, także za Zygmunta III. Roku 1607. podobnaż Konstytucja stanęła, żeby Biskupi Polscy do Skarbu Koronnego, a Litewscy do Litewskiego wypłacali Annaty pod karą dwoistej summy, ale z kondycją że pierwej Król miał wyrobić z Rzymu konsens na to, ale że do tąd konsensu nie masz, Biskupi zawsze musza płacić Rzymowi za Sakrę wzamiast Annat, tak jako i insi Prałaci lub Kanonicy w Rzymskiej kolacyj bierący Beneficja. O OPACTWACH w PolscE.
KIedy Wiara Z. znacznie się rozmnażać zaczęła w Królestwie Polskim, Monarchowie Polscy słysząc po innych Państwach o Świętych Ludziach, którzy porzuciwszy Świat na Pustelniczych umartwieniach założyli zbawienie dusz swoich, i tym samym przykładem wielu zbawienia
, także za Zygmunta III. Roku 1607. podobnaż Konstytucya staneła, żeby Biskupi Polscy do Skarbu Koronnego, á Litewscy do Litewskiego wypłacali Annaty pod karą dwoistey summy, ale z kondycyą że pierwey Król miał wyrobić z Rzymu konsens na to, ale że do tąd konsensu nie masz, Biskupi zawsze musza płaćić Rzymowi za Sakrę wzamiast Annat, tak jako i inśi Prałaći lub Kanonicy w Rzymskiey kollacyi bierący Beneficya. O OPACTWACH w POLSZCZE.
KIedy Wiara S. znacznie śię rozmnażać zaczéła w Królestwie Polskim, Monarchowie Polscy słysząc po innych Państwach o Swiętych Ludźiach, którzy porzućiwszy Swiat na Pustelniczych umartwieniach założyli zbawienie dusz swoich, i tym samym przykładem wielu zbawienia
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 190
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
Mysterio Missae lib 3. cap 2. Chrysost Hom: 60 S. Greg. 1. 4. Dial. cap. 55. Za umarłe Mszą Z. odprawiać zwyczaj w Kościele katolickiem jeszcze od Apostołów ss. podany. S. Bona. in Psal. 21. O godnym przygotowaniu się do przyjęcia N. Sakr. Kazanie Trzecie. KAZANIE TRZECIE, O godnym przygotowaniu się do przyjęcia Naświętszego Sakramentu.
Probet autem seipsum homo, et sic de pane illo edat. 1. Cor. 2.
SPodobawszy sobie Pan Bóg lud Izraelski/ Chrześcijanie w Panu Bogu mili/ chciał między nimi obecnie mieszkać w Świątnicy na to zrobionej/ jako o
Mysterio Missae lib 3. cap 2. Chrysost Hom: 60 S. Greg. 1. 4. Dial. cap. 55. Zá vmárłe Mszą S. odpráwiáć zwyczay w Kośćiele kátholickiem ieszcze od Apostołow ss. podány. S. Bona. in Psal. 21. O godnym przygotowániu się do przyięćia N. Sákr. Kazánie Trzećie. KAZANIE TRZECIE, O godnym przygotowániu się do przyięćia Naświętszego Sákrámentu.
Probet autem seipsum homo, et sic de pane illo edat. 1. Cor. 2.
