, panie, Fraszki to tu: szkoda by czasu psować na nie. Rzeczesz: więcej go pismo niż czytanie bierze. Szczera prawda, że w inszej pół godziny mierze, Przez które je przeczytasz, w inszej lat dziesiątek, Przez które się pisały: jest w tygodniu piątek; W roku marzec odmienny; znalazło się schizma W dwunastu apostolech; i między me pisma Że też i fraszki weszły, tak wyprawnej roli Nie masz, gdzie by w pszenicy nie było kąkoli. Wżdy i te ujdą w korcu; różne też i zęby: Jednym mąka, a drugim należą otręby; Bowiem i te nie same tylko świnie jedzą: Słychałem od
, panie, Fraszki to tu: szkoda by czasu psować na nie. Rzeczesz: więcej go pismo niż czytanie bierze. Szczera prawda, że w inszej pół godziny mierze, Przez które je przeczytasz, w inszej lat dziesiątek, Przez które się pisały: jest w tygodniu piątek; W roku marzec odmienny; znalazło się schizma W dwunastu apostolech; i między me pisma Że też i fraszki weszły, tak wyprawnej roli Nie masz, gdzie by w pszenicy nie było kąkoli. Wżdy i te ujdą w korcu; różne też i zęby: Jednym mąka, a drugim należą otręby; Bowiem i te nie same tylko świnie jedzą: Słychałem od
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 207
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
nie takie pieszczochy Posyłał Pan do pogan otrzepować prochy. Do pogan, nie chrześcijan, gdzie zdjąwszy maszkarę,
W każdym wierzącym święte cnoty żywią wiarę. Źle by Chrystus na świecie, rzekszy prawdę, gościół, Gdyby w was samych jego miał zawisnąć kościół I dopiero się począł, gdy (sto lat nie minie) Wasze schizma od Lutra porze się w Socynie. Ani to wiara, idąc za swej głowy szumem, Nic nie wierzyć, tylko to, co pojmiesz rozumem. Czemuż to rozumowi wbrew Abraham wierzy, Że go Bóg jako piasek pomorski rozszerzy, Choć mu zarznie ofiarą jedynego syna? Toć to wiary natura, że nasz rozum ścina
nie takie pieszczochy Posyłał Pan do pogan otrzepować prochy. Do pogan, nie chrześcijan, gdzie zdjąwszy maszkarę,
W każdym wierzącym święte cnoty żywią wiarę. Źle by Chrystus na świecie, rzekszy prawdę, gościół, Gdyby w was samych jego miał zawisnąć kościół I dopiero się począł, gdy (sto lat nie minie) Wasze schizma od Lutra porze się w Socynie. Ani to wiara, idąc za swej głowy szumem, Nic nie wierzyć, tylko to, co pojmiesz rozumem. Czemuż to rozumowi wbrew Abraham wierzy, Że go Bóg jako piasek pomorski rozszerzy, Choć mu zarznie ofiarą jedynego syna? Toć to wiary natura, że nasz rozum ścina
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 215
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
Testament święty. Że Bóg ten świat z niczego jednym słowem stworzy, Wierzą z wami i Żydzi, choć to rozum morzy; Stąd ci dawni poganie, nim się Chrystus rodził, I Plato, i Sokrates stąd Boga dochodził. Że Chrystus z martwych powstał, przy tym i my byśmy, I najgorszych chrześcijan umierały schizmy. Wierzcież z nami i dalej, rozumem się samym Nie wiążący, że Jezus był przed Abrahamem, Że kwoli nam w dziewiczy żywot wstąpił z nieba, Że nam swe ciało daje pod osobą chleba. Wielki rozum i prostą ma do nieba drogę: Bogu wierzyć, choć pojąć rozumem nie mogę. A gdy chcecie
Testament święty. Że Bóg ten świat z niczego jednym słowem stworzy, Wierzą z wami i Żydzi, choć to rozum morzy; Stąd ci dawni poganie, nim się Chrystus rodził, I Plato, i Sokrates stąd Boga dochodził. Że Chrystus z martwych powstał, przy tym i my byśmy, I najgorszych chrześcijan umierały schizmy. Wierzcież z nami i dalej, rozumem się samym Nie wiążący, że Jezus był przed Abrahamem, Że kwoli nam w dziewiczy żywot wstąpił z nieba, Że nam swe ciało daje pod osobą chleba. Wielki rozum i prostą ma do nieba drogę: Bogu wierzyć, choć pojąć rozumem nie mogę. A gdy chcecie
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 215
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
jej — od maty, Swieszczennikowi treba że na pered daty?” Gdy się niewiadomością nieboga wymierza, Na koniec pozwoli się nauczyć pacierza. Co gdy onejże powie przed mężem minuty, Jako zgrzeszyła, jakiej dostała pokuty: „Milcz — rzecze jej — nowe to teraz katechizmy.” Więc że kiermasz wedle ich następował schizmy, Sama kneszów napiekła, on też zabił skopa; Krótko mówiąc, częstował zaprosiwszy popa. A potem duży garniec postawiwszy moczu, Poi go. Skosztowawszy, rzecze pop: „Nie choczu.” Toż chłop: „Z tej to winnice trunek, co za winę Braliście z niej od mojej żonki dziesięcinę.
