na, pamięci na pospolity zgon życia i wieczny los duszy nie pozwala. Wspomnieć was tu miło, Ludwiku francuski i Karolu czeski królowie. Z których jeden podczas elewacji na Mszy świętej schodząc z majestatu i padając na ziemię miał zwyczaj łamać ździebło w rękach, wyznawając i wyrażając przez to w obecności Najwyższego Majestatu Boskiego ułomność i skażytelność ludzkiej natury swojej. Drugi głowę prochem ziemi posypował, zbudzając w niej pamięć podłej, z której go ręka Stworzyciela mieć chciała, materii i mieć zechce obecnego straszliwemu sądowi swojemu. Insi podczas Ewanieliji oręża dobywali z tą rezygnacyją, iż jako z rąk Boskich życie swoje wzięli, tak go na pomnożenie wiary i chwały Jego zażyć
na, pamięci na pospolity zgon życia i wieczny los duszy nie pozwala. Wspomnieć was tu miło, Ludwiku francuski i Karolu czeski królowie. Z których jeden podczas elewacyi na Mszy świętej schodząc z majestatu i padając na ziemię miał zwyczaj łamać ździebło w rękach, wyznawając i wyrażając przez to w obecności Najwyższego Majestatu Boskiego ułomność i skażytelność ludzkiej natury swojej. Drugi głowę prochem ziemi posypował, zbudzając w niej pamięć podłej, z której go ręka Stworzyciela mieć chciała, materyi i mieć zechce obecnego straszliwemu sądowi swojemu. Insi podczas Ewanjeliji oręża dobywali z tą rezygnacyją, iż jako z rąk Boskich życie swoje wzięli, tak go na pomnożenie wiary i chwały Jego zażyć
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 170
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
Boskiej, bo nie masz i łaski wejzrenia w swoję i Boską istotę przez konsyderacyją doskonałą, co też to On jest w pełnościach dobroci, miłosierdzia, sprawiedliwości, opatrzności, piękności, doskonałości, wszechmocności, nieśmiertelności, sądu, władzy i inszych niepojętych atrybutów Swoich. A cóż jest człowiek w pełnościach paskudy przyrodzonej, ułomności, skażytelności, namiętności, złości, podłości, poddaństwa śmiertelności, obligacji i nie porachowanych duszy przypadków i niebezpieczeństwa. Nie masz cnoty bogomyślności i pobożności, bo nie masz łaski, ochoty i pilności pobierania się do swoich powinności i do pacierzy, do modlitwy, do czytania księg, pisma i dziejów świętych, skąd by była zawsze pobudka
Boskiej, bo nie masz i łaski wejzrenia w swoję i Boską istotę przez konsyderacyją doskonałą, co też to On jest w pełnościach dobroci, miłosierdzia, sprawiedliwości, opatrzności, piękności, doskonałości, wszechmocności, nieśmiertelności, sądu, władzy i inszych niepojętych atrybutów Swoich. A cóż jest człowiek w pełnościach paskudy przyrodzonej, ułomności, skażytelności, namiętności, złości, podłości, poddaństwa śmiertelności, obligacyi i nie porachowanych duszy przypadków i niebezpieczeństwa. Nie masz cnoty bogomyślności i pobożności, bo nie masz łaski, ochoty i pilności pobierania się do swoich powinności i do pacierzy, do modlitwy, do czytania księg, pisma i dziejów świętych, skąd by była zawsze pobudka
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 227
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
słodyczy. DRZEWO same naciąwszy, sok krwawy z siebie sący, jako czytam w Jonstonie z Skaligera wiadomym Zarłoczne bestie dla mięsa go ziadają
CEDR Drzewo wysoko, prościusienko, gładko, bez sęków rośnie, zawsze zielone, góry lubiące twarde, pachnące bardzo, do jałowcowego podobne Drzewa. Ma do siebie, że nigdy nie polega skazitelności, stąd jest Immortalitatis i wiecznego Imienia Symbolum. Miłe pod nim wczasy, gorące fiedzenie, i ochłoda. Rośnie według Teofrasta w Cylicyj, w Syryj, gdzie są grube na łokci 4 i więcej. Według drugich w Afryce, na Krecie i Cyprze. Tekst Święty najwięcej o CEDRZE na gorze Libanu wspomina, gdzie najprzedniejsze
