obaczysz Gmachy/ rozmaitej do potrzeby strzelby/ i wszelakiego kosztownego Rynsztunku pełne. ROMA. Pałac dy Farnesio.
TEn Pałac Paulus Farnesius Papież III. wielkim kosztem/ od zacnych i wyśmienitych/ wystawił budynków. Poszedszy na Pałac/ obaczysz jednę wielką salę/ niezmiernej wysokości/ której wszytko pod się bicie Cyprysową/ kunsztownej i wyśmienitej rzeźby robotą położone/ tak dalece/ że jest się czemu przypatrzyć. Na tej Sali/ jest Stół kosztowny/ z marmuru i Alabastru Orientalnego/ od pereł i drogich różnych sadzony kamieni/ ze złota tkanym nakryty kobiercem/ który na 8000. szacowano i teraz szacują szkudów. Tamże wiele Książęcych i Pańskich pokojów osobliwie jeden ostatni Po
obaczysz Gmáchy/ rozmáitey do potrzeby strzelby/ y wszelákiego kosztownego Rynsztunku pełne. ROMA. Páłac di Farnesio.
TEn Páłac Paulus Farnesius Papież III. wielkim kosztem/ od zacnych y wyśmienitych/ wystáwił budynkow. Poszedszy ná Páłac/ obaczysz iednę wielką salę/ niezmierney wysokośći/ ktorey wszytko pod się bićie Cyprysową/ kunsztowney y wyśmienitey rzeźby robotą położone/ ták dálece/ że iest się czemu przypátrzyć. Ná tey Sali/ iest Stoł kosztowny/ z mármuru y Alábástru Orientálnego/ od pereł y drogich rożnych sádzony kámieni/ ze złotá tkánym nákryty kobiercem/ ktory ná 8000. szácowano y teraz szácuią szkudow. Támże wiele Xiążęcych y Páńskich pokoiow osobliwie ieden ostátni Po
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 161
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
Romulusa i Remusa karmiącą. ROMA Delicje Ziemie Włoskiej ROMA. Santa Maria Ara Caeli.
Kościół ten/ jest starożytni w prawdzie/ jednak barzo zacnego i wałnego budynku/ schód jeden o 142. stopniach mając/ stąd cały Rzym obaczysz. W kościół wszedszy/ obaczysz wierzch albo podniebienie kościelne/ barzo kosztowną i kunsztowną z drzewa rzeźbą/ dobrym wszytko wyzłocone złotem. Kościół zaś wszytek od wyśmienitych marmurowych Kolumn i słupów. Gdzie przy jednym w Chórze ołtarzu/ na jednym marmurze białym dwie obaczysz wyrażone stopy/ które po sobie (za jeden znak) ś. Michał Archanioł zostawił/ w Engelburgu na Zamku/ do pochew swój miecz kładąc/ i natychmiast zniknął
Romulusá y Remusá kármiącą. ROMA Delicye Ziemie Włoskiey ROMA. Santa Maria Ara Caeli.
KOśćioł ten/ iest stárożytni w práwdźie/ iednák bárzo zacnego y wáłnego budynku/ schod ieden o 142. stopniách máiąc/ ztąd cáły Rzym obaczysz. W kośćioł wszedszy/ obaczysz wierzch álbo podniebienie kośćielne/ bárzo kosztowną y kunsztowną z drzewá rzeźbą/ dobrym wszytko wyzłocone złotem. Kośćioł záś wszytek od wyśmienitych mármurowych Column y słupow. Gdźie przy iednym w Chorze ołtarzu/ ná iednym mármurze białym dwie obaczysz wyráżone stopy/ ktore po sobie (zá ieden znák) ś. Michał Archányoł zostáwił/ w Engelburgu ná Zamku/ do pochew swoy miecz kłádąc/ y nátychmiast zniknął
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 169
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
ludźkich, alias Kościołów, Pałaców, Budynków mieszkalnych należy, która najbardziej desudat in Columnatione, alias w wystawieniu Kolumn, proporcje i podobieństwo z Człekiem mających. Co bowiem u człeka Głowa, Nogi, Stan, Strój; to u Kolumny Stylobates, albo Postument, sam słup, i Kapitel, i ornamenta jakie, albo rzeźby na Kolumnie. Stąd Rzymskie Struktury nad Greckie zawsze Świat preferował, że te od Kolumn, a nie tamte, ozdobę i Majestatem brały. ORDyNES ARCHITEKTURY POLITYCZNEJ.
