, dwóch czarnych przystępuje do niego Aniołów, z których go jeden żelazną w głowę bije buławą, drugi kluką ciągnie i szarpie nadół żelazną, to mający czynić aż do dnia sądnego. Stąd modlą się Mahometani: Boże zbaw nas od pytania dwóch Aniołów i od męki grobowej
16 Bluźni, że Aniołowie Maruta i Haruta z stępując z Nieba na Ziemię dla sądów: jednę niewiastę urodziwą skarżącą się na męża, na złą namawiali akcję; ona założyła kondycję, aby jej modlitwy nauczyli, któraby sobie otworzyła Niebo, skoro jej nauczyli, ona nie na grzech, ale do Nieba poszła. A BÓG Aniołów za złą intencję karząc, dekretował ich,
, dwoch czarnych przystępuie do niego Aniołow, z ktorych go ieden żelazną w głowę biie buławą, drugi kluką ciągnie y szarpie nadoł żelazną, to maiący czynić aż do dnia sądnego. Ztąd modlą się Machometani: Boże zbaw nas od pytania dwoch Aniołow y od męki grobowey
16 Bluźni, że Aniołowie Maruta y Haruta z stępuiąc z Nieba na Ziemię dla sądow: iednę niewiastę urodziwą skarżącą się na męża, na złą namawiali akcyę; ona założyła kondycyę, aby iey modlitwy náuczyli, ktoraby sobie otworzyła Niebo, skoro iey nauczyli, ona nie na grzech, ale do Nieba poszła. A BOG Aniołow za złą intencyę karząc, dekretował ich,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1100
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Roku 261. Ciału Z. Stefana z Jeruzalem przywiezionemu, ustąpił miejsca, alias usunął się; stąd Politykiem nazwany; Urbanus Hispanus Laurentius. Laurentius zwany, iż pod laurem drżewem w Hiszpanii dziecięciem znaleziony. Jest Patronem Dusz w Czyśćcu przytrzymanych, za wycierpiany ból ciężki w ogniu; które on wybawia każdego Piątku do czyśćca z stępując, mówi Z. Grzegorz Turoński∙ Ciało jego leży w Rzymie w Kościele swoim, tamże i krata albo Ruszt. Ręka jego z ramieniem w Kościele jest Lateraneńskim w Rzymie. Głowa jego jest w Krakowie w Kościele Bożego Ciała, u Kanoników Z. Augustyna Pruszcz. Ramie w Kościele SSS. TROJ- O SS. Relikwiach.
Roku 261. Ciału S. Stefana z Ieruzalem przywiezionemu, ustąpił mieysca, alias usunął się; ztąd Politykiem nazwany; Urbanus Hispanus Laurentius. Laurentius zwany, iż pod laurem drżewem w Hiszpanii dziecięciem znaleziony. Iest Patronem Dusz w Czyscu przytrzymanych, za wycierpiany bol cięszki w ogniu; ktore on wybawia każdego Piątku do czysca z stępuiąc, mowi S. Grzegorz Turoński∙ Ciało iego leży w Rzymie w Kościele swoim, tamże y kráta albo Ruszt. Ręka iego z ramieniem w Kościele iest Lateranenskim w Rzymie. Głowa iego iest w Krakowie w Kościele Bożego Ciała, u Kanonikòw S. Augustyna Pruszcz. Ramie w Kościele SSS. TROY- O SS. Relikwiach.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
quid statis aspicientes in Caelum? Znaki są Kościoła obalonego. Zstępując trochę z góry, była kolumna pozostała z Kaplicy marmurowa znać dająca, że tam CHRYSTUS nauczał Uczniów Modlitwy, Pater noster, etc. teraz ta kolumna skruszona, w obalinach kaplicznych leży.
Tam zaś, gdzie CHRYSTUS o Dniu Sądnym opowiadał, stoi Kolumna. Stępując z góry jest podziemny Kościół 12. wsparty kolumnami, ku czci 12. Apostołów fundowany, gdzie ciż Apostołowie złożyli Symbolum Credo in DEUM, etc. Stąd Antychryst mocą Szatana będzie chciał do Nieba wstąpić, ale descendet ad inferos według nauki OO. Świętych: Tu na Sądny Dzień Pan CHRYSTUS Światu pokaże się. Sic
quid statis aspicientes in Caelum? Znáki są Kościoła obalonego. Zstępuiąc troche z gory, była kolumná pozostáła z Kaplicy mármurowa znáć dáiąca, że tam CHRYSTUS náuczał Uczniow Modlitwy, Pater noster, etc. teráz ta kolumná skruszoná, w obálinach káplicznych leży.
