Autor, i Korneliusz a Lapide wielki Pisma Z. Interpres, że był tylko przytomnym temu budowaniu, mentem budujących na dobrą tłumacząc stronę; że to oni communem speculam alias Strażnicę pro Ornamento et gloria tamecznych budują Krajów, niepenetrując że się to działo ex fastu animi. Inni zaś rozumieją że Noe zważywszy złą Nemroda i Sekwitów jego intencję, aniemogąc dysvadere zaciętym, z tamtego oddalił się Horyzontu, i okiem, dopieroż wyrokiem tego nie aprobując dzieła.
Więcej o Babilonii Mieście in hoc Opere doczytasz, w dyskursie o Miastach znacznych Świata, tudzież iuter septem mirabilia mundi. O ARCE PAŃSKIEJ albo PRZYMIERZA Co była, zczego, i gdzie się
Author, y Cornelius a Lapide wielki Pisma S. Interpres, że był tylko przytomnym temu budowaniu, mentem buduiących na dobrą tłumacząc stronę; że to oni communem speculam alias Strażnicę pro Ornamento et gloria tamecznych buduią Kraiow, niepenetruiąc że się to działo ex fastu animi. Inni zaś rozumieią że Noe zważywszy złą Nemroda y Sekwitow iego intencyę, aniemogąc disvadere zaciętym, z tamtego oddalił się Horyzontu, y okiem, dopieroż wyrokiem tego nie approbuiąc dzieła.
Więcey o Babylonii Mieście in hoc Opere doczytasz, w dyskursie o Miastach znacznych Swiata, tudziesz iuter septem mirabilia mundi. O ARCE PANSKIEY albo PRZYMIERZA Co była, zczego, y gdzie się
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
słysząc z ust Filozofa, że wiele jest Światów, płakał, że i jednego nie zawojował, mówiąc: Heu me miserum, qui nec uno quidem potitus sum. Anaximander nauczał, że Światów jest bez liczby, Toż było zdanie de Pluralitate Mundorum Ksenofonesa, Demokryta, Laerciusza, Zenona, Epikura, i Epikurejczyków jego nauki Sekwitów; którzybajali, że ex Athomis wiele się uformowało Światów. Ale te zdania konfunduje Litera Pańska; kiedy zawsze o jednym tylko wspomina Świecie, jako u Joba cap. 18 Ipse enim fines Mun- CHRONOLOGIA
di intuetur. Marci 16 Ite in Mundum universum, nie mówi in Mundos. Najlepiej Poganin Pliniusz, niech Pogan konfunduje mówiący
słysząc z ust Filozofa, że wiele iest Swiatow, płakał, że y iednego nie zawoiował, mowiąc: Heu me miserum, qui nec uno quidem potitus sum. Anaximander nauczał, że Swiatow iest bez liczby, Toż było zdanie de Pluralitate Mundorum Xenofonesa, Demokryta, Laerciusza, Zenona, Epikura, y Epikureyczykow iego nauki Sekwitow; ktorzybaiali, że ex Athomis wiele się uformowało Swiatow. Ale te zdania konfunduie Litera Pańska; kiedy zawsze o iednym tylko wspomina Swiecie, iako u Ioba cap. 18 Ipse enim fines Mun- CHRONOLOGIA
di intuetur. Marci 16 Ite in Mundum universum, nie mowi in Mundos. Naylepiey Poganin Pliniusz, niech Pogan konfunduie mowiący
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 220
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
koło Cezaryj w Palestynie dwóch przybywszy DELFINÓW, na brzeg go przenieśli bezpiecznie, jako świadczy Metaphrastes.
FATINUS, albo Fasten Ryba, która w gardle swoim, wody morskie, czyni słodkiemi, potym je wypuszcza, aby inne do siebie zwabiła Rybki, a te pożera, według Pliniusza i Wincencjusza. Tak świat z swojemi czyni Sekwitami! Allicit, ut devoret.
ECHINUS Jeż Ryba, kolcami jak ziemski uarmowany, którego na kawałki porąbawszy, a w morze wrzuciwszy, znowu się zrasta i żyję. Namalowany był na pogrzebie Margraffa de Villa z inskrypcją: Et discerptus, instauratur.
ENSIS, albo Gladius, lub Ksifias, po Wlosku Pesce Spada, tojest
koło Cezaryi w Palestynie dwoch przybywszy DELFINOW, na brzeg go przenieśli bespiecznie, iako świadczy Metaphrastes.
