. Ego solos mihi Heros arbitror Iouem Progenitorem meum et solium Scytharum Regium. Ja sobie nie poczytam za Pany jeno Jowisza Przodka mego, a jedyny Tron Scytów Królewski. to jest jeno pokolenie z Polacha/ (którego Jowiszem zowie) a obranie go siedzieć na Tronie Scytyckim. Z Tronem zawsze po społu chodziły Korona i Sceptron, jako same słowa uczą: bo wiedząc co jest Szczep, a widząc też co jest Tron abo Drzrzon jawno jest/ że Sceptron rozumie się virga tremoris, to jest rózga drżrzenia: wszczepiona w pień Tronu Scytyckiego/ aby nie zwiędła na wieki. Stądże Psalmista mówi o Tronie i brle. 44. Tron twój
. Ego solos mihi Heros arbitror Iouem Progenitorem meum et solium Scytharum Regium. Ia sobie nie poczytam za Pany ieno Iowisza Przodka mego, a iedyny Thron Scythow Krolewski. to iest ieno pokolenie z Poláchá/ (ktorego Iowiszem zowie) á obránie go śiedźieć ná Thronie Scythyckim. Z Thronem záwsze po społu chodźiły Korona y Sceptron, iáko sáme słowá vczą: bo wiedząc co iest Szczep, á widząc też co iest Thron ábo Drzrzon iáwno iest/ że Sceptron rozumie się virga tremoris, to iest rozgá drżrzenia: wszczepiona w pień Thronu Scythyckiego/ áby nie zwiędła ná wieki. Ztądże Psálmistá mowi o Thronie y brle. 44. Thron twoy
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 59
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
a jedyny Tron Scytów Królewski. to jest jeno pokolenie z Polacha/ (którego Jowiszem zowie) a obranie go siedzieć na Tronie Scytyckim. Z Tronem zawsze po społu chodziły Korona i Sceptron, jako same słowa uczą: bo wiedząc co jest Szczep, a widząc też co jest Tron abo Drzrzon jawno jest/ że Sceptron rozumie się virga tremoris, to jest rózga drżrzenia: wszczepiona w pień Tronu Scytyckiego/ aby nie zwiędła na wieki. Stądże Psalmista mówi o Tronie i brle. 44. Tron twój Boże na wieki wieków, rózga porządku, rózga królestwa twego, które królestwo Boże iż nie jeno Duchowne jest Kościoła świętego/ ale też
a iedyny Thron Scythow Krolewski. to iest ieno pokolenie z Poláchá/ (ktorego Iowiszem zowie) á obránie go śiedźieć ná Thronie Scythyckim. Z Thronem záwsze po społu chodźiły Korona y Sceptron, iáko sáme słowá vczą: bo wiedząc co iest Szczep, á widząc też co iest Thron ábo Drzrzon iáwno iest/ że Sceptron rozumie się virga tremoris, to iest rozgá drżrzenia: wszczepiona w pień Thronu Scythyckiego/ áby nie zwiędła ná wieki. Ztądże Psálmistá mowi o Thronie y brle. 44. Thron twoy Boże na wieki wiekow, rozga porządku, rozga krolestwa twego, ktore krolestwo Boże iż nie ieno Duchowne iest Kośćiołá świętego/ ále też
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 59
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Raju postanowione) dla tegoż to miejsce/ tak temu jako i owemu służy: iż rózgi władzej ich trwać będą na ziemi/ aż do skończenia świata. Korona zaś słowo zepsowane jest/ z Polachowego Cardrzrzona jakoby Carowdrżenie: bo póki rzeczy świata nie były pomieszane/ tedy ją jeno sami Panowie świata nosili/ jako i Sceptronu sami tylko używali. Którzy iż kilku pod sobą Carów abo Cesarzów mieli/ z tąd ozdobę głowy swojej Polach przezwał Czardrzrzona, żeby Caro- wie wszyscy przed nią drżrzeli. I dla tegoż jeno trzy szczyty były na Koronie Polachowej jako i trzy strzały w jego Sceptronie na znak postrachu Azji Afryce i Europie/ a nad to