SPodobawszy sobie Pan Bog lud Izráelski/ Chrześćiánie w Pánu Bogu mili/ chćiał między nimi obecznie mieszkáć w Swiątnicy ná to zrobioney/ iáko o
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 48
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
. 2. Paralip cap. 2. Guerr: Abb: ser: de Ascẽ: Serce nasze jest Kościołem Ducha Z. D. Hieron: in Epist: ad CelantiãCelantiam 1. Cor: 4. Z jakim przygotowaniem i intencyją ma kapłan przystępować do Mszej Z. O godnym przygotowaniu się do przyjęcia N. Sakr. 1. Mach: 4. Święci ludzie strzegli się być kapłanami, niegodnemi się tak wielkiego urzędu rozumiejąc. Pisanus. lib: 2. Conformit: Fructu. 27. Confiteor czemu kapłan mówi przystępując do ołtarza. I czemu Lauabo inter etc. Habacuc: 1. Psal. 18. Psal: 31. 2
. 2. Paralip cap. 2. Guerr: Abb: ser: de Ascẽ: Serce násze iest Kośćiołem Duchá S. D. Hieron: in Epist: ad CelantiãCelantiam 1. Cor: 4. Z iákim przygotowaniem y intencyią ma kápłan przystępowáć do Mszey S. O godnym przygotowániu się do przyięćia N. Sákr. 1. Mach: 4. Swięći ludźie strzegli się być kápłánámi, niegodnemi się ták wielkiego vrzędu rozumieiąc. Pisanus. lib: 2. Conformit: Fructu. 27. Confiteor czemu kápłan mowi przystępuiąc do ołtarzá. Y czemu Lauabo inter etc. Habacuc: 1. Psal. 18. Psal: 31. 2
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 53
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
. mają przypuszczać. Chrysos HõHom: 83. in Matt. D. Ambr ser: 6. in cap: Matth: 8. D. Basil: Hom: 1. de Bapt: Kapłani przyjmując do kościoła Heretyki pytać się naprzód mają jeśli że są krzczonemi. O godnym przygotowaniu się do przyjęcia N. Sakr. D. Hilar: in Euãg: Matth: cap. 26. Exod: 12. Pierwej się trzeba okrzcic niżeli do stołu Pańskiego przystępować. WTÓRA CZĘŚĆ. Jako wierni wszyscy mają się przygotowywać, do przyjęcia Naświętszego Sakramentu.
IZ siła jest niedbałych Katolików/ a ile w Ojczyźnie naszej/ gdzie i wolność zbytnia panuje
. máią przypuszczáć. Chrysos HõHom: 83. in Matt. D. Ambr ser: 6. in cap: Matth: 8. D. Basil: Hom: 1. de Bapt: Kápłáni przyimuiąc do kośćiołá Heretyki pytáć się naprzod maią ieśli że są krzczonemi. O godnym przygotowániu się do przyięćia N. Sákr. D. Hilar: in Euãg: Matth: cap. 26. Exod: 12. Pierwey się trzeba okrzćic niżeli do stołu Pánskiego przystępowác. WTORA CZĘŚĆ. Iáko wierni wszyscy máią się przygotowywáć, do przyięćia Naświętszego Sákrámentu.
IZ śiłá iest niedbáłych Kátholikow/ á ile w Oyczyznie nászey/ gdźie y wolność zbytnia pánuie
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 53
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
LUC: D. Bern: ser: in Caena Domini To: 3. D. Bern: To 2. ser: in Caena Dom: Dion: Carthus: ser: 4 de Euch: Jako się człowiek katolicki ma przygotowywać do Komunii świętej. Psal: 21. O godnym przygotowaniu się do przyjęcia N. Sakr. Exod: 15. S. German: Lib de Theorema; Ec. cleast: Czemu kapłan schyliwszy się po Elewacyjej Kanon mówi Exodi. 3. Caf: co się z Żydowskiego rozumie. D Ambr Lect: 12. in Psal: 118. D. Bern: Hom: 4. In Euãg: Missus
LUC: D. Bern: ser: in Caena Domini To: 3. D. Bern: To 2. ser: in Caena Dom: Dion: Carthus: ser: 4 de Euch: Iáko się człowiek katholicki ma przygotowywáć do Communiey świętey. Psal: 21. O godnym przygotowániu się do przyięćia N. Sákr. Exod: 15. S. German: Lib de Theorema; Ec. cleast: Czemu kápłan zchyliwszy się po Elewácyiey Canon mowi Exodi. 3. Caph: co się z Zydowskiego rozumie. D Ambr Lect: 12. in Psal: 118. D. Bern: Hom: 4. In Euãg: Missus
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 57
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Focjańskie błędy, aż na Ruś za Teopempta Metropolity Kijowskiego zawitał; który Kościół Z. Zofii w Kijowie poświęcił. Mędrsi niemi się brzydzili, Klątew Papieską na Cerulariusza w Kijowie publikowali. O Schizmie Rusi
