. gnieżnieński prymas koronny Wężyk. Jaśnie wieleb. imć ks. biskup kujawski Łubieński. Jaśnie wieleb. imć. ks. płocki Łubieński.
Świątobliwe popioły, oddawając ziemi, Słowy nad ambrozją i kanar słodszemi. Lub wdzięczną historią o przeszłej żałobie, Lub skarżysz się na fata przy królewskim grobie, Lub na upór i ciche sektarze, Fortuny Następujesz, i wzajem porażasz pioruny, Żarliwy o oboje, gdzieby co nie w klubie, Albo ku pospolitej chyliło się zgubie. Tyś mistrzem swej fortuny, i na cnocie twojej Wszystka ta dziś ozdoba jako świetna stoi! A co drugim fortunę Lucyna gotową, Tobie przyszło o niebo uderzyć się głową,
. gnieżnieński prymas koronny Wężyk. Jaśnie wieleb. jmć ks. biskup kujawski Łubieński. Jaśnie wieleb. jmć. ks. płocki Łubieński.
Świątobliwe popioły, oddawając ziemi, Słowy nad ambrozyą i kanar słodszemi. Lub wdzięczną historyą o przeszłej żałobie, Lub skarżysz się na fata przy królewskim grobie, Lub na upór i ciche sektarze, Fortuny Następujesz, i wzajem porażasz pioruny, Żarliwy o oboje, gdzieby co nie w klubie, Albo ku pospolitej chyliło się zgubie. Tyś mistrzem swej fortuny, i na cnocie twojej Wszystka ta dziś ozdoba jako świetna stoi! A co drugim fortunę Lucyna gotową, Tobie przyszło o niebo uderzyć się głową,
Skrót tekstu: TwarSRytTur
Strona: 73
Tytuł:
Zbiór różnych rytmów
Autor:
Samuel Twardowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1631 a 1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1661
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Drukarnia "Czasu"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1861
. Świadkiem tego jest przy inszych i ona (jako ją sam X. Skarga zowie) złota Tertullianowa/ imieniem wszystkich Chrześcijan/ na zadane im w niewinności potwarzy/ obrona albo iustificatio, Świadkiem i on wielce przykładny żywot potężnego prawdziwej wiary Defensora i wielkiego Cerkiewnego Filara Afhanasiusza ś. którego ani scriptami/ ani dysputaciami niezbożni Ariuszowi sektarze przewyciężyć nie mogąc/ różne a szkarade/ ku ohydzie i obelżeniu jego/ potwarzy zmyślali/ miedzy któremi były i te/ jakoby niewiaste jedną/ będąc u niej gościem/ kmyśli swej plugawej zniewolić. I jakoby swemu Klerykowi Arseniusowi rękę/ na czynienie Czarnoksięstwa/ uciąć miał/ a na podparcie tego swego udania ręki gdzieś
. Swiádkiem tego iest przy inszych y oná (iáko ią sam X. Skárgá zowie) złota Tertulliánowa/ imieniem wszystkich Chrześćian/ ná zádane im w niewinnośći potwarzy/ obroná álbo iustificatio, Swiádkiem y on wielce przykłádny żywot potężnego prawdźiwey wiáry Defensorá y wielkiego Cerkiewnego Filará Afhánásiuszá ś. ktorego áni scriptámi/ áni disputáciámi niezbożni Ariuszowi sektarze przewyćiężyć nie mogąc/ rozne á szkáráde/ ku ohydźie y obelżeniu ie^o^/ potwarzy zmyśláli/ miedzy ktoremi były y te/ iákoby niewiáste iedną/ będąc v niey gośćiem/ kmyśli swey plugáwey zniewolić. Y iákoby swemu Clerikowi Arseniusowi rękę/ ná cżynienie Cżárnokśięstwá/ vćiąć miał/ á ná podpárćie tego swego vdánia ręki gdźieś
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 26
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
temi krótkiemi słowy zawarł. A z tych potym czterech Doktorów kościelnych najprzedniejszych/ poślednie Concilia, abo zgromadzenia Biskupów Katolickich/ torem przodków swoich idąc/ i Concilia pierwsze w całości zachowując/ objaśniły wiernym wszytkim/ gdy się różnych Herezyj namnożyło/ jako mają o Trójcy świętej wierzyć/ i jako ją przed Pogany/ Żydami/ i Sektarzami wszelkiemi wyznawać. Naprzód tedy Concilium Lateraneńskie mówi: . Po tym ConciliũKonsylium Toletańskie Czwarte. Stad potym prawo duchowne rozkazując wiernym/ jako mają o Trójcy Przenaświętszej trzymać/ tak zaraz na początku mówi: Opuszczę tu tysiąc Doktorów kościelnych/ zgodliwie pismy swojemi Trójcę Przenaświętszą wyznawających/ jako ich we trzy Tomy z pilnością zebrał Bernardus Paksillus
temi krotkiemi słowy záwárł. A z tych potym czterech Doktorow kośćielnych nayprzednieyszych/ poślednie Concilia, ábo zgromádzenia Biskupow Kátholickich/ torem przodkow swoich idąc/ y Concilia pierwsze w cáłośći záchowuiąc/ obiáśniły wiernym wszytkim/ gdy się rożnych Herezyi námnożyło/ iáko maią o Troycy świętey wierzyć/ y iako ią przed Pogány/ Zydámi/ y Sektarzámi wszelkiemi wyznáwáć. Naprzod tedy Concilium Láteráneńskie mowi: . Po tym ConciliũConcilium Toletańskie Czwarte. Ztad potym práwo duchowne roskázuiąc wiernym/ iako máią o Troycy Przenaświętszey trzymáć/ ták záraz na początku mowi: Opuszczę tu tyśiąc Doktorow kośćielnych/ zgodliwie pismy swoiemi Troycę Przenaświętszą wyznáwáiących/ iako ich we trzy Tomy z pilnośćią zebrał Bernardus Paxillus
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 21
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Bellony Amantior, dla tego Żołd Żołnierski, na uczonych chciał obrócić.
