę. Reflektują i refutują go, jeżeli raczy dosłuchać kilku lub kilkunastu głosów, morduje się na repliki, ten i ów z tejże kuźni cokolwiek go poprze; na ostatek,
gdy już na tak jasne jak słońce od godnych i rozumnych posłów, urzędników, senatorów dane przeciw niemu próby i racyje nie masz co mówić, wątku więcej rozumu nie
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 216
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
jeszcze, cale żadnego nie mogąc upatrżyć miejsca Rajowi, rezolwowali się twierdzić, i trzymać, że Tekst Święty o Raju ma być Czy Jest? i Gdzie Jest?
ád sensus Mysticos detorquendus, tojest, że ta Historia o Raju, i o Adamie, ma się brać w sensie Duchownym, albo Alegórycznym. Tych należy refutować opinię, że Pifmo Święte brać trzeba literaliter, et ut sonat, kiedy in contra nihil obest, kiedy z takowego brania żadnej nie masz złej konsekwencyj przeciwko jakiej prawdzie Wiary Świętej Jako i tu że exprese litera Dyskuruje Pańska, o Ogrodzie Rozkoszy, toć tak rozumieć porrzeba, non anagogice ani alegóryce, Inni tandem, osobliwie
ieszcze, cale żadnego nie mogąc upatrżyć mieysca Raiowi, rezolwowali się twierdzić, y trzymać, że Text Swięty o Raiu ma bydź Czy Iest? y Gdzie Iest?
ád sensus Mysticos detorquendus, toiest, że ta Historya o Raiu, y o Adamie, ma się brać w sensie Duchownym, albo Allegorycznym. Tych należy refutować opinię, że Pifmo Swięte brać trzeba literaliter, et ut sonat, kiedy in contra nihil obest, kiedy z takowego brania żadney nie masz złey konsekwencyi przeciwko iakiey prawdzie Wiary Swiętey Iako y tu że exprese litera dyszkuruie Pańska, o Ogrodzie Roskoszy, toć tak rozumieć porrzeba, non anagogicè ani allegoricè, Inni tandem, osobliwie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 92
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pisma Z. przykładów. Anabaptiste Heretycy i Sociniani mają za wielki grzech u Chrześcijan Wojnę, rację dając, iż Chrześcijańskiemu Człekowi łagodność, dobroć, nie okrucieństwo przystoi: Ze Wojna jest zbiorem i stekiem wszelkiej nieprawości: że CHRYSTUS ją zakazał, mówiąc Piotrowi: Absconde Gladium in vaginám. Ale ta ich nierozumna i błędna nauka refutuje się sequentibus. Święty Ambroży Sermone 66. pięknie dystyngwuje, która godziwa Wojna: Non est delictum militáre, sed propter praedam dimicare peccatum est. Nie byli by na Wojnach Anieli bijący Sennacheryba: Nie wojował by był Mojżesz, Jozue, Gedeon, Samson, Królowie Judejscy, ani Machabejczykowie, ani Święty Jakub Apostoł na Saracenów
Pisma S. przykładow. Anabaptistae Heretycy y Sociniani maią za wielki grzećh u Chrzescian Woynę, racyę daiąc, iż Chrześciańskiemu Cżłekowi łagodność, dobroć, nie okrucieństwo przystoi: Ze Woyna iest zbiorem y stekiem wszelkiey nieprawości: że CHRYSTUS ią zakazał, mowiąc Piotrowi: Absconde Gladium in vaginám. Ale ta ich nierozumna y błędna nauka refutuie się sequentibus. Swięty Ambroży Sermone 66. pięknie dystyngwuie, ktora godziwa Woyna: Non est delictum militáre, sed propter praedam dimicare peccatum est. Nie byli by na Woynach Anieli biiący Sennacheriba: Nie woiował by był Moyżesz, Iozué, Gedeon, Samson, Krolowie Iudeyscy, áni Machabeyczykowie, ani Swięty Iakob Apostoł na Saracenow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 426
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w Księgach Seta przed potopem świata pisanych, które że Żydzi przyjmują, powinni im dać wiarę.
Dziesiąta probacja, że Mesjasz miał być i jest Synem Boskim, a Żydzi trzymają, że tylko takim ma być, jak Moyżesz, i Zgromadzicielem ich z świata, i Wybawicielem z niewoli: Jęcz błąd ich gruby jawnie się refutuje z Izajasza Proroka cap: 35 4. DEUS ipse veniet, et salvabit nos, tunc aperientur oculi caecorum, et aures surdorum patehunt. Otoż oczywiście patet, że Bogiem miał być i jest, DEUS ipse veniet. Tenże Prorok w Rozdziale 66 w wierszu 9 mówi: Nunquid ego, qui alios perere facio,
w Księgach Sethá przed potopem świata pisanych, ktore że Zydzi przyimuią, powinni im dać wiarę.