jej — od maty, Swieszczennikowi treba że na pered daty?” Gdy się niewiadomością nieboga wymierza, Na koniec pozwoli się nauczyć pacierza. Co gdy onejże powie przed mężem minuty, Jako zgrzeszyła, jakiej dostała pokuty: „Milcz — rzecze jej — nowe to teraz katechizmy.” Więc że kiermasz wedle ich następował schizmy, Sama kneszów napiekła, on też zabił skopa; Krótko mówiąc, częstował zaprosiwszy popa. A potem duży garniec postawiwszy moczu, Poi go. Skosztowawszy, rzecze pop: „Nie choczu.” Toż chłop: „Z tej to winnice trunek, co za winę Braliście z niej od mojej żonki dziesięcinę.
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 356
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
Starostwo Grodowe Mścisławskie: Niegrodowe Radomyślskie, Krzyczewskie, Korszańskie, etc.
4to. Sejmikuje w Mścisławiu, obiera dwóch Posłów i dwóch Deputatów.
5to. Ma za Herb Pogonią na Chorągwi złotej w czerwonym polu. Senatorów dwóch Krzesłowych: Wojewodę i Kasztelana Mścisławskiego. Miasta inne oprócz Stołecznego są te: Mohylów nad Dnieprem, tu Schizma swego ma Biskupa. Ekonomia Mohylowska należy do Dóbr Stołowych Królewskich. Krzyczew, Bobrów, Radomyśl. etc. O Województwie Mińskim. Z.
1mo. Rzeki znaczniejsze są te: pod numer. 28 Berezyna, ciągnie się przez całe Województwo Mińskie i wpada w Dniepr. Dniepr zarywa część tegoż Województwa, Soza, Prypeć
Starostwo Grodowe Mścisławskie: Niegrodowe Radomyślskie, Krzyczewskie, Korszańskie, etc.
4to. Seymikuie w Mścisławiu, obiera dwoch Posłow y dwoch Deputatow.
5to. Ma za Herb Pogonią na Chorągwi złotey w czerwonym polu. Senatorow dwoch Krzesłowych: Woiewodę y Kasztelana Mścisławskiego. Miasta inne oprocz Stołecznego są te: Mohylow nad Dnieprem, tu Schizma swego ma Biskupa. Ekonomia Mohylowska należy do Dobr Stołowych Krolewskich. Krzyczew, Bobrow, Radomyśl. etc. O Woiewodztwie Mińskim. Z.