Ráiu postánowione) dla tegoż to mieysce/ ták temu iáko y owemu służy: iż rozgi władzey ich trwáć będą ná źiemi/ áż do skończenia świátá. Koroná záś słowo zepsowáne iest/ z Poláchowego Cardrzrzona iákoby Cárowdrżenie: bo poki rzeczy światá nie były pomieszáne/ tedy ią ieno sámi Pánowie świátá nośili/ iáko y Sceptronu sámi tylko vżywáli. Ktorzy iż kilku pod sobą Cárow ábo Cesárzow mieli/ z tąd ozdobę głowy swoiey Polách przezwał Czardrzrzona, żeby Cáro- wie wszyscy przed nią drżrzeli. Y dla tegoż ieno trzy szczyty były ná Koronie Poláchowey iáko y trzy strzały w iego Sceptronie ná znák postráchu Azyey Aphryce y Europie/ á nád to
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 59
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
/ tedy ją jeno sami Panowie świata nosili/ jako i Sceptronu sami tylko używali. Którzy iż kilku pod sobą Carów abo Cesarzów mieli/ z tąd ozdobę głowy swojej Polach przezwał Czardrzrzona, żeby Caro- wie wszyscy przed nią drżrzeli. I dla tegoż jeno trzy szczyty były na Koronie Polachowej jako i trzy strzały w jego Sceptronie na znak postrachu Azji Afryce i Europie/ a nad to i prawnego ich czasu potrzeby podbijania; które się za starych wieków najwięcej strzałami działy. Z tądże utrapiony złym językiem Dawid prosił od Boga starania go/ władzą tego Polachowego Szczepdrżrzonu, to jest Świeckiej zwierzchności. mówiąc Psal. 119. Strzały mocnego ostre, z węglami
/ tedy ią ieno sámi Pánowie świátá nośili/ iáko y Sceptronu sámi tylko vżywáli. Ktorzy iż kilku pod sobą Cárow ábo Cesárzow mieli/ z tąd ozdobę głowy swoiey Polách przezwał Czardrzrzona, żeby Cáro- wie wszyscy przed nią drżrzeli. Y dla tegoż ieno trzy szczyty były ná Koronie Poláchowey iáko y trzy strzały w iego Sceptronie ná znák postráchu Azyey Aphryce y Europie/ á nád to y práwnego ich czásu potrzeby podbijánia; ktore się zá stárych wiekow naywięcey strzałámi dźiały. Z tądże vtrapiony złym ięzykiem Dawid prośił od Bogá staránia go/ władzą tego Polachowego Szczepdrżrzonu, to iest Swieckiey zwierzchnośći. mowiąc Psal. 119. Strzały mocnego ostre, z węglami
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 59
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
, z węglami wyniszczającemi (bo na pomstę onego węgla spalonej Panochy/ wynalezione było od Polacha/ którego Żydzi Mogiem lubo Mocnym/ abo potężnym zowią) jakoby rzekł: spuść Boże na zły język/ władzą onej rozdrażnionej zapalczywości Mogą abo Goga, co Egipcjany i Babilończyki ustromił. A niech proszę nikt nie mowie że takowy Sceptron/ nie Polachowem ale Jowiszowem zowią/ bo to jeden był Olan abo Hellech lubo Hellen, i Móg abo Góg, potym Polach/ Baal, Tanauus. Herkules, i Jowisz rzeczony. Co i z tego samego dosyć jawno jest/ iż pomieniony przesławny Król niegdy Polski abo Szczycioński Idantyrsus w odpowiedzi Dariuszowi/ przodka swego
, z węglami wynisczaiącemi (bo ná pomstę onego węgla zpaloney Pánochy/ wynáleźione było od Polachá/ ktorego Zydźi Mogiem lubo Mocnym/ ábo potężnym zowią) iákoby rzekł: zpuść Boże ná zły ięzyk/ władzą oney rozdrażnioney zápálczywośći Moga ábo Goga, co Egypcyány y Bábylończyki vstromił. A niech proszę nikt nie mowie że tákowy Sceptron/ nie Poláchowem ále Iowiszowem zowią/ bo to ieden był Olán ábo Hellech lubo Hellen, y Mog ábo Gog, potym Polách/ Baal, Tanauus. Hercules, y Iowisz rzeczony. Co y z tego sámego dosyć iáwno iest/ iż pomieniony przesławny Krol niegdy Polski ábo Szczyćioński Idanthyrsus w odpowiedźi Dáryuszowi/ przodká swego
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 59
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