Około Roku 1143 gdy się Schizma na Wschodzie pokazała, i błędy Saraceńskie; Duchowieństwo Ruskie nie dopuściło się wdawać do Carogrodu po Sakrę, po Michale Metropolicie Ruskim, Klemensowi z Smolatycza Metropolicie Kijowskiemu, ale Episkopowie w Kościele Z. Zofii z Rzymską go poświęcili wiadomością, a prezentą Izasława Jednowładcy Ruskiego, około Roku 1146 wkładając nań Głowę Z. Klemensa. Co samo znaczyło, iż byli podlegli Głowie Kościoła Biskupowi Rzymskiemu. Nie mogło co innego znaczyć:
Focyańskie błędy, aż na Ruś za Teopempta Metropolity Kiiowskiego zawitał; ktory Kòścioł S. Zofii w Kiiowie poświęcił. Mędrsi niemi się brzydzili, Klątew Papieską na Cerulariusza w Kiiowie publikowali. O Schizmie Rusi
Około Roku 1143 gdy się Schizma na Wschodzie pokazała, y błędy Saraceńskie; Duchowieństwo Ruskie nie dopuściło się wdawać do Carogrodu po Sakrę, po Michale Metropolicie Ruskim, Klemensowi z Smolatycza Metropolicie Kiiowskiemu, ale Episkopowie w Kościele S. Zofii z Rzymską go poświęcili wiadomością, á prezentą Izasława Iednowładcy Ruskiego, około Roku 1146 wkładaiąc nań Głowę S. Klemensa. Co samo znaczyło, iż byli podlegli Głowie Kościoła Biskupowi Rzymskiemu. Nie mogło co innego znaczyć:
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. 1633 i prosił Braci Klasztoru Dermańskiego, będąc tam Archimandrytą, aby mu dano owo Breve, albo list Papieski rozgrzeszający od Schizmy; W tym skonał. W pięć godzin znalazłszy list on, po śmierci dano mu w prawą rękę między wielki i mały palec, ścisnął go, aż wydrzeć nie możono. Na probę szukano Sakry od Patriarchy Carogrodzkiego, błędnego na Rusi Teofana owego, danej nieboszczykowi na Arcybiskupstwo Połockie, w drugą mu rękę kładziono, umknął jej, palce w pięść złożywszy. Przybył Józef Rutski Metropolita w Niedziel 14 pod posłuszeństwem Stolicy Rzymskiej puścić kazał Breve, przeczytał głośno, znowu mu oddał, a on ścisnął mocno. Z Cudów Jozofata
. 1633 y prosił Braci Klasztoru Dermańskiego, będąc tam Archimandrytą, aby mu dano owo Breve, albo list Papieski rozgrzeszaiący od Schizmy; W tym skonał. W pięć godzin znalazłszy list on, po śmierci dano mu w prawą rękę między wielki y mały palec, ścisnął go, aż wydrzeć nie możono. Na probę szukáno Sakry od Patryarchy Carogrodzkiego, błędnego na Rusi Teofana owego, daney nieboszczykowi na Arcybiskupstwo Połockie, w drugą mu rękę kładziono, umknął iey, palce w pięść złożywszy. Przybył Iozef Rutski Metropolita w Niedziel 14 pod posłuszeństwem Stolicy Rzymskiey puścić kazał Breve, przeczytał głośno, znowu mu oddał, á on ścisnął mocno. Z Cudow Iozofata
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 15
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
przeczytana nemine contradicente o pospolitym ruszeniu, sine ulla exceptione przydano tantum de bonis terrestribus contra assensum totique Reipublice, więc i dawniejsze statuta i konstytucyje anni 1567, 1569 i 1576 o annatach reassumi powinne, które od ichm. arcybiskupów, biskupów na obronę Rzpltej do kwarty powinny być oddane in ea quantitate, jako do Rzymu od sakrów płacą.
3. - - aby punktualna płaca hiberny z dóbr duchownych currat, ma być taryfa każdego biskupstwa czyli opactwa specyfikując partykularne wsie i miasteczka spisana cum coaequatione łanów według taryf duchownych, merae fundationis regiae, per diaeceses, exceptis mere iure terrestri gaudentibus, i do grodów proprii districtus podana.
4. Także pogłównego duchownych
przeczytana nemine contradicente o pospolitym ruszeniu, sine ulla exceptione przydano tantum de bonis terrestribus contra assensum totique Reipublicae, więc i dawniejsze statuta i konstytucyje anni 1567, 1569 i 1576 o annatach reassumi powinne, które od ichm. arcybiskupów, biskupów na obronę Rzpltej do kwarty powinny być oddane in ea quantitate, jako do Rzymu od sakrów płacą.
