. 91. to w Izajaszu cap. 34. exprese wspomina, a tym samym zda się stabilire zdanie trzymających existentiam Jednorożca. Ale na to odpowiedz być może takowa, że Liteta Pańska często opinioni Ludzi akomoduje się; często tychże podobieństw i komparacyj zażywa, których i Ludzie: Tak że też acuit Stylum eruditione nie reputując je jako prawdziwe, realne, ale jako vulgus credit ile w takich cyrkumstancjach, gdzie żadna nie następuje konseqwencja Świętej szkodząca Religii, albo jakie przynosząca scandalum Prawowiernym.
Probant bytności jego Autorowie rogiem tanquam cornuto Syllogismo; aut ariete, tojest wiele Historyj, et Scientiam experimentalem o rogach Jednorożcowych alegując. Paulus Iovius lib: 18.
. 91. to w Izaiaszu cap. 34. exprese wspomina, a tym samym zda się stabilire zdanie trzymáiących existentiam Iednorożca. Ale na to odpowiedz bydź może takowa, że Liteta Pańska często opinioni Ludzi akommoduie się; często tychże podobieństw y komparacyi zażywa, ktorych y Ludzie: Tak że też acuit Stylum eruditione nie reputuiąc ie iako prawdziwe, realne, ale iako vulgus credit ile w takich cyrkumstancyach, gdzie żadna nie nástępuie konseqwencya Swiętey szkodząca Religii, álbo iákie przynosząca scandalum Prawowiernym.
Probant bytności iego Autorowie rogiem tanquam cornuto Syllogismó; aut ariete, toiest wiele Historyi, et Scientiam experimentalem o rogach Iednorożcowych alleguiąc. Paulus Iovius lib: 18.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 127
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pierwsi jak te Święte Pignora szanowali, znać i stąd; iż wychodząc przed zburzeniem z Jeruzalem Miasta, wszystkie stamtąd swoje zabrali świętości, jako też i Katedrę Z. Jakuba mniejszego Biskupa 1. Jerozolimskiego Eusebius 17. Histor: cap: 14. Francuzi, FIandrowie; jak Carogród byli opanowali, za najdroższe łupy Święte ciała reputując, je zabrali do Belgium, do Francyj, Włoch. Z. Zuzanny Męczennicy Serena Święta Dioklecjana okrutnego Cesarza żona, w chustkę krew zebrała, szanowała w stancyj swojej. Na dzień wszystkich Świętych gdy Litanie śpiewano onich w Sycylii, w Mesynie mieście Relikwiarz z kośćmi Świętych sam się otwierał, po skończonych Litaniach sam się
pierwsi iak te Swięte Pignora szanowali, znać y ztąd; iż wychodząc przed zburzeniem z Ieruzalem Miasta, wszystkie ztamtąd swoie zabrali swiątości, iako też y Katedrę S. Iakuba mnieyszego Biskupa 1. Ierozolimskiego Eusebius 17. Histor: cap: 14. Francuzi, FIandrowie; iak Carogrod byli opanowali, za naydroższe łupy Swięte ciała reputuiąc, ie zabrali do Belgium, do Francyi, Włoch. S. Zuzanny Męcżennicy Serena Swięta Dioklecyana okrutnego Cesarza żona, w chustkę krew zebrała, szanowała w stancyi swoiey. Na dzień wszystkich Swiętych gdy Litanie spiewano onich w Sycylii, w Messynie mieście Relikwiarz z kośćmi Swiętych sam się otwierał, po skońcżonych Litaniach sam się
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 92
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
tercyjować sztukę przez diametr, przeć się w teraźniejszym rozdzielę chcę, aby mię klarowniej rozumieli, dlatego przez tę figurę deklaruję, która operacja jest ta, co między umiejętnymi puszkarzami ma się nazywać „tercyjowanie sztuki przez diametr”. A notuj, puszkarzu, iż mówię diametr, bo jest więcej sposobów tercyjowania. Jeśli też ty reputujesz, że masz praxim w swej powinności, potrzeba, abyś pokazał swoję doskonałość, mianowicie tego pierwszego dnia, którego będziesz egzaminowany, abyś sobie uczynił sławę, bo jeżeli pokaże się po tobie error na tym początku, będziesz oddalony od służby i ze wstydem musisz iść precz od tych, którzy cię egzaminowali. Notuj
tercyjować sztukę przez dyjametr, przeć się w teraźniejszym rozdzielę chcę, aby mię klarowniej rozumieli, dlatego przez tę figurę deklaruję, która operacyja jest ta, co między umiejętnymi puszkarzami ma się nazywać „tercyjowanie sztuki przez dyjametr”. A notuj, puszkarzu, iż mówię dyjametr, bo jest więcy sposobów tercyjowania. Jeśli też ty reputujesz, że masz praxim w swej powinności, potrzeba, abyś pokazał swoję doskonałość, mianowicie tego pierwszego dnia, którego będziesz egzaminowany, abyś sobie uczynił sławę, bo jeżeli pokaże się po tobie error na tym początku, będziesz oddalony od służby i ze wstydem musisz iść precz od tych, którzy cię egzaminowali. Notuj
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 92
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969