Dziesiąta probacya, że Messiasz miáł bydź y iest Synem Boskim, a Zydzi trzymaią, że tylko takim ma bydź, iak Moyźesz, y Zgromadzicielem ich z świáta, y Wybawicielem z niewoli: Iecz błąd ich gruby iawnie się refutuie z Izaiasza Proroká cap: 35 4. DEUS ipse veniet, et salvabit nos, tunc aperientur oculi caecorum, et aures surdorum patehunt. Otoż oczywiście patet, że Bogiem miał bydź y iest, DEUS ipse veniet. Tenże Prorok w Rozdziále 66 w wierszu 9 mowi: Nunquid ego, qui alios perere facio,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1086
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
otrzymał Rzymian. Biorąc, mówię, od kniazia Matusza, z jednegoż źrzódła książąt litewskich z domem księcia IMci kanclerza krew swoją ciągnącego, nie tego feralnego zaćmienia, ale raczej spokrewnionej originaliter światłości udzielenia a principe planetarumod księcia planet, od JOKsięcia IMci kanclerza wielkiego W. Ks. Lit., spodziewałem się.
Refutuje odpiera WYMPan surogator orszański moje jaśnie konwinkujące dowody i to próbujące, że książę IMć tak zawzięcie na nasz nastąpił honor. Nie mogę mieć wprawdzie takich — jako w sprawie sukcesyjnej albo granicznej — tam gdzie o same słowa idzie, dokumentów. Trudno mnie partykularnemu przeciwko tak wielkiemu ministrowi, i łaską zniewolić, i zemstą przerazić umiejącemu
otrzymał Rzymian. Biorąc, mówię, od kniazia Matusza, z jednegoż źrzódła książąt litewskich z domem księcia JMci kanclerza krew swoją ciągnącego, nie tego feralnego zaćmienia, ale raczej spokrewnionej originaliter światłości udzielenia a principe planetarumod księcia planet, od JOKsięcia JMci kanclerza wielkiego W. Ks. Lit., spodziewałem się.
Refutuje odpiera WJMPan surogator orszański moje jaśnie konwinkujące dowody i to próbujące, że książę JMć tak zawzięcie na nasz nastąpił honor. Nie mogę mieć wprawdzie takich — jako w sprawie sukcesyjnej albo granicznej — tam gdzie o same słowa idzie, dokumentów. Trudno mnie partykularnemu przeciwko tak wielkiemu ministrowi, i łaską zniewolić, i zemstą przerazić umiejącemu
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 583
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
ex Libro de vita coniugali, zważywszy dość scandalorum: Tam necesarium ese hominibus veneris usum, atq; cibi et potûs refectio. Z czego w noszą absurdam Heretycy consequentiam, że cale rzecz niepodobna, aby ludzie od nieczystości mogli się utrzymać. Ale nim z Pisma Z. na ich bestialski zarzut odpowiem, Pogańskiemi ich konfundujęj refutuję sentymentami. Thales spytany od Matki czemu by się nie żenił? odpowiedział Nondum ese tempus, na młodość swą składając. A jak mu lata siwizną upudrowały głowę, mówiącej Matce, aby się już teraz Małżeńskim ukontentował stanem; odpowiedział: non amplius ese tempus. Plutarchus, To ten Filozów dla moralnych cnot mógł być wstrzemiezliwym,
ex Libro de vita coniugali, zważywszy dość scandalorum: Tam necesarium ese hominibus veneris usum, atq; cibi et potûs refectio. Z czego w noszą absurdam Heretycy consequentiam, że cale rzecz niepodobna, áby ludzie od nieczystości mogli się utrzymać. Ale nim z Pisma S. na ich bestyalski zarzut odpowiem, Pogańskiemi ich konfunduięy refutuię sentymentami. Thales spytany od Matki czemu by się nie żenił? odpowiedział Nondum ese tempus, na młodość swą składaiąc. A iak mu lata siwizną upudrowały głowę, mowiącèy Matce, áby się iuż teraz Małżeńskim ukontentował stanem; odpowiedział: non amplius ese tempus. Plutarchus, To ten Filozow dla moralnych cnot mogł być wstrzemiezliwym,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 13
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
ki, i że się z piekłem potykał, bojąc się wiecznej tam śmierci. Co jest actu w księdze jego drugiej Institutionum w Rozdziale 16 i w jego Harmonii Ewangelicznej na Rozdział 26 Mateusza. A te wyliczone są jego najpryncypalnejsze błędy. Innych więcej jest, bo tysiąc czterysta errorów, z niego i Sektarzów jego zebrał i refutował Franciszek Fewardentius Minorita, Doktor Teologii w Paryskiej Akademii w księdze swej Theomachia Calvinistica, tojest wojna z Bogiem Kalwińska. Uważają, i wnoszą mądrzy znauki ladajakiej Kałwina. Ze żywot każdej Kalwinki, byle ona albo mąż jej wierzył w Chrystusa, choćby też kazirodztwem, cudzołóstwem był zmazany jest krzecielnicą, gdyż bez grzechu stamtąd pierworódnego
