, bo Krzest, nie tylko winę, ale i karanie znosi; otoli; na prośbę ich usilną, kazał im pościć, i naznaczył im nie siedm niedziel jako teraz postu, ale dziewięć, i powiada Długosz że to Polacy przez trzysta niemal lat chowali; i tać to jest Niedziela, co my ją nazywamy Starozapustną, że przodkowie nasi, z-nauki Z. Wojciecha, od niej post zaczynali: ale dopiero Jakub, Nuntiusz Papieski, a Archidiakon Leodyiski, na Synodzie Wrocławskim, na którym był Fulco Arcybiskup Gnieźnieński, Prandota Krakowski, Bogusław Poznański, i inni Biskupi, uwolnił od tego postu, na instancyją mówi Długosz: Ad
, bo Krzest, nie tylko winę, ále i karánie znosi; otoli; ná prośbę ich uśilną, kazał im pośćić, i náznáczył im nie śiedm niedźiel iáko teraz postu, ale dźiewięć, i powiáda Długosz że to Polacy przez trzystá niemal lat chowáli; i táć to iest Niedźielá, co my ią názywamy Stározapustną, że przodkowie náśi, z-náuki S. Woyćiechá, od niey post záczynali: ale dopiero Iakub, Nuntiusz Papiezki, á Archidiakon Leodyiski, ná Synodźie Wrocłáwskim, ná ktorym był Fulco Arcybiskup Gnieźnieński, Prándotá Krakowski, Bogusław Poznáński, i inni Biskupi, uwolnił od tego postu, ná instáncyią mowi Długosz: Ad
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 88
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
się Księżyca z Słońcem, że odprawiwszy swoje Fases, Kwate- o CHRONOLOGII
ry, znowu się do Słońca zbliża, schodzi, in spatio 29 dni i godzin kilkanaście CZASU KOŚCIELNEGO NOTYcja.
CZAS KOŚCIELNY wziął z tąd denominację, iż pewną czasu Koordynację obserwuje KOŚCIOŁ Boży w Czci Pana BOGA, jako to około postanowienia Niedziel Adwentowych, Starozapustnych, Świąt Ruchomych kiedy mają w Miesiącu przypadać etc. Nad czym że w[...] wiele pisze Ja taceo ile że ten który tej Ściencyj nie ma ani particulam, będzie rozumiał, że mu o żelaznym prawię wilku, który zaś ma doskonałą tej nauki wiadomość, nie nowąby dla siebie miał Lekcję, ani osobliwszą Tu nałeżą FESTA
się Xiężyca z Słońcem, że odpráwiwszy swoie Phases, Kwate- o CHRONOLOGII
ry, znowu się do Słońca zbliża, schodzi, in spatio 29 dni y godzin kilkanaście CZASU KOSCIELNEGO NOTITIA.
CZAS KOSCIELNY wziął z tąd denominácyę, iż pewną czasu Koordynacyę obserwuie KOSCIOŁ BOZY w Czci Pana BOGA, iako to około postanowienia Niedziel Adwentowych, Starozapustnych, Swiąt Ruchomych kiedy maią w Miesiącu przypadać etc. Nad czym że w[...] wiele pisze Ia taceo ile że ten ktory tey Sciencyi nie ma ani particulam, będzie rozumiał, że mu o żelaznym prawię wilku, ktory záś má doskonałą tey nauki wiadomość, nie nowąby dla siebie miał Lekcyę, ani osobliwszą Tu nałeżą FESTA
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 197
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
dnia 27. Listopada, az do dnia 3. Grudnia, upatrywać będziesz litery Niedzielnej, ta tedy Niedziela przez tę literę oznaczonaw tym roku jest Niedziela pierwsza Adwentowa. Jako to w roku 1740. dzień sam 27. Pażdziernika że jest oznaczony literą niedzielną b. zaczym w ten dzień przypada pierwsza Niedziela Adwentowa. Niedzielę starozapustną znajdziesz jeżeli od Niedzieli Wielkonocnej w kalendarzu Grzegorzowym, w poprzedające biorąc się miesiące, liczyć będziesz tygodni 9. Niedziela tedy dziewiąta, jest to niedziela starozapustna. A za tym wiedzieć będziesz i liczbę niedziel po trzech Królach, rachując tygodnie od Niedzieli starozapustnej do dnia Trzech Królów. Jako to że w roku 1740. rachując od
dnia 27. Listopada, az do dnia 3. Grudnia, upátrywáć będziesz litery Niedzielney, ta tedy Niedziela przez tę literę oznáczonaw tym roku iest Niedziela pierwsza Adwentowa. Jáko to w roku 1740. dzień sam 27. Pażdziernika że iest oznáczony literą niedzielną b. záczym w ten dzień przypada pierwsza Niedziela Adwentowa. Niedzielę starozápustną znáydziesz ieżeli od Niedzieli Wielkonocney w kálendarzu Grzegorzowym, w poprzedaiące biorąc się miesiące, liczyć będziesz tygodni 9. Niedziela tedy dziewiąta, iest to niedziela stározapustna. A zá tym wiedzieć będziesz y liczbę niedziel po trzech Krolach, ráchuiąc tygodnie od Niedzieli stározápustney do dnia Trzech Krolow. Jáko to że w roku 1740. ráchuiąc od
Skrót tekstu: BystrzPrakChron
Strona: 5
Tytuł:
Praktyka chronograficzna o kalendarzu kościelnym
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