kto inszy tylko ten Polach/ potym był i Tanausem przezwany: a Idantyrsus nikogo nie mógł zwać przodkiem swoim jeno Tanausa pierwszego w Europie (według wszystkich) Króla Scytyckiego: tedyć rzecz jest oczywista/ iż nie kogo inszego mógł zwać Jowiszem/ jeno tego to Polacha/ co go Żydzi Mogiem abo Gogiem zowią. Zaczym Sceptron Jowiszów własny jest Polski/ i takiegoby mieli Królowie Polscy zażywać; jako i nie dać się zwać Królami ale Panami świata/ według zwyczaju Przodków ich przed przyjęciem Wiary ś. Z tądże czytamy o Władysławie I. iż nie chciał być Królem zwany/ ale jako Przodkowie jego Panem. Których iż omamieni Łaciną Książętami zowią/ rzecz
kto inszy tylko ten Polách/ potym był y Tánausem przezwány: á Idánthyrsus nikogo nie mogł zwać przodkiem swoim ieno Tánausá pierwszego w Europie (według wszystkich) Krolá Scytyckiego: tedyć rzecz iest oczywista/ iż nie kogo inszego mogł zwáć Iowiszem/ ieno tego to Polachá/ co go Zydźi Mogiem ábo Gogiem zowią. Záczym Sceptron Iowiszow własny iest Polski/ y tákiegoby mieli Krolowie Polscy záżywáć; iáko y nie dáć się zwáć Krolámi ále Pánámi świátá/ według zwyczáiu Przodkow ich przed przyięćiem Wiáry ś. Z tądże czytámy o Włádysłáwie I. iż nie chćiał bydź Krolem zwány/ ále iáko Przodkowie iego Pánem. Ktorych iż omamieni Láćiną Xiążętámi zowią/ rzecz
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 59
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
1691. beł drukowny) gdzie mówi Miecislaus Monárchá Poloniae, primus Christianus factus, etc. to jest/ Mieczysław Monarcha Polski, pierwszy Chrześcijaninem został. A o jego synie Boleslaus Chobry primus Rex Poloniae etc. to jest Bolesław Chabry pierwszy Król Polski etc. Tak tedy Polach. VIII. Pan świata/ w Koronę i Sceptron ustrojony: siadszy na Tronie świata/ naprzód Babilon zburzył: i za to nowego tytułu Baal miasto Bał jakoby straszny walecznik nabeł. Czego jak się łacno dorachować. Rzecz pewna jest/ iż Baal nastarsze bęło Bożyszcze Syryjskie/ któremu Ninus w Babilonie bałwan beł wystawił. Rzetelnie też mówią Sabellicus i Geneb. lib. 1
1691. beł drukowny) gdźie mowi Miecislaus Monárchá Poloniae, primus Christianus factus, etc. to iest/ Mieczysław Monarcha Polski, pierwszy Chrześćianinem został. A o iego synie Boleslaus Chobry primus Rex Poloniae etc. to iest Bolesław Chabry pierwszy Krol Polski etc. Ták tedy Polách. VIII. Pan świátá/ w Koronę y Sceptron vstroiony: śiadszy ná Thronie świátá/ naprzod Bábylon zburzył: y zá to nowego tytułu Baal miásto Bał iákoby strászny walecznik nábeł. Czego iák się łácno doráchowáć. Rzecz pewná iest/ iż Báál nastársze bęło Bożyscze Syriyskie/ ktoremu Ninus w Babylonie báłwan beł wystáwił. Rzetelnie też mowią Sabellicus y Geneb. lib. 1
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 64
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
niego abo tego Polaków nazwane. Wywód Historycki Czego żaden inszy Naród nie pokaże; Rozdzielene Bóstwa Polaksowego. co znaczy. Po uchwałach pomienionego Sejmu. Polach VIII. Pan świata. Tron Koronę i Sceptrõ wynalazł. Szczeropolskie słowa. Stądże niegdy nawiet- Jedynowłasnego Państwa świata. sza przysięga była przez Tron Scytcki. Zktórym Korona i Sceptron zawsze chodzili. Sceptron co za słowo. Korona co za słowo. Wywód Historycki Korona i Sceptron jakie były Polachowe. Taki Sceptron Jowiszowym zowią. bo Polach był Jowiszem nazwany. Takiego Sceptronu mieli Jedynowłasnego Państwa świata. by Królowie Polscy zażywać. których Przodki Panami zwano. abo Principes w pierwotny sens nie Książętami ale Panami świata