ARCHITEKCI w rysowaniu, erygowaniu Kolumn, tak desudant, jakby je dźwigali, lub kruszyli z Samsonem. Są bowiem pięciorakie Formy Kolumn, które formas pospolicie zowią,
ludźkich, alias Kosciołow, Pałacow, Budynkow mieszkalnych należy, ktora naybardziey desudat in Columnatione, alias w wystawieniu Kolumn, proporcye y podobieństwo z Człekiem maiących. Co bowiem u człeka Głowa, Nogi, Stan, Stroy; to u Kolumny Stylobates, albo Postument, sam słup, y Kapitel, y ornamenta iakie, albo rzeźby na Kolumnie. Ztąd Rzymskie Struktury nad Greckie zawsze Swiat preferował, że te od Kolumn, a nie tamte, ozdobę y Maiestatem brały. ORDINES ARCHITEKTURY POLITYCZNEY.
ARCHITEKCI w rysowaniu, erygowaniu Kolumn, ták desudant, iakby ie dzwigali, lub kruszyli z Samsonem. Są bowiem pięciorakie Formy Kolumn, ktore formas pospolicie zowią,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 229
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Dionizego konserwowana; a to na obronę i Tarczę Francuzom, prżeciw Niewiernym; Lecz że też i na Chrześcijan podtymżę wojowali znakiem, zniknęła ta Chorągiew Złotego Płomienia, i inna potym na to miejsce ufoormowana, według Historyków. FORMY kwadratowej TARCZE zowią się Tessera po Grecku, tojest kwadrzaste, CLIPEI, byli TARCZE, z rzeźbą jaką na sobie, od słówka olypios, to jest rzeźba nazwana. UMBO jest sama na Tarczy wypukłość. PELTA była Tarcza formy pół Księżycowej, jako wywodzi Bartolomaejus Cassanaeus in Katalogo Glorie Mundy. w HERBACH KOLORY co ZNACZĄ? POLA HERBOWNE albo Złotym, albo Srebrnym, lub temi siedmiu Kolorami, to jest Żółtym, Białym
. Dyonizego konserwowana; a to na obronę y Tarczę Francuzom, prżeciw Niewiernym; Lecz że też y na Chrześcian podtymżę woiowali znakiem, zniknęła ta Chorągiew Złotego Płomienia, y inna potym na to mieysce ufoormowana, według Historykow. FORMY kwadratowey TARCZE zowią się Tessera po Grecku, toiest kwadrzaste, CLIPEI, byli TARCZE, z rzeźbą iaką na sobie, od słowka olypios, to iest rzeźba nazwana. UMBO iest sama na Tárczy wypukłość. PELTA była Tarcza formy puł Xiężycowey, iako wywodzi Bartholomaeius Cassanaeus in Cathalogo Gloriae Mundi. w HERBACH KOLORY co ZNACZĄ? POLA HERBOWNE albo Złotym, albo Srebrnym, lub temi siedmiu Kolorami, to iest Zołtym, Białym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 374
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, prżeciw Niewiernym; Lecz że też i na Chrześcijan podtymżę wojowali znakiem, zniknęła ta Chorągiew Złotego Płomienia, i inna potym na to miejsce ufoormowana, według Historyków. FORMY kwadratowej TARCZE zowią się Tessera po Grecku, tojest kwadrzaste, CLIPEI, byli TARCZE, z rzeźbą jaką na sobie, od słówka olypios, to jest rzeźba nazwana. UMBO jest sama na Tarczy wypukłość. PELTA była Tarcza formy pół Księżycowej, jako wywodzi Bartolomaejus Cassanaeus in Katalogo Glorie Mundy. w HERBACH KOLORY co ZNACZĄ? POLA HERBOWNE albo Złotym, albo Srebrnym, lub temi siedmiu Kolorami, to jest Żółtym, Białym, Błękitnym, Czerwony, Zielonym, Purpurowym, Carnym bywają
, prżeciw Niewiernym; Lecz że też y na Chrześcian podtymżę woiowali znakiem, zniknęła ta Chorągiew Złotego Płomienia, y inna potym na to mieysce ufoormowana, według Historykow. FORMY kwadratowey TARCZE zowią się Tessera po Grecku, toiest kwadrzaste, CLIPEI, byli TARCZE, z rzeźbą iaką na sobie, od słowka olypios, to iest rzeźba nazwana. UMBO iest sama na Tárczy wypukłość. PELTA była Tarcza formy puł Xiężycowey, iako wywodzi Bartholomaeius Cassanaeus in Cathalogo Gloriae Mundi. w HERBACH KOLORY co ZNACZĄ? POLA HERBOWNE albo Złotym, albo Srebrnym, lub temi siedmiu Kolorami, to iest Zołtym, Białym, Błękitnym, Czerwony, Zielonym, Purpurowym, Carnym bywaią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 374
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
a w Nowym Z. PAWEŁ Pierwszy Pustelnik, życia Pustelniczego Inventores i Authores.