pierwsza Adwentowa. Jako to w roku 1740. dzień sam 27. Pażdziernika że jest oznaczony literą niedzielną b. zaczym w ten dzień przypada pierwsza Niedziela Adwentowa. Niedzielę starozapustną znajdziesz jeżeli od Niedzieli Wielkonocnej w kalendarzu Grzegorzowym, w poprzedające biorąc się miesiące, liczyć będziesz tygodni 9. Niedziela tedy dziewiąta, jest to niedziela starozapustna. A za tym wiedzieć będziesz i liczbę niedziel po trzech Królach, rachując tygodnie od Niedzieli starozapustnej do dnia Trzech Królów. Jako to że w roku 1740. rachując od dnia 17. Kwietnia to jest dnia Wielkonocnego, dziewiąta Niedziela lietrą c. oznaczona, przypada na dzień 14. Lutego, więc tego dnia przypada Niedziela
pierwsza Adwentowa. Jáko to w roku 1740. dzień sam 27. Pażdziernika że iest oznáczony literą niedzielną b. záczym w ten dzień przypada pierwsza Niedziela Adwentowa. Niedzielę starozápustną znáydziesz ieżeli od Niedzieli Wielkonocney w kálendarzu Grzegorzowym, w poprzedaiące biorąc się miesiące, liczyć będziesz tygodni 9. Niedziela tedy dziewiąta, iest to niedziela stározapustna. A zá tym wiedzieć będziesz y liczbę niedziel po trzech Krolach, ráchuiąc tygodnie od Niedzieli stározápustney do dnia Trzech Krolow. Jáko to że w roku 1740. ráchuiąc od dnia 17. Kwietnia to iest dnia Wielkonocnego, dziewiąta Niedziela lietrą c. oznáczona, przypada ná dzień 14. Lutego, więc tego dnia przypada Niedziela
Skrót tekstu: BystrzPrakChron
Strona: 5
Tytuł:
Praktyka chronograficzna o kalendarzu kościelnym
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
niedzielną b. zaczym w ten dzień przypada pierwsza Niedziela Adwentowa. Niedzielę starozapustną znajdziesz jeżeli od Niedzieli Wielkonocnej w kalendarzu Grzegorzowym, w poprzedające biorąc się miesiące, liczyć będziesz tygodni 9. Niedziela tedy dziewiąta, jest to niedziela starozapustna. A za tym wiedzieć będziesz i liczbę niedziel po trzech Królach, rachując tygodnie od Niedzieli starozapustnej do dnia Trzech Królów. Jako to że w roku 1740. rachując od dnia 17. Kwietnia to jest dnia Wielkonocnego, dziewiąta Niedziela lietrą c. oznaczona, przypada na dzień 14. Lutego, więc tego dnia przypada Niedziela starozapustna. A niedziel po trzech Królach pięć, Liczbę Niedziel po Zielonych Świątkach, aż do Niedzieli
niedzielną b. záczym w ten dzień przypada pierwsza Niedziela Adwentowa. Niedzielę starozápustną znáydziesz ieżeli od Niedzieli Wielkonocney w kálendarzu Grzegorzowym, w poprzedaiące biorąc się miesiące, liczyć będziesz tygodni 9. Niedziela tedy dziewiąta, iest to niedziela stározapustna. A zá tym wiedzieć będziesz y liczbę niedziel po trzech Krolach, ráchuiąc tygodnie od Niedzieli stározápustney do dnia Trzech Krolow. Jáko to że w roku 1740. ráchuiąc od dnia 17. Kwietnia to iest dnia Wielkonocnego, dziewiąta Niedziela lietrą c. oznáczona, przypada ná dzień 14. Lutego, więc tego dnia przypada Niedziela stározapustna. A niedziel po trzech Krolách pięć, Liczbę Niedziel po Zielonych Swiątkách, aż do Niedzieli
Skrót tekstu: BystrzPrakChron
Strona: 6
Tytuł:
Praktyka chronograficzna o kalendarzu kościelnym
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. A za tym wiedzieć będziesz i liczbę niedziel po trzech Królach, rachując tygodnie od Niedzieli starozapustnej do dnia Trzech Królów. Jako to że w roku 1740. rachując od dnia 17. Kwietnia to jest dnia Wielkonocnego, dziewiąta Niedziela lietrą c. oznaczona, przypada na dzień 14. Lutego, więc tego dnia przypada Niedziela starozapustna. A niedziel po trzech Królach pięć, Liczbę Niedziel po Zielonych Świątkach, aż do Niedzieli pierwszej Adwentowej znajdziesz, jeżeli uważysz siła Niedziel się rachuje między Wielkonocą i Świętem Z. Wojciecha, które 23. Kwietnia przypada. Tę liczbę niedziel, jeżeli przydasz do Niedziel 24. mieć będziesz summę Niedziel po Zielonych Świątkach. Jeżeli
. A zá tym wiedzieć będziesz y liczbę niedziel po trzech Krolach, ráchuiąc tygodnie od Niedzieli stározápustney do dnia Trzech Krolow. Jáko to że w roku 1740. ráchuiąc od dnia 17. Kwietnia to iest dnia Wielkonocnego, dziewiąta Niedziela lietrą c. oznáczona, przypada ná dzień 14. Lutego, więc tego dnia przypada Niedziela stározapustna. A niedziel po trzech Krolách pięć, Liczbę Niedziel po Zielonych Swiątkách, aż do Niedzieli pierwszey Adwentowey znáydziesz, ieżeli uważysz siłá Niedziel się ráchuie między Wielkonocą y Swiętem S. Woyciecha, ktore 23. Kwietnia przypada. Tę liczbę niedziel, ieżeli przydasz do Niedziel 24. mieć będziesz summę Niedziel po Zielonych Swiątkách. Jeżeli
Skrót tekstu: BystrzPrakChron
Strona: 6
Tytuł:
Praktyka chronograficzna o kalendarzu kościelnym
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743