FATINUS, albo Fasten Ryba, ktora w gardle swoim, wody morskie, czyni słodkiemi, potym ie wypuszcza, aby inne do siebie zwabiła Rybki, á te pożera, według Pliniusza y Wincencyusza. Tak świat z swoiemi czyni Sekwitami! Allicit, ut devoret.
ECHINUS Ież Ryba, kolcami iak ziemski uarmowany, ktorego na kawałki porąbawszy, á w morze wrzuciwszy, znowu się zrasta y żyię. Namalowany był na pogrzebie Margraffa de Villa z inskrypcyą: Et discerptus, instauratur.
ENSIS, albo Gladius, lub Xiphias, po Wlosku Pesce Spada, toiest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 625
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
gdzie in favorem Konsyliarzów swoich Sergiusza i Jana Chrześcijan, uznał CHRYSTUSA za Proroka, ale po Ariańsku, Bóstwa mu ujmując: in favorem Matki Żydowki, przyjął Obrzezanie, i wiele rzeczy z starego Testamentu, ale z głupią pastuchowską interpretacją: Ojcu też Poganinowi pochlebił, Pogańskich błędów wiele inserowawszy, jakoto: że Miesiąc swoim sekwitom kazał wenerować, który oni nazywają Kubar. Zakończywszy Opus swoje, albo Księgę błędów, nazwał ją Zakonem, twierdząć, że mu go Gabriel Archanioł z Nieba przyniósł najwyższego, i jemu podał do publikowania. Z razuta Księga zwała się ALFULIAN, tojest Rozdziały, gdyż bajał ten Pseudo Prorok, że mu Rozdziałami, albo po
gdzie in favorem Konsiliarzow swoich Sergiusza y Iana Chrześcian, uznał CHRYSTUSA za Proroka, ale po Ariańsku, Bostwa mu uymuiąc: in favorem Matki Zydowki, przyiął Obrzezanie, y wiele rzeczy z starego Testamentu, ale z głupią pastuchowską interpretacyą: Oycu też Poganinowi pochlebił, Pogańskich błędow wiele inserowawszy, iakoto: że Miesiąc swoim sekwitom kazał wenerować, ktory oni nazywaią Kubar. Zakończywszy Opus swoie, albo Księgę błędow, nazwał ią Zakonem, twierdząć, że mu go Gabriel Archanioł z Niebá przyniosł naywyższego, y iemu podáł do publikowania. Z razuta Księga zwała się ALFULIAN, toiest Rozdziały, gdyż baiał ten Pseudo Prorok, że mu Rozdziałami, albo po
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1097
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
dawno obalił. Takie to on absurda zawsze baje.
13. Zmyślił, jako wyraża w Rozdziale, vulgo Azorze 76 swego Alkoranu, że go BÓG na świat z tym ordynansem posłał: Tu Prophetas incredulos expugnatum, et praedatum proficiscere, et ut te timeant, aggredere. Czynił to Mahomet, wiele porabowawszy, i jego Sekwitowie czynią, kiedy dwie Cesarstwa, 12. Królestw, tyle Insuł, Prowincyj, Turcy wydarli Chrześcijanom.
14. Twierdzą Mahometani, iż ich Prorok większy był nad Mojżesza, który był posłany z Prawem: większy od Chrystusa, który był posłany z Ewangelią i cudami: a ich Mahomet przysłany z Mieczem, aby nim karał
dawno obalił. Takie to on absurda zawsze baie.
13. Zmyślił, iako wyraża w Rozdziale, vulgo Azorze 76 swego Alkoranu, że go BOG na świat z tym ordinansem posłał: Tu Prophetas incredulos expugnatum, et praedatum proficiscere, et ut te timeant, aggredere. Czynił to Machomet, wiele porabowawszy, y iego Sekwitowie czynią, kiedy dwie Cesarstwa, 12. Kroléstw, tyle Insuł, Prowincyi, Turcy wydarli Chrześcianom.
14. Twierdzą Machometani, iż ich Prorok większy był nad Moyżesza, ktory był posłany z Prawem: większy od Chrystusa, ktory był posłany z Ewangelią y cudami: a ich Machomet przysłany z Mieczem, aby nim karał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1100
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
despektują.
