jak i pierwsze. Drugie drzwi, chińską robotą, czerwone. Odrzwi marmurowe. Kominek marmurowy. Okien w tym gabinecie czworo, w drzewo oprawnych, z pojedyńczemi kwaterami, do góry wysuwającemi się. Z tych trzy okna są dubeltowe, to jest ze dworu w ołów oprawne, a z Gabinetu jako się opisało. Sufit sztukaterskiej roboty, ze złotem, reparacji potrzebujący. Posadzka marmurowa. Ten cały Gabinet meblowany chińskim na drzewie malowanie, czerwono-błękitno ze złotem.
W tym Gabinecie drewniane lustro, snecerską robotą, wyzłacanc, o ośmiu essach, popsowane. — Na wierzchu komina statua Najś. Panny, z drzewa rznięta, wyzłacana. —
jak i pierwsze. Drugie drzwi, chińską robotą, czerwone. Odrzwi marmurowe. Kominek marmurowy. Okien w tym gabinecie czworo, w drzewo oprawnych, z pojedyńczemi kwaterami, do góry wysuwającemi się. Z tych trzy okna są dubeltowe, to jest ze dworu w ołów oprawne, a z Gabinetu jako się opisało. Sufit sztukaterskiej roboty, ze złotem, reparacji potrzebujący. Posadzka marmurowa. Ten cały Gabinet meblowany chińskim na drzewie malowanie, czerwono-błękitno ze złotem.
W tym Gabinecie drewniane lustro, snecerską robotą, wyzłacanc, o ośmiu essach, popsowane. — Na wierzchu komina statua Najś. Panny, z drzewa rznięta, wyzłacana. —
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 72
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
mieście przenocowawszy, dnia 11 Februarii przed południem przejechałem przez miasto Tolentino nazwane.
Gdzie wstępowałem do kościoła Ojców Benedyktynów, gdzie San Nicolaus de Tolentino leży, in dies maximis clarens miraculis. I teraz kiedy jakowa ma być klęska supra ecclesiam catholicam, to bracchia huius sancti sanguine semper manant. Kościół barzo wesoły. Intrinsecus sztukaterską robotą wszytek i sklepienie złotem i malowaniem zdobione; także też kaplica tego świętego, kędy te bracchia leża, wyśmienitą robotą wystawiona. W boku też jest kaplica, kędy na murze jest krucyfiks malowany, barzo cudowny, tak iż jako jest wielka kaplica, tak wszytka napełniona votis, które za uznaniem łask per miracula tego krucyfiksa
mieście przenocowawszy, dnia 11 Februarii przed południem przejechałem przez miasto Tolentino nazwane.
Gdzie wstępowałem do kościoła Ojców Benedyktynów, gdzie San Nicolaus de Tolentino leży, in dies maximis clarens miraculis. I teraz kiedy jakowa ma być klęska supra ecclesiam catholicam, to bracchia huius sancti sanguine semper manant. Kościoł barzo wesoły. Intrinsecus sztukaterską robotą wszytek i sklepienie złotem i malowaniem zdobione; także też kaplica tego świętego, kędy te bracchia leża, wyśmienitą robotą wystawiona. W boku też jest kaplica, kędy na murze jest krucyfiks malowany, barzo cudowny, tak iż jako jest wielka kaplica, tak wszytka napełniona votis, które za uznaniem łask per miracula tego krucyfiksa
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 186
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
u św. Jędrzeja, kędy nowicjaci święci jezuwici; tam leży ciało św. Stanisława Kostki, naszego polskiego patrona. Ten kościołek niewielki, ale barzo wyśmienity i wielce piękny 54 wszytek, funditus wybornym marmurem słany aż po kopułę. Ołtarze też eiusdem habet formae z takiego kamienia, nowej jeszcze struktury. Kopuła zaś wszytka złocistą sztukaterską robotą, proporcji barzo dobrej ovalis figurae.
Tak tedy wyśmienitych kościołów i barzo bogatych, nad które ozdobniejszych po kościele św. Piotra nie znajdują, jest trzy: św. Jagnieszki, św. Mikołaja de Tolentino i ten trzeci św. Jędrzeja, które teraz novo wszytkie erexit książę Pamphili wyśmienitą barzo robotą i wielkim sumptem,
u św. Jędrzeja, kędy nowicjaci święci jezuwici; tam leży ciało św. Stanisława Kostki, naszego polskiego patrona. Ten kościołek niewielki, ale barzo wyśmienity i wielce piękny 54 wszytek, funditus wybornym marmurem słany aż po kopułę. Ołtarze też eiusdem habet formae z takiego kamienia, nowej jeszcze struktury. Kopuła zaś wszytka złocistą sztukaterską robotą, proporcjej barzo dobrej ovalis figurae.
