na ziemi Triumfy, na Niebie liczył Gwiazdy: Ex utroq; Caesar. Egipski Tron ozdobił Ptolomeus Astronomów Phaenix. W Hiszpańskim Narodzie, Alfons Kaszteli Król, nie tylko Jabłko złote Królestwa, lecz i SFERĘ piastował w ręku, Berłem i Cyrklem gloriosissimus; Astronomiczną Scjencję aby droższą uczynił Światu, osłodził złotem, to jest na restauracją i perfekcjowanie tej Nauki: Cztery kroć sto tysięcy wysypał Czerwonych Złotych. O Karolu Wielkim Cesarzu magna tantum dicenda, który jak Atlas nowy i Niebo Gwiazdziste, i Imperium Zachodnie, Mądrą wsparł Głową, Heroiczną utrzymał Ręką. Jego Succedanei Rudolphus, II. Leopoldus I. Cesarze przy Monarszyńskiej Purpurze, non erubezcebant upatrywać Astra,
na ziemi Tryumfy, na Niebie liczył Gwiazdy: Ex utroq; Caesar. Egypski Tron ozdobił Ptolomeus Astronomow Phaenix. W Hiszpańskim Národzie, Alfons Kastelli Krol, nie tylko Iabłko złote Krolestwa, lecz y SFERĘ piastował w ręku, Berłem y Cyrklem gloriosissimus; Astronomiczną Scyencyę aby droższą uczynił Swiatu, osłodził złotem, to iest na restauracyą y perfekcyowanie tey Nauki: Cztery kroć sto tysięcy wysypał Czerwonych Złotych. O Karolu Wielkim Cesarzu magna tantum dicenda, ktory iak Atlas nowy y Niebo Gwiazdziste, y Imperium Záchodnie, Mądrą wsparł Głową, Heroiczną utrzymał Ręką. Iego Succedanei Rudolphus, II. Leopoldus I. Cesarze przy Monarszyńskiey Purpurze, non erubescebant upatrywać Astra,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 172
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
accipiat pectatum, et deleatur iniquitas, et adducatur iusłitia sempiterna, et impleatur visio et Prophetia, et ungatur Sanctus Sanctorum. Tojest, jak wyjdzie siedmdziesiąt razy po siedm lat, jako sami niektórzy tłumaczą Żydzi, i Mesjaszowi aplikują. W słowach tych wyraźnie Prorokowi BÓG obiecuje, że po skończonych latach 490, rachując je od restauracyj Jerozolimy, i zakończonej niewoli Babilońskiej, aż do lat trzydziestu Chry- Argumenta o przyjściu Mesjasza przeciw Żydom
stusowych; w których ochrzczony, począł cuda czynić, i nauczać, przyjdzie Mesjasz.
Tamże Gabriel obiecuje, że dla zbawienia ludzkiego: occidetur Chrystus; nie Cyrus Król, jako Żydzi niektórzy rozumięją, ani Zorobabel Wódz Żydowski,
accipiat pectatum, et deleatur iniquitas, et adducatur iusłitia sempiterna, et impleatur visio et Prophetia, et ungatur Sanctus Sanctorum. Toiest, iak wyidzie siedmdziesiąt razy po siedm lat, iako sami niektorzy tłumaczą Zydzi, y Messiaszowi applikuią. W słowách tych wyráźnie Prorokowi BOG obiecuie, że po skończonych latach 490, rachuiąc ie od restauracyi Ierozolimy, y zakończoney niewoli Babylońskiey, aż do lat trzydziestu Chry- Argumenta o przyiściu Messiásza przeciw Zydom
stusowych; w ktorych ochrzczony, począł cuda czynić, y nauczáć, przyidzie Messiász.
Tamże Gabryel obiecuie, że dla zbawienia ludzkiego: occidetur CHRISTUS; nie Cyrus Krol, iako Zydzi niektorzy rozumięią, ani Zorobábel Wodz Zydowski,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1084
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tamże są takowe; że Miasto, i Świątnica będzie zburzona: że deficiet Hostia et Sacrificium: że w Kościele będzie Abominatio desolationis, to przez Żydów samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzów za Titusa; według Tłumaczów Pisma Z. A ta ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Żydzi obiecują restaurację i restytucję Jerozolimy, bo choć który Prorok o tej restauracyj namienia, rozumie się, albo restauracja Jerozolimy od Chaldejczyków zburzonej, albo o restauracyj Duchownej, że z Chrześcijan będzie Prawowiernych zbudowana w Niebie na wieczne czasy.
