szafie, których od prawdziwych ksiąg rozróżnić trudno: jedne wpółotwarte, drugie od szczurów niby pogryzione, trzecie od molów potoczone, inne podarte i t. d.; kałamarzyk w tejże szafie z piórem stoi, malowany jakby prawdziwy: karty z napisami nad szafami jakby papierowe i t. d.: osoby kalek różnych snycerskiej roboty, malowane, jak żywe i t. d. Miejsce śliczne w innej alio, które całą Wenecję a fronte zasłania od impetycji morza: jest wyspa tak długa jako całej jest długości Wenecja, ta wyspa od spodu do wierzchu i nad ziemią jeszcze jako szańc cegłą obmurowana i umocniona, że największy impet fali nie zaleci
szafie, których od prawdziwych ksiąg rozróżnić trudno: jedne wpółotwarte, drugie od szczurów niby pogryzione, trzecie od molów potoczone, inne podarte i t. d.; kałamarzyk w tejże szafie z piórem stoi, malowany jakby prawdziwy: karty z napisami nad szafami jakby papierowe i t. d.: osoby kalek różnych snycerskiéj roboty, malowane, jak żywe i t. d. Miejsce śliczne w innéj alio, które całą Wenecyę a fronte zasłania od impetycyi morza: jest wyspa tak długa jako całéj jest długości Wenecya, ta wyspa od spodu do wierzchu i nad ziemią jeszcze jako szanc cegłą obmurowana i umocniona, że największy impet fali nie zaleci
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 82
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
wierzchu kościoła cegielnie i t. d.
Kościół Al Jesu jezuitów, któremu równy być może, ale nie piękniejszy: sklepienie miniaturami malowane między gipsami białemi i pozłacanemi, od których nierozeznać malowania, bo malowanie tak kunsztowne, że na gładkim murze osoby malowane i obłoki i t. d., zdają się jakby sztuki snycerskie pomalowane albo gipsy złocone: żywszych farb niepodobna. Kaplica św. Ignacego, gdzie ciało leży, już też aż do podziwienia piękna i bogata, ołtarz z ciosanych kamieni albo marmuru przybierany kolorami: złotym, turkusowym, niebieskim, białym, czarnym, marmuru zaś porfirowego bardzo pięknego i najbogatszego; osoby także wielkie, wyrabiane z
wierzchu kościoła cegielnie i t. d.
Kościół Al Jesu jezuitów, któremu równy być może, ale nie piękniejszy: sklepienie miniaturami malowane między gipsami białemi i pozłacanemi, od których nierozeznać malowania, bo malowanie tak kunsztowne, że na gładkim murze osoby malowane i obłoki i t. d., zdają się jakby sztuki snycerskie pomalowane albo gipsy złocone: żywszych farb niepodobna. Kaplica św. Ignacego, gdzie ciało leży, już téż aż do podziwienia piękna i bogata, ołtarz z ciosanych kamieni albo marmuru przybierany kolorami: złotym, turkusowym, niebieskim, białym, czarnym, marmuru zaś porfirowego bardzo pięknego i najbogatszego; osoby także wielkie, wyrabiane z
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 89
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
męski.
84 + Obrazków maleńkich para, za szkłem, w ramkach czarnych, z ekspressją tuszowaną Najśw. Panny, drugi Anioła Gabriela.
85 + Obraz z ekspressją Mojżesza dziecięciem na wodzie złapanego.
86 + Obraz tylkiż, z ekspressją mężczyzn, białogłów i owiec.
87 + Obraz na półtorej łokcia, w złocistych, snycerskich, ramach, z ekspresją potopu świata.
88 + Obrazków w czarnych ramkach, jednej ręki, parzystych, z ekspressją mężczyzn i białychgłów przy stole, No 5, alias 5que sensus Hominis.
89 + Obraz na deszcze, 2-czwierciowy, z ekspressją Ś. Jana na puszczy.
90 + Portretów 2, jednej ręki,
męski.