5. LEO II z ZENONEM
6. ZENO Isáuricus sam panuje: Jego Hasło: Malo nodo, malus cuneus. Basiliscus Państwo chciał mu wydrzeć
7. ZENO II ramiona sobie pogrysłszy, żywcem pogrzebiony.
8. ANASTAZJUSZ I Katolik, potym Eutichesa nauki Sektarz, piorunem zabity, lubo się podczas grzmotów krył. Miał Proroctwo że od ognia miał zginąć, dla tego wiele na Pałacu Fontann porobił, Theophanes. Jego Hasło: Militum Venenum, blanda oratio.
9. IUSTINUS pierwszy z Wschodnich Cesarżów od Biskupa Rzymskiego Cesarskie mający Insignia.
10 IUSTINIANUS I. zawojowanych Prowincyj Vindicator, Praw
Bellony Amantior, dla tego Zołd Zołnierski, na uczonych chciał obrocić.
5. LEO II z ZENONEM
6. ZENO Isáuricus sam panuie: Iego Hasło: Malo nodo, malus cuneus. Basiliscus Państwo chciał mu wydrzeć
7. ZENO II ramiona sobie pogrysłszy, żywcem pogrzebiony.
8. ANASTAZYUSZ I Katolik, potym Eutichesa nauki Sektarz, piorunem zabity, lubo się podczas grzmotow krył. Miał Proroctwo że od ognia miał zginąć, dla tego wiele na Pałacu Fontan porobił, Theophanes. Iego Hasło: Militum Venenum, blanda oratio.
9. IUSTINUS pierwszy z Wschodnich Cesarżow od Biskupa Rzymskiego Cesarskie maiący Insignia.
10 IUSTINIANUS I. zawoiowanych Prowincyi Vindicator, Praw
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 474
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Sekta idzie od Amara i jest najwolniejfza, za którą idą Turcy Persów Hostes in caput. Trzecia idzie Sekta od Odomana, czyli Osmana; a ta najprościejsza, której się trżymają Tatarowie. Był jeszcze Tłumacz Alkoranu MELICH, którego interpretacyj trzymają się Arabowie, stąd Melichitami często zwani.
REGESTT nie zregestrowany BASNI MahomETA! i Sektarzów jego Mahometanismus, albo Religia Turecka
z Alkoranu, i różnych Autorów, z refutacją gdzie nie gdzie Autora tej Księgi.
1. Pozwolił jako najwięcej rozkoszy cielesnej, jeszcze im więcej w Raju obiecując, osobliwie tym, którzyby zabijali Nieprzyjaciół; dlatego z ochotą idą na wojnę.
2. Twierdzi i to, że gdy
Sekta idżie od Amara y iest naywolnieyfza, za ktorą idą Turcy Persow Hostes in caput. Trzecia idzie Sekta od Odomana, czyli Osmana; a ta nayprościeysza, ktorey się trżymaią Tatarowie. Był ieszcze Tłumacz Alkoranu MELICH, ktorego interpretacyi trzymaią się Arabowie, ztąd Melichitami często zwani.
REGESTT nie zregestrowany BASNI MACHOMETA! y Sektárzow iego Machometanismus, albo Religia Turecka
z Alkoranu, y rożnych Autorow, z refutacyą gdzie nie gdzie Autora tey Księgi.