1mo. Rzeki znacznieysze są te: pod numer. 28 Berezyna, ciągnie się przez całe Woiewodztwo Mińskie y wpada w Dniepr. Dniepr zarywa część tegoż Woiewodztwa, Soza, Prypeć
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 211
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
. Piąte odszczepieństwo mówią/ stało się za Grzegorza I. Biskupa Rzymskiego dla tytułu/ Powszechny. O tym co mam rzec nad to/ co sam tenże Grzegorz mówi/ że imię ono (a to nie o gołym nazwisku/ ale z ambicją władze samowładnej złączonym rozumiej) jest nowe/ imię niesłychane/ które hardości schizmę w Cerkiew Bożą wprowadza/ Imię niezbożne/ którym się Antychrystusów poseł będzie tytułował/ którego wszelki/ ktokolwiek (z pychy z hardości) w Cerkwi Bożej szuka/ niebieską Ojczyznę (według złotosłownego Teologa) traci/ na to zezwalam i ja/ tych mężów zdania i ja pieczętuję. Godzien zaiste Jan on Konstantynopolski był napominania/
. Piąte odszcżepieństwo mowią/ stáło się zá Grzegorzá I. Biskupá Rzymskiego dla tytułu/ Powszechny. O tym co mam rzec nád to/ co sam tenże Grzegorz mowi/ że imię ono (á to nie o gołym nazwisku/ ále z ambicyą władze sámowładney złącżonym rozumiey) iest nowe/ imię niesłycháne/ ktore hárdośći schizmę w Cerkiew Bożą wprowadza/ Imię niezbożne/ ktorym się Antychrystusow poseł będźie titułował/ ktorego wszelki/ ktokolwiek (z pychy z hárdośći) w Cerkwi Bożey szuka/ niebieską Oycżyznę (według złotosłownego Theologá) tráći/ ná to zezwalam y ia/ tych mężów zdánia y ia piecżętuię. Godźien záiste Ian on Konstántinopolski był nápominánia/
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 88
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
, Damaszku, w Alepie, gdzie dla Katolików są Franciszkanie, Kapucyni, Karmelici, Jezuici. Na Gorze KARMELU, jest Klasztor z Kościołem Najśw: Panny sub cura OO. Karmelitów. Na Gorze LIBANU i cyrkumferencyj sto-milnej, jest Patriarcha Z. Antoniego, mający Biskupów i Opatów, pod sobą Chrześcijan Maronitów, ale Schizmą zarażonych.
W GEORGII są OO Kapucyni, w Albanii Georgiańskiej Prowincyj, są OO. Dominikanie, często przez Persów z tamtąd wygnani. W Kamanis pracują OO, Augustianie i Kapucyni W Turkomannii alias Armenii Większej było przed tym Arcy Biskupów koło 19. Biskupów koło 87 i teraz jest Patriarcha Ormiański. Po Miastach tamecznych, znajdują
, Damaszku, w Alepie, gdzie dla Katolikow są Franciszkanie, Kapucyni, Karmelici, Iezuici. Na Gorze KARMELU, iest Klasztor z Kosciołem Nayśw: Pánny sub cura OO. Karmelitow. Na Gorze LIBANU y cyrkumferencyi sto-milney, iest Patryarcha S. Antoniego, maiący Biskupow y Opatow, pod sobą Chrześcian Maronitow, ale Schizmą zarażonych.
W GEORGII są OO Kapucyni, w Albanii Georgiańskiey Prowincyi, są OO. Dominikanie, często przez Persow z tamtąd wygnani. W Kamanis pracuią OO, Augustianie y Kapucyni W Turkomannii alias Armenii Większey było przed tym Arcy Biskupow koło 19. Biskupow koło 87 y teráz iest Patryarcha Ormiański. Po Miástach tamecznych, znayduią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1013
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wojnę dostała się, iskierkom w płomień wybuchnąć nie dopuszczają, i tak gasnąć muszą, albo już wygasły.
W AFRYKAŃSKICH Krajach, RELIGII Chrześcijańskiej takowe było incrementum. Czarni w Afryce prawda Obywatele, ale Chrztu Z. wodą obmyci już dawno, byle nie byli sues ad volutabrum. Prym tu ma Imperator Abyssiński Chrześcijanin, Jęcz Schizmą Grecką i Dioskora herezją zarażony. Wiara Święta tam przez Eunucha Królowy Kandacis zaniesiona. Wiele tam jest i O Wierze Katoltckiej
prawdziwybh Katolików, Królestwu Tungitańskiemu zanieśli znajomość BOGA XX Jan Nunnius, i Ludwik Konsalvius Roku 1548. Królestwu Kongo, X Jerzy Waskwez, X. Alfons Mendez przez jeden Rok 1628 odwiódł Murzynów od Schizmy do
woynę dostała się, iskierkom w płomień wybuchnąć nie dopuszczaią, y tak gásnąć muszą, albo iuż wygasły.
