dobry, jakiego nam zdarzył, Kiedy się płochy Osman na Polskę zajarzył. Skoro staną hetmani, toż koło pieniędzy Zdało się tam zakrzątnąć i mówić co prędzej. Ośm poborów i w Litwie, i w Koronie całej Na tę ekspedycyją przyszły do uchwały. Kwarta przy tym sowita i dwoje czopowe, Duchowni też przez laudum swoje synodowe Lubomirski namiestnikiem jeniądze CZĘŚĆ WTÓRA
Na który do Piotrkowa skoro się zgromadzą, Sto pięćdziesiąt tysięcy podskarbiemu dadzą Na wojnę sprawiedliwą. Gdzie przy świętej wierze Mieli byli dobry rząd zaczynać pasterze, Wielka krzywda Ojczyzny, ale tym terminem Nie wszyscy grzeszą. Siła ich z świętym Marcinem I płaszcze by rzezali za całość Kościoła. Są drudzy skąpej
dobry, jakiego nam zdarzył, Kiedy się płochy Osman na Polskę zajarzył. Skoro staną hetmani, toż koło pieniędzy Zdało się tam zakrzątnąć i mówić co prędzej. Ośm poborów i w Litwie, i w Koronie całej Na tę ekspedycyją przyszły do uchwały. Kwarta przy tym sowita i dwoje czopowe, Duchowni też przez laudum swoje synodowe Lubomirski namiestnikiem ieniądze CZĘŚĆ WTÓRA
Na który do Piotrkowa skoro się zgromadzą, Sto pięćdziesiąt tysięcy podskarbiemu dadzą Na wojnę sprawiedliwą. Gdzie przy świętej wierze Mieli byli dobry rząd zaczynać pasterze, Wielka krzywda Ojczyzny, ale tym terminem Nie wszyscy grzeszą. Siła ich z świętym Marcinem I płaszcze by rzezali za całość Kościoła. Są drudzy skąpej
Skrót tekstu: PotWoj1924
Strona: 50
Tytuł:
Transakcja Wojny Chocimskiej
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Brückner
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1924
a potem i wiarę wystudzi, Widząc, że co dzień nowych, jako zwykle bywa W złej Rzeczypospolitej, konceptów przybywa, Co rok nowy cud, choć go, prócz co o nim prawi, Nikt nie widział; co rok się nowy odpust zjawi. Nie czytając pism świętych ojców i doktorów, Nie czytając kanonów, synodowych zborów,
Apostołskie ustawy, kościelne kanony Za starodawnych pogan mają zabobony, Którzy o swych zmyślonych boginiach i bogach Twierdząc w niebie, obrazy ich po synagogach Na ołtarzach stawiając, wzywali w potrzebie, Taką im chwałę czyniąc, właśnie jako w niebie, Choć inaczej kościół nasz i każe, i uczy, I ten obrząd inaczej
a potem i wiarę wystudzi, Widząc, że co dzień nowych, jako zwykle bywa W złej Rzeczypospolitej, konceptów przybywa, Co rok nowy cud, choć go, prócz co o nim prawi, Nikt nie widział; co rok się nowy odpust zjawi. Nie czytając pism świętych ojców i doktorów, Nie czytając kanonów, synodowych zborów,
Apostolskie ustawy, kościelne kanony Za starodawnych pogan mają zabobony, Którzy o swych zmyślonych boginiach i bogach Twierdząc w niebie, obrazy ich po synagogach Na ołtarzach stawiając, wzywali w potrzebie, Taką im chwałę czyniąc, właśnie jako w niebie, Choć inaczej kościół nasz i każe, i uczy, I ten obrząd inaczej
Skrót tekstu: PotFrasz2Kuk_II
Strona: 334
Tytuł:
Ogrodu nie wyplewionego część wtora
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
słoneczna jest sześćdziesiąta część jednej godziny słonecznej. O czasie Astronomicznym Księżycowym.
III, Czas Astronomiczny Księżycowy jest bieg Księżyca do koła ziemi doskonale od Astronomów wymiarkowany i na części podzielony, to jest na roki i miesiące. Bo dni, godziny i minuty biegu Księżycowego są jednejże miary co i biegu słonecznego. Miesiąc Księżycowy który się Synodowy to jest schadzkowy zowie, jest ten bieg Księżyca, którym się poczyna oddalać od słońca, poty krążąc koło ziemi, póki się znowu nie złaczy z słońcem. Ten miesiąc zamyka w sobie dni 29. godzin 12. minut 44. Dzieli się na cztery części; a te są; Nów, pierwsza kwadra, Pełnia
słoneczna iest sześćdziesiąta część iedney godziny słoneczney. O czasie Astronomicznym Xiężycowym.
III, Czas Astronomiczny Xiężycowy iest bieg Xiężycá do kołá ziemi doskonále od Astronomow wymiárkowány y na części podzielony, to iest ná roki y miesiące. Bo dni, godziny y minuty biegu Xiężycowego są iedneyże miary co y biegu słonecznego. Miesiąc Xiężycowy ktory się Synodowy to iest zchadzkowy zowie, iest ten bieg Xiężycá, ktorym się poczyna oddalać od słońcá, poty krążąc koło ziemi, poki się znowu nie złaczy z słońcem. Ten miesiąc zámyka w sobie dni 29. godzin 12. minut 44. Dzieli się ná cztery części; á te są; Now, pierwsza kwadra, Pełnia
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 2
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. gradusów jest jeszcze oddalony od niego. Na ten czas pół Księżyca widać świtnego, rogami ku zachodowi. Od nowiu do ostatniej kwadry zabieradni około 22. Rok Księżycowy jest zebranie i liczba pewna miesięcy Księżycowych. Dwojaki zaś jest rok Księżycowy, jeden pospolity, drugi prżybyszowy. Rok Księżyca pospolity jest który zamyka w sobie miesięcy Synodowych 12. Rok Księżyca Przybyszowy: jest który zamyka w sobie miesięcy Synodowych 13. INFORMACJA II. O czasie politycznym.