3. - - aby punktualna płaca hiberny z dóbr duchownych currat, ma być taryfa każdego biskupstwa czyli opactwa specyfikując partykularne wsie i miasteczka spisana cum coaequatione łanów według taryf duchownych, merae fundationis regiae, per diaeceses, exceptis mere iure terrestri gaudentibus, i do grodów proprii districtus podana.
4. Także pogłównego duchownych
Skrót tekstu: PunktaDuchRzecz
Strona: 270
Tytuł:
Punkta z instrukcyi województw, ziem i powiatów ...
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
teksty sejmowe
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1720
Data wydania (nie wcześniej niż):
1720
Data wydania (nie później niż):
1720
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Rzeczpospolita w dobie upadku 1700-1740. Wybór źródeł
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Gierowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
których się dopiero mówiło; Matt. 5. Tob: 12. Isai: 49. 2. Cor. 4 SPOSÓB Jako możemy uszanować CHRYSTUSA w Naśw: Sakramencie.
ILektoć przyszedszy do Kościoła sw. lubo też Cerkwie Bożej w jedności ś. Kościołem Rzymskim będącej; tylekroć uczyniwszy pokłon CHrystusowi JEzusowi Bogu swemu w Naśw: Sakr: sercem i usty mówić: Adoruję cię CHryste JEzu Zbawicielu mój wspołeczności onej niegdy adoracji którąć w człowieczeństwie twoim naświętszym/ BOga Ojca twego (a osobliwie w Ogrojcu Getsemani padszy na kolana naprzód/ a potym na twarz przenaświętszą) z najgłębszą pokorą/ najwyższą uczciwością/ i największą miłocią i żarliwością chwały jego świętej/ i zbawienia
ktorych się dopiero mowiło; Matt. 5. Tob: 12. Isai: 49. 2. Cor. 4 SPOSOB Iáko możemy uszanowáć CHRYSTVSA w Naśw: Sakramenćie.
ILektoć przyszedszy do Kośćiołá sw. lubo też Cerkwie Bożey w iednośći ś. Kośćiołem Rzymskim będącey; tylekroć vczyniwszy pokłon CHrystusowi IEzusowi Bogu swemu w Naśw: Sakr: sercem y vsty mowić: Adoruię ćię CHryste IEzu Zbáwićielu moy wspołecznośći oney niegdy adoratiey ktorąć w człowieczenstwie twoim náświętszym/ BOgá Oycá twego (á osobliwie w Ogroycu Getsemani pádszy ná koláná náprzod/ á potym ná twarz przenáświętszą) z naygłębszą pokorą/ naywyższą vczćiwośćią/ y naywiększą miłoćią y żarliwośćią chwáły iego świętey/ y zbáwienia
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 107
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
. tysięcy bitnego Ludu, i ma na Morzu swoję Flotę. Ma potestatem et authoritatem cały Świat Katolicki excitare ad arma swoją perswazją słuszną ex motivo Religioniz, albo przez Bullę Cruciatae, albo przez Konsylium, Principes Christiano-Catholicos animując na obronę Kościoła Świętego i Religii.
Ma i Skarby swoje ze znacznych Prowentów, Eleemozyn, z Sakrów; ale te zawsze na Kościoły, Szpitale, różne Fundacje, na Wojny Święte Munifica spargit manu, tak dalece, że może śmiele mówić: Argentum et Aurum, non est mihi; Dispersit dedit Pauperibus, etc. Nie wystawuje złotych sobie Cielców z Izraelitami; anizło tych Bałwanków z Michasem, ani złotych Pałaców ż Krezusem
. tysięcy bitnego Ludu, y ma ná Morzu swoię Flotę. Ma potestatem et authoritatem cały Swiat Katolicki excitare ad arma swoią perswázyą słuszną ex motivo Religionis, albo przez Bullę Cruciatae, albo przez Koncilium, Principes Christiano-Catholicos animuiąc ná obronę Kościoła Swiętego y Religii.
Ma y Skarby swoie ze znácznych Prowentow, Eleemozyn, z Sakrow; ále te záwsze ná Kościoły, Szpitale, rożne Fundacye, ná Woyny Swięte Munifica spargit manu, ták dalece, że może śmiele mowić: Argentum et Aurum, non est mihi; Dispersit dedit Pauperibus, etc. Nie wystawuie złotych sobie Cielcow z Izràélitami; ánizło tych Bałwankow z Michasem, ani złotych Pałacow ż Krezusem
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 167
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746