Oprócz tych sekt głównych i pryncypalnych, jest cztery. 1. Hanif, mająca locum standi w Turczech, Tatarzech etc. 2. Skasi, której się trzymają, Arabowie. 3. Maliki, obserwowana w Trypolu; Tunizie, Algierze, i w niektórych miejscach Afrykańskich. 4, Hambeli, skąpa w swoich sekwitów w Arabii. Wszyscy tych Sekt są prawowierni Musulmani. Różnią się tylko pewnemi Ceremoniami, i zwyczajami, naprzykład w umywaniu, idąc za zdaniem swoich Doktorów. Jest jeszcze Sekt starych ośm, mniej u Turków obmierzłych, albo szkodliwych, tojest Moatazalów: Kadajów, Schiów, Sefatyów, Dziabarów, Waidów, Szafarygów. Od
despektuią.
Oprocz tych sekt głownych y pryncypalnych, iest cztery. 1. Hanif, maiąca locum standi w Turczech, Tatarzech etc. 2. Skási, ktorey się trzymaią, Arabowie. 3. Maliki, obserwowana w Trypolu; Tunizie, Algierze, y w niektorych mieyscach Afrykanskich. 4, Hambeli, skąpa w swoich sekwitow w Arabii. Wszyscy tych Sekt są prawowierni Musulmani. Roznią się tylko pewnemi Ceremoniami, y zwyczaiami, naprzykład w umywaniu, idąc za zdaniem swoich Doktorow. Iest ieszcze Sekt starych ośm, mniey u Turkow obmierzłych, albo szkodliwych, toiest Moatazalow: Kadaiow, Schiow, Sefatyow, Dziabarow, Waidow, Szafarygow. Od
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1107
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Munazychy wierzą, że datur Metempsichosis, alias transitus animarum rationalium in bruta mające podobieństwa najwięcej z humoru i kompleksyj do ciał swoich, z których wychodzą: naprzykład, dusza człeka obżartego, wchodzi w świnię; wszetecznego, w kozła; wspaniałego w konia, czułego w psa; dlatego psów karmią, szanują. Tego zdania Sekwitów najwięcej ma Kajr przy Nilu rzece, bibens hanc iniquitatem sicut aquam. Ciż proszą Pana Boga, aby ich dusze, w jakie dobre, i czyste Mahometańskiej Religii Sekty różne
bydlęta po śmierci wchodziły. Gruby to i wyklęty, i przeklęty błąd przeciw Pismu Świętemu, i całej Teologii, od Mistrza piekielnego skoncypowany.
Jest
Munazychy wierzą, że datur Metempsichosis, alias transitus animarum rationalium in bruta maiące podobieństwa naywięcey z humoru y komplexyi do ciał swoich, z ktorych wychodzą: naprzykład, dusza człeka obżartego, wchodzi w świnię; wszetecznego, w kozła; wspaniałego w konia, czułego w psa; dlatego psow karmią, szanuią. Tego zdania Sekwitow naywięcey ma Kayr przy Nilu rzece, bibens hanc iniquitatem sicut aquam. Ciż proszą Pana Boga, aby ich dusze, w iakie dobre, y czyste Machometańskiey Religii Sekty rożne
bydlęta po śmierci wchodziły. Gruby to y wyklęty, y przeklęty błąd przeciw Pismu Swiętemu, y całey Teologii, od Mistrza piekielnego skoncypowany.
Iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1108
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
szerzyć Poczęli, namieniony Nikon Patriarcha Moskiewski konwokował Synod, na którym ich naukę błędną i Heretycką, wiele Herezyj zawierającą widząc, ją i Autorów jej namienionych odstąpić niechcących errorów, wyklął, Carowi Aleksemu doniósł, ich enormitatem Nauki propalando; Car ogniem i mieczem kazał na nich animadverti; jakoż ci Hereziarchowie potraceni, a ich Sekwitowie metu mortis, jedni się aż w Azowie oparli, i atakującą Azów, na ów czas Moskwę, dziwnie razili, za co po wzięciu Azowa, w pień wycięci, a Turcy wypuszczeni. Drudzy koło Staroduba obłokowali się, i tam te piekielne głównie, krwią ich własną pogaszone. Wiele jednak uniknęło, i na Białej
szerzyć poczeli, namieniony Nikon Patryarcha Moskiewski konwokował Synod, na ktorym ich naukę błędną y Heretycką, wiele Herezyi zawieraiącą widząc, ią y Autorow iey namienionych odstąpić niechcących errorow, wyklął, Carowi Alexemu doniosł, ich enormitatem Nauki propalando; Car ogniem y mieczem kazał na nich animadverti; iakoż ci Hereziarchowie potraceni, á ich Sekwitowie metu mortis, iedni się aż w Azowie oparli, y attakuiącą Azow, na ow czas Moskwę, dziwnie razili, za co po wzięciu Azowa, w pień wycięci, á Turcy wypuszczeni. Drudzy koło Staroduba oblokowali się, y tam te piekielne głownie, krwią ich własną pogaszone. Wiele iednak uniknęło, y na Białey
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1121
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nie Ducha Świętego wokacja do Z. Augustyna Habitu i Reguły wpędziła go w Erfordzie, i tam zakapturzony, tym mniej znaczny Hypokryta praeese, non subese ambiens. Między Pustelnikami Świętego Augustyna, pewnie światowy. Mówią o nim, że wielu Zakonów probował Reguły, ten irregularis człowiek: do wielu Fort wstępował ten piekielny dla swoich Sekwitów Janitor: Bis Pica, bis Corvus, ter fune ligatus; ale wiele o nim czytając Autorów, Herezje Chrześcijańskie
nigdziem się nie doczytał tej jego tranśmigracyj. Dość na niego było w jednym Zakonie żartować z BOGA. Najpierwej podniósł wojnę przeciw Odpustom i Spowiedzi indignus remissione. Roku bowiem 1516 Leo X Papież wydał Ballam Krucyate
nie Ducha Swiętego wokacya do S. Augustyna Habitu y Reguły wpędziła go w Erfordzie, y tam zakapturzony, tym mniey znaczny Hypokryta praeese, non subese ambiens. Między Pustelnikami Swiętego Augustyna, pewnie światowy. Mowią o nim, że wielu Zakonow probował Reguły, ten irregularis człowiek: do wielu Fort wstępował ten piekielny dla swoich Sekwitow Ianitor: Bis Pica, bis Corvus, ter fune ligatus; ale wiele o nim czytaiąc Autorow, Herezye Chrześciańskie
nigdziem się nie doczytał tey iego transmigracyi. Dość na niego było w iednym Zakonie żartować z BOGA. Naypierwey podniosł woynę przeciw Odpustom y Spowiedzi indignus remissione. Roku bowiem 1516 Leo X Papież wydał Ballam Cruciatae
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
gdyż i od Żydów w Namiotach, potym w wspaniałym Salomonowym Kościele; i od Chrześcijan, w tyle Starażytnych i Nowych Kościołach, BÓG był i jest adorowany. Jeden Kalwin jak z serca, tak z Świątnic, chce BOGA proscribere. Wszystkie Wota skasował; Nowy to był wieków swoich Obrazoborca, ani Chrystusa wyobrażeniu przepuszczający kiedy Sekwitowie jego w Holandii Statuę Pana JezusA Ukrzyżowanego na szubienicy na kontempt zawiesili, prawdziwie rursus crucifigentes, jako pisze Kwiatkiewicz. Herezje Chrześcijańskie
Chciał też cuda czynić, sam cudowny Matacz: namówił jednego, ab i się udał za umarłego, aby go wskrzesił, co gdy czyni, prawdziwie umarł. Taki to Cudotworca Kalwin, z
gdyż y od Zydow w Namiotach, potym w wspaniałym Salomonowym Kościele; y od Chrześcian, w tyle Starażytnych y Nowych Kościołach, BOG był y iest adorowany. Ieden Kalwin iak z sercá, tak z Swiątnic, chce BOGA proscribere. Wszystkie Wota skásował; Nowy to był wiekow swoich Obrazoborca, ani Chrystusa wyobrażeniu przepuszczaiący kiedy Sekwitowie iego w Hollándii Státuę Paná IESUSA Ukrzyżowanego ná szubienicy na kontempt zawiesili, prawdziwie rursus crucifigentes, iáko pisze Kwiatkiewicz. Herezye Chrześciańskie
Chciáł też cuda czynić, sam cudowny Matacz: námowił iednego, áb y się udał za umarłego, aby go wskrzesił, co gdy czyni, práwdziwie umarł. Taki to Cudotworca Kalwin, z
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1129
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755