niego ábo te^o^ Polakow názwáne. Wywod Historycki Czego żaden inszy Narod nie pokaże; Rozdźielene Bostwá Polaxowego. co znáczy. Po vchwałách pomienionego Seymu. Polách VIII. Pan świátá. Thron Koronę y Sceptrõ wynálazł. Sczeropolskie słowá. Ztądże niegdy nawiet- Iedynowłasnego Páństwá świátá. sza przyśięgá byłá przez Thron Scytcki. Zktorym Koroná y Sceptron záwsze chodźili. Sceptron co zá słowo. Koroná co zá słowo. Wywod Historycki Korona y Sceptron iákie były Polachowe. Táki Sceptron Iowiszowym zowią. bo Polách był Iowiszem názwány. Tákiego Sceptronu mieli Iedynowłasnego Páństwá świátá. by Krolowie Polscy záżywáć. ktorich Przodki Pánámi zwano. ábo Principes w pierwotny sens nie Xiążętámi ále Pánámi świáta
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 61
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
nazwane. Wywód Historycki Czego żaden inszy Naród nie pokaże; Rozdzielene Bóstwa Polaksowego. co znaczy. Po uchwałach pomienionego Sejmu. Polach VIII. Pan świata. Tron Koronę i Sceptrõ wynalazł. Szczeropolskie słowa. Stądże niegdy nawiet- Jedynowłasnego Państwa świata. sza przysięga była przez Tron Scytcki. Zktórym Korona i Sceptron zawsze chodzili. Sceptron co za słowo. Korona co za słowo. Wywód Historycki Korona i Sceptron jakie były Polachowe. Taki Sceptron Jowiszowym zowią. bo Polach był Jowiszem nazwany. Takiego Sceptronu mieli Jedynowłasnego Państwa świata. by Królowie Polscy zażywać. których Przodki Panami zwano. abo Principes w pierwotny sens nie Książętami ale Panami świata. których mędrsi podzisiejszemu
názwáne. Wywod Historycki Czego żaden inszy Narod nie pokaże; Rozdźielene Bostwá Polaxowego. co znáczy. Po vchwałách pomienionego Seymu. Polách VIII. Pan świátá. Thron Koronę y Sceptrõ wynálazł. Sczeropolskie słowá. Ztądże niegdy nawiet- Iedynowłasnego Páństwá świátá. sza przyśięgá byłá przez Thron Scytcki. Zktorym Koroná y Sceptron záwsze chodźili. Sceptron co zá słowo. Koroná co zá słowo. Wywod Historycki Korona y Sceptron iákie były Polachowe. Táki Sceptron Iowiszowym zowią. bo Polách był Iowiszem názwány. Tákiego Sceptronu mieli Iedynowłasnego Páństwá świátá. by Krolowie Polscy záżywáć. ktorich Przodki Pánámi zwano. ábo Principes w pierwotny sens nie Xiążętámi ále Pánámi świáta. ktorych mędrśi podźiśieyszemu
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 61
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
. co znaczy. Po uchwałach pomienionego Sejmu. Polach VIII. Pan świata. Tron Koronę i Sceptrõ wynalazł. Szczeropolskie słowa. Stądże niegdy nawiet- Jedynowłasnego Państwa świata. sza przysięga była przez Tron Scytcki. Zktórym Korona i Sceptron zawsze chodzili. Sceptron co za słowo. Korona co za słowo. Wywód Historycki Korona i Sceptron jakie były Polachowe. Taki Sceptron Jowiszowym zowią. bo Polach był Jowiszem nazwany. Takiego Sceptronu mieli Jedynowłasnego Państwa świata. by Królowie Polscy zażywać. których Przodki Panami zwano. abo Principes w pierwotny sens nie Książętami ale Panami świata. których mędrsi podzisiejszemu zowią Monarchami Wywód Historycki Tak ustrojony Polach/ Babylõ zburzywszy nazwany beł Baal.
. co znáczy. Po vchwałách pomienionego Seymu. Polách VIII. Pan świátá. Thron Koronę y Sceptrõ wynálazł. Sczeropolskie słowá. Ztądże niegdy nawiet- Iedynowłasnego Páństwá świátá. sza przyśięgá byłá przez Thron Scytcki. Zktorym Koroná y Sceptron záwsze chodźili. Sceptron co zá słowo. Koroná co zá słowo. Wywod Historycki Korona y Sceptron iákie były Polachowe. Táki Sceptron Iowiszowym zowią. bo Polách był Iowiszem názwány. Tákiego Sceptronu mieli Iedynowłasnego Páństwá świátá. by Krolowie Polscy záżywáć. ktorich Przodki Pánámi zwano. ábo Principes w pierwotny sens nie Xiążętámi ále Pánámi świáta. ktorych mędrśi podźiśieyszemu zowią Monárchámi Wywod Historycki Ták vstroiony Polách/ Bábylõ zburzywszy názwány beł Baál.
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 62
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633