Na te Danielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc sko[...] winkowani od Chrześcijan, takiego zażywają wykrętu, że Tygodnie
tamże są tákowe; że Miásto, y Swiątnica będzie zburzoná: że deficiet Hostia et Sacrificium: że w Kościele będzie Abominatio desolationis, to przez Zydow samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzow zá Titusa; według Tłumaczow Pisma S. A tá ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Zydzi obiecuią restauracyę y restytucyę Ierozolimy, bo choć ktory Prorok o tey restauracyi namienia, rozumie się, álbo restaurácya Ierozolimy od Chaldeyczykow zburzoney, albo o restauracyi Duchowney, że z Chrześcian będzie Prawowiernych zbudowaná w Niebie na wieczne czásy.
Na te Dánielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc zko[...] winkowani od Chrześcián, takiego zażywaią wykrętu, że Tygodnie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: że deficiet Hostia et Sacrificium: że w Kościele będzie Abominatio desolationis, to przez Żydów samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzów za Titusa; według Tłumaczów Pisma Z. A ta ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Żydzi obiecują restaurację i restytucję Jerozolimy, bo choć który Prorok o tej restauracyj namienia, rozumie się, albo restauracja Jerozolimy od Chaldejczyków zburzonej, albo o restauracyj Duchownej, że z Chrześcijan będzie Prawowiernych zbudowana w Niebie na wieczne czasy.
Na te Danielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc sko[...] winkowani od Chrześcijan, takiego zażywają wykrętu, że Tygodnie te lata nie wyszły jeszcze, bo znaczą nie tygodnie dni
: że deficiet Hostia et Sacrificium: że w Kościele będzie Abominatio desolationis, to przez Zydow samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzow zá Titusa; według Tłumaczow Pisma S. A tá ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Zydzi obiecuią restauracyę y restytucyę Ierozolimy, bo choć ktory Prorok o tey restauracyi namienia, rozumie się, álbo restaurácya Ierozolimy od Chaldeyczykow zburzoney, albo o restauracyi Duchowney, że z Chrześcian będzie Prawowiernych zbudowaná w Niebie na wieczne czásy.
Na te Dánielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc zko[...] winkowani od Chrześcián, takiego zażywaią wykrętu, że Tygodnie te latá nie wyszły ieszcze, bo znaczą nie tygodnie dni
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
że w Kościele będzie Abominatio desolationis, to przez Żydów samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzów za Titusa; według Tłumaczów Pisma Z. A ta ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Żydzi obiecują restaurację i restytucję Jerozolimy, bo choć który Prorok o tej restauracyj namienia, rozumie się, albo restauracja Jerozolimy od Chaldejczyków zburzonej, albo o restauracyj Duchownej, że z Chrześcijan będzie Prawowiernych zbudowana w Niebie na wieczne czasy.
Na te Danielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc sko[...] winkowani od Chrześcijan, takiego zażywają wykrętu, że Tygodnie te lata nie wyszły jeszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, albo lat, ale tygodnie Jubileuszów
że w Kościele będzie Abominatio desolationis, to przez Zydow samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzow zá Titusa; według Tłumaczow Pisma S. A tá ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Zydzi obiecuią restauracyę y restytucyę Ierozolimy, bo choć ktory Prorok o tey restauracyi namienia, rozumie się, álbo restaurácya Ierozolimy od Chaldeyczykow zburzoney, albo o restauracyi Duchowney, że z Chrześcian będzie Prawowiernych zbudowaná w Niebie na wieczne czásy.