84 + Obrazków maleńkich para, za szkłem, w ramkach czarnych, z ekspressją tuszowaną Najśw. Panny, drugi Anioła Gabriela.
85 + Obraz z ekspressją Mojżesza dziecięciem na wodzie złapanego.
86 + Obraz tylkiż, z ekspressją mężczyzn, białogłów i owiec.
87 + Obraz na półtorej łokcia, w złocistych, snycerskich, ramach, z ekspresją potopu świata.
88 + Obrazków w czarnych ramkach, jednej ręki, parzystych, z ekspressją mężczyzn i białychgłów przy stole, No 5, alias 5que sensus Hominis.
89 + Obraz na deszce, 2-czwierciowy, z ekspressją Ś. Jana na puszczy.
90 + Portretów 2, jednej ręki,
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 175
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
tylkiż, w ramkach złocistych, snycyrskich, z ekspressją na kamieniu Narodzenia Pańskiego.
110 + Obraz 3-ćwierciowy, w ramach snycyrskich, złocistych, z ekspressją Pana Jezusa w Ogrojcu z Aniołem i z Apostołami śpiącemi, jest na deszcze i z podpisem (Lavinia Fontana).
111 + Obrazów para 3-ćwierciowych, w ramkach złocistych, snycerskich, z eks-
pressją starców, jeden księgę czyta, okulary w ręku trzymając; drugi, nad księgą siedząc, admiruje trupią głowę.
112 + Obraz w ramkach złocistych, snycerskich, z ekspressją Aniołów dwóch, prezentujących Marii Magdalenie Mękę Pańską.
113 + Obraz na miedzi, na 5 ćwierci, w ramkach czarnych, z
tylkiż, w ramkach złocistych, snycyrskich, z ekspressją na kamieniu Narodzenia Pańskiego.
110 + Obraz 3-ćwierciowy, w ramach snycyrskich, złocistych, z ekspressją Pana Jezusa w Ogrojcu z Aniołem i z Apostołami śpiącemi, jest na deszce i z podpisem (Lavinia Fontana).
111 + Obrazów para 3-ćwierciowych, w ramkach złocistych, snycerskich, z eks-
pressją starców, jeden księgę czyta, okulary w ręku trzymając; drugi, nad księgą siedząc, admiruje trupią głowę.
112 + Obraz w ramkach złocistych, snycerskich, z ekspressją Aniołów dwóch, prezentujących Marii Magdalenie Mękę Pańską.
113 + Obraz na miedzi, na 5 ćwierci, w ramkach czarnych, z
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 176
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
Aniołem i z Apostołami śpiącemi, jest na deszcze i z podpisem (Lavinia Fontana).
111 + Obrazów para 3-ćwierciowych, w ramkach złocistych, snycerskich, z eks-
pressją starców, jeden księgę czyta, okulary w ręku trzymając; drugi, nad księgą siedząc, admiruje trupią głowę.
112 + Obraz w ramkach złocistych, snycerskich, z ekspressją Aniołów dwóch, prezentujących Marii Magdalenie Mękę Pańską.
113 + Obraz na miedzi, na 5 ćwierci, w ramkach czarnych, z ekspressją ś. ś. Trzech Królów, wizytujących P. Jezusa.
114 + Obraz 3-ćwierciowy, w złocistych, snycyrskich, ramkach, z ekspresją Najśw. Panny, w górę
Aniołem i z Apostołami śpiącemi, jest na deszce i z podpisem (Lavinia Fontana).
111 + Obrazów para 3-ćwierciowych, w ramkach złocistych, snycerskich, z eks-
pressją starców, jeden księgę czyta, okulary w ręku trzymając; drugi, nad księgą siedząc, admiruje trupią głowę.
112 + Obraz w ramkach złocistych, snycerskich, z ekspressją Aniołów dwóch, prezentujących Marii Magdalenie Mękę Pańską.
113 + Obraz na miedzi, na 5 ćwierci, w ramkach czarnych, z ekspressją ś. ś. Trzech Królów, wizytujących P. Jezusa.