Mnichów Życia Z. ANTONI, HILARION, BAZYLI byli Autorami.
Peryllus wynalezca miedziąnego Woła, na dręczanie w nim Ludzi zawartych, przez palenie pod nim ognia : ale też w nim pierwszy spaJony : Docuitque suum mugire Iuvencum.
Dypelus pierwszy wymyślił Rzeźbę i wybijanie na Marmurze.
Servius Król Rzymski podał światu, aby na monecie jakie Cechy i Portrety wybijane były i Bydlęta, stąd á pecude pecunia.
Szyszaku, Kopii, Miecza Autores Lacedemonczykowie.
Dobywania Fortec przez machinę Testudynem, albo Żółwia wojennego Artemon Clazomenius : A zaś przez machinę Arietem, albo Tarana, na kształt Barana
á w Nowym S. PAWEŁ Pierwszy Pustelnik, życia Pustelniczego Inventores y Authores.
Mnichow Zycia S. ANTONI, HILARION, BAZYLI byli Autorami.
Perillus wynalezca miedziąnego Woła, ná dręczanie w nim Ludzi zawartych, przez palenie pod nim ognia : ále też w nim pierwszy spaIony : Docuitque suum mugire Iuvencum.
Dipelus pierwszy wymyślił Rzeźbę y wybiiánie ná Marmurze.
Servius Krol Rzymski podał światu, áby ná monecie iákie Cechy y Portrety wybiiáne były y Bydlęta, ztąd á pecude pecunia.
Szyszaku, Kopii, Miecza Authores Lacedemonczykowie.
Dobywania Fortec przez machinę Testudinem, álbo Zołwia woiennego Artemon Clazomenius : A záś przez máchinę Arietem, âlbo Tarána, nà kształt Barana
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 980
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Kapłanów, czyli dla pocałowania ręki od białygłowy, uciął ją sobie, ale za modlitwą ludzi, cudownie mu przyrosła.
Za Marcina V. Papieża, ad instar Niedzwiedżya, Matka dziecię powi- Dalsze o Ludziach Mirabilia. i Mnóstwie Ludu Różnego.
la, dlatego z Edyktu tegoż Ojca Z. wszędzie w Rzymie Obrazy i rzeźby Niedzwiedziów popsowane, aby Imaginacjom podobnym nie były w Matronach okazją. Bergomas Author.
Za Aleksandra VI. Matrona ex coitu cum cane, psiej postaci płód z siebie wydała, za co publiczną w Rzymie uczyniła pokutę. Teste Volaterrano.
Za Mikołaja III. Papieża, w Konstancieńskiej Diecezyj, Niewiasta Lwa porodziła. Appendix ad Vincentium
Kapłanow, czyli dla pocáłowánia ręki od białygłowy, ućiął ią sobie, ále zá modlitwą ludzi, cudownie mu przyrosłâ.
Zá Marcina V. Papieża, ad instar Niedzwiedżia, Mátkà dziecie powi- Dàlsze o Ludziach Mirabilia. y Mnostwie Ludu Roznego.
lá, dlatego z Edyktu tegoż Oyca S. wszędzie w Rzymie Obrazy y rzeźby Niedzwiedziow popsowane, áby Imáginácyom podobnym nie były w Matronâch okázyą. Bergomas Author.
Zá Alexandra VI. Matrona ex coitu cum cane, psiey postaci płod z siebie wydała, zá co publiczną w Rzymie uczyniła pokutę. Teste Volaterrano.
Zá Mikołáia III. Papieża, w Konstancieńskiey Diecezyi, Niewiasta Lwá porodziła. Appendix ad Vincentium
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 990
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
różnych instumentów, której Ściencyj jest Autorem Hermes Trismegistus, inaczej Tautus, albo Tot nazwany: stąd też tłomaczenie Hieroglifików zowie się Ars Hermeneutica, tak rzeczona od pierwszego imienia jego Hermes. Zgoła jest to Ściencja tajemna o BOGU, Aniołach, złych Duchach, i innych rzeczach nie literami i pismem, ale malowaniem, rysowaniem, rzeźbą, różnych Figur branych z Zwierząt czworonożnych, latających, pływających. item z Ziół, Drzewa, Kwiatów formowana, i miasto pisma położona ex antiquissimo et receptissimo placito, znacząc już jaką rzecz pewną distinctam od Figury, albo podobieństwa, żadnej nad tą Figurą nie dawszy inskrypcyj. Jako to palmę drzewo namalowawszy, albo wyrysowawszy na
rożnych instuméntow, ktorey Sciencyi iest Autorem Hermes Trismegistus, inaczey Thautus, albo Thot nazwany: ztąd też tłomaczenie Hieroglifikow zowie się Ars Hermeneutica, tak rzeczona od pierwszego imienia iego Hermes. Zgoła iest to Sciencya táiemna o BOGU, Aniołach, złych Duchach, y innych rzeczách nie literami y pismem, ale malowaniem, rysowaniem, rzeźbą, rożnych Figur branych z Zwierząt czworonożnych, lataiących, pływáiących. item z Zioł, Drzewa, Kwiatow formowana, y miasto pisma położona ex antiquissimo et receptissimo placito, znacząc iuż iaką rżecz pewną distinctam od Figury, albo podobieństwa, żadney nad tą Figurą nie dawszy inskrypcyi. Iako to palmę drzewo namalowawszy, albo wyrysowawszy na
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1153
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Hieroglifikiem zwycięstwa.