Na te Dánielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc zko[...] winkowani od Chrześcián, takiego zażywaią wykrętu, że Tygodnie te latá nie wyszły ieszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, álbo lat, ale tygodnie Iubileuszow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
przez Żydów samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzów za Titusa; według Tłumaczów Pisma Z. A ta ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Żydzi obiecują restaurację i restytucję Jerozolimy, bo choć który Prorok o tej restauracyj namienia, rozumie się, albo restauracja Jerozolimy od Chaldejczyków zburzonej, albo o restauracyj Duchownej, że z Chrześcijan będzie Prawowiernych zbudowana w Niebie na wieczne czasy.
Na te Danielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc sko[...] winkowani od Chrześcijan, takiego zażywają wykrętu, że Tygodnie te lata nie wyszły jeszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, albo lat, ale tygodnie Jubileuszów (o czym tu cale nie masz wzmianki
przez Zydow samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzow zá Titusa; według Tłumaczow Pisma S. A tá ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Zydzi obiecuią restauracyę y restytucyę Ierozolimy, bo choć ktory Prorok o tey restauracyi namienia, rozumie się, álbo restaurácya Ierozolimy od Chaldeyczykow zburzoney, albo o restauracyi Duchowney, że z Chrześcian będzie Prawowiernych zbudowaná w Niebie na wieczne czásy.
Na te Dánielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc zko[...] winkowani od Chrześcián, takiego zażywaią wykrętu, że Tygodnie te latá nie wyszły ieszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, álbo lat, ale tygodnie Iubileuszow (o czym tu cale nie mász wzmianki
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
aż do czasów Chrystusa Pana. Ale nie tu, ani w Judei Chrystus kazał się kłaniać BOGU, luboby w Jeruzalem należało, bo Salus ex Iudaeis est, mówi jednak, już ze mną przyszedł czas, że veri adoratores, adorabunt Patrem in Spiritu. Kościół Samarytański chcąc mieć in maiori praedicamento Samarytani, Jerozolimskiego Kościoła restauracją po Babilońskiej niewoli prepediowali Żydóm, jako świadczą Księgi 1. Esdrae cap: 4. Druga Esdrae cap: 4. et 5. Tandem najpierwsi Samarytani uwierzyli w Chrystusa, po niektórych z Żydostwa; gdyż tam Filip uczeń Apostołski Wiarę Z. opowiadał: Descendens in Civitatem Samariae, praedicabat Christum, Actor: 8.
aż do czasów Chrystusa Pana. Ale nie tu, ani w Iudei Chrystus kazał się kłániać BOGU, luboby w Ieruzalem należało, bo Salus ex Iudaeis est, mówi iednak, iuż ze mną przyszedł czas, że veri adoratores, adorabunt Patrem in Spiritu. Kościoł Samárytański chcąc mieć in maiori praedicamento Samaritani, Ierozolimskiego Kościoła restauracyą po Babylońskiey niewoli prepediowali Zydóm, iako świadcżą Księgi 1. Esdrae cap: 4. Druga Esdrae cap: 4. et 5. Tandem naypierwsi Samaritani uwierzyli w Chrystusá, po niektórych z Zydostwa; gdyż tam Filip uczeń Apostolski Wiarę S. opowiadał: Descendens in Civitatem Samariae, praedicabat Christum, Actor: 8.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 508
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, skład bogactw zrabowany, spalony, Naczynia zabrane: do takiej Miasto przyszło ruiny, że Góra Syon orana była, a miejscami zarosła, Miasto stało się mogiłą kamieni Po skończonych 70. leciech niewoli Cyrus Król Perski, Babiloński Żydom pozwolił do Ojczyzny regres, Kościół restaurować kazał Kościelne oddał naczynia w liczbie 5400. Zaczęta Kościoła restauracja, aż za Dariusza Króla, a Miasta reparowanie z pozwoleniem Arfaksada aż w lat 44. od Wyścia z niewoli, in spatio 52. dni skończona robota. Miało w ten czas Miasto swojej cyrkumferencyj staj 33. kiedy z ruin windykowane. Już z tej detencyj Babilońskiej powróciwszy-Zydzi, własnych nie mieli Królów Judejskich, tylko Perskich