słodyczy. DRZEWO same náciąwszy, sok krwawy z siebie sączy, iako czytam w Ionstonie z Skaligera wiádomym Zarłoczne bestye dla mięsa go ziadaią
CEDR Drzewo wysoko, prościusienko, gładko, bez sękow rośnie, zawsze zielone, gory lubiące twarde, pachnące bardzo, do iałowcowego podobne Drzewa. Ma do siebie, że nigdy nie polega skazitelności, ztąd iest Immortalitatis y wiecznego Imienia Symbolum. Miłe pod nim wczasy, gorące fiedzenie, y ochłoda. Rośnie według Teofrasta w Cylicyi, w Syryi, gdzie są grube na łokci 4 y więcey. Według drugich w Afryce, na Krecie y Cyprze. Text Swięty naywięcey o CEDRZE na gorze Libanu wspomina, gdzie nayprzednieysze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 639
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
szkodliwych Jest tu Miasto Salon od Konrada III Cesarza erygowane; gdzie w Kościele Franciszkańskim Michał Nostradamus Medyk i Astrolog wieku 16 pochowany w ścienie, połową na Cmętarzu, a połową w Kościele, z racyj, iż nie wiedziano: czy to był Prorok czyli czarnoksiężnik. Zakonnicy tameczni twierdzą, ex Actis Klasztoru, że widząc świata skazitelność sam się kazał żywcem w grobie tym zamknąć, wziąwszy oliwy do lampy, inkaustu, papieru, piór. Ma tam swój nadgrobek wszystkim wiadomy. Nostra damus etc Tu jest sławne i Starożytne Miasto MASSILIA, vulgo Marsilia z swemi Przedmieściami obmurowanemi, Gallom i Kartagińczykom nad morzem przedtym resistens, za to uprzywilejowana od Rzymian Respublica Massilensis
szkodliwych Iest tu Miasto Salon od Konrada III Cesarza erygowane; gdzie w Kościele Fránciszkańskim Michał Nostradamus Medyk y Astrolog wieku 16 pochowany w scienie, połową na Cmętarzu, a połową w Kościele, z racyi, iż nie wiedziano: czy to był Prorok czyli czarnoksiężnik. Zakonnicy tameczni twierdzą, ex Actis Klasztoru, że widząc swiata skazitelność sam się kazał żywcem w grobie tym zamknąć, wziąwszy oliwy do lampy, inkaustu, pápieru, pior. Ma tam swoy nadgrobek wszystkim wiádomy. Nostra damus etc Tu iest sławne y Starożytne Miasto MASSILIA, vulgo Marsilia z swemi Przedmieściami obmurowanemi, Gallom y Kartágińczykom nad morzem przedtym resistens, za to uprzywileiowana od Rzymian Respublica Massilensis
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 192
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Caro concupiscit aduersos spiritum, i że do zezwolenia dusze przywodzi? M. Dwojaka jest dusze naszej siła: jedna/ która ciało ożywia/ a nazywa się żywotność/ abo smyślność: druga/ która się do rzeczy nieśmiertelnych wzbija/ a zowie się rozumność. Pierwsza tedy moc/ abo siła duszy/ od ciała/ które skazitelności podległe jest/ bywa obciążona zmysłami cielesnymi zatrudniona/ duchownych zapominającą/ a lubieżnościami się tylko bawiąca/ i to to jest/ co napisano jest: Concupiscit aduersus spiritum. Druga zaś moc abo siła/ która się duchem i człowiekiem wewnętrznym zowie/ niebieskich rzeczy pilnuje/ doczesnymi gardzi/ a zatym przeciw ciału walczy. V.
Caro concupiscit aduersos spiritum, y że do zezwolenia dusze przywodźi? M. Dwoiáka iest dusze nászey śiłá: iedná/ ktora ciáło ożywia/ á názywa się żywotność/ ábo smyślność: druga/ ktora się do rzeczy nieśmiertelnych wzbiia/ á zowie się rozumność. Pierwsza tedy moc/ ábo śiłá duszy/ od ćiáłá/ ktore skáźitelnośći podległe iest/ bywa obćiążona zmysłámi ćielesnymi zátrudniona/ duchownych zápomináiącą/ á lubieżnośćiámi się tylko báwiąca/ y to to iest/ co nápisano iest: Concupiscit aduersus spiritum. Druga záś moc ábo śiłá/ ktora się duchem y człowiekiem wewnętrznym zowie/ niebieskich rzeczy pilnuie/ doczesnymi gárdźi/ á zátym przećiw ćiáłu walczy. V.