Temi i podobnemi Figurami Hieroglificznemi rzeczy Niebieskie, Duchowne. Polityczne, i długie Historię, wyrażali Starożytni, osobliwie Egipcjanie, jako się daje widzieć na Obeliszku, albo Kolumnie Ramesesa Króla Egipskiego, do Rzymu z Egiptu wielkim sumptem sprowadzonej, teraz przed Kościołem Z. Jana in Laterano stojącej, po której śliczną Egipską rzeźbą przed Narodzeniem Chrystusowym 1297 Lat, trzema Kolumnami od dołu do góry popisano Hieroglificznemi charakterami, tojest takiemi, o jakich tu tak długo traktuję, które ex parte. X. Atanazy Kircher eksplikuje Oedypi Egiptiaci Tomo III, gdzie jeżeli się podoba, wolno lectorem oculum obrócić. Ja Obeliszek ten opisałem tu gruntownie, czyniąc opisanie
Hieroglifikiem zwycięstwa.
Temi y podobnemi Figurami Hieroglificznemi rzeczy Niebieskie, Duchowne. Polityczne, y długie Historyę, wyrażali Starożytni, osobliwie Egypcyanie, iako się daie widzieć na Obeliszku, albo Kolumnie Ramesesa Krola Egypskiego, do Rzymu z Egyptu wielkim sumptem sprowadzoney, teraz przed Kościołem S. Iana in Laterano stoiącey, po ktorey śliczną Egypską rzeźbą przed Narodzeniem Chrystusowym 1297 Lat, trzema Kolumnami od dołu do gory popisano Hieroglificznemi charakterami, toiest takiemi, o iakich tu tak długo traktuię, ktore ex parte. X. Atanazy Kircher explikuie Oedypi AEgyptiaci Tomo III, gdzie ieżeli się podoba, wolno lectorem oculum obrocić. Ia Obeliszek ten opisáłem tu gruntownie, czyniąc opisanie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1159
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
co większa na ostatnią Religii Świętej potrzebę Milion Czerwonych Złotych ex parsimonia sua zebranych w Zamku Z. Anioła lokował CHRYSTUSOWI PANU i Apostołom jego konsekrowawszy. LORET gdzie Domek jest N. PANNY LORETAŃSKIEJ, Iure Civitatis nadał, Biskupa fundował, czyli potwierdził od Piusa II. fundowanego. Tamże do Bramy Kościelnej drzwi sprawił miedziane z osobliwą rzeźbą i inwencją, kosztujące 40. tysięcy Czerwonych złotych, teste Tursellino. Papieża tego Facta et Dicta różni Autorowie w wielkich opisali Tomach, tam odsyłam Curiosos. EUROPA. Series Papieżów niektórych
KLEMENS VIII. exaltatus Roku 1591: odebrał następujące Elogium na Marmurze w Zamku Rzymskim S. Angeli.
Eridani Imperio, Clemens et Pace per
co większa ná ostatnią Religii Swiętey potrzebę Million Czerwonych Złotych ex parsimonia sua zebránych w Zamku S. Anioła lokował CHRYSTUSOWI PANU y Apostołom iego konsekrowáwszy. LORET gdźie Domek iest N. PANNY LORETANSKIEY, Iure Civitatis nádał, Biskupa fundował, czyli potwierdźił od Piusa II. fundowánego. Tamźe do Brámy Kościelney drzwi spráwił miedźiane z osobliwą rzeźbą y inwencyą, kosztuiące 40. tysięcy Czerwonych złotych, teste Tursellino. Papieża tego Facta et Dicta rożni Autorowie w wielkich opisali Tomach, tam odsyłam Curiosos. EUROPA. Series Papieżow niektorych
KLEMENS VIII. exaltatus Roku 1591: odebráł następuiące Elogium ná Marmurze w Zamku Rzymskim S. Angeli.
Eridani Imperio, Clemens et Pace per
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 157
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746