, skład bogactw zrábowány, spalony, Náczyniá zabráne: do tákiey Miasto przyszło ruiny, że Gorá Syon orána była, á mieyscami zárosłá, Miasto stálo się mogiłą kámieni Po skończonych 70. leciech niewoli Cyrus Krol Perski, Babyloński Zydom pozwolił do Oyczyzny regres, Kościol restáurować kázał Kościelne oddáł náczynia w liczbie 5400. Záczętá Kościoła restáurácya, aż zá Daryuszá Krola, á Miastá repárowánie z pozwoleniem Arfaxada aż w lat 44. od Wyścia z niewoli, in spatio 52. dni skończoná robota. Miało w ten czás Miasto swoiey cirkumferencyi stay 33. kiedy z ruin windykowáne. Iuż z tey detencyi Babylonskiey powrociwszy-Zydźi, włásnych nie mieli Krolow Iudeyskich, tylko Perskich
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 526
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
to pod czas ofiarowania, to przez siedzenie między Doktorami, to Kazaniami, to wstąpieniem na ganek, gdzie był od Czarta kuszony, w nim despektowany od Faryzeuszów, z niego wyganiał ementes et vendentes: nad nim, i nad Miastem płakał, że kamień na kamieniu nie miał zostać. Co też w lat 186 po restauracyj Zorobabela, a po Narodzeniu CHRYSTUSOWYM w lat 72. stało się, kiedy Tytus Hetman na on czas Rzymski, a potym Cesarz dostał Jeruzalem, i ten Kościół nie z swojej woli, lecz Żołnierza swawolnego swawoli, spalił, zrujnowal, zrównał z ziemią, tak wiele wyciął Zy- dów, że krew przez gradusy płyneła z
to pod czás ofiárowania, to przez siedzenie między Doktorámi, to Kázániami, to wstąpieniem ná ganek, gdźie był od Czárta kuszony, w nim despektowány od Faryzeuszow, z niego wygániał ementes et vendentes: nád nim, y nád Miástem płakał, że kamień ná kamieniu nie miał zostać. Co też w lát 186 po restáuracyi Zorobabela, á po Národzeniu CHRYSTUSOWYM w lat 72. stáło się, kiedy Tytus Hetman ná on czas Rzymski, á potym Cesarz dostał Ieruzalem, y ten Kościoł nie z swoiey woli, lecz Zołnierzá swáwolnego swáwoli, spálił, zruynowál, zrownáł z źiemią, tak wiele wyciął Zy- dow, że krew przez grádusy płyneła z
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 547
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
1293.
Cysterki Fulieńskie pod Sykstusem V. Papieżem.
Charytki Zakonnice R. 1636.
Celestynki Zwiastowania Panny MARYJ fundowane R. 1604.
D.
De Poenitentia Błogosławionych Męczenników przedtym Krzyżacy od Kleta Papieża idący, od Aleks: III. reinstituti są Roku 1200, tytuł BB. Męczenników wzięli, a od Z. Cyriaka swoję restauracją R. 1266.
Dionizego Z. w Remie Kanonicy Regularni fundowani 1067.
DUCHA Z. de Saxia z razu Klerycy fundowani R. 1144. potym tytuł wzięli Kanoników Regularnych R. 1213.
Dożoloriaszowie R. 920. Deobatowie, te oba Zakony zniesione.
Dominikanie albo Zakon Kaznodziejski fundowany Roku 1216. czyli R. 1220
1293.
Cysterki Fulienskie pod Syxtusem V. Papieżem.
Charytki Zákonnice R. 1636.
Celestynki Zwiastowánia Panny MARYI fundowáne R. 1604.
D.
De Poenitentia Błogosławionych Męczennikow przedtym Krzyżacy od Kleta Papieża idący, od Alex: III. reinstituti są Roku 1200, tytuł BB. Męczennikow wzieli, á od S. Cyryaká swoię restaurácyą R. 1266.
Dionizego S. w Remie Kanonicy Regularni fundowáni 1067.
DUCHA S. de Saxia z rázu Klerycy fundowani R. 1144. potym tytuł wzieli Kanonikow Regularnych R. 1213.
Doźoloriaszowie R. 920. Deobatowie, te oba Zákony zniesione.
Dominikanie albo Zákon Káznodźieyski fundowány Roku 1216. czyli R. 1220
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 769
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746