1. Pozwolił iako naywiecey roskoszy cielesney, ieszcze im więcey w Raiu obiecuiąc, osobliwie tym, ktorżyby zabiiali Nieprzyiacioł; dlatego z ochotą idą na woynę.
2. Twierdzi y to, że gdy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1098
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Idololatrie, bo oprócz Zakonu Mahometa, Słońce i Miesiąc wenerują; a to dla influencyj in inferiora, którą te dwa Luminarze Niebieskie na wszystkie rzeczy wylewają stworzone. Naśladowców tej błędnej Wiary ma Stambuł, ale więcej Partowie i Medowie gdzie Słońcu Mężczyźni, Księżycowi płeć biała kłaniają się, przypisują tym Luminarzom Niebieskim distinctionem sexûs etc.
SEKTARZE Munazychy wierzą, że datur Metempsichosis, alias transitus animarum rationalium in bruta mające podobieństwa najwięcej z humoru i kompleksyj do ciał swoich, z których wychodzą: naprzykład, dusza człeka obżartego, wchodzi w świnię; wszetecznego, w kozła; wspaniałego w konia, czułego w psa; dlatego psów karmią, szanują. Tego zdania
Idololatriae, bo oprocz Zakonu Machometa, Słońce y Miesiąc weneruią; a to dla influencyi in inferiora, ktorą te dwa Luminarze Niebieskie na wszystkie rzeczy wylewaią stworzone. Naśladowcow tey błędney Wiary ma Stambuł, ale więcey Partowie y Medowie gdzie Słońcu Męszczyzni, Xiężycowi płeć biała kłaniaią się, przypisuią tym Luminarzom Niebieskim distinctionem sexûs etc.
SEKTARZE Munazychy wierzą, że datur Metempsichosis, alias transitus animarum rationalium in bruta maiące podobieństwa naywięcey z humoru y komplexyi do ciał swoich, z ktorych wychodzą: naprzykład, dusza człeka obżartego, wchodzi w świnię; wszetecznego, w kozła; wspaniałego w konia, czułego w psa; dlatego psow karmią, szanuią. Tego zdania
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1108
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z Sekwitami swemi, non constat, czyli resipuit.
7 Są jeszcze w Indii TOMAEI Chrześcijanie, którzy się być powiadają Ortos od Z. Tomasza Aposłoła. Jest tych wiele w głębokiej Azyj.
ATEISMUS.
WIERZE prawdziwej, i wszystkim Niedowiarstom, Herezjom, Sektom w kontr stoją ATEISTE: bo tamci wszyscy Prawowierni bez erroru, Sektarze erroneè, przecięż BOGA chwalą suo modo; a ci ATHEISTOWIE, do tego przyszli głupstwa, że żadnego znać nieehcą BOGA: dla tego Ateusz z Greckiego tłumaczy się sine DEO. Bez BOGA, Bezbożny, Autorem tej Sekty Insipiens który rzekł w sercu swoim: Non est DEUS . Tego negavit, który go stworzył:
z Sekwitami swemi, non constat, czyli resipuit.
7 Są ieszcze w Indii THOMAEI Chrześcianie, ktorzy się bydź powiadaią Ortos od S. Tomasza Aposłoła. Iest tych wiele w głębokiey Azyi.
ATHEISMUS.
WIERZE prawdziwey, y wszystkim Niedowiarstom, Herezyom, Sektom w kontr stoią ATHEISTAE: bo tamci wszyscy Prawowierni bez erroru, Sektarze erroneè, przecięż BOGA chwalą suo modo; a ci ATHEISTOWIE, do tego przyszli głupstwa, że żadnego znać nieehcą BOGA: dla tego Ateusz z Greckiego tłumaczy się sine DEO. Bez BOGA, Bezbożny, Autorem tey Sekty Insipiens ktory rzekł w sercu swoim: Non est DEUS . Tego negavit, ktory go stworzył:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Norymbergą urodzo- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
ny Z. Teologii Doktor, Kanonik Moguncki, Wormacki i Frankofurteński, który tak żwawie na Heretyków powstał, że wszytkie swoje Proventus na obronę Wiary Z. katolickiej z ochotą obracał, i na wydanie więcej niżeli 40. ksiąg ażardował przeciwko nimże. Wszytkich swego wieku Sektarzów strenuè prześladował, konfutował. Umarł Roku 1552 wieku Iwego 49.
Adamus KoncEN Societatis IESU Kapłan Iuliacensis, alias z Juliaku Miasta Julii Księstwa, bystrego człek rozumu, pióra, dowcipu, w Moguncyj Profesor Teologii, Był Spowiednikiem Bambergskiego Biskupa i Maksymiliana Książęcia Elektora Bawarskiego. Napisał ksiąg 10 Politicorum, i Komentarze na Ewangelistów.