114 + Obraz 3-ćwierciowy, w złocistych, snycyrskich, ramkach, z ekspresją Najśw. Panny, w górę
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 177
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
.
279 Obrazków chińskich, ćwierciowych, in circulo, w ramkach czarnych, No 22.
280 Obrazek chiński, miniaturowy, z ekspressją cesarza tureckiego na majestacie, papierowy. No 4 to. W pokoju, gdzie oratorium do Kaplicy
281 Portretów kardynalskich No — Ottoboni, Barbarini.
282 Portret papieża, owal, w ramach snycerskich, złocistych.
283 + Portret Żółkiewskiego, karmelity, w ramach złocistych.
284 Portret ks. Żałuskiego, kanclerza koronnego, na blejtramie.
285 Obrazków mozaicznych dwa, w ramkach złocistych, snycyrskich, ćwierciowych.
286 Portret papieża Innocentego XII, w złocistych ramach.
287 Portret papieża Benedicti XIII, w złocistych ramach.
288
.
279 Obrazków chińskich, czwierciowych, in circulo, w ramkach czarnych, No 22.
280 Obrazek chiński, miniaturowy, z ekspressją cesarza tureckiego na majestacie, papierowy. No 4 to. W pokoju, gdzie oratorium do Kaplicy
281 Portretów kardynalskich No — Ottoboni, Barbarini.
282 Portret papieża, owal, w ramach snycerskich, złocistych.
283 + Portret Żółkiewskiego, karmelity, w ramach złocistych.
284 Portret ks. Załuskiego, kanclerza koronnego, na blejtramie.
285 Obrazków mozaicznych dwa, w ramkach złocistych, snycyrskich, czwierciowych.
286 Portret papieża Innocentego XII, w złocistych ramach.
287 Portret papieża Benedicti XIII, w złocistych ramach.
288
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 183
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
Latarnia duża, zła, blaszana. Zamków żelaznych, złych, No 4. Antab żelaznych, dużych, do drzwi, No 12 i innych kawałków żelaznych wiele. Pucki kominiarskie żelazne No 2. Żelazo wielkie krawieckie No 1. Zamek wielki, zły, No 1. Kołowrót do windowania drzewa. Osoba z drzewa, snycerską robotą. Okien wielkich, złych, No 2. Item trzecie mniejsze.
Idąc dalej tą stroną, do pokoju narożniego pierwsze odrzwi z kamienia ciosanego; drzwi dębowe, gwoździami żelaznemi nabijane, na zawiasach trzech i hakach żelaznych, z zamkiem żelaznym, prostej roboty.
Stancja. — Wszedszy do sieni, po lewej ręce Stancja
Latarnia duża, zła, blaszana. Zamków żelaznych, złych, No 4. Antab żelaznych, dużych, do drzwi, No 12 i innych kawałków żelaznych wiele. Pucki kominiarskie żelazne No 2. Żelazo wielkie krawieckie No 1. Zamek wielki, zły, No 1. Kołowrót do windowania drzewa. Osoba z drzewa, snycerską robotą. Okien wielkich, złych, No 2. Item trzecie mniejsze.
Idąc dalej tą stroną, do pokoju narożniego pierwsze odrzwi z kamienia ciosanego; drzwi dębowe, gwoździami żelaznemi nabijane, na zawiasach trzech i hakach żelaznych, z zamkiem żelaznym, prostej roboty.
Stancja. — Wszedszy do sieni, po lewej ręce Stancja
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 33
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
Szyb szklanych takich¬że No 3. — Ramek różnych od obrazków, No 8. — Warcabnica stara, mozaikową robotą. — Gałek szklanych, różnych, malowanych, No 12. — Umbrakulek na głowę kłaść, No 2. — Ittem szyby różne, kwiatkiem nakliane. — Puzderek starych, No 3. — Postumentów, snycerską robotą, z drzewa rzniętych. No 6. — Ramek do obicia, nie malowanych, No 60.
Obrazy: Faeton na desce sosnowej, końmi jadący: nie numerowany.