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 71
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
którym owi w BOGU zatopieni mogli i nie słyszeć. Sam ten cud że tot saeculis Ciała ich są bez korupcyj, a inne wniesione zaraz gniją, dowodem są Ich Świętości, bo: Non dabis Sanctum tuum videre corruptionem. Nie ma się ta nieskazitelność przyznać beneficjo miejsca, ziemi, albo eryj, gdyż inne Ciała, skazitelności zaraz tam podlegają. EUROPA. o Polskim Królestwie.
Są i w Brześciu Pieczary drugie, Barereskie Pieczary trzecie, Czerniechowskie Czwarte, w Mieście Pieczora na granicach Inflanckich piąte. Prostego ludu multa fingentis et credentis zdanie, że z Kijowskich Pieczar aż do Czerniechowskich i Pieczorskich na granicy Inflanckiej jest komunikacja i podziemna droga, coby
ktorym owi w BOGU zátopieni mogli y nie słyszeć. Sam ten cud że tot saeculis Ciała ich są bez korrupcyi, á inne wniesione zaráz gniią, dowodem są Ich Swiętości, bo: Non dabis Sanctum tuum videre corruptionem. Nie ma się ta nieskazitelność przyznać beneficio mieysca, ziemi, albo àéryi, gdyż inne Ciała, skazitelności zaráz tam podlegaią. EUROPA. o Polskim Krolestwie.
Są y w Brześciu Pieczary drugie, Barereskie Pieczary trzecie, Czerniechowskie Czwárte, w Mieście Pieczora ná gránicach Inflanckich piąte. Prostego ludu multa fingentis et credentis zdanie, że z Kiiowskich Pieczar aż do Czerniechowskich y Pieczorskich ná gránicy Inflanckiey iest kommunikacya y podziemna droga, coby
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 311
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
dobroć i złość, wygodę mieszkańców i niewygodę, światło, ciemność, zdrowość, powietrza i zarazę; wszystkich tych rzeczy naturalne pokazując przyczyny. Retor i Poeta to wszystko wiedząc i widząc, umieliby zażyć swojej wymowy z pochwałą dzieła, czy z inwektywą tego, bo to ich jest koniec. A jako stworzone rzeczy wszystkie skazitelności i skończeniu się są podległe, oprócz rozumnej kreatury do końca nadprzyrodzonego, to jest: duchownego szczęścia wiecznie dysponowanej; tak Telogicka zabawa jest wszystka około duchownego końca szczęśliwego i nieszczęśliwego, więc poznawałby mieszkańców do jakiego końca dysponują się. P. Cóż jest Matematyka? F. Matematyka co do słowa z Greckiego znaczy naukę,
dobroć y złość, wygodę mieszkańcow y niewygodę, światło, ćiemność, zdrowość, powietrza y zarazę; wszystkich tych rzeczy naturalne pokazuiąc przyczyny. Retor y Poeta to wszystko wiedząc y widząc, umieliby zażyć swoiey wymowy z pochwałą dzieła, czy z inwektywą tego, bo to ich iest koniec. A iako stworzone rzeczy wszystkie skazitelności y skończeniu się są podległe, oprocz rozumney kreatury do końca nadprzyrodzonego, to iest: duchownego szcześcia wiecznie dysponowaney; tak Thelogicka zabawa iest wszystka około duchownego końca szczęśliwego y nieszczęśliwego, więc poznawałby mieszkańców do iakiego końca dysponuią się. P. Coż iest Mathematyka? F. Mathematyka co do słowa z Greckiego znaczy naukę,
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 59
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
40. I są ciała niebieskie/ i ciała ziemskie/ lecz insza jest chwała ciał niebieskich/ a insza ziemskich. 41. Insza chwała słońca/ a insza chwała księżyca/ i insza chwała gwiazd: abowiem gwiazda od gwiazdy różna jest w jasności. 42. Takci będzie i powstanie umarłych. Bywa wsiane ciało w skazitelności; a będzie wzbudzone w nieskazitelności. 43. Bywa wsiane w niesławie; a będzie wzbudzone w sławie. Bywa wsiane w słabości; będzie zbudzone w mocy. Bywa wsiane ciało cielesne; a będzie wzbudzone ciało duchowne. 44. Jest ciało cielesne/ jest też ciało duchowne. 45. Takci też napisano: Stał