W AFRYKANSKICH Kraiach, RELIGII Chrześciańskiey takowe było incrementum. Czarni w Afryce prawda Obywatele, ale Chrztu S. wodą obmyći iuż dáwno, byle nie byli sues ad volutabrum. Prym tu ma Imperator Abyssinski Chrzescianin, Iecz Schizmą Grecką y Dioskora herezyą zárażony. Wiara Swięta tam przez Eunucha Krolowy Kandacis zaniesiona. Wiele tam iest y O Wierze Katoltckiey
prawdziwybh Katolikow, Krolestwu Tungitanskiemu zanieśli znaiomość BOGA XX Ian Nunnius, y Ludwik Konsalvius Roku 1548. Krolestwu CONGO, X Ierzy Waskwez, X. Alfons Mendez przez ieden Rok 1628 odwiodł Murzynow od Schizmy do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1016
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Jęcz Schizmą Grecką i Dioskora herezją zarażony. Wiara Święta tam przez Eunucha Królowy Kandacis zaniesiona. Wiele tam jest i O Wierze Katoltckiej
prawdziwybh Katolików, Królestwu Tungitańskiemu zanieśli znajomość BOGA XX Jan Nunnius, i Ludwik Konsalvius Roku 1548. Królestwu Kongo, X Jerzy Waskwez, X. Alfons Mendez przez jeden Rok 1628 odwiódł Murzynów od Schizmy do Świętej z Rzymem Unii więcej niżeli sto tysięcy.
W Królestwie ANGOLI, Wiara Z, zajaśniała Roku 1558 1560 W Imperium MONOMATAPA, zbawienna opowiedziana Nauka przez X. Konsalwa Sylweirę około Roku 1561 Teraz na tym Dworze Mahometanizmem, a jeszcze bardziej Paganizmem zarażonym obmierzła Chrześcijańska Wiara, przecież in gratiam Luzytanów tolerarur, grube Pogaństwo i
Iecz Schizmą Grecką y Dioskora herezyą zárażony. Wiara Swięta tam przez Eunucha Krolowy Kandacis zaniesiona. Wiele tam iest y O Wierze Katoltckiey
prawdziwybh Katolikow, Krolestwu Tungitanskiemu zanieśli znaiomość BOGA XX Ian Nunnius, y Ludwik Konsalvius Roku 1548. Krolestwu CONGO, X Ierzy Waskwez, X. Alfons Mendez przez ieden Rok 1628 odwiodł Murzynow od Schizmy do Swiętey z Rzymem Unii więcey niżeli sto tysięcy.
W Krolestwie ANGOLI, Wiara S, zaiaśniała Roku 1558 1560 W Imperium MONOMATAPA, zbawienna opowiedziana Nauka przez X. Konsalwa Sylweirę około Roku 1561 Teraz na tym Dworze Machometanizmem, a ieszcze bardziey Paganizmem zárażonym obmierzła Chrześciańska Wiara, przecież in gratiam Luzytanow tolerarur, grube Pogaństwo y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1017
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. wPrusach Brandenburskich i Polskich, w Inflanciech Polskich, Szwedzkich, Moskiewskich.
W niektórych Krajach Europy, jest Religia Katolicka i Kalwińska, alias w Helwecyj, tojest Szwajczarach, w Recyj, Sabaudii, w Julii, w Kliwii, i w Moutium Księstwach. W innych Krajach jest mikstura Religii Katolickiej. Luterskiej i Greckiej Schizmy, jako to poniekąd w Polsce, w Litwie, w Węgrzech; (gdzie też są relikwie piekielne Arianiśmi) w Siedmiogrodzkiej Ziemi, na Rusi Czerwonej, na Ukrainie, Wołoszczyźnie, Ziemi Multańskiej. O Wierze Katolickiej.
W Państwach następujących, Katolicka Wiara i Schizma ma miejsce, to jest w Sklawonii, w Dalmacyj,
. wPrusach Brandeburskich y Polskich, w Inflanciech Polskich, Szwedzkich, Moskiewskich.
W niektorych Kraiach Europy, iest Religia Katolická y Kalwinska, alias w Helwecyi, toiest Szwáyczarach, w Recyi, Sabaudii, w Iulii, w Kliwii, y w Moutium Xięstwach. W innych Kraiach iest mixtura Religii Katolickiey. Luterskiey y Greckiey Schizmy, iako to poniekąd w Polszcze, w Litwie, w Węgrzech; (gdzie też są relikwie piekielne Arianismi) w Siedmigrodzkiey Ziemi, na Rusi Czerwoney, na Ukrainie, Wołoszczyznie, Ziemi Multańskiey. O Wierze Katolickiey.
W Państwách następuiących, Katolická Wiára y Schizma má mieysce, to iest w Sklawonii, w Dalmacyi,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1019
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755