Ioannes
Norimbergą urodzo- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
ny S. Teologii Doktor, Kanonik Moguncki, Wormacki y Frankofurteński, ktory tak żwawie na Heretykow powstał, że wszytkie swoie Proventus na obronę Wiary S. katolickiey z ochotą obracał, y na wydanie więcey niżeli 40. ksiąg ażardował przeciwko nimże. Wszytkich swego wieku Sektarzow strenuè prześladował, konfutował. Umarł Roku 1552 wieku Iwego 49.
Adamus CONTZEN Societatis IESU Kapłan Iuliacensis, alias z Iuliaku Miasta Iulii Xięstwa, bystrego człek rozumu, piora, dowcipu, w Moguncyi Professor Teologii, Był Spowiednikiem Bambergskiego Biskupa y Maxymiliana Xiążęcia Elektora Bawarskiego. Napisał ksiąg 10 Politicorum, y Kommentarze na Ewangelistow.
Ioannes
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 609
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
się konserwowoać. Kalwin uchodząc z Paryża; powrozami, czyli chustami długiemi wiązanemi z Kolegium Forteti zwanym o knem się spuścił i do Engęlizmy Miasta vulgo Angoloume w Aureliańskiej Prowincyj się retyrował, tam Greckiego nauczał języka, zato salariatus, gdzie od niektórych posiłkowany, cztery księgi Institutionum z Fiłipa Melanchtona i Ekolampadiusza i innych Luterskich Sektarzów, skoncypował, i żeby uczynił też Instytucje swoje powabniejszemi u Czytelników, piękną adornował Łaciną. Z Tyliuszem przyjacielem nawiedzał Niemcy i Sekty Luterskiej Adherentów Marcina Bucera, i Desideriusza Erasma miał za szczęście widzieć, z niemi mówić, i nadzieją dobrą nasycony, znowu się powrócił do Francyj do Pictavum Miasta, w ogrodach tamecznych częste dyskursa
się konserwowoać. Kalwin uchodząc z Paryża; powrozami, czyli chustami długiemi wiązanemi z Kollegium Forteti zwanym o knem się spuścił y do Engęlizmy Miasta vulgo Angoloume w Aureliańskiey Prowincyi się retyrował, tam Greckiego nauczał ięzyka, zato salariatus, gdzie od niektorych posiłkowany, cztery księgi Institutionum z Fiłippa Melanchthona y Ekolampadiusza y innych Luterskich Sektarzow, skoncypował, y żeby uczynił teź Instytucye swoie powabnieyszemi u Czytelnikow, piękną adornował Łaciną. Z Tyliuszem przyiacielem nawiedzał Niemcy y Sekty Luterskiey Adherentow Marcina Bucera, y Desideriusza Erasma miał za szczęście widzieć, z niemi mowić, y nadzieią dobrą nasycony, znowu się powrocił do Francyi do Pictavum Miasta, w ogrodach tamecznych częste dyskursa
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 614
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zstąpił, cierpial mę ki, i że się z piekłem potykał, bojąc się wiecznej tam śmierci. Co jest actu w księdze jego drugiej Institutionum w Rozdziale 16 i w jego Harmonii Ewangelicznej na Rozdział 26 Mateusza. A te wyliczone są jego najpryncypalnejsze błędy. Innych więcej jest, bo tysiąc czterysta errorów, z niego i Sektarzów jego zebrał i refutował Franciszek Fewardentius Minorita, Doktor Teologii w Paryskiej Akademii w księdze swej Theomachia Calvinistica, tojest wojna z Bogiem Kalwińska. Uważają, i wnoszą mądrzy znauki ladajakiej Kałwina. Ze żywot każdej Kalwinki, byle ona albo mąż jej wierzył w Chrystusa, choćby też kazirodztwem, cudzołóstwem był zmazany jest krzecielnicą, gdyż
zstąpił, cierpial mę ki, y że się z piekłem potykał, boiąc się wieczney tam smierci. Co iest actu w księdze iego drugiey Institutionum w Rozdziale 16 y w iego Harmonii Ewangeliczney na Rozdział 26 Mateusza. A te wyliczone są iego naypryncypalneysze błędy. Innych więcey iest, bo tysiąc czterysta errorow, z niego y Sektarzow iego zebrał y refutowáł Franciszek Fewardentius Minorita, Doktor Teologii w Paryskiey Akademii w księdze swey Theomachia Calvinistica, toiest woyna z Bogiem Kalwińska. Uważaią, y wnoszą mądrzy znauki ledaiakiey Kałwina. Ze żywot każdey Kalwinki, byle ona albo mąż iey wierzył w Chrystusa, choćby też kazirodztwem, cudzołostwem był zmazany iest krzecielnicą, gdyż
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 617
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754