40. Y są ćiáłá niebieskie/ y ćiáłá źiemskie/ lecż insza jest chwałá ćiał niebieskich/ á insza źiemskich. 41. Insza chwałá słońcá/ á insza chwáłá kśiężycá/ y insza chwałá gwiazd: ábowiem gwiazdá od gwiazdy rożná jest w jásnośći. 42. Tákći będźie y powstánie umárłych. Bywa wśiane ćiáło w skáźitelnośći; á będźie wzbudzone w nieskáźitelnośći. 43. Bywa wśiáne w niesławie; á będźie wzbudzone w sławie. Bywa wśiane w słábośći; będźie zbudzone w mocy. Bywa wśiane ćiáło ćielesne; á będźie wzbudzone ćiáło duchowne. 44. Jest ćiáło ćielesne/ jest też ćiáło duchowne. 45. Tákći też nápisano: Stał
Skrót tekstu: BG_1Kor
Strona: 188
Tytuł:
Biblia Gdańska, Pierwszy list do Koryntian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
PAN z nieba. 48. Jaki jest ten ziemski/ tacy też i ziemscy; a jaki jest niebieski/ tacy też będą niebiescy. 49. A jakośmy nosili wyobrażenie ziemskiego; tak też będziemy nosili wyobrażenie niebieskiego. 50. To jednak powiadam bracia/ iż ciało i krew królestwa Bożego odziedziczyć nie mogą: ani skazitelność nie odziedziczy nieskazitelności. 51. OTo ja tajemnicę wam powiadam: Nie wszyscyć zaśniemy/ ale wszyscy przemienieni będziemy: Bardzo prędko w oka mgnieniu/ na trąbę ostateczną. 52. Abowiem zatrąbi; a umarli wzbudzeni będą nieskazitelni/ a my będziemy przemienieni. 53. Boć musi to co jest skazitelnego przyoblec nieskazitelność: i
PAN z niebá. 48. Jáki jest ten źiemski/ tácy też y źiemscy; á jáki jest niebieski/ tácy też będą niebiescy. 49. A jákosmy nośili wyobráżenie źiemskiego; ták też będźiemy nośili wyobráżenie niebieskiego. 50. To jednák powiádam bráćiá/ iż ćiáło y krew krolestwá Bożego odźiedźicżyć nie mogą: áni skáźitelność nie odźiedźicży nieskáźitelnośći. 51. OTo ja tájemnicę wam powiádam: Nie wszyscyć záśniemy/ ále wszyscy przemienieni będźiemy: Bárdzo prętko w oká mgnieniu/ ná trąbę ostátecżną. 52. Abowiem zátrąbi; á umárli wzbudzeni będą nieskáźitelni/ á my będźiemy przemienieni. 53. Boć muśi to co jest skáźitelnego przyoblec nieskáźitelność: y
Skrót tekstu: BG_1Kor
Strona: 189
Tytuł:
Biblia Gdańska, Pierwszy list do Koryntian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
trzeba wyrażać/ żeby mieszkaniec ziemski miał zawsze przed oczyma jak wiele JEZUS dla niego podejmował żyjący na ziemi pustyni/ i to się wszytko wyryte na kamieniu potomnym czasom dochowało/ co JEZUS żyjąc na świecie porobił dla człowieka: z czasem bo ginie pamiątka dzieł wyśmienitych/ jeśli nie będą pismami wyrażone/ które tym barziej nie podlegają skazitelności/ im się na trwalszej rzeczy wyrażają: a kamień nie jest w trwałości upośledziony od natury. XI. CZy to znak kładą ci Aniołowie Dzieciątka narodzenia w tej stajni tę kolumnę/ aby na wieczną pamiątkę wystawiona/ opowiadała miejsce podłego przy narodzeniu przytulenia. Tak w Gandawie kolumnę wystawiono z osobą Piątego Karola/ że się w
trzebá wyrażáć/ żeby mieszkániec źiemski miał záwsze przed oczymá iák wiele IEZVS dla niego podeymował żyiący ná źiemi pustyni/ y to się wszytko wyryte ná kamieniu potomnym czásom dochowało/ co IEZVS żyiąc ná świećie porobił dla człowieká: z czasem bo ginie pámiątka dźieł wyśmienitych/ ieśli nie będą pismámi wyráżone/ ktore tym bárźiey nie podlegaią skáźitelnośći/ im się ná trwalszey rzeczy wyrażaią: á kámień nie iest w trwałośći vpośledźiony od nátury. XI. CZy to znák kłádą ći Anyołowie Dźiećiątká národzenia w tey stáyni tę kolumnę/ áby ná wieczną pámiątkę wystawiona/ opowiadáłá mieysce podłego przy národzeniu przytulenia. Ták w Gándáwie kolumnę wystáwiono z osobą Piątego Károlá/ że się w
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 197
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636