Tak tedy wyśmienitych kościołów i barzo bogatych, nad które ozdobniejszych po kościele św. Piotra nie znajdują, jest trzy: św. Jagnieszki, św. Mikołaja de Tolentino i ten trzeci św. Jędrzeja, które teraz novo wszytkie erexit książę Pamphili wyśmienitą barzo robotą i wielkim sumptem,
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 206
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
miast z różnemi rzeczami. 72
Dnia 3 Aprilis. Rano byłem w kościele nazwanym Al Domo. Ten kościół pryncypalny tego miasta, katedralny, kędy ciało S. Caroli iacet. Wielkości niesłychanej i sumptu, ale jeszcze niedokończony extrinsecus et copula, lubo już od kilkuset lat assidue aedificatur. Wszytek z marmuru białego, wyśmienitą sztukaterską i subtelną staroświeckiej roboty strukturą, tak iż podziwienia wielkiego godzien. Intus z tegoż marmuru ma w sześcioro słupy idące, gęste barzo, które dzielą partes kościoła.
Statui niesłychanej wielkości, wyśmienitą robotą, miedzy inszemi dwie św. Adama i św. Baltromieja ze skóry odartego; widzieć te statui jako jeden cud wyrażenia.
miast z różnemi rzeczami. 72
Dnia 3 Aprilis. Rano byłem w kościele nazwanym Al Domo. Ten kościoł pryncypalny tego miasta, katedralny, kędy ciało S. Caroli iacet. Wielkości niesłychanej i sumptu, ale jeszcze niedokończony extrinsecus et copula, lubo już od kilkuset lat assidue aedificatur. Wszytek z marmuru białego, wyśmienitą sztukaterską i subtelną staroświeckiej roboty strukturą, tak iż podziwienia wielkiego godzien. Intus z tegoż marmuru ma w sześcioro słupy idące, gęste barzo, które dzielą partes kościoła.
Statui niesłychanej wielkości, wyśmienitą robotą, miedzy inszemi dwie św. Adama i św. Baltromieja ze skóry odartego; widzieć te statui jako jeden cud wyrażenia.
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 261
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
300. trupem położyli: Trecentos Fabios abstulit una dies.
We Florenckim Księstwie jest jeszcze sławne Miasto Senae po Włosku Siena, gdzie jest Kościół Katedralny, wszystek białym i czarnym okryty marmurem, gdzie jest Katedra Arcybiskupa. Faciata auget stuporem swoją misterną robotą: tam są wszystkich prawie Papieżów z Alabastru wyrobione Busta, w Suficje zaś sztukaterską robotą rznięte Sybille. Gloriatur tam Kościół Mieczem Z. PIOTRA, którym Małchusowi w Ogrojcu uciął ucho. Jest tu i Ręka Z. Jana Chrzcicieła od Bajażetesa II. Cesarza Tureckiego, Innocencjuszowi II. Papieżowi w raz z włócznią, Cierniem i trzciną do Męki CHRYSTUSOWEJ należącemi, przysłana Muneris loco. Na przeciwko tego Kościoła,
300. trupem położyli: Trecentos Fabios abstulit una dies.
We Florenckim Xięstwie iest ieszcze sławne Miasto Senae po Włosku Siena, gdźie iest Kościoł Katedralny, wszystek białym y czarnym okryty marmurem, gdźie iest Katedra Arcybiskupa. Faciata auget stuporem swoią misterną robotą: tam są wszystkich práwie Papieżow z Alabastru wyrobione Busta, w Sufficie zaś sztukaterską robotą rznięte Sybille. Gloriatur tam Kościoł Mieczem S. PIOTRA, ktorym Małchusowi w Ogroycu uciął ucho. Iest tu y Ręka S. Ianá Chrzcicieła od Baiażetesa II. Cesarza Tureckiego, Innocencyuszowi II. Papieżowi w ráz z włocznią, Cierniem y trzciną do Męki CHRYSTUSOWEY náleżącemi, przysłaná Muneris loco. Ná przeciwko tego Kościoła,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 178
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746