Wchodząc z Garderoby do Pokoju, drzwi sosnowe, podwójne, na zawiasach i hakach żelaznych, z zamkiem i zasuwkami dwiema żelaznemi.
Pokój Panięcy.
Szyb szklanych takich¬że No 3. — Ramek różnych od obrazków, No 8. — Warcabnica stara, mozaikową robotą. — Gałek szklanych, różnych, malowanych, No 12. — Umbrakulek na głowę kłaść, No 2. — Ittem szyby różne, kwiatkiem naklijane. — Puzderek starych, No 3. — Postumentów, snycerską robotą, z drzewa rzniętych. No 6. — Ramek do obicia, nie malowanych, No 60.
Obrazy: Faeton na desce sosnowej, końmi jadący: nie numerowany.
Wchodząc z Garderoby do Pokoju, drzwi sosnowe, podwójne, na zawiasach i hakach żelaznych, z zamkiem i zasuwkami dwiema żelaznemi.
Pokój Panięcy.
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 41
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
z osobami, na wstęgach orderowych, No 3. — Gałek szklanych, żółtych, na postumencikach drewnianych, No 9. — Essów przy kominie pobielanych No 2. — W kominie wilki żelazne, z łopatką, pogrzebaczem, blachą w kominie zapuszczoną.
Portrety: Portret Króla Augusta Wtórego, w ramach złych, wyzłacanych, snycerską robotą, sub No 140.
Portret Króla Augusta trzeciego, w takichże ramach, sub No 177.
Portret Szembeka, kanclerzaS1, w ramkach żółtych, sub No 562.
Obrazy: Depozycja P. Jezusa do grobu, w ramkach wyzłacanych, nie numerowany.
Najśw. Panna z P. Jezusem i ś. Hieronimem
z osobami, na wstęgach orderowych, No 3. — Gałek szklanych, żółtych, na postumencikach drewnianych, No 9. — Essów przy kominie pobielanych No 2. — W kominie wilki żelazne, z łopatką, pogrzebaczem, blachą w kominie zapuszczoną.
Portrety: Portret Króla Augusta Wtórego, w ramach złych, wyzłacanych, snycerską robotą, sub No 140.
Portret Króla Augusta trzeciego, w takichże ramach, sub No 177.
Portret Szembeka, kanclerzaS1, w ramkach żółtych, sub No 562.
Obrazy: Depozycja P. Jezusa do grobu, w ramkach wyzłacanych, nie numerowany.
Najśw. Panna z P. Jezusem i ś. Hieronimem
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 42
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
essach. — Zwierciadło okrągłe, w ramie wyzłacanej. — Stolik mozaikowy na nogach drewnianych. — Ittem kamiennych, potłuczonych, pod oknami, na postumentach z drzewa wyrzynanych, No 2. — Stołków szarą skórą wybitych No 20. — Sztuk z gipsu rzniętych, na piecu i pod kominem, na postumencie z drzewa, snycerską robotą, No 13. — W kominie blacha żelazna zapuszczana. Wilków z ceframi z blachy mosiężnej, No 2. Łopatka, pogrzebacz i szczepce żelazne. — Firanek takich jak i pierwsze, na prętach żelaznych, No 6.
Portrety: Lubomirskiego, stojący, w ramach żółtych, sub No 134.
Obrazy: Dwie
essach. — Zwierciadło okrągłe, w ramie wyzłacanej. — Stolik mozaikowy na nogach drewnianych. — Ittem kamiennych, potłuczonych, pod oknami, na postumentach z drzewa wyrzynanych, No 2. — Stołków szarą skórą wybitych No 20. — Sztuk z gipsu rzniętych, na piecu i pod kominem, na postumencie z drzewa, snycerską robotą, No 13. — W kominie blacha żelazna zapuszczana. Wilków z ceframi z blachy mosiężnej, No 2. Łopatka, pogrzebacz i szczepce żelazne. — Firanek takich jak i pierwsze, na prętach żelaznych, No 6.
Portrety: Lubomirskiego, stojący, w ramach żółtych, sub No 134.
Obrazy: Dwie
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 73
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973