Tam zaś, gdźie CHRYSTUS o Dniu Sądnym opowiádáł, stoi Kolumná. Stępuiąc z gory iest podźiemny Kościoł 12. wspárty kolumnámi, ku czci 12. Apostołow fundowány, gdźie ciż Apostołowie złożyli Symbolum Credo in DEUM, etc. Ztąd Antichrist mocą Szátaná będźie chciał do Nieba wstąpić, ale descendet ad inferos według náuki OO. Swiętych: Tu ná Sądny Dźień Pan CHRYSTUS Swiatu pokáze się. Sic
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 559
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
których cała mowa ich składa się i Pismo, co raz inne mając pronuncjację i accentus, a tym samym inaksze signifikacje. Trzeba by do Europy ten język wprowadzić dla wielomownych pohamowania. Terminy ich w jednej, w dwóch, w trzech sylabach zawierają się. Piszą od prawej ręki ku lewej ad instar Żydów, nadół stępując. Dawnych czasów Chińczykowie Egipcjanów imitując, charaktery swoje formowali z różnych na świecie kreatur: o powietrzu, Niebie, gwiazdach, chcąc conceptum mentis wyrazić, malowali ptactwo różnie obłokowane: o ogniu dyskurs wyrażając, malowali po papierze, smoki, źmije, węże, i piórem rysowali. O ziemi dyskurs pisząc, kwiatków podobieństwa malowali
ktorych cáła mowá ich skłáda się y Pismo, co ráz inne máiąc pronuncyacyę y accentus, á tym samym ináksze signifikacye. Trzeba by do Europy ten ięzyk wprowádźić dla wielomownych pohamowánia. Terminy ich w iedney, w dwoch, w trzech syllabach záwieraią się. Piszą od práwey ręki ku lewey ad instar Zydow, nádoł stępuiąc. Dawnych czasow Chińczykowie Egypcyanow imituiąc, charáktery swoie formowáli z rożnych ná świecie kreatur: o powietrzu, Niebie, gwiazdach, chcąc conceptum mentis wyráźić, málowáli ptactwo rożnie oblokowáne: o ogniu dyskurs wyráżaiąc, malowáli po papierze, smoki, źmiie, węże, y piorem rysowáli. O źiemi dyskurs pisząc, kwiatkow podobieństwá málowáli
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 608
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
mowach publicznych, w Pismach, Prawach i Edyktach cautum lege, jest tam copia verborum genuinè, rzecz każdą i naturalissimè efferentium. Daleko bardziej in Politissima Gente Polona, a czemuż by, być nie mogła Ojczystych terminów abundantia, wszystkich rzeczy ekspresja, żadnego oprócz Łacińskiego i to ad culturam tylko, nie zażywając, w stępując w ślady dawniejszych Polaków ten tryb obserwujących? Scjencja o Językach wszystkich. Które są najpryncypalniejsze i najpoważniejsze w Świecie Języki.
ODpowiadam, te trzy, Hebrajski, Grecki, Łaciński, któremi i na Krzyżu CHRYSTUSOWYM dano inskrypcją: Erat autem scriptum Hebraicè, Graecè, et Latinè. Teraźniejszych wieków w Luropie uniwersalny Język jest Francuski,
mowách publicznych, w Pismach, Práwach y Edyktach cautum lege, iest tam copia verborum genuinè, rzecz káżdą y naturalissimè efferentium. Daleko bardźiey in Politissima Gente Polona, á czemuż by, bydź nie mogła Oyczystych terminow abundantia, wszystkich rzeczy expresya, żadnego oprocz Łacinskiego y to ad culturam tylko, nie zażywaiąc, w stępuiąc w ślady dawnieyszych Polákow ten tryb obserwuiących? Scyencya o Ięzykach wszystkich. Ktore są naypryncypalnieysze y náypoważnieysze w Swiecie Ięzyki.
ODpowiádam, te trzy, Hebráyski, Grecki, Łacinski, ktoremi y ná Krzyżu CHRYSTUSOWYM dano inskrypcyą: Erat autem scriptum Hebraicè, Graecè, et Latinè. Teráźnieyszych wiekow w Luropie uniwersalny Ięzyk iest Fráncuski,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 759
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
i szmer w miastach, każdy na owczas dla próżnej zabobonności o siebie się lęka. O jako nierównie większa, i podziwienia naszego rzecz godniejsza, iz słońce tyle; iz tak rzekę, stopniami, ile dni jest, postępuje, a całym swym obrotem rok otwiera, zamyka, i wymierza: że po przesileniu dnia stępując, miejsca nocom ustępuje: że światłem swym wszystkie ćmi i gasi gwiazdy: że będąc od ziemi milion razy większe onej niespali, ale ciepło swe samym natężeniem, i zwolnieniem miarkuje i utrzymuje: że ani oświeca całego Księżyca, ani nie czyni zupełnego jego zaćmienia, jedno gdy naprzeciw będąc przez ziemię nań rzuca promienie
y szmer w miastach, każdy na owczas dla prożney zabobonności o siebie się lęka. O iako nierownie większa, y podziwienia naszego rzecz godnieysza, iz słońce tyle; iz tak rzekę, stopniami, ile dni iest, postępuie, á całym swym obrotem rok otwiera, zamyká, y wymierza: że po przesileniu dnia ztępuiąc, mieysca nocom ustępuie: że światłem swym wszystkie ćmi y gasi gwiazdy: że będąc od ziemi million razy większe oney niespali, ale ciepło swe samym natężeniem, y zwolnieniem miarkuie y utrzymuie: że ani oświeca całego Księżyca, ani nie czyni zupełnego iego zaćmienia, iedno gdy naprzeciw będąc przez ziemię nań rzuca promienie
Skrót tekstu: BohJProg_I_Wstęp
Strona: 7
Tytuł:
Bohomolec Jan, Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770, wstęp
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770