IV. Czas polityczny: jest samże czas Astronomiczny, to jest bieg słońca i Księżyca do regulowania spraw codziennych życia ludzkiego akomodowany do pierwszych prawodawców. Dla czego czas polityczny im się bardziej stosuje do biegu
. gradusow iest ieszcze oddalony od niego. Ná ten czas puł Xiężyca widać switnego, rogámi ku zachodowi. Od nowiu do ostatniey kwadry zabieradni około 22. Rok Xiężycowy iest zebranie y liczba pewna miesięcy Xiężycowych. Dwoiaki zaś iest rok Xiężycowy, ieden pospolity, drugi prżybyszowy. Rok Xiężyca pospolity iest ktory zamyka w sobie miesięcy Synodowych 12. Rok Xiężycá Przybyszowy: iest ktory zamyka w sobie miesięcy Synodowych 13. INFORMACYA II. O czasie politycznym.
IV. Czas polityczny: iest samże czás Astronomiczny, to iest bieg słońcá y Xiężyca do regulowania spraw codziennych życia ludzkiego akkommodowany do pierwszych prawodáwcow. Dla czego czas polityczny im się bárdziey stosuie do biegu
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 3
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
widać świtnego, rogami ku zachodowi. Od nowiu do ostatniej kwadry zabieradni około 22. Rok Księżycowy jest zebranie i liczba pewna miesięcy Księżycowych. Dwojaki zaś jest rok Księżycowy, jeden pospolity, drugi prżybyszowy. Rok Księżyca pospolity jest który zamyka w sobie miesięcy Synodowych 12. Rok Księżyca Przybyszowy: jest który zamyka w sobie miesięcy Synodowych 13. INFORMACJA II. O czasie politycznym.
IV. Czas polityczny: jest samże czas Astronomiczny, to jest bieg słońca i Księżyca do regulowania spraw codziennych życia ludzkiego akomodowany do pierwszych prawodawców. Dla czego czas polityczny im się bardziej stosuje do biegu słońca i Księżyca, to jest do czasu Astronomicznego, tym jest regularniejszy
widać switnego, rogámi ku zachodowi. Od nowiu do ostatniey kwadry zabieradni około 22. Rok Xiężycowy iest zebranie y liczba pewna miesięcy Xiężycowych. Dwoiaki zaś iest rok Xiężycowy, ieden pospolity, drugi prżybyszowy. Rok Xiężyca pospolity iest ktory zamyka w sobie miesięcy Synodowych 12. Rok Xiężycá Przybyszowy: iest ktory zamyka w sobie miesięcy Synodowych 13. INFORMACYA II. O czasie politycznym.
IV. Czas polityczny: iest samże czás Astronomiczny, to iest bieg słońcá y Xiężyca do regulowania spraw codziennych życia ludzkiego akkommodowany do pierwszych prawodáwcow. Dla czego czas polityczny im się bárdziey stosuie do biegu słońca y Xiężycá, to iest do czasu Astronomicznego, tym iest regularnieyszy
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 3
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
/ każe wypędzić ze wszytkiej Diecezjej swojej te wilki piekielne od owiec Chrystusowych: abo przynamniej zakaże bezecnym Żydom chodzić w szatach Kapłańskich/ które sobie znieważywszy wszelkie prawo/ na w zgardę i zelżywość stanowi Duchownemu przywłaszczyli. Będzie chciał aby Buły najwyższych Rzymskich Biskupów/ aby Kanony/ aby nakoniec Predecessorów i samego Jego Mości/ Konstytucje Synodowe Prowincjalne w cale były zachowane/ a nie gwałcone taką śmiałością Żydowską. O czym niżej będzie. Co uczyni nie tylko dla tego/ aby dusze ludzkie nie ginęły/ ale i dla tego/ aby ta zacna nauka lekarska nie gineła. Giną bowiem nauki/ gdy się uczciwi nie chcą tym bawić czym siębawią bezecni: także
/ każe wypędźić ze wszytkiey Dyoecezyey swoiey te wilki piekielne od owiec Chrystusowych: ábo przynamniey zákaże bezecnym Zydom chodźić w szátách Kápłáńskich/ ktore sobie znieważywszy wszelkie práwo/ ná w zgárdę y zelżywość stanowi Duchownemu przywłaszczyli. Będźie chćiał áby Buły naywyzszych Rzymskich Biskupow/ áby Kánony/ áby nákoniec Predecessorow y sámego Jego Mośći/ Constytucye Synodowe Prowincyálne w cále były záchowáne/ á nie gwałcone táką śmiáłośćią Zydowską. O czym niżey będźie. Co vczyni nie tylko dla tego/ áby dusze ludzkie nie ginęły/ ále y dla tego/ áby tá zacna náuká lekárska nie ginełá. Giną bowiem náuki/ gdy się vczćiwi nie chcą tym báwić czym siębáwią bezecni: tákże
Skrót tekstu: SleszDow
Strona: 9
Tytuł:
Jasne dowody o doktorach żydowskich
Autor:
Sebastian Sleszkowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649