ki, y że się z piekłem potykał, boiąc się wieczney tam smierci. Co iest actu w księdze iego drugiey Institutionum w Rozdziale 16 y w iego Harmonii Ewangeliczney na Rozdział 26 Mateusza. A te wyliczone są iego naypryncypalneysze błędy. Innych więcey iest, bo tysiąc czterysta errorow, z niego y Sektarzow iego zebrał y refutowáł Franciszek Fewardentius Minorita, Doktor Teologii w Paryskiey Akademii w księdze swey Theomachia Calvinistica, toiest woyna z Bogiem Kalwińska. Uważaią, y wnoszą mądrzy znauki ledaiakiey Kałwina. Ze żywot każdey Kalwinki, byle ona albo mąż iey wierzył w Chrystusa, choćby też kazirodztwem, cudzołostwem był zmazany iest krzecielnicą, gdyż bez grzechu ztamtąd pierworodnego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 617
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
notami oświeciwszy, i życie jego tamże opisawszy, wydał w Dwunastu Tomach w Lugdunie Roku 1639. Ci którzy sentencyj trzymają się tego Doktora, zowią się Scotistae. Umierał w Kolonii Roku 1308. O pamięci jego cudnej piszą, że 200 argumentów proponowanych od Adwersarzów przeciw Niepokalanemu Poczeciu Najś: Panny, wszytkie porządkiem reasumował, refutował strenuissimè, mając benedykcję od Satuj Najś: w Paryżu, nad drzwiami głowę mu nachylajęcej, gdy jej prosił: Dignare me laudare te Virgo Sacrate etc. stąd Doctor Marianus rzeczony, i Victor. Co zaś z Pawła Jowiusza Historyka wyczerpnowszy Abraham Bzevius (trochę się zapomniawszy) jako by Jana tego Dunsa na złą chorobę
notami oswieciwszy, y życie iego tamże opisawszy, wydał w Dwunastu Tomach w Lugdunie Roku 1639. Ci ktorzy sentencyi trzymaią się tego Doktora, zowią się Scotistae. Umierał w Kolonii Roku 1308. O pamięci iego cudney piszą, że 200 argumentow proponowanych od Adwersarzow przeciw Niepokalanemu Poczeciu Nayś: Panny, wszytkie porządkiem reasumował, refutował strenuissimè, maiąc benedykcyę od Satuy Nayś: w Paryżu, nad drzwiami głowę mu nachylaięcey, gdy iey prosił: Dignare me laudare te Virgo Sacrate etc. ztąd Doctor Marianus rzeczony, y Victor. Co zaś z Pawła Iowiusza Historyka wyczerpnowszy Abraham Bzevius (troche się zapomniawszy) iako by Iana tego Dunsa na złą chorobę
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 626
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Zookiel, Izaaka Piliel, Mojżesza Mitatron, jako mię uczy Athanasius Kircher in Turri Babel. Rabbi Dawid Kimchi albo Chimchi, imię te od Dziada swego mający, żyjący w Hiszpanii, napisał na cały stary Testament eksplikację, trzymając się tylko sensu Literalnego, a Talmudycznego i Kabalicznego nie zarywając, w wielu jednak miejscach prawdy Chrześcijańskie refutuje. Zniego Sanctes Pagninus Dominikan Tłumacz Pisma Z: wielkie wziął Lumen i języka Hebrajskiego skarb, Gramatyki Hebrajskiej kształt, i Leksicon albo Dykcjonarz skoncypował. Żył ten Rabin około Roku 1200. Rabbi Hakkados nie co już wspomniany, przed Chrystusa Pana Narodzeniem żyjący, napisał Galerazejia, tojest Revelatorem Secretorum i wiele prorokował o Mesjaszu;
Zookiel, Izaaka Piliel, Moyżesza Mitatron, iako mię uczy Athanasius Kircher in Turri Babel. Rabbi Dawid Kimchi albo Chimchi, imię te od Dziada swego maiący, żyiący w Hiszpanii, napisał na cały stary Testament explikacyę, trzymaiąc się tylko sensu Literalnego, á Thalmudycznego y Kabalicznego nie zarywaiąc, w wielu iednak mieyscach prawdy Chrześciańskie refutuie. Zniego Sanctes Pagninus Dominikan Tłumacz Pisma S: wielkie wziął Lumen y ięzyka Hebrayskiego skarb, Grammatyki Hebrayskiey kształt, y Lexicon albo Dykcyonarz skoncypował. Zył ten Rabin około Roku 1200. Rabbi Hakkados nie co iuż wspomniany, przed Chrystusa Pana Narodzeniem żyiący, napisał Galerazeiia, toiest Revelatorem Secretorum y wiele prorokował o